Gå til innhold

Dere som gikk mye opp i vekt i begynnelsen på svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som gikk opp mye i vekt i første halvdel av svangerskapet, fortsatte bare vektøkningen eller stagnerte det på et vis? Hvor mye gikk dere opp totalt? :)

Er selv i uke 22 og har nesten gått opp 10 kg.. Er redd det ikke kommer til å stoppe.. Har ikke spist veldig mye mer enn før graviditeten, men har jo vært litt ekstra sulten/godtesyk. Men vil ikke tro jeg har spist mer enn at jeg vanligvis hadde lagt på meg maks to-tre kg. Er også aktiv, går sjelden under en mil til daten. Er ellers er fin form uten noe særlig vondter. Er bare bekymret for vekta.. spesielt for tiden etter fødsel.. er lite keen på å sitte med 20 kg ekstra enn fra før graviditeten.. 

Anonymkode: 073ea...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått opp mer i første halvdel enn siste halvdel med begge, rett og slett fordi jeg var veldig sulten i første halvdel og ble kvalm om jeg ikke spiste ofte. Hvor mye jeg gikk opp totalt husker jeg ikke, men det var en del😅 forsvant veldig fort etter fødsel og med amming, så stresset ikke med det. 

Anonymkode: c0ebf...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på hva du spiser framover, så vil du ikke legge på deg unødvendig 🙂 Men en del kilo til må du nesten regne med 😅

Anonymkode: 75c1c...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke opp stort mer etter uke 28. Og kanskje bare 2 kg fra uke 24 til 28. Så tror det er veldig individuelt, noen legger på seg tidlig og noen sent. Og noen hele svangerskapet....

Anonymkode: bcdd4...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begge mine svangerskap gikk jeg opp 2/3 av vektoppgangen i 1.trimester, ingenting i 2.trimester og 1/3 i 3.trimester.

Anonymkode: d7819...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp mest i første og andre trimester. I tredje trimester la jeg ikke på meg. 

Anonymkode: 1d407...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme som de over. Litt i første trimester, mye i andre, nesten ingenting i tredje (sannsynligvis kun babyens egne vekstoppgang, samt litt nedgang hos pga mindre plass i magen til mat).

Anonymkode: 2986c...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp jevnt og trutt hele svangerskapet. I 1. trimester gikk jeg opp 4 kg. I løpet av 2. trimester hadde jeg til sammen gått opp 14 kg, altså 10 kg i løpet av 2. Trimester. Nå er jeg 33 uker på vei og har gått opp 17 kg, altså 3 så langt i siste trimester. Trooor vektoppgangen har stagnert noe nå, men vet ikke. Jordmor sa at noen bare går opp en del mer, og at kroppene er forskjellige. Jeg har vært i aktivitet gjennom hele svangerskapet, og spist relativt sunt, men en del hyppigere enn tidligere. Jordmor var hvertfall ikke bekymret ut i fra blodtrykk, urin og min tilstand for øvrig. Var forresten normalvektig før svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når i 1. Trimester la dere på dere? Jeg er i uke 10 nå, og har ikke lagt på meg noen ting. Er det fra nå det kommer?

Spiser stort sett sunt og godt og beveger meg litt. Er overvektig fra før, så det er kanskje ikke så farlig om jeg ikke legger på meg så mye. 

Anonymkode: 1658a...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når i 1. Trimester la dere på dere? Jeg er i uke 10 nå, og har ikke lagt på meg noen ting. Er det fra nå det kommer?

Spiser stort sett sunt og godt og beveger meg litt. Er overvektig fra før, så det er kanskje ikke så farlig om jeg ikke legger på meg så mye. 

Anonymkode: 1658a...7bb

Hvis man er normalvektig eller undervektig før graviditeten, starter nok vektoppgangen så smått rundt uke 10, ja. Da snakker jeg om under normale omstendigheter, ikke om dem som spyr som griser og går ned i vekt eller dem som spiser som hester og går opp mer enn de skal. Som overvektig kan det ta lenger tid hvis du har fått et sunnere kosthold enn vanlig. Det er litt typisk at de overvektige som legger om livsstilen når de blir gravide, går ned i fettmengde og har derfor liten og sakte vektoppgang.

Anonymkode: 5be7a...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 3,5 kg i første trimester. Vektoppgangen starta fra uke 5-6. Var så sulten og kvalm. Så la jeg på meg 4,5 kg i andre trimester. Nå er jeg 37 uker, og har lagt på meg 3 kg til. Ca 11 kg totalt. I tillegg merker jeg at vannet i kroppen begynnere å melde seg mer og mer nå. Det blir nok noen vannkilo også!

Så altså, selv om jeg begynte å legge på meg veldig tidlig (og aaaalle rundt meg fortalte om at det var rundt uke 25 at vekta mi kom til å skyte i været/ at de selv gikk ned første trimester/ spiste ingenting osv.), så ble det ikke sånn for meg at vekta økte noe enormt lenger ut i svangerskapet. Godt mulig at du har lagt på deg mesteparten allerede, og at du kanskje ikke vil gå så mye opp før i slutten igjen. Lykke til!

Anonymkode: c5f78...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er normalvektig eller undervektig før graviditeten, starter nok vektoppgangen så smått rundt uke 10, ja. Da snakker jeg om under normale omstendigheter, ikke om dem som spyr som griser og går ned i vekt eller dem som spiser som hester og går opp mer enn de skal. Som overvektig kan det ta lenger tid hvis du har fått et sunnere kosthold enn vanlig. Det er litt typisk at de overvektige som legger om livsstilen når de blir gravide, går ned i fettmengde og har derfor liten og sakte vektoppgang.

Anonymkode: 5be7a...035

Jeg hadde heldigvis gode vaner før graviditet, og hadde brukt det siste året på å gå ned rundt 20 kg. Har sluppet unna både kvalme og cravings, og selv om det har vært vanskelig å ikke ha «noen» symptomer er det fint å ha kunnet fortsette den gode mattrenden jeg hadde fra før, bare med litt ekstra kalorier enn tidligere. :)

Anonymkode: 1658a...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Dere som gikk opp mye i vekt i første halvdel av svangerskapet, fortsatte bare vektøkningen eller stagnerte det på et vis? Hvor mye gikk dere opp totalt? :)

Er selv i uke 22 og har nesten gått opp 10 kg.. Er redd det ikke kommer til å stoppe.. Har ikke spist veldig mye mer enn før graviditeten, men har jo vært litt ekstra sulten/godtesyk. Men vil ikke tro jeg har spist mer enn at jeg vanligvis hadde lagt på meg maks to-tre kg. Er også aktiv, går sjelden under en mil til daten. Er ellers er fin form uten noe særlig vondter. Er bare bekymret for vekta.. spesielt for tiden etter fødsel.. er lite keen på å sitte med 20 kg ekstra enn fra før graviditeten.. 

Anonymkode: 073ea...ae6

Jeg hadde gått opp 2 kg første trimester. Men så da jeg var i uke 22 var jeg 5,8 kg +. Er nå akkurat passert 30 uker og er 8,8 kg +. Går jevnt opp her.

Anonymkode: 2d1ed...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når i 1. Trimester la dere på dere? Jeg er i uke 10 nå, og har ikke lagt på meg noen ting. Er det fra nå det kommer?

Spiser stort sett sunt og godt og beveger meg litt. Er overvektig fra før, så det er kanskje ikke så farlig om jeg ikke legger på meg så mye. 

Anonymkode: 1658a...7bb

Jeg ble gravid like før julebord og juletider jeg Hehehe. Så tror ikke min vektøkning 1ste ukene har så mye med graviditet å gjøre. I tillegg er jeg en som trente hardt og intensivt før, og der gjorde jeg jo tilpasninger like etter positiv graviditetstest. Så kombinasjonen mer mat og mindre hard aktivitet gjorde at jeg gikk opp ca med en gang, men var snakk om sånn 0,3 kg uken.

Anonymkode: 2d1ed...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått opp faretruende mye!:P Er i uke 21 og har gått opp 10 kg. De 5 første kom i 1. trimester, følte at jeg måtte spise ofte for å unngå kvalmen og sov dessuten mye. Har rukket å gå opp 5 kg til, men det har heldigvis gått saktere. Regner bare med at kroppen tar til seg det den trenger, og fikk det mye bedre med meg selv da jeg anerkjente at vekta var noe jeg fikk tenke på etter fødsel :) Er normalvektig fra før av og vant til å trene og spise relativt sunt, så jeg skal nok greie å gå det ned igjen!

Anonymkode: d1512...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 16 hadde jeg gått opp 15 kilo... Det kom som et sjokk. Etter dette hoppet vekta på hver kontroll, jordmor kommenterte det og snakket om kostholdet etc. Ved fødsel - 9 dager over termin hadde jeg lagt på meg totalt 35 kilo. Normal vektig før svangerskap. Under fødsel fikk jeg påvist uoppdaget svangerskapsdiabetes - da ga vektøkninga litt mer mening. Kjenner jeg er ganske irritert på jordmor jeg gikk til kontroll hos som aldri mistenkte noe å sendte meg på belastningstest.

Anonymkode: d6262...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I uke 16 hadde jeg gått opp 15 kilo... Det kom som et sjokk. Etter dette hoppet vekta på hver kontroll, jordmor kommenterte det og snakket om kostholdet etc. Ved fødsel - 9 dager over termin hadde jeg lagt på meg totalt 35 kilo. Normal vektig før svangerskap. Under fødsel fikk jeg påvist uoppdaget svangerskapsdiabetes - da ga vektøkninga litt mer mening. Kjenner jeg er ganske irritert på jordmor jeg gikk til kontroll hos som aldri mistenkte noe å sendte meg på belastningstest.

Anonymkode: d6262...57a

Da ga vektøkningen mening? Den skjønte jeg ikke. Du legger ikke på deg av diabetes, du kan derimot få diabetes om du legger på deg. Så mest sannsynlig har svangerskapsdiabetesen kommet fordi du la for mye på deg, men dumt det ikke ble oppdaget da. 

Anonymkode: 75c1c...dd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...