AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Del Skrevet 20. mai 2020 Hvordan kommer man seg videre da?? Jeg hadde endelig kommet skikkelig godt i gang med gåturer og sykling, elsker de daglige turene mine og kiloene hadde begynt å gå av også setter et vondt kne en brå stopper for alt. Jeg pleier ikke å være plaget med knærne, har ingen skader av noe slag. Det roer seg raskt når jeg bare tar det litt mer ro og de daglige oppgavene hjemme slik som rydding, husvask, middagslaging osv går helt fint. Men så raskt jeg kommer opp i et visst tempo på gangen så begynner kneet å murre med en gang 😫 Jeg er ganske sikker på at det ikke er skoene da de hverken er nye eller nedgåtte. Jeg har også forsøkt et annet par men får samme problem med de. Hva er dette her og hvordan kommer jeg over det? Er det musklene som må trenes opp? Hva slags øvelser må jeg gjøre da? Er så redd for å gli tilbake til å være den sofaslabben jeg var ☹️ Anonymkode: a0d46...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Del Skrevet 20. mai 2020 Jeg er i samme situasjon, var godt i gang med løping og så fikk jeg vondt i kneet:( Nå er all fremgangen ødelagt. Anonymkode: e3175...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thie Skrevet 21. mai 2020 #3 Del Skrevet 21. mai 2020 Jeg ser du skriver at du både går og sykler. Sykling er mye mildere for knærne så du kan jo trappe opp det en periode? At skoene hverken er nye eller utgåtte er et dårlig argument for at det ikke er skoene. Det finnes mange ulike typer sko. Og så påvirkes det samtidig av underlaget du går på. Dra til løplabbet for analyse og tips om sko. Det kan være mye forskjellig. Hvis jeg skal gjette så har du startet litt for brått fra "sofaslabb" til mosjonist. Det er viktig å gjøre det gradvis. Og så går du kanskje på hardt underlag hele tiden ? Du kan dra til en dyktig PT eller fysio så kan de analysere situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thie Skrevet 21. mai 2020 #4 Del Skrevet 21. mai 2020 .. og for å legge det til; ja du kommer deg videre det er alltids litt humper på veien, spesielt når kroppen ikke er vandt til å bevege seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 21. mai 2020 #5 Del Skrevet 21. mai 2020 Gjør det vondt i kneet når du sykler også? I så fall ville jeg prøvd å hvile kneet noen dager til en uke, og prøve igjen med kun sykling (men ikke overdriv). I mellomtiden kan du jo fokusere på styrketrening. Gjør styrkende øvelser for muskulatur i beina som ikke gjør vondt i kneet, og fokuser på overkropp dersom kneet er for vondt til å trenes i det hele tatt. Kontakt gjerne en fysioterapeut for å få veiledning til hvordan du kan trene opp kneet ditt. Sannsynligvis har du nok vært litt for ivrig, og kneet klarer ikke å henge helt med. Har vært der selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #6 Del Skrevet 21. mai 2020 Gjør øvelser som styrker hofte og rumpe. Det hjelper til å stabilisere kneet. Anonymkode: 96405...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Durinur Skrevet 21. mai 2020 #7 Del Skrevet 21. mai 2020 Om svømmebasseng har åpnet i nærheten av der du bor bør du vurdere det. Svømming er en super treningsform som styrker hele kroppen! Det er heller ikke belastende på knær overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå