Gå til innhold

"Dog"


minister-mio

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste bitt meg merke i en stor oppgang i bruk av ordet "dog". Spesielt her på kg og i blogger. Noen som ser samme tendens? Hva tror dere det kommer av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Influenser fra Sverige kanskje? De bruker jo deres variant ”dock” veldig mye. 

Anonymkode: 362e2...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er "dog" godkjent å bruke av språkrådet?

Anonymkode: 7d3fa...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, bruker det ikke spesielt ofte, men ofte nok, -og det har jeg gjort skriftlig i sikkert 20-årene i det minste.

Anonymkode: a0859...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et vakkert uttrykk som absolutt bør opp og frem! Alt til sin tid, dog.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg har i det siste bitt meg merke i en stor oppgang i bruk av ordet "dog". Spesielt her på kg og i blogger. Noen som ser samme tendens? Hva tror dere det kommer av?

Jeg har alltid brukt det ordet selv, og har lagt merke til det samme de siste årene :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm, bruker det ikke spesielt ofte, men ofte nok, -og det har jeg gjort skriftlig i sikkert 20-årene i det minste.

Anonymkode: a0859...4d5

Den iPaden jeg sitter på har en tendens til å alltid skrive "i 20-årene" når jeg bare vil skrive "i 20 år", irriterende. Jeg er såpass god skriftlig at det føles ut som om iPaden fordummer meg hele tiden. Hva er det med disse ordbøkene?? Jeez, blir jo sprø! (Sorry, skulle bare beklage for mine skrivefeil, men hadde visst behov for en utblåsning mer enn noe annet).

.

Anonymkode: a0859...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

er "dog" godkjent å bruke av språkrådet?

Anonymkode: 7d3fa...ab6

Alt annet hadde vært rart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at bruken er feil, bare at den har økt. Men det er kanskje trender i språket, gamle ord som svinger i popularitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite intelligente mennesker bruker det gjerne for å se smartere ut. 

Anonymkode: 4f13b...6fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå ikke det engelske ordet! 😄 trodde det ble brukt som skjellsord eller noe sånt da jeg begynte å lese tråden. Ungdommen i dag altså, tenkte jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
8 minutter siden, Emet skrev:

Ååå ikke det engelske ordet! 😄 trodde det ble brukt som skjellsord eller noe sånt da jeg begynte å lese tråden. Ungdommen i dag altså, tenkte jeg. 

Samme her 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ordet brukes altfor sjeldent!  Jeg leser ikke blogger, så jeg har ikke lagt merke til om det ordet har fått en oppsving i popularitet der, men her på KG forekommer det bare en sjelden gang. Synes jeg, da. Men dog, nå som jeg er blitt oppmerksom på det, vil jeg sikkert begynne og se det overalt her! 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et ord jeg brukte i skolestilene mine på videregående for mer enn 25 år siden for å virke smart. Temmelig pretensiøst, med andre ord :fnise: 

Som regel er bruken av dog enten unødvendig eller feil.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, Ullvott said:

Det var et ord jeg brukte i skolestilene mine på videregående for mer enn 25 år siden for å virke smart. Temmelig pretensiøst, med andre ord :fnise: 

Som regel er bruken av dog enten unødvendig eller feil.  

Det faller helt naturlig for meg å bruke dog. Kanskje jeg er naturlig pretensiøs?

(Eller bare gammel.)

Endret av T-Rex
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Det faller helt naturlig for meg å bruke dog. Kanskje jeg er naturlig pretensiøs?

(Eller bare gammel.)

Samme her :Nikke:

(Og jeg har null ambisjoner om å fremstå intelligent, så bare rolig ab 😊)

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Det faller helt naturlig for meg å bruke dog. Kanskje jeg er naturlig pretensiøs?

(Eller bare gammel.)

 

Akkurat nå, Rumle skrev:

Samme her :Nikke:

Forskjellen mellom dere og meg er at jeg brukte ordet bevisst fordi jeg trodde det fikk meg til å se smart ut, uten at det er et ord som ligger naturlig for meg. Det er det som er pretensiøst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emet skrev:

Ååå ikke det engelske ordet! 😄 trodde det ble brukt som skjellsord eller noe sånt da jeg begynte å lese tråden. Ungdommen i dag altså, tenkte jeg. 

Hahaha 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...