Gå til innhold

Pusen vil ikke være sosial


Alisha

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har en pus på snart et år, som har vært litt sær siden jeg fikk henne. Hun vil helst sove i vinduet hele dagen, nå har hun funnet ut av soverommet er fint på dagtid da hun får være i fred og ikke interessert i å leke. 

Problemet har oppstått nå når hun sover på soverommet da døren må stå åpen om natten og hun får energiutbrudd som betyr at hun løper så fort hun kan i hele leiligheten og angriper føttene mine når jeg sover. Hun er ikke akkurat lydløs og vekker alle som bor her. 

Tyder jo på at hun har litt energi, bare litt sær døgnrytme. Men som sakt har hun null interesse for å leke og vi prøver å holde henne våken på dagtid. Ender stort sett med at hun legger seg under sofaen for å være i fred. 

Noen tips til å aktivisere? Andre som har litt sær pus og vet om litt leker de kan være interessert i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lås henne inne på et annet rom på natta

Anonymkode: 1d2af...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har en døgnrytme som er naturlig for en katt. Kan hun gå ut eller er hun innekatt? Prøv å aktivisere henne på kvelden, når hun er våken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliv den, eller gi den bort. Det er lett å få en ny, og snillere katt.

Anonymkode: d88fc...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Diamant20 skrev:

Kattemynte?

Mine blir skikkelig chill av kattemynte. Men har hørt at andre katter blir ville av det. Så da er det bare å teste ut om katten skal leke med kattemynten om morgenen for å bli gira eller om den skal lukte på den på kvelden for å bli rolig. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, Alisha said:

Hei, 

Har en pus på snart et år, som har vært litt sær siden jeg fikk henne. Hun vil helst sove i vinduet hele dagen, nå har hun funnet ut av soverommet er fint på dagtid da hun får være i fred og ikke interessert i å leke. 

Problemet har oppstått nå når hun sover på soverommet da døren må stå åpen om natten og hun får energiutbrudd som betyr at hun løper så fort hun kan i hele leiligheten og angriper føttene mine når jeg sover. Hun er ikke akkurat lydløs og vekker alle som bor her. 

Tyder jo på at hun har litt energi, bare litt sær døgnrytme. Men som sakt har hun null interesse for å leke og vi prøver å holde henne våken på dagtid. Ender stort sett med at hun legger seg under sofaen for å være i fred. 

Noen tips til å aktivisere? Andre som har litt sær pus og vet om litt leker de kan være interessert i? 

Pus høres egentlig ikke så sær ut, til å være katt. Katter ER sære.

De er dyr, og bør få være dyr. Det er helt unaturlig for katten å skulle følge din døgnrytme, det nærmer seg jo dyreplageri å tvinge den til det. La dyr være dyr.

Anonymkode: cb684...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avliv den, eller gi den bort. Det er lett å få en ny, og snillere katt.

Anonymkode: d88fc...3e8

Hva er dette for et svar?! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pus høres egentlig ikke så sær ut, til å være katt. Katter ER sære.

De er dyr, og bør få være dyr. Det er helt unaturlig for katten å skulle følge din døgnrytme, det nærmer seg jo dyreplageri å tvinge den til det. La dyr være dyr.

Anonymkode: cb684...2a7

Jeg vil ikke pusen noe vondt, men har lest på nett at det er bra for kattene å være aktiv på dagtid og sove om natten når de er innekatter. Har derfor følt meg som en dårlig kattemor når det ikke går. 

Men blir så bekymret når hun kun leker en times tid på natten, er inne hele tiden og så sover om dagen. Redd hun skal bli ensom og understimulert.

Pusen kan ikke gå ute, på grunn av hun skal brukes i avl (av noen andre enn meg altså, så de har mer erfaring med innekatt er). Så jeg ønsker kun at hun skal ha et fint liv inne, og vet ikke hva jeg skal gjøre for at det skal bli bedre eller om det er bra nok nå 🙈

Jobber stort sett natt, så tåler enn natt eller fler med småbiting i tærne, tror det ble litt dårlig formulert i originalinnlegget. Er mest pusen ve og vel som bekymrer meg, og først nå merket hvor "ille" det er på natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rumle said:

Hva er dette for et svar?! 

Det er jo et svar på hva som kan gjøres

Anonymkode: 1d2af...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Alisha skrev:

Jeg vil ikke pusen noe vondt, men har lest på nett at det er bra for kattene å være aktiv på dagtid og sove om natten når de er innekatter. Har derfor følt meg som en dårlig kattemor når det ikke går. 

Men blir så bekymret når hun kun leker en times tid på natten, er inne hele tiden og så sover om dagen. Redd hun skal bli ensom og understimulert.

Pusen kan ikke gå ute, på grunn av hun skal brukes i avl (av noen andre enn meg altså, så de har mer erfaring med innekatt er). Så jeg ønsker kun at hun skal ha et fint liv inne, og vet ikke hva jeg skal gjøre for at det skal bli bedre eller om det er bra nok nå 🙈

Jobber stort sett natt, så tåler enn natt eller fler med småbiting i tærne, tror det ble litt dårlig formulert i originalinnlegget. Er mest pusen ve og vel som bekymrer meg, og først nå merket hvor "ille" det er på natten. 

Kan du ikke venne pus til sele også gå på tur med pus i Hagen (aka pus går på tur med deg🤣)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 9.47, Diamant20 skrev:

Kan du ikke venne pus til sele også gå på tur med pus i Hagen (aka pus går på tur med deg🤣)

Holder på å øve inne, så det skal vi prøve litt i sommer 😁 Vi bor midt i byen, så blir mest for å få luft, men tenker også å ta litt ferie på bygda i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er ikke voksen ennå. Har inntrykk av at i likhet med mennesker har både katter, hunder og mange andre dyr en "tenåringsperiode" der de er ganske umulige. Blir som oftest "folk" av dem likevel :) 

Hvis den er glad i mat, kan du jo prøve med sånne "aktivitetsmatfat", der de må bruke både mental og fysisk energi for å få tak i godbitene/maten. Du trenger ikke å bruke et helt måltid, bare noen biter i gangen, så har den noe å drive med. Finnes ulike typer, her er noen eksempler, men siden den sannsynligvis skal brukes på natten, er det jo lurt om du sjekker at du ikke velger en bråkete variant ;) :

https://www.zooplus.no/shop/katt/katteleker/intelligensleke_m_for/labyrinter/393396?variantid=393396.0&gclid=EAIaIQobChMIx9iIqbjM6QIVh6gYCh2gsQe-EAQYAiABEgLXKPD_BwE

https://www.petworld.no/aktivitets-leke-katt-turn-around?gclid=EAIaIQobChMIx9iIqbjM6QIVh6gYCh2gsQe-EAQYDyABEgJFpfD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...