Gå til innhold

Hvorfor kan ikke naboer ta hensyn om natten??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor og to tenåringer som naboer under meg. Vi bor i en blokk fra 50-tallet og det er veldig lytt og det vet alle som bor her.

Naboene mine nedenunder snur døgnet og er oppe til 3- 3:30 mange netter pr uke, og det siste året har dette gått kraftig utover min søvn fordi jeg hører skråling, roping, tv, musikk, matlaging&hakking av grønnsaker, smelling med kommodeskuffer ... vanlige lyder man hører på dagtid og like høyt som man snakker på dagtid. 

Jeg har gitt beskjed til de flere ganger at de må roe aktivitetsnivået om natten. Da ser de forskrekket på meg og sier de ikke forstår norsk eller at de skal skjerpe seg. Så går det et par netter og så er det på'n igjen. 

Jeg tok kontakt med styret i borettslaget som har gitt de flere beskjeder, og de har fått varsel om at de må flytte hvis de ikke er litt mer stille om natten.

Nå er kl 02 og moren holder på med hakking av grønnsaker, smelling med skuffer gjentatte ganger, det klirres i masse glass og tidligere i natt da kl var 23.30, hadde de venner på besøk som øvde på kristne engelske sanger. De bruker å ha det på fredag kveld, men aldri så sent midt i uken. 

Er folk helt blåst når de får beskjed gang på gang at de skal ta det litt rolig om natten, og så bare fortsetter de? 

Jeg kan også være oppe til langt på natt av og til, men da tar jeg hensyn. Skrur ned litt lyden på tv-en, sitter ikke og snakker høyt i telefonen med høyttaler på og tenker over at naboene mine sover. 

Bor man i en blokk så får man pisken døtre meg ta litt hensyn til sine naboer om natten, hvis ikke får man flytte i enebolig. 

Anonymkode: 3d8e2...c3d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Utrolig frustrerende når folk ikke kan respektere andres nattesøvn! Du skriver at styret i leiligheten din har tatt det opp med dem, om dette ikke har løst problemet kan det muligens bli løst på juridisk grunnlag. «Ved gjentatte og mer alvorlige overtredelser vil styret også kunne vurdere mer seriøse reaksjoner, som for eksempel varsel om tvangsfravikelse eller varsel om salgspålegg». Snakk med styret, og hør om ett møte kanskje? Håper situasjonen din blir bedre! Legger ved linken om hvordan takle støy fra naboen:)

klem Heide ❤️

https://www.aftenposten.no/bolig/i/wP3w3n/advokaten-svarer-slik-takler-du-stoey-fra-naboene

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bare klag til styret. Og så kan du prøve å smelle

en vaskekost i gulvet slik at de kan roe seg ned og jo de burde tatt hensyn. På natta skal det faktisk være ro og ikke ego tid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst..hører du at de hakker grønnsaker?? Hvor lytt er det egentlig??

istedenfor å irritere seg over naboene, ville jeg heller brukt penger på isolering. Så lytt skal det ikke være. Det er job ikke naboens skyld.

Anonymkode: 65a1a...f52

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst..hører du at de hakker grønnsaker?? Hvor lytt er det egentlig??

istedenfor å irritere seg over naboene, ville jeg heller brukt penger på isolering. Så lytt skal det ikke være. Det er job ikke naboens skyld.

Anonymkode: 65a1a...f52

Hun er thaikokk, så det er skikkelig hakking i 140 km/t. Om natten når det er ingen andre lyder i huset, høres naboens aktiviteter veldig godt. Skulle gjerne isolert men det vil koste meg mange hundretusen, og når jeg ikke hører mine andre naboer er det de nedenunder som er mer problemet enn dårlig isolering. 

Ts

Anonymkode: 3d8e2...c3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke jobber "vanlig" arbeidstid, og irriterer seg over at du ikke tar hensyn på dagen?

Anonymkode: dcdc7...3f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Forumhei
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mor og to tenåringer som naboer under meg. Vi bor i en blokk fra 50-tallet og det er veldig lytt og det vet alle som bor her.

