AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #181 Skrevet 28. mai 2020 Akkurat nå, Warrior skrev: Sine egne penger? Ikke mitt problem at folk kaster bort pengene sine på sydenreiser osv.. hvert år. Men kjære vene, har du tungt for det? Folk har penger til ferie, men pengene er pr. nå hos ulike reiseselskaper. Planlagte reiser og opplevelser er allerede forhåndsbetalt. Det betyr for Ola Dunk at han ikke har et helt feriebudsjett stående på en annen konto, sånn i tilfelle, liksom. Noen har sikkert økonomi nok til det, men det er langt i fra alle. Mange har på grunn av lang tilbakebetalingstid ikke penger til noe særlig ferie som koster penger. Anonymkode: dfffe...da5 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #182 Skrevet 28. mai 2020 12 minutter siden, Warrior skrev: Sine egne penger? Ikke mitt problem at folk kaster bort pengene sine på sydenreiser osv.. hvert år. Uff, her var det bare fordommer og misunnelse. Igjen, syden. Hvorfor syden? Kjenner flere som skulle besøke familie i Danmark, Tyskland, USA. Noen som har spart i flere år for å dra på en skikkelig reise med barna, og sitter der nå uten penger, fordi selskapene nekter å betale tilbake. Du er bare imot folk som har penger. Det er bare å finne seg en jobb, det. Anonymkode: 32cd6...4ec 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #183 Skrevet 28. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle gjerne reist, elsker å reise. Men jeg klager ikke, jeg aksepterer at situasjonen er som den er og regner ikke med at det blir noe reising før 2021. Synes det er smålig å syte og klage over at vi ikke får reist til syden når 400.000 har mistet jobben permanent eller midlertidig, selskaper går konkurs osv. Se litt rundt deg, åpne øynene og bli litt mindre ego! Anonymkode: 457d2...927 Hva med de som jobber i reisebransjen da? Du har ikke særlig mye empati med dem? Anonymkode: 1a8a4...a30 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #184 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med de som jobber i reisebransjen da? Du har ikke særlig mye empati med dem? Anonymkode: 1a8a4...a30 Sånne folk forstår ikke at av de 400 000 permitterte og arbeidsledige jobbet de fleste i reiselivsnæringen. Og at norske turister på ingen måte kan dekke frafall av utenlandske turister. Vi er ikke mange nok mennesker i dette landet. Anonymkode: 32cd6...4ec 6
Gjeste mann Skrevet 28. mai 2020 #185 Skrevet 28. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kjære vene, har du tungt for det? Folk har penger til ferie, men pengene er pr. nå hos ulike reiseselskaper. Planlagte reiser og opplevelser er allerede forhåndsbetalt. Det betyr for Ola Dunk at han ikke har et helt feriebudsjett stående på en annen konto, sånn i tilfelle, liksom. Noen har sikkert økonomi nok til det, men det er langt i fra alle. Mange har på grunn av lang tilbakebetalingstid ikke penger til noe særlig ferie som koster penger. Anonymkode: dfffe...da5 Det gjelder ikke alle. Ikke meg. Jeg har booket flexbilletter (de er billige nå!) med fly/båt til flere steder. Jeg har booket til Mallorca, Sverige (Skåne), Danmark og i Norge (da med bil) Reiser jeg ikke så får jeg penger tilbake pga flex-billetter. Har booket hotell også til alle stedene som jeg betaler direkte ved ankomst, fri avbestilling dagen før. Så ser jeg an reiseråd og smittesituasjon nærmere før jeg bestemmer meg for hvor ferien går til og avbestiller alle de andre reisene. -
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #186 Skrevet 28. mai 2020 7 minutter siden, Gjeste mann skrev: Det gjelder ikke alle. Ikke meg. Jeg har booket flexbilletter (de er billige nå!) med fly/båt til flere steder. Jeg har booket til Mallorca, Sverige (Skåne), Danmark og i Norge (da med bil) Reiser jeg ikke så får jeg penger tilbake pga flex-billetter. Har booket hotell også til alle stedene som jeg betaler direkte ved ankomst, fri avbestilling dagen før. Så ser jeg an reiseråd og smittesituasjon nærmere før jeg bestemmer meg for hvor ferien går til og avbestiller alle de andre reisene. - Det er flere som må vente til etter ferien før de får pengene tilbake. Anonymkode: 32cd6...4ec 2
Gjeste mann Skrevet 28. mai 2020 #187 Skrevet 28. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere som må vente til etter ferien før de får pengene tilbake. Anonymkode: 32cd6...4ec Ja det er helt korrekt. Gjelder kanskje de fleste, men som sagt ikke alle 1
Krantz95 Skrevet 28. mai 2020 #188 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja og hvorfor er smittetallene lave da?! Er lov å tenke litt selv også Anonymkode: 7cc23...073 Fordi viruset er i ferd med å brenne ut eller ta en pause? Akkurat det samme som alle andre sesong-influensa-viruser gjør.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #189 Skrevet 28. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi du antar at den eneste plassen nordmenn ønsker å reise, er syden. Det er feil. Anonymkode: 32cd6...4ec Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sier at den gruppen som syter over at de ikke får dratt til syden er smålige og ego. Jeg sier ikle noe som helst om andre grupper. Anonymkode: 457d2...927
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #190 Skrevet 28. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: De gode minnene jeg har fra sommerferiene som barn, er fra nærområdet. Husker så vidt ulandsturene og bilturene i norge var tortur, husker mest pissing i skogen og heslige rasteplasser, og pølse nummer 6 fra bensinstasjon som ble veldig fort oppbrukt og kjedelig ved første pølse. De gode minnene mine kommer fra der jeg bor. Fisking i lokaldammen. Skogstur i nærområdet. Telttur i stua da det var dritt vær og storm ute. Grilling i regn og tordenvær og på stranda. Alle de timene på stranda fra morgen til kveld. Basseng midt i gata i nabolaget, vannkrig og bygging av olabil, trehus og lek ute fra morgen til kveld. Bare det å henge på lekeplassen til klokken 4 om kvelden og smugdrikke øl og smirnoff med venner var mye koseligere enn sydenturene eller bilferiene i Norge. Man MÅ ikke reise noen plass for å få gode minner. Om ungdommen surmuler over å ikke få reise, ja da kan jeg bare si gratulere. Du har oppfostret bortskjemte drittunge som ikke kan å lage gode minner uten at det koster flere tusen kroner. Og jeg vedder en nyre på at de er de samme ungene som sitter å syter i syden fordi ting er aldri bra nok også, for ingenting blir bra nok for dem. Dette reisepresset er noe voksne har puttet på barna. De trenger verken dyreparker eller en annen by for å få en fin sommerferie. Så jeg sier hold deg hjemme i år! Anonymkode: 7cc23...073 Og de beste minnene jeg har fra jeg var barn var alle reiser til utlandet og høre pappa snakke dårlig engelsk og tysk. Spise mat som vi ikke fikk hjemme (parmesan på pasta i Italia) spise sjokolade som ikke fanns hjemme. Bade i pool og gå på annerledes lekeland enn vanlig. Bruke forskjellige penger (før euroen), kjøre båt. Varme og hotell. Vi var på turer innenlands også men de husker jeg som kjedelige med kaldt badevann. Anonymkode: a8b86...5dc 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #191 Skrevet 28. mai 2020 56 minutter siden, Gjeste mann skrev: Det gjelder ikke alle. Ikke meg. Jeg har booket flexbilletter (de er billige nå!) med fly/båt til flere steder. Jeg har booket til Mallorca, Sverige (Skåne), Danmark og i Norge (da med bil) Reiser jeg ikke så får jeg penger tilbake pga flex-billetter. Har booket hotell også til alle stedene som jeg betaler direkte ved ankomst, fri avbestilling dagen før. Så ser jeg an reiseråd og smittesituasjon nærmere før jeg bestemmer meg for hvor ferien går til og avbestiller alle de andre reisene. - Ok, men du har jo tydeligvis bestilt nylig, og tatt med usikkerheten i betraktningen. Problemet for mange er at de bestilte og betalte lenge før korona overhodet ble et tema, så har det vært usikkert om de ville kunne reise, og når de nå ikke kan går det tregt å få tilbake pengene. Det går jo ikke så bra for reiselivsnæringen om dagen, så spørsmålet er om de i det hele tatt har penger å betale tilbake. Kan bli lenge å vente for de uheldige hvis selskapene må tjene inn mer penger først.... Anonymkode: 07181...a49 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #192 Skrevet 28. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja for retten til å reise i hele landet, trumfer smitteutbrudd i kommuner som har klart å holde seg smitte-fri i første bølge. Logikk, hvor er den hen?! Det er lov å tenke litt. Bare fordi du kan, så betyr det ikke at du må eller bør gjøre det!! Hold.deg.hjemme! Anonymkode: 7cc23...073 Sier kg'er. Myndighetene og menneskerettighetene tilsier at man kan reise. Ikke at kommuner som drev med søringkarantene frister å støtte med et besøk, riktignok. 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja og hvorfor er smittetallene lave da?! Er lov å tenke litt selv også Anonymkode: 7cc23...073 Smittetallene er fortsatt lave etter gradvis åpning, fordi flere av tiltakene var unødvendige. 2 hours ago, AnonymBruker said: Myndighetene har gitt råd og anbefalinger. Jeg hører mer på dem enn tilfeldige folk på KG som har studert ved livets harde skole. Anonymkode: 32cd6...4ec Dette. Anonymkode: 49e88...c24 1
Gjest Warrior Skrevet 28. mai 2020 #193 Skrevet 28. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kjære vene, har du tungt for det? Folk har penger til ferie, men pengene er pr. nå hos ulike reiseselskaper. Planlagte reiser og opplevelser er allerede forhåndsbetalt. Det betyr for Ola Dunk at han ikke har et helt feriebudsjett stående på en annen konto, sånn i tilfelle, liksom. Noen har sikkert økonomi nok til det, men det er langt i fra alle. Mange har på grunn av lang tilbakebetalingstid ikke penger til noe særlig ferie som koster penger. Anonymkode: dfffe...da5 Å derfor bare må de klage og få lov å reise på den viktige utlandsturen sin i år? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff, her var det bare fordommer og misunnelse. Igjen, syden. Hvorfor syden? Kjenner flere som skulle besøke familie i Danmark, Tyskland, USA. Noen som har spart i flere år for å dra på en skikkelig reise med barna, og sitter der nå uten penger, fordi selskapene nekter å betale tilbake. Du er bare imot folk som har penger. Det er bare å finne seg en jobb, det. Anonymkode: 32cd6...4ec Fordommer? Jeg er bare irritert og drittlei folk som bare tenker reising reising og atter reising når en dødelig pandemi herjer verden over. Folk sitt liv er litt viktigere og mer verdt enn den «viktige» ferien som du kan ta igjen senere. Et liv kommer aldri tilbake. Hva da misunnelse??? Jeg har nevnt andre reiser enn syden også.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #194 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, Warrior skrev: Å derfor bare må de klage og få lov å reise på den viktige utlandsturen sin i år? Fordommer? Jeg er bare irritert og drittlei folk som bare tenker reising reising og atter reising når en dødelig pandemi herjer verden over. Folk sitt liv er litt viktigere og mer verdt enn den «viktige» ferien som du kan ta igjen senere. Et liv kommer aldri tilbake. Hva da misunnelse??? Jeg har nevnt andre reiser enn syden også. Nå er faktisk reising en vesentlig del av økonomien i mange land, og det er ikke ubetydelig her til lands heller. Som så mye annet så bidrar det til verdiskapning og kroner inn i skattekassa. Når jeg leser innlegg på KG som ønsker å sikre seg med sykkelhjem og polstring når ting riktignok ikker på topp, så lurer jeg på hva man ønsker å velge vegg fra offentlig velferd. Det knaket i fundamentene i norsk velferd allerede før korona, og nå vil dette bli akselerert. Hva vil folk velge vekk? Deler av helsevesenet, ingen skolepenger i høyere utdanning, subsidierte barnehager eller noe annet? For får vi ikke en viss verdiskapning tilbake igjen kjapt, så vil dagen der Norge må ta et vanskelig valg komme fortere enn man aner. Vi klarer oss en liten stund uten tilnærmet normal verdiskapning, men "oljeputa" som vi har gjennom oljefondet tappes fortere enn man aner nå... Anonymkode: 040bf...be3 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #195 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, Warrior skrev: Å derfor bare må de klage og få lov å reise på den viktige utlandsturen sin i år? Fordommer? Jeg er bare irritert og drittlei folk som bare tenker reising reising og atter reising når en dødelig pandemi herjer verden over. Folk sitt liv er litt viktigere og mer verdt enn den «viktige» ferien som du kan ta igjen senere. Et liv kommer aldri tilbake. Hva da misunnelse??? Jeg har nevnt andre reiser enn syden også. Ok. Norge har nesten ingen smitte. Heller ikke Island, Finland eller Færøyene har smitte. Så forbud mot reising mellom disse landene er bare tull. Anonymkode: 32cd6...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #196 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, Warrior skrev: Å derfor bare må de klage og få lov å reise på den viktige utlandsturen sin i år? Fordommer? Jeg er bare irritert og drittlei folk som bare tenker reising reising og atter reising når en dødelig pandemi herjer verden over. Folk sitt liv er litt viktigere og mer verdt enn den «viktige» ferien som du kan ta igjen senere. Et liv kommer aldri tilbake. Hva da misunnelse??? Jeg har nevnt andre reiser enn syden også. Ja, du er irritert og drittlei av at folk ønsker å se sin ektefelle, sine mindreårige barn, kjærester, gamle foreldre? Du er irritert og drittlei fordi foreldre ønsker å ha samvær med barna sine? Anonymkode: 32cd6...4ec 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #197 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, Warrior skrev: Å derfor bare må de klage og få lov å reise på den viktige utlandsturen sin i år? Ja, det blir jo dobbeltsurt! Ikke får de dratt til utlandet og ikke får de feriert i Norge fordi alle pengene er bundet opp i en utenlandstur som ikke blir noe av. Jeg skjønner godt at folk er forbanna og sutrer jeg. Har ikke noe som helst problem med å forstå det i det hele tatt. Anonymkode: dfffe...da5 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #198 Skrevet 28. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Norge har nesten ingen smitte. Heller ikke Island, Finland eller Færøyene har smitte. Så forbud mot reising mellom disse landene er bare tull. Anonymkode: 32cd6...4ec Ja, det er bare tull! På lik linje med reglene for inn- og utreise for nordmenn vs. utlendinger på Svalbard. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/utlendinger-_fanget_-pa-svalbard-_-risikerer-a-bli-deportert-hvis-de-drar-til-fastlandet-1.15027001 Sitat På grunn av koronaviruset har ikke utlendinger lov til å reise inn i Norge. For de mange utenlandske statsborgerne som bor på Svalbard, betyr det at de ikke kan reise til fastlandet før regjeringen åpner opp for det. Samuel vil gjerne ha en forklaring hvorfor han er en risiko for smittespredning når nordmenn på Svalbard ikke er det. (...) Også finske Erkka Heino forteller om sinne og vantro blant befolkningen på øygruppa. Finnen har bodd på Svalbard i fire og et halvt år. Kjæresten hans bor i Oslo. På grunn av jobben hennes, kan hun ikke reise til Svalbard når det åpnes opp for at norske turister kan besøke øygruppa fra 1. juni. Men det er umulig for Heino å reise den andre veien. Anonymkode: dfffe...da5 2
Gjeste mann Skrevet 28. mai 2020 #199 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er faktisk reising en vesentlig del av økonomien i mange land, og det er ikke ubetydelig her til lands heller. Som så mye annet så bidrar det til verdiskapning og kroner inn i skattekassa. Når jeg leser innlegg på KG som ønsker å sikre seg med sykkelhjem og polstring når ting riktignok ikker på topp, så lurer jeg på hva man ønsker å velge vegg fra offentlig velferd. Det knaket i fundamentene i norsk velferd allerede før korona, og nå vil dette bli akselerert. Hva vil folk velge vekk? Deler av helsevesenet, ingen skolepenger i høyere utdanning, subsidierte barnehager eller noe annet? For får vi ikke en viss verdiskapning tilbake igjen kjapt, så vil dagen der Norge må ta et vanskelig valg komme fortere enn man aner. Vi klarer oss en liten stund uten tilnærmet normal verdiskapning, men "oljeputa" som vi har gjennom oljefondet tappes fortere enn man aner nå... Anonymkode: 040bf...be3 Helt enig, må bare understreke hvor viktig dette er. Har to familiemedlermmer som er direkte berørt av dette. De jobber på flyplass og er permitterte. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #200 Skrevet 28. mai 2020 5 timer siden, Krantz95 skrev: Fordi viruset er i ferd med å brenne ut eller ta en pause? Akkurat det samme som alle andre sesong-influensa-viruser gjør. Feil. Det er fordi vi har en periode med massivt inngrepende tiltak bak oss. Det ligner ikke litt engang på alle andre influensasesonger. Viruset har ikke brent ut, og det tar ikke pause, for vi har ikke immunitet. I motsetning til andre influensaer som er det ikke er relevant å sammenligne med. Det er bare ikke så mye tilstede akkurat nå pga inngrepene. Når folk begynner å reise kommer det tilbake. Anonymkode: 5b636...b45
Anbefalte innlegg