Gå til innhold

Suksessterte-feilsøking (-hjelp!)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei !

Takk til de som jeg fikk oppskrift av til suksessterte. Den ble kramgod, men kremen var fremdeles litt vel blaut :cry: Noen som vet hva jeg evt. gjorde feil ? Andre tips som kan stive den litt ?

Også lurer jeg på en ting til :

Her i Skien er det en knallgod suksessterteliknende kake (konfektkake) som kjøpes på bakern på Herkules (hvis det er noen Skien/Porsgrunnsfolk her...). Den ser ut som om den er laget i langpanne og har to-delt bunn og gul litt fast krem i mellom og sjokoladetrekk på toppen.

Noen som vet hvordan jeg kan mekke denne ?

Hilsen kakemonsteret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, fy søren...

Jeg har hatt samme opplevelse selv. Etter først å ha laget mislykket suksessterte én gang, psyket jeg meg opp og laget kaken etter en oppskrift som skulle være "såååå idiotsikker" til 17. mai...

Kremen formelig rant av kaken, over kanten på stettfatet - og dryppet i seige, deilige dråper ned på bordet mitt. Veldig mrsmt. At både kaken og kremen var god, hjalp liksom ikke. Alt smakte godt, men kaken SKAL ikke dryppe av fatet, da. Mer smør, kanskje? Jeg vet ikke...

Kaken du etterlyser, minner om en kake jeg fikk oppskrift på for flere år siden. Om det er den samme er vel tvilsomt, men siden du liker kaker av den typen, er jeg sikker på at du vil like denne! En skikkelig snopekake! Har aldri laget den selv, men den skal ikke være vanskelig å få til.

Her er oppskriften på MANDELKAKE:

BUNN:

300 gr. malte mandler

8 eggehviter

300 gr. melis.

Eggehviter og melis stivpiskes og blandes med mandlene.

Stekes i ekstra godt smurt langpanne, ca en halv time ved 175 grader.

KREM:

8 eggeplommer

1,5 dl. fløte

Dette kokes opp og avkjøles

225 gr. meierismør

200-250 gr. melis

Dette røres hvitt

Smørkremen og eggekremen blandes, og smøres på kaken.

Sett kaken i fryseboksen ca en halv time.

2 firkløversjokolader og 1/2 plate dronningsjokolade smeltes med litt smør, og has oppå kaken.

Del kaken i 4. Frys den, og ta opp en bit av fryseren etter hvert som du trenger den. Kaken behøves nesten ikke å tines.

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har antagelig rett, Dorian.

Kanskje du kan hjelpe oss, du som er sånn en rev bak grytene???

Kan du lage en suksessterte og kaste den til meg, slik vi gjorde i "gamle dager" her på KG?

Den gang da vanket det jo alltid noe godt på lørdagskveldene...*mimrer*

Forventningsfull hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest doriansen

Hehe, Væren :ler:

Ja, mat er gøy, men når det kommer til bakverk må jeg nok kaste inn hansken.

Eller var det håndkleet? Hmm.. eller tennissokkene?

Vel, jeg husker ikke, men essensen er at du neppe ville gå nær en av kakene mine uten proper beskyttelse :ler:

F.eks. avsaget hagle.

Men - jeg har vært og fornyet kylling-forsyningene i Sverige, så kanskje vi må lage litt online-kylling igjen? :briller:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann!

Takk for oppskrift og kåseri rundt kakebakst :)

Godt det ikke bare er meg som har erfart dette med (ikke)suksessterte :hoho:

Skal prøve meg på mandelkaka en gang jeg er virkelig psyket opp..... Det årnær sæ vel en gang :)

Jaja, no skal me på Dyrsku`n i Seljord..... se på litt kuer ...hihi:)

Søndagshilsen til dere fra

Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det dere har gjort feil er at når dere varmet opp eggene og sukkeret så har dere ikke vispet den lenge nok over varmen.....den skal vispes lenge!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har i mer smør tror jeg det vil smake smør av kremen og det er ikke noe særlig.....

Jeg pleier å vispe sammen eggeplommer og fløte før jeg varmer det på svak varme - rører hele tiden - til kokepunktet. Rører stadig mens jeg tar kjelen av platen og setter det til avkjøling. Visp/rør ofte i det mens det avkjøles.

Smør og melis rører jeg hvitt. Har i en ts vaniljesukker også.

Når jeg blander sammen bruker jeg el-visp og pisker godt så får jeg en fin og luftig gul krem.

Til pynt bruker jeg hakkede mandler eller hakkede sjokobiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Elin!

Kattepus og jeg får prøve det neste gang!

Suksessterte er jo farlig godt, og jeg blir så irritert over at jeg ikke greier å lage den skikkelig!!! Eller kanskje jeg burde være glad for det, ellers hadde jeg hatt en på bordet annenhver dag... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suksessterte....ordentlig suksess :D Jeg har bakt den MANGE!!!! ganger og det har vært SUKSESS :D

Her kommer oppskriften......

6 eggehviter ..

250 gr.mandler...

250 gr.melis ..

2ts.bakepulver

eggehvitene piskes stive, mal mandlene og bland med melis ig bakepulver,

rør dette forsiktig inn i hviten.

Del deigen i 2 (skal bli to bunner) stek dem ved 175gr. på nederste rille ca. 35-40 min....bruk en vanlig rundform med bakepapir i bunnen.

Krem....

6 eggeplommer

150 gr.sukker

1,5 dl. husholdningsfløte

kokes på svak varme til den tykner (den tykner så og si med en gang)

Avkjøl.....ha så i 200 gr. mykt smør, vaniljesukker etter smak. rør godt med mikser til en jevn krem.

Ha fyllet mellom lagene,lag vanlig sjokoladeglasur på toppen og sprøyt oppå med resten av kremen.

Lover at denne terten smaker ....NYDELIG. :D :D :D :D :D :tunge1: Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne nesten se ut for at det var en halv dl. husholdningsfløte (matfløte) , slik jeg hadde skrevet oppskriften,det er altså 1 og en halv dl.

Ennå en gang Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...