Gå til innhold

DPS med kun angst og depresjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer også an på hva slags funksjonsfall man har hatt. Det kommer også an på om du har ansvar for barn. Har du gått fra å jobbe fulltid i en jobb som krevde høy utdannelse, til å bli sengeliggende med depresjon og angst, vil du bli prioritert, fordi du egentlig har mye ressurser i deg. Tilbakeføring til jobb er også viktig, derfor blir de som allerede er uføre ofte nedprioritert. Dersom du har mottatt behandling der før, uten virkning, er terskelen høyere for å få komme tilbake. Dersom du har vært mer eller mindre deprimert hele livet, ikke utdannet deg eller har noen jobb, er også sannsynligheten for å få deg frisk og arbeidsfør begrenset, og du blir ikke prioritert. De er også avhengig av å kunne sette en diagnose på deg, for at du skal kunne gå der. 

Anonymkode: c912d...797

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angst og depresjon finnes i forskjellige grader da, fra lette til alvorlige og suicdiale. På samme måte som at de med eupf og spiseforstyrrede kan være alt fra lett til alvorlig preget. Selv om du har gått i behandling i 7 år så virker du som en høytfungerende person med tanke på at du klarer å gå på skole og tar bachelor.. det er det ikke alle med angst og alvorlig depresjon som er i stand til! Så det jeg vil frem til er at det ikke (burde) komme ann på hvilken diagnose man har, men hvilken funksjonsevne og livskvalitet du faktisk har.

Anonymkode: 302ae...a18

Men det gjør det jo. Hvis du er invalidisert av angst og depresjon, ikke klarer å gå på jobb, spise eller ivareta barna dine så er det sjelden (og helt uansvarlig i tilfelle) at DPS avviser.

Anonymkode: 5fd16...e51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig angst og depresjon som går utover funksjonsevnen. Mistrives fryktelig med livet og meg selv og har tidvis selvmordstanker. Hatt det slik mesteparten av mitt voksne liv(er i 30 åra). Tydelige symptomer på PTSD etter mange år i voldelig forhold med både psykiske og seksuelle overgrep og fungerer ikke i jobb lenger. Går på AAP nå og det snakkes om å søke ufør på sikt, men DPS vil ikke ta imot meg så jeg kan få en diagnose. Jeg er ikke «syk nok». Lurer på hvor syk man må være for å komme inn der...

Anonymkode: 1d5c2...10d

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alvorlig angst og depresjon som går utover funksjonsevnen. Mistrives fryktelig med livet og meg selv og har tidvis selvmordstanker. Hatt det slik mesteparten av mitt voksne liv(er i 30 åra). Tydelige symptomer på PTSD etter mange år i voldelig forhold med både psykiske og seksuelle overgrep og fungerer ikke i jobb lenger. Går på AAP nå og det snakkes om å søke ufør på sikt, men DPS vil ikke ta imot meg så jeg kan få en diagnose. Jeg er ikke «syk nok». Lurer på hvor syk man må være for å komme inn der...

Da har du alvorlig angst og depresjon i dine øyne. Hadde du scoret til alvorlig depresjon i den objektive vurderingen hadde de tatt deg inn. Det kan jo dessverre være litt sånn, at man har litt av alt, og derfor er lidelsen ganske stor. Men ingen av delene er alvorlig nok objektivt. Fastlegen kan også vurdere at du har alvorlig depresjon, det finnes skjemaer. Hvis du virkelig mener det er en feilvurdering ville jeg byttet fastlege. Det er hans henvisning som vurderes, så den bør være nøyaktig og utfyllende.

Anonymkode: c912d...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått diagnosen alvorlig angst og depresjon hen? Er det generell angst? Hvordan kan du ha vært sykemeldt i et år og etterpå aap uten behandling? Sånn jeg har forstått det så er det ganske strenge regler ang behandling når det kommer til sykemelding og aap. Jeg hadde uten tvil byttet fastlege og bedt om ny søknad. 

Jeg ble tatt inn hos dps under tvil. Jeg ble først utredet av en nyutdannet psykolog som kom frem til at jeg hadde generell angst og lett depresjon og trengte ikke noe særlig med hjelp. Når jeg først ble sykemeldt så tok en annen over og det viste seg at jeg har flere tunge diagnoser og jeg ble endelig tatt alvorlig. Kommer nok over på AAP, men har gode utsikter for å komme tilbake til jobb etterhvert tross diagnosene jeg har. Om det så kommer til stykke så selger jeg det jeg har å går privat hvis jeg ikke blir frisk nok hos dps. 

Du bør ihvertfall få en utredning og en behandlingsplan, eventuelt høre om andre behandlings muligheter. 

Anonymkode: 8b1bd...156

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sakt at du vil bli utreda, og ikke bare gå i terapi? Jeg fikk hvertfall blitt utreda for adhd da jeg spurte om det. 

Anonymkode: 0a38d...117

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...