Gå til innhold

Veldig plaget med allergi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal det ikke roe seg litt snart?😢

Anonymkode: 15a16...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er plaga med at det tetter seg til et eller annet sted "inni". Enten bihuler eller mellom halsen og nesa (nesesvelget?)(har ikke smerter, men noe trykk mellom øya/øverst på nesa), det går litt av og på. får ut litt snørr innimellom.
Flere som får slike typer plager av allergien?

Anonymkode: 15a16...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert vaksine? 
Fikk et nytt liv etter at jeg startet på Kenacort. Er alltid sein å sette den (slutten av mars eller senere), men den fungerer bestandig. Er jo faktisk mulig å eksistere på sommeren etter at denne ble tatt i bruk.

 

Anonymkode: 233b1...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert vaksine? 
Fikk et nytt liv etter at jeg startet på Kenacort. Er alltid sein å sette den (slutten av mars eller senere), men den fungerer bestandig. Er jo faktisk mulig å eksistere på sommeren etter at denne ble tatt i bruk.

 

Anonymkode: 233b1...dc2

Holder til i Oslo jeg også forresten, og kom på at vaksinen ble satt rundt midten av mars i år. Ønsket ikke å risikere en feiltolkning av symptomer 😅

Anonymkode: 233b1...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I to uker har jeg følt meg sløv, tung i hodet og ukonsentrert. Det er helt for jævlig faktisk. Du gidder liksom ingenting, du har ikke krefter. Var hos lege som konstaterte at det er pga pollen jeg føler meg sånn. Så fikk resept på Aeris eller noe sånt, skal ta de i to uker og i tillegg til nesespray,  også på ny kontroll.

Jeg vet at jeg har pollenallergi, hvert år så blir jeg tett i nese, nyser og klær i øynene, halsen  og ørene, men denne sløvheten har jeg aldri følt på før. Verken nese eller tetthet, bare sløvheten.

Er det normalt??

 

Anonymkode: c96d7...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert vaksine? 
Fikk et nytt liv etter at jeg startet på Kenacort. Er alltid sein å sette den (slutten av mars eller senere), men den fungerer bestandig. Er jo faktisk mulig å eksistere på sommeren etter at denne ble tatt i bruk.

 

Anonymkode: 233b1...dc2

Kenacort er ikke vaksine, det er kortisoninjeksjon. Det er ikke lenger anbefalt å ta kortison mot sesongallergi, fordi bivirkningene og langtidsvirkningene kan være alvorlige. 

Men vaksine er anbefalt, og blir stadig mer utbredt ja. Man må opprettholde behandling i 3 år, og kan håpe å bli nye bedre eller kvitt allergien. 

Anonymkode: f9432...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har merket pollen siden mars, og merker at gresspollenet har kommet nå før pollenvarselet sa fra det hadde begynt. Bor i Vestfold. Jeg er visstnok bare allergisk mot gress, men siden jeg reagerer fra slutten av mars så må det jo være noe annet, jeg mistenker salix. 

Det begynte med rennende nese, nysing og kløe i nesen fra slutten av mars, nå renner ikke nesa lenger men jeg nyser og klør i nesa. Nå i helgen begynte øynene å svi, så da antar jeg det er gresset som begynner. Går på både tabletter, nesespray og øyedråper. Er ikke tett, men jeg har vondt i halsen, men ikke slik som når jeg er forkjøla, vanskelig å forklare, og så har jeg vært hes på og av i flere måneder. Antar det har med allergien å gjøre da man ikke er forkjølet så lenge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, K@tt skrev:

 

Jeg har merket pollen siden mars, og merker at gresspollenet har kommet nå før pollenvarselet sa fra det hadde begynt. Bor i Vestfold. Jeg er visstnok bare allergisk mot gress, men siden jeg reagerer fra slutten av mars så må det jo være noe annet, jeg mistenker salix. 

Det begynte med rennende nese, nysing og kløe i nesen fra slutten av mars, nå renner ikke nesa lenger men jeg nyser og klør i nesa. Nå i helgen begynte øynene å svi, så da antar jeg det er gresset som begynner. Går på både tabletter, nesespray og øyedråper. Er ikke tett, men jeg har vondt i halsen, men ikke slik som når jeg er forkjøla, vanskelig å forklare, og så har jeg vært hes på og av i flere måneder. Antar det har med allergien å gjøre da man ikke er forkjølet så lenge. 

 

Jeg også har merka det gradvis siden mars. Gått opp og ned, men mest ned. Nå sist uke fikk jeg også plutselig hovne øyne osv og er veldig tett nå.

har sjekka statistikken og det har vært ganske mye salix. Så reagerer sikkert på det, siden de sier at bjørka har vært rolig. Også har man jo den furupollen i tillegg som mange allergikere er hypersensitive for.

vet noen når salixen gir seg?

Anonymkode: 15a16...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også har merka det gradvis siden mars. Gått opp og ned, men mest ned. Nå sist uke fikk jeg også plutselig hovne øyne osv og er veldig tett nå.

har sjekka statistikken og det har vært ganske mye salix. Så reagerer sikkert på det, siden de sier at bjørka har vært rolig. Også har man jo den furupollen i tillegg som mange allergikere er hypersensitive for.

vet noen når salixen gir seg?

Anonymkode: 15a16...54a

Når salig gir seg kommer jo an på hvor du bor, men her i Vestfold er det i alle fall beskjeden spredning i følge appen. Jeg synes ikke alltid den pollenvarslingen stemmer, så jeg tar den med en klype salt. I følge pollenkontroll.no har salix sesong til ut i juni en gang, avhengig av hvor du bor. 

pollenkalender_Norge.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, K@tt skrev:

Når salig gir seg kommer jo an på hvor du bor, men her i Vestfold er det i alle fall beskjeden spredning i følge appen. Jeg synes ikke alltid den pollenvarslingen stemmer, så jeg tar den med en klype salt. I følge pollenkontroll.no har salix sesong til ut i juni en gang, avhengig av hvor du bor. 

pollenkalender_Norge.jpg

Du må sjekke statistikk/måling på naaf sine sider. Der kan man se (litt tilbake i tid) hvor mye spredning det har vært. Det er jo selvsagt lokale variasjoner da områdene man kan velge å se er ganske store. Men den viser hvertfall at det jevnt over har vært mye salix spredning på Østlandet. Og det har sjelden vært meldt mer enn beskjeden spredning føler jeg

Anonymkode: 15a16...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må sjekke statistikk/måling på naaf sine sider. Der kan man se (litt tilbake i tid) hvor mye spredning det har vært. Det er jo selvsagt lokale variasjoner da områdene man kan velge å se er ganske store. Men den viser hvertfall at det jevnt over har vært mye salix spredning på Østlandet. Og det har sjelden vært meldt mer enn beskjeden spredning føler jeg

Anonymkode: 15a16...54a

Det visste jeg ikke man kunne, men så kjekt da! Takk for opplysningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, K@tt skrev:

Det visste jeg ikke man kunne, men så kjekt da! Takk for opplysningen. :)

Jeg føler hvertfall jeg fikk litt innblikk i at det jo faktisk har vært ganske mye spredning av salix og kanskje det er forklaringen. Også har det vært mye fint og varmt vær og en del vind, lite regn på Østlandet. Så det har sikkert vært jevn pågang av diverse drit hele tiden..🤪

Anonymkode: 15a16...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre her som har plager «konstant»? Altså at symptomene er der hele tiden selv om dere feks er inne? 
 

Anonymkode: 15a16...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler hvertfall jeg fikk litt innblikk i at det jo faktisk har vært ganske mye spredning av salix og kanskje det er forklaringen. Også har det vært mye fint og varmt vær og en del vind, lite regn på Østlandet. Så det har sikkert vært jevn pågang av diverse drit hele tiden..🤪

Anonymkode: 15a16...54a

Ja, veldig kjekt! :)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det andre her som har plager «konstant»? Altså at symptomene er der hele tiden selv om dere feks er inne? 
 

Anonymkode: 15a16...54a

Jeg har det jo ikke konstant, men vil tro det er pga allergimedisinene jeg går på? Men jeg svir i øynene, nyser og klør i øynene selv når jeg er inne. Antar det har med pollen i hår, øyne, nese og klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt plaget, med rennende og tett nese, nysing og mye slim i halsen som gir tung pust. Satser også på at dette er salix, føles jo ut som at det aldri vil gå over!

3 mnd med tung pust midt i en tid hvor det er veldig fokus på tung pust synes jeg har vært slitsomt. Det går greit nå, men i mars/april var jeg en del redd for at jeg var skikkelig sjuk. Aldri opplevd dette før. 

Anonymkode: f9432...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fortsatt plaget, med rennende og tett nese, nysing og mye slim i halsen som gir tung pust. Satser også på at dette er salix, føles jo ut som at det aldri vil gå over!

3 mnd med tung pust midt i en tid hvor det er veldig fokus på tung pust synes jeg har vært slitsomt. Det går greit nå, men i mars/april var jeg en del redd for at jeg var skikkelig sjuk. Aldri opplevd dette før. 

Anonymkode: f9432...662

Ja vet! Samme her, er mye verre enn jeg pleier, og hvertfall mer «kronisk» eller sammenhengende dårlig enn vanlig. 
 

 

 

Anonymkode: 15a16...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...