Gå til innhold

Når slapp dere ut pus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katter utvikler ikke retningssans før de er rundt 8 mnd. Spiller ikke noen rolle om gatene er trygge og det er få hus osv. når katta vandrer av sted og ikke husker veien hjem. Jeg har ventet ett år med mine for å være helt sikker.

Anonymkode: 9d6cb...a1c

10 mnd... 

Mister pus huset av syne før den tid er det svært sannsynlig at hun ikke finner veien hjem siden stedsansen ikke er utviklet ennå. 

Anonymkode: 2cd35...f9c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Lucypus skrev:

Man har lett for å si forskningen sier at.. 

men

hvem er de? 

Om du ikke ønsker å ta til deg råd, hvorfor lager du en tråd da? 

Anonymkode: c68af...100

• Liker 6
Skrevet
59 minutter siden, Lucypus skrev:

men

hvem er de? 

Det kan være en veterinær, en professor eller andre med interesse for katt. Et kjapt googlssøk så finner du flust av sider som tar opp temaet katt og når slippe ut alene. Hvorfor er du "negativ" til alle råd når du selv, helt frivillig, startet tråden? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fikk katten da den var 7 måneder, holdt den inne i ca 9 måneder til. Dette var en katt fra dyrebeskyttelsen som vi brukte lang tid på å vinne tilliten til, så ville ikke slippe den ut før vi var sikre på at den var trygg nok til å gå ut uten å bli vettskremt. 

Anonymkode: b79b5...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man ha katt hvis man skal ha den ute hele tiden?

Anonymkode: a1aba...54c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Lucypus skrev:

men

hvem er de? 

Hva er problemet ditt med å holde den inne? At du må være med den i nærheten er jo ikke så rart, hvorfor ha katt hvis du ikke gidder å være i nærheten av den? Vi hadde også en pus som veldig gjerne ville være ute hele tiden, men ventet til hun var 15mnd for å ikke slippe hennes ut alene midt på vinteren. Kattunger under 1 år kan feks følge etter andre personer, de kan bli skremt osv. 

Anonymkode: fac41...7cf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ved å holde den inne til pus er eldre vil det også minske sannsynligheten for at noen er slemme med den ettersom den ofte er mindre tillitsfull til fremmende da. Du vil ikke finne katten din skadet av et menneske rett på utsiden av døra. 

AnonymBruker
Skrevet

En annen grunn til å holde pus inne lenger er at mange fugler hekker nå og har små unger, kattungen din kan lett ta en unge fra fugler som hekker på bakken feks. 

• Liker 1
Skrevet

Hei!
Først bør katten være kastrert og chippet. Kjønnsdrifter kan få katter til å gå svært langt, for ikke å snakke om den eierløse kattebestanden man ser hver sommer. Så sørg for at pus ikke er reproduktiv 🙂

Så sier du at den har gått i bånd rundt i området med dere. Flott! Det er den tryggeste måten: å gå turer i bånd, la pus se at dette området er rundt huset som igjen er hjemme, gjerne smekk til med godbiter, ros, kos - positiv forbindelse med hus og hage. 

Så må man på et tidspunkt bare ta av selen og være ute med pus uten bånd. Rope og leke, kose og gi godbiter igjen. Positiv forsterkning. Om du velger å gå inn da mens pus er ute, gå ut ofte og rop på pus. Så krysser man fingrene - i de aller aller fleste tilfeller går det kjempefint, pus kommer tilbake og er nok helt utslitt for kvelden 😉

Angående stedssans: mange misforstår begrepet. Katter har ikke en innebygd GPS som "aktiveres" ved X alder. Stedssans er en fin blanding av territorie, gjenkjensel på området og vanesak. Det er derfor det er viktig å "utetrene" med bånd osv, og ikke bare slippe ut pus en dag etter X tid inne i huset. X tid gir ikