Gå til innhold

Din favorittsalat?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 24.5.2020 den 17.28, LittDiva skrev:

Rødkål, appelsin og hasselnøtter. Litt mynte og bladpersille.Olivenolje og granatepleeddik som dressing.

Hvor kjøper du den eddiken? Jeg elsker både rødkål og appelsiner, og har tenkt til å teste ut. Både denne og flere her. Elsker salater 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i min familie er glad i salater.  Barnebarna liker aller best pastasalat.  I den har jeg pastaskruer, tomat, agurk, paprika, rødløk, strimler av ost og crisposalat.  Har jeg eple, så kutter jeg i biter og har oppi.  Lager en dressing av olivenolje, honning og sitron (+ salt/pepper) som jeg vender salaten i før den går i kjøleskapet.  Det gjør den smakfull.  
Så rører jeg lettrømme sammen med litt majones, salt og pepper.  Når salaten er i matboksene, heller jeg litt rømmedressing over hver av salatene.  Barnebarna elsker det!

Selv er jeg aller mest glad i en enkel tomatsalat.  Tomat og løk, med en dressing av olivenolje og balsamico.  
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SoWhat? skrev:

Hvor kjøper du den eddiken? Jeg elsker både rødkål og appelsiner, og har tenkt til å teste ut. Både denne og flere her. Elsker salater 🙂

Olivenlunden🤗.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LittDiva skrev:

Olivenlunden🤗.

Ok. Takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersken, prosciutto, isbergsalat, valnøtter og mozzarella.

Anonymkode: d426a...f05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager mye mat, og salater er som regel sideretter, ikke hovedrollen. Som tilbehør til kjøtt, fisk, gratenger, halloumi og annet lager jeg typisk tabbouleh med granateple, kikertsalat, grønn salat med ansjos og kapers osv. Finner gjerne på en ny salat hver gang.

Skal jeg spise en salat som hovedmåltid så foretrekker jeg en god krepsehalesalat på en uterestaurant, eller så smeller jeg sammen en grønn salat med varmrøykt laks, båter av smilende egg, crispy brokkoli og gjerne noe god pasta. Enkel vinaigrette av sennep, honning, balsamico. Masse urter, gjerne dill og persille, og revet skarp parmesan. Det må være både fett, proteiner og karbohydrater om salaten skal føles mettende nok.

Anonymkode: 1d467...bd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min favorittsalat: crispisalat, mais, agurk, rødløk, soltørket tomat i olje, avakado, pasta, avokado, parmesan og reker(evt kreps)+dressing eller chili majones💕💕

Anonymkode: 35633...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispisalat og ruccola, agurk, cherrytomater, paprika, avocado, vårløk, sukkererter, mais, ristede pinjekjerner, grønne oliven, fetaost og tunfisk. Hvis jeg skal servere mange hiver jeg ofte oppi pasta i tillegg, men den ingrediensen blir mest "fyll", synes salaten er vel så god uten.

Bruker som regel ikke dressing, synes salaten er best uten.

Anonymkode: 03254...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne tråden! Jeg er kjempeglad i salat, og spiser det ofte. Jeg er veggis, så alle mine er uten kjøtt/fisk. 

Mine yndlingssalater er: 

- Tacosalat! Salatblader, bønner, minipaprika (usikker på om disse er vanlige i Norge? Bittesmå rød paprika, veldig søte i smaken), rødløk, spice, litt revet ost, avokado, mais, agurk og litt tortillachips. Varierer dressing men ofte en god en basert på granateple og balsamico. 

- Cæsarsalat med romainesalat, rødløk, avokado, krutonger, ost og dressing. Kjempeenkel og så god! 

- Geitostsalat! Denne er med myk, hvit geitost, salatblader, pæreskiver, rødbete og hakkede valnøtter med balsamic glaze som dressing. Helt nydelig! 

- Couscoussalat med granateple, falafel, hummus, salat og litt forskjellige grønnsaker

- Hverdagssalat med hardkokte egg, poteter i biter og masse grønnsaker. Denne har jeg vanligvis fransk dressing på, og er perfekt for når jeg har rester fra potetmiddag i kjøleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis salaten er selve hovedmåltidet er min favoritt pastasalat med kylling, fetaost, rødløk, rød paprika, agurk, mais, avocado,  feldsalat og urtedressing. 

Hvis salaten er tilbehør til annen mat liker jeg

- tabbouleh

- salat med tomat, mozzarella og rødløk og med dressing av olivenolje, sennep, honning, salt, pepper og balsamicokrem)

- kremet aspargesbønnesalat. Aspargesbønner dampes/kokes såvidt møre, deles i to og blandes med hakket sjalottløk, salt, pepper og litt crème fraîche. Stek loffsmuler i godt med smør og presset hvitløk og dryss dem over salaten rett før servering.

- grillet maissalat. Maiskolber grilles eller stekes i grillpanne. Skjær av maiskornene og bland med avocado (vend den i litt sitronsaft), smuldret fetaost, frisk koriander, rødløk, salt og pepper.

- rødbetesalat. Kokte rødbeter, spinat, fetaost og ruccola, blandes med en god vinaigrette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...