AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Lurer på hva dere tenker om de som får vite at de har liten eller ingen sjanse til å bli friske med cellegift og da velger alternativ behandling. Jeg regner med at de fleste ser litt annerledes på det enn for eksempel Tarjei som hadde 95 prosent sjanse for å bli frisk? Altså å velge alternativ behandling i stedet for å leve sine siste måneder/år på cellegift og de bivirkninger det medfører. Anonymkode: c61fc...6b3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #2 Skrevet 24. mai 2020 Jeg tenker at de som er så syke at det ikke vil virke med medisiner har behov for å føle selv at de prøvde alt. Og at de da velger å prøve alternative behandlinger er lett å forstå. Det som er provoserende er at firmaer og enkeltpersoner tjener penger på å gi falske forhåpninger til dødssyke mennesker. De tar fra dem både pengene og ofte mye av den lille tiden de har igjen. Det gjør meg faktisk rasende! Hadde noe av dette virket, om så bare bittelitt, hadde legemiddelfirmaer kastet seg over det og brukt det som medisin. Han fyren som takket nei til livet, fordi han ikke ville ta cellegift men heller gjøre alternative greier virker jo psykisk forstyrret, paranoid eller hjernevasket på noe vis. Evt suicidal. Anonymkode: d852d...ff2 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #3 Skrevet 24. mai 2020 Man behandler ikke alle kreftpasienter med cellegift fordi man tenker at alle kan bli friske, men det handler også om at man kan gi cellegift for å redusere plager til noen som kommer til å dø av kreften sin. Jeg har min fulle respekt at noen velger å ta alternativ behandling når de får beskjed av helsevesenet at de kommer til å dø av kreften sin og blir behandlet med tanke på det, fordi de har et ønske om å bli frisk. Jeg har dessverre til gode å se noen som faktisk har blitt frisk av det. Anonymkode: 1eb8e...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 Det kommer jo veldig an på situasjonen og type cellegiftbehandling som skal gis, og i hvor stor grad den aktuelle behandlingen vil være livsforlengende. Hvis behandlingen vil medføre mye smerter og / eller redusere mulighetene for å leve et godt eller verdig liv, så er det kanskje bedre å leve noen måneder kortere, men at de månedene blir fine, i den grad det er mulig. Leger vil jo også ta disse faktorene i betraktning når de skal lage en plan for resten av livet til pasienten. De vet jo også når de evt skal avbryte en behandling når den gjør mer vondt enn godt. Dessverre så er det store individuelle forskjeller i hvordan man tolererer cellegift. Noen vil tåle en type behandling godt, mens en annen vil bli veldig syk av samme type behandling. Man får god oppfølging på dette stadiet i livet sitt, og ingen blir tvunget til å gjennomføre behandlinger som bare reduserer livskvaliteten. I jobben min min er jeg ofte borti pasienter hvor legen og pasienten har besluttet å avslutte behandling, og videre bare få lindrende pleie. Noen ganger er heller ikke pasienten enig i legens beslutning om å avslutte, og de ønsker selv å prøve nye medikamenter eller å fortsette med den behandlingen de har stått på. Men da har legen vurdert det til at behandlingen vil gjøre mer skade enn å gagne pasienten. Anonymkode: 9f203...19c
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #5 Skrevet 25. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hva dere tenker om de som får vite at de har liten eller ingen sjanse til å bli friske med cellegift og da velger alternativ behandling. Jeg regner med at de fleste ser litt annerledes på det enn for eksempel Tarjei som hadde 95 prosent sjanse for å bli frisk? Altså å velge alternativ behandling i stedet for å leve sine siste måneder/år på cellegift og de bivirkninger det medfører. Anonymkode: c61fc...6b3 Kreft er jo mange forskjellige sykdommer, og jeg kjenner bare godt til "mitt" miljø med ganske unge kreftpasienter. Jeg er selv frisk og går på hormonbehandling for å redusere risikoen for tilbakefall, som dessverre er ganske stor når kreften hadde kommet såpass langt da den ble oppdaget. Men jeg er kreftfri i dag og har gode muligheter til å forbli det i framtiden, tar ingen sorger på forskudd! Jeg har vel aldri møtt noen som velger alternativ behandling i stedet for cellegift. De jeg kjenner som har fått beskjed om at de aldri vil bli friske, prøver den ene cellegiften etter den andre og bytter ut når de mister effekt. Det litt sleivete jungelordet er at "så lenge det er medisiner igjen på lista, er det håp". Det finnes sikkert de som leter etter alternative metoder (definert som ikke skolemedisin) og ønsker dette i stedet for tradisjonell medisinsk behandling, men jeg har som sagt aldri møtt noen, bare lest i aviser. Cellegift kan gi store bivirkninger, men det er stor forskjell her også. Noen gir knapt bivirkninger i det hele tatt. Og for mange unge mennesker, kanskje med ansvar for småbarn, er første og eneste prioritet å ikke dø, så får det meste annet være mindre viktig. Hvis du får et år ekstra med barna dine spiller det for mange (sikkert ikke alle) ikke så stor rolle at du blir slapp og mister håret, du ønsker bare å holde deg i live lengst mulig. Den desperasjonen er lett å skjønne, og kanskje derfor kjenner jeg flere som har grepet etter halmstrå når nettopp medisinlista er tom og legene sier at de dessverre ikke kan gjøre noe mer. Jeg forstår det på en måte ikke, for jeg synes så mye av det jeg leser om alternativ behandling fremstår som direkte tøvete, men det er en type situasjon som man ikke kan sette seg inn i før man har vært der selv. Det er sikkert lett å lete etter håp i alle retninger og betale omtrent hva som helst. Desperate mennesker er lette å utnytte,og jeg er enig med ab ...ff2: hvis noe av dette alternative hadde virket, ville helsevesenet og ikke minst legemiddelindustiren kastet seg over det. Min erfaring er at legene, særlig når pasienten er relativt ung, virkelig går igjennom alle muligheter og prøver det de kan før de setter strek. Når de sier at det ikke er mer å gjøre, så er det fordi det ikke er mer å gjøre. Dessverre. Livet er blodig urettferdig. Å frasi seg all skolemedisinsk behandling helt i sluttfasen virker egentlig ganske utenkelig. Jeg vil tippe at de fleste har behov for ganske sterk smertelindring og overvåkning helt på slutten, for å unngå en langtrukken og pinefull død. Jeg ville i alle fall ikke satt min lit til ingefær og intravenøse vitaminer. Anonymkode: b6577...bfb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå