Gå til innhold

En god idé synes jeg - hva synes du?


glaciera

Anbefalte innlegg

Siden vi har hus må vi stadig ordne og fikse på ting både innvendig og utvendig og i hagen, og det kan være ganske kjedelig. Vi spør aldri noen om hjelp, for hvis vi synes det er kjedelig synes sikkert alle andre det også og da er det litt "slemt" å be om hjelp.

Men så kom jeg på at man kunne invitere gode venner til å være en "dugnadsring", hvor alle hjelper alle med disse kjedelige opg nødvendige oppgavene. Man kan skrive opp timer man yter og som man får hjelp slik at det blir en slags balanse i innsatsen, ha regler for hvilke oppgaver som man kan ha dugnad på og ha som regel at barn kan være med og at det bør være en god grunn hvis en ikke stiller opp til et "oppdrag". En jobb kan være å passe ungene og en jobb kan være å servere godsaker til hele gjengen. Den som får hjelp kan ha plikt til å organisere arbeidet, servere arbeidsøl og annet kos, og by på middag og fest ved endt arbeidsinnsats. Det finnes såklart ørten måter å lage betingelser for en slik dugnadsring, alle kan lage et system som passer for dem.

På denne måten vil alles jobber gå fort og sikkert bli en morsom og sosial greie isteden for en kjedelig plikt.

Ville du blitt med på en slik ordning hvis du fikk spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det hørtes ut som en god idé, jeg. Så jeg ville gjerne ha blitt med. Det meste er som regel morsommere å gjøre sammen med andre.

Men mange av mine venner er ganske treige sånn, så jeg vet ikke om alle hadde vært like positive.

Luft det blant dine venner, og se om du får noe respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg hadde nok takket nei til det. Jeg stiller selvfølgelig opp hvis noen trenger hjelp, men en slik ordning som trådstarter nevner synes jeg blir alt for "organisert". Men det er min mening. Det finnes nok en del som synes en slik ordning vil være midt i blinken for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... ha som regel at barn kan være med og at det bør være en god grunn hvis en ikke stiller opp til et "oppdrag".

...

Ville du blitt med på en slik ordning hvis du fikk spørsmålet?

ikke dersom jeg måtte være med så lenge jeg ikke hadde en god nok grunn.... :wink:

men bortsett fra det, så synes jeg det er en god ide jeg, og hadde den fungert på lik linje med endel andre "ringer", så hadde jeg blitt med.

men enhver ting som gjør at jeg må ha en god grunn til å ikke være med, hadde jeg holdt meg borte fra. Det bør faktisk være mulig å ikke bli med bare fordi man faktisk ikke har lyst eller ork den dagen, så lenge man faktisk yter like mye som man får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Man kan skrive opp timer man yter og som man får hjelp slik at det blir en slags balanse i innsatsen' date=' ha regler for hvilke oppgaver som man kan ha dugnad på og ha som regel at barn kan være med og at det bør være en god grunn hvis en ikke stiller opp til et "oppdrag".[/quote']

hørtes ut som en god idé helt til jeg kom til dette avsnittet. mer slitsomt og overorganisert enn hyggelig, ser for meg at det kan bli mye småkrangling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Nei, jeg hadde nok ikke blitt med. Jeg er den typen som elsker å jobbe i hagen - men jeg samler ikke opp til det flyter over. Arbeidet tar jeg etterhvert og jeg kunne ærlig talt ikke tenkt meg å ha andre med på hagearbeidet. Slipper ikke mann og barn til heller :wink: I tillegg har jeg nytt hus - det er stor forskjell på nytt og gammel hus. Jeg har bodd her i 3 år nå og det er lenge til det er noe som må gjøres med huset. Det lille som har vært til nå har gått på garantien og det har ikke kostet meg noe å få fagfolk til å ordne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg vet ikke om jeg hadde blitt med på noe sånt. I hvertfall ikke så organisert. Hvis man feks er 5 par som er med da, så kan man faktisk risikere å holde på med dugnad hver helg en sommer. Det syns jeg blir for mye å si ja til.

Og dessverre tror jeg også at det kommer til å bli noen som sniker seg unna og bidrar mindre, og så blir det uenighet til slutt.

Selvfølgelig kommer dette an på vennegjengen man har - hvis du tror at det sånt system vil fungere hos dere, så luft tanken for dem da vel! :) Ideen er jo ganske god, hvis den fungerer!

Her vi bor er det ikke uvanlig å be inn til dugnad, f.eks for å male huset. Da er huseierne selvsagt vertskap til dugnadsfest etterpå, og sørger for bevertning. Det er en dugnadsform jeg heller stiller opp på tror jeg, siden det ikke innebærer noen forpliktelser, annet enn at man ikke bør være redd for å spørre om hjelp fra hverandre ved en annen anledning. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det finnes sånne "systemer " i organiserte former. Tror en av dem heter Bytteringen og holder til i Østfold. De hadde veldig mange tjenester inkludert i sitt "system"...hus og hjem-tjenester, frisør, fotpleie, barnevakt osv.

For meg hadde det hatt betydning hvilke andre som skulle vært med. Når det gjelder arbeid med hus og hage...så fikser vi det selv. Helt til vi ble tilstrekkelig klok av erfaring (+ enda litt klokere) har vi brukt mye tid på å hjelpe andre med sånn type jobb.

Det heter seg at man skal hjelpe hverandre...men for oss så ble det etter hvert så mange som kalte seg det. :ler:

Jeg kunne vurdert å bli med hvis "systemet" bestod av folk som gadd å gjøre en innsats....og ikke av folk som primært skal tjene på alt andre gjør for dem. :roll:

I den grad vi trenger hjelp...foretrekker vi å betale utenforstående for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier gjerne ja til å bli med på dugnad når venner skal flytte / rive garasjen / male huset / pusse båten osv. og har selv fått dugnadshjelp til maling av hus utvendig og innvendig, gulvsliping, samt lemping av singel. Synes det er flott å få hjelp, og også å kunne hjelpe til når det trengs.

Likevel ville jeg ikke vært med på en fast ordning, synes det er for forpliktende, og også unødvendig siden jeg har greie venner som gjerne stiller opp hvis datoen passer. Hvis man stiller med pausemat og etterpåøl så holder det lenge som belønning, og så gjør man jo gjerne gjentjenester til dem som hjelper en selv. Hmm... - det blir jo nesten et system likevel da - bare ikke organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Tanken er god, men da må det legges opp på en måte som gjør at folk ikke føler seg tvunget eller på gjøre ting de faktisk ikke kan. Jeg for eksempel kunne sikkert passet unger eller laget mat, men kan ikke løfte tungt. Og husk at folk kan ha grunner du ikke vet om til å gjøre ting som faktisk er gode grunner uten at du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ha blitt med. Jeg satt nettopp og følte meg ganske utnyttet av mine venner og bekjente og kom tilfeldigvis over dette spørsmålet. Dersom vi hadde vært med på en slik ordning hadde iallefall du kunnet be om hjelp tilbake, for jeg har erfaring med at alle spør meg om et eller annet, men er utrolig dårlig på å hjelpe tilbake. Er ikke nok å hinte engang, en må spørre direkte og da er det så mye om og men at det blir ikke noe av noe. Men så ringer de gjerne en time etterpå for å spørre om du vil sitte barnevakt............... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mer dugnadstypen "kom-og-hjelp-så-blir-det-øl-og-grilling-til-langt-på kveld-som takk"-typen. Da kommer til de som har lyst og så har vi det moro og tar en fest etter at jobben er gjort... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hagenissen

Enig med Cr@sh!

Trådstarters ide er jo i utgangspunktet god, men synes det blir litt mye tvang over det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok heller ikke blitt med, rett og slett fordi det er slitsomt, som noen nevnte, å være booket opp med dugnader mange helger på rad.

Noen mennesker utnytter alltid situasjoner som dette, og skal ha hjelp til det ene med det andre. Noen kjøper seg et oppussingsobjekt og trenger mye mer hjelp. Noen er gjerrige og byr på saft og boller, mens andre drar frem masse grillkjøtt og alkohol til alngt utpå natten. Noen er dårlige til å organisere, og når man kommer på dugnad mangler både materialer og verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke blitt med, blir for organisert. Selv hjelper jeg stort sett alltid til med ting, og har derfor ikke dårlig samvittighet for å spørre selv.

Min mening er at folk selv får ta ansvar for å spørre, andre for ta ansvar for å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1
Jeg kunne ha blitt med. Jeg satt nettopp og følte meg ganske utnyttet av mine venner og bekjente og kom tilfeldigvis over dette spørsmålet. Dersom vi hadde vært med på en slik ordning hadde iallefall du kunnet be om hjelp tilbake, for jeg har erfaring med at alle spør meg om et eller annet, men er utrolig dårlig på å hjelpe tilbake. Er ikke nok å hinte engang, en må spørre direkte og da er det så mye om og men at det blir ikke noe av noe. Men så ringer de gjerne en time etterpå for å spørre om du vil sitte barnevakt............... :ler:

Enig :)

(Lurer på hva som er forskjellen på siter+ og siter..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at jeg hadde blitt med på noe slikt. For det første tror jeg raskt det hadde blitt en ubalanse mellom hjelpen man får og den man gir. Noen har mye mer arbeid å gjøre enn andre, og det er vel ikke helt rettferdig at de får masse hjelp men trenger ikke gi så mye selv fordi de andre i gjengen ikke har særlig å gjøre. Dessuten tror jeg man fort ville føle seg forpliktet til å være med. For det andre ville det måtte bli ganske organisert for at det ikke skulle bli urettferdig. Det går ikke an at samme person "slipper unna" med å koke kaffe og bake kake, mens andre må gjøre hardt fysisk arbeid. Og det blir plutselig ikke like koselig hvis noen skal sitte med papirer og oversikt over hvem som har gjort hva, når, for hvem, hvor lenge osv. For det tredje foretrekker jeg å ha kontrollen selv. Jeg synes det er greit å pusse opp, stelle i hagen o.l. Jeg vil ha ting slik jeg selv ønsker, og jeg hadde ikke orket å kommandere vennene mine rundt fordi jeg liker det slik og sånn, da er det bedre å gjøre det selv. Og jeg hadde heller ikke likt å bli kommandert rundt hos andre, jeg kan godt hjelpe til hvis det trengs, men med en slik ordning ser jeg for meg at det fort kunne blitt mye arbeid å gjøre hos andre, og helt ærlig har jeg ikke samme motivasjon for arbeid som jeg ikke får noe igjen for selv, som mitt eget arbeid.

Dessuten, hvorfor trenger man en slik ordning i det hele tatt? Skulle det dukke opp stort oppussingsarbeid e.l. kan man ikke ta det der og da, spørre noen venner om de vil hjelpe til med å male mot gratis grillmat e.l. etterpå? Det er koseligst når det er spontant og ikke organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...