Gå til innhold

Er korte, intensive treningsøkter best?

Roci

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider kommet i gang med fysisk aktivitet etter en senvinter og vår med mye dårlig vær. Det føles godt, men siden det ikke finnes noen tilbud innen favorittaktiviteten min,  så foretrekker jeg kortere og mer intensive økter, 30-45 minutter daglig. Jeg planlegger å øke intensiteten etterhvert som formen blir bedre.  Er dette greit for å komme i form og gå ned i vekt, eller burde jeg ha en lengre, rolig økt en eller to ganger i uka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, Roci skrev:

Jeg har omsider kommet i gang med fysisk aktivitet etter en senvinter og vår med mye dårlig vær. Det føles godt, men siden det ikke finnes noen tilbud innen favorittaktiviteten min,  så foretrekker jeg kortere og mer intensive økter, 30-45 minutter daglig. Jeg planlegger å øke intensiteten etterhvert som formen blir bedre.  Er dette greit for å komme i form og gå ned i vekt, eller burde jeg ha en lengre, rolig økt en eller to ganger i uka ?

Det viktigste er kontinuitet på det du gjør. Det finnes ikke en fasit på hva som er best., så gjør det du trives med. 

Anonymkode: 14b5b...559

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Roci skrev:

Du skriver ikke hva du gjør, det er vel relevant.

Løper? Sykler? Pumper jern?

Anonymkode: 8e05b...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk livegym.no (treningen går ikke live/direkte selv om det høres sånn ut på navnet).

Koster 50kr måneden og er uten binding.

Der er det timer for helt utrente til supertrente. Timene varer fra 3 minutter til 2 timer, du har uendelig mange å velge mellom. De er forhåndsinnspilt. Du trenger bare en PC, ipad eller mobil. Anbefales!! Har brukt siden i flere år.

(nei, dette er ikke reklame fra eier, jeg er bare en veldig fornøyd bruker)

Anonymkode: 6aef8...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke hva du gjør, det er vel relevant.

Løper? Sykler? Pumper jern?

Anonymkode: 8e05b...bfe

Går turer i bratt terreng, for det meste. Skal begynne å jogge/ løpe så snart formen er bedre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagsaktivitet, minst 10 000 skritt om dagen, er en fin målsetting. Økning i puls er bra, så turer i terrenget er fint det 😊

Den "beste" treninga er den du gjennomfører. Hvis du hater jogging så blir det ikke gjort 3 ganger i uka. Hvis korte intensive økter er noe du liker så er det større sjanse for at du gjennomfører, og da er det det beste tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, jentafralandet skrev:

Hverdagsaktivitet, minst 10 000 skritt om dagen, er en fin målsetting. Økning i puls er bra, så turer i terrenget er fint det 😊

Den "beste" treninga er den du gjennomfører. Hvis du hater jogging så blir det ikke gjort 3 ganger i uka. Hvis korte intensive økter er noe du liker så er det større sjanse for at du gjennomfører, og da er det det beste tenker jeg. 

Godt poeng 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Fett nok skrev:

Høy intensitet er bra, og kan kompensere for korte økter.

PAI-konseptet er basert på dette, utviklet av forskere på NTNU basert på livsstilsdata fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag.

Anbefaler varmt å lese litt på denne linken, dette var en gamechanger for meg :)

https://www.ntnu.no/cerg/personal-activity-intelligence

Dette var kjempeinteressant, takk for lenken! Har Fitbit og har lastet ned appen nå🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...