Naboene mine nedenunder snur døgnet og er oppe til 3- 3:30 mange netter pr uke, og det siste året har dette gått kraftig utover min søvn fordi jeg hører skråling, roping, tv, musikk, matlaging&hakking av grønnsaker, smelling med kommodeskuffer ... vanlige lyder man hører på dagtid og like høyt som man snakker på dagtid. 

Jeg har gitt beskjed til de flere ganger at de må roe aktivitetsnivået om natten. Da ser de forskrekket på meg og sier de ikke forstår norsk eller at de skal skjerpe seg. Så går det et par netter og så er det på'n igjen. 

Jeg tok kontakt med styret i borettslaget som har gitt de flere beskjeder, og de har fått varsel om at de må flytte hvis de ikke er litt mer stille om natten.

Nå er kl 02 og moren holder på med hakking av grønnsaker, smelling med skuffer gjentatte ganger, det klirres i masse glass og tidligere i natt da kl var 23.30, hadde de venner på besøk som øvde på kristne engelske sanger. De bruker å ha det på fredag kveld, men aldri så sent midt i uken. 

Er folk helt blåst når de får beskjed gang på gang at de skal ta det litt rolig om natten, og så bare fortsetter de? 

Jeg kan også være oppe til langt på natt av og til, men da tar jeg hensyn. Skrur ned litt lyden på tv-en, sitter ikke og snakker høyt i telefonen med høyttaler på og tenker over at naboene mine sover. 

Bor man i en blokk så får man pisken døtre meg ta litt hensyn til sine naboer om natten, hvis ikke får man flytte i enebolig. 

Anonymkode: 3d8e2...c3d

Er de trygda? Ikke rart noe er overvektig om man spiser kl o2.00 på natta😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Forumhei skrev:

Er de trygda? Ikke rart noe er overvektig om man spiser kl o2.00 på natta😱

Nå er det jo faktisk lov å leve i sin egen leilighet døgnet rundt. Da også lage mat, knulle, prate, drite, se på tv, høre på musikk osv. Ja det skal være generell nattero men det er lov å leve som sagt. Nei man blir ikke mer overvektig av å spise 02:00 enn 07:00, det er totale kalorier i inntak minus forbruk som bestemmer om du legger på deg eller går ned. 
Flott å slenge inn kommentarer når man ikke aner hva man snakker om eller??

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

De flyttet ut i dag😀de ble bedt om å flytte av styret visstnok .

I natt holdt de på å pakke og det kom og gikk folk som ropte høyt. Moren mistet en kasse med glass i gulvet, skubbet på møbler og noen spilte med trommestikker på møbler.Høy musikk til arbeidet med andre ord. 

Nå er de noen andres problem! 

Anonymkode: 3d8e2...c3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2020 at 2:13 AM, AnonymBruker said:

Jeg har en mor og to tenåringer som naboer under meg. Vi bor i en blokk fra 50-tallet og det er veldig lytt og det vet alle som bor her.

Naboene mine nedenunder snur døgnet og er oppe til 3- 3:30 mange netter pr uke, og det siste året har dette gått kraftig utover min søvn fordi jeg hører skråling, roping, tv, musikk, matlaging&hakking av grønnsaker, smelling med kommodeskuffer ... vanlige lyder man hører på dagtid og like høyt som man snakker på dagtid. 

Jeg har gitt beskjed til de flere ganger at de må roe aktivitetsnivået om natten. Da ser de forskrekket på meg og sier de ikke forstår norsk eller at de skal skjerpe seg. Så går det et par netter og så er det på'n igjen. 

Jeg tok kontakt med styret i borettslaget som har gitt de flere beskjeder, og de har fått varsel om at de må flytte hvis de ikke er litt mer stille om natten.

Nå er kl 02 og moren holder på med hakking av grønnsaker, smelling med skuffer gjentatte ganger, det klirres i masse glass og tidligere i natt da kl var 23.30, hadde de venner på besøk som øvde på kristne engelske sanger. De bruker å ha det på fredag kveld, men aldri så sent midt i uken. 

Er folk helt blåst når de får beskjed gang på gang at de skal ta det litt rolig om natten, og så bare fortsetter de? 

Jeg kan også være oppe til langt på natt av og til, men da tar jeg hensyn. Skrur ned litt lyden på tv-en, sitter ikke og snakker høyt i telefonen med høyttaler på og tenker over at naboene mine sover. 

Bor man i en blokk så får man pisken døtre meg ta litt hensyn til sine naboer om natten, hvis ikke får man flytte i enebolig. 

Anonymkode: 3d8e2...c3d

Jøss bor vi i samme borettslag?

 

Sliter med det samme. Samt folk som "parkerer" rett ved soverommet og skravler høyt i mobilen. Samme om klokka er 01 eller halv 4..

 

Spør du om de kan flytte seg, så få du kjeft, blir kalt rasist eller fitte...

 

Forstår at det er mer lys i et borettslag enn eget hus.

Jeg har ikke mulighet til å flytte dessverre. Slitsomt

Anonymkode: 56a3e...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Forumhei skrev:

Er de trygda? Ikke rart noe er overvektig om man spiser kl o2.00 på natta😱

Er det mulig å være så fordomsfull 🤔😏 jaja en finner de på kg...

Jeg jobber selv på nattestid, ferdig kl 01.30 fra mandag til fredag. Jeg begynner kl 18. Jeg kommer svært ofte hjem og både tar meg en dusj og/eller spiser/ser på TV og "lander" litt før jeg legger meg, selvsagt som seg hør bør. Jeg går på do, og gjør alt det et menneske gjør etter de er ferdig på jobb, så du kan bare roe ned på disse fordommene... Normalvekt sådan😅

Anonymkode: 88464...dcd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/28/2020 at 2:26 AM, Heide olufsen said:

Hei! Utrolig frustrerende når folk ikke kan respektere andres nattesøvn! Du skriver at styret i leiligheten din har tatt det opp med dem, om dette ikke har løst problemet kan det muligens bli løst på juridisk grunnlag. «Ved gjentatte og mer alvorlige overtredelser vil styret også kunne vurdere mer seriøse reaksjoner, som for eksempel varsel om tvangsfravikelse eller varsel om salgspålegg». Snakk med styret, og hør om ett møte kanskje? Håper situasjonen din blir bedre! Legger ved linken om hvordan takle støy fra naboen:)

klem Heide ❤️

https://www.aftenposten.no/bolig/i/wP3w3n/advokaten-svarer-slik-takler-du-stoey-fra-naboene

Men hva gjør man om styret ikke bryr seg? Det er tilfelle her. Har sendt inn klager på en nabo som ofte har nachspiel, men svaret fra styret er bare skuldertrekk. Kan man som privatperson gjøre noe?

Anonymkode: 5cf9b...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å være så fordomsfull 🤔😏 jaja en finner de på kg...

Jeg jobber selv på nattestid, ferdig kl 01.30 fra mandag til fredag. Jeg begynner kl 18. Jeg kommer svært ofte hjem og både tar meg en dusj og/eller spiser/ser på TV og "lander" litt før jeg legger meg, selvsagt som seg hør bør. Jeg går på do, og gjør alt det et menneske gjør etter de er ferdig på jobb, så du kan bare roe ned på disse fordommene... Normalvekt sådan😅

Anonymkode: 88464...dcd

Håper du ikke spiser stor middag så sent, ikke fordi det bråker med fordi metabolske systemet i kroppen er nedjustert. Fint å være normal vektig med det sier meg ikke stort om din helsetilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Forumhei skrev:

Håper du ikke spiser stor middag så sent, ikke fordi det bråker med fordi metabolske systemet i kroppen er nedjustert. Fint å være normal vektig med det sier meg ikke stort om din helsetilstand.

Du, takk for at du bryr deg så mye om min helsesituasjon dog bryr jeg meg langt mer om hva legen mener om mine både verdier og alt annet som har med min helse å gjøre, og ifølge hun sier hun; 👌  når jeg har gått noen timer sier det seg seg selv at en ikke kan klare å sove på en skyr jougurt, så jo jeg lager meg middag etter jobb. Og igjen helsen min er tipp topp, så ille tenk på det.

Anonymkode: 88464...dcd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover med hørselvern på hver eneste natt. Da hører jeg ikke alle lydene.

Anonymkode: 028de...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du, takk for at du bryr deg så mye om min helsesituasjon dog bryr jeg meg langt mer om hva legen mener om mine både verdier og alt annet som har med min helse å gjøre, og ifølge hun sier hun; 👌  når jeg har gått noen timer sier det seg seg selv at en ikke kan klare å sove på en skyr jougurt, så jo jeg lager meg middag etter jobb. Og igjen helsen min er tipp topp, så ille tenk på det.

Anonymkode: 88464...dcd

Jo man kan fint sove på skyr, spis et Støre måltid på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Studies tend to show that when food is consumed late at night — anywhere from after dinner to outside a person's typical sleep/wake cycle — the body is more likely to store those calories as fat and gain weight rather than burn it as energy, says Kelly Allison of the University of Pennsylvania School of Medicine's

Anonymkode: ad437...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 2.13, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mor og to tenåringer som naboer under meg. Vi bor i en blokk fra 50-tallet og det er veldig lytt og det vet alle som bor her.

Naboene mine nedenunder snur døgnet og er oppe til 3- 3:30 mange netter pr uke, og det siste året har dette gått kraftig utover min søvn fordi jeg hører skråling, roping, tv, musikk, matlaging&hakking av grønnsaker, smelling med kommodeskuffer ... vanlige lyder man hører på dagtid og like høyt som man snakker på dagtid. 

Jeg har gitt beskjed til de flere ganger at de må roe aktivitetsnivået om natten. Da ser de forskrekket på meg og sier de ikke forstår norsk eller at de skal skjerpe seg. Så går det et par netter og så er det på'n igjen. 

Jeg tok kontakt med styret i borettslaget som har gitt de flere beskjeder, og de har fått varsel om at de må flytte hvis de ikke er litt mer stille om natten.

Nå er kl 02 og moren holder på med hakking av grønnsaker, smelling med skuffer gjentatte ganger, det klirres i masse glass og tidligere i natt da kl var 23.30, hadde de venner på besøk som øvde på kristne engelske sanger. De bruker å ha det på fredag kveld, men aldri så sent midt i uken. 

Er folk helt blåst når de får beskjed gang på gang at de skal ta det litt rolig om natten, og så bare fortsetter de? 

Jeg kan også være oppe til langt på natt av og til, men da tar jeg hensyn. Skrur ned litt lyden på tv-en, sitter ikke og snakker høyt i telefonen med høyttaler på og tenker over at naboene mine sover. 

Bor man i en blokk så får man pisken døtre meg ta litt hensyn til sine naboer om natten, hvis ikke får man flytte i enebolig. 

Anonymkode: 3d8e2...c3d

Man kan roe seg noe på natten, men som noen som jobber skift, så har jeg måttet vaske klær, lage mat ol. midt på natten, for når ellers på døgnet skulle jeg ha tid til det. Nei jeg galer ikke av full hals, jeg skriker ikke og bråket så det holder, men jeg må få leve livet mitt, selv om det er på en helt annen rytme enn naboene.

Bor man i blokk, må man forstå at man har naboer som man kommer til å høre lyder fra, til alle døgnets tider.

Anonymkode: 28043...d54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eating late at night can lead to several health hazards like increase in blood sugar levels, heart diseases, obesity and acidity. Basically, the later you eat, theless your body is prepared to sleep, which can also have adverse effects on your memory and efficiency for the next day.3. okt. 2018

Anonymkode: ad437...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Hun er thaikokk, så det er skikkelig hakking i 140 km/t. Om natten når det er ingen andre lyder i huset, høres naboens aktiviteter veldig godt. Skulle gjerne isolert men det vil koste meg mange hundretusen, og når jeg ikke hører mine andre naboer er det de nedenunder som er mer problemet enn dårlig isolering. 

Ts

Anonymkode: 3d8e2...c3d

😅😂 herregud... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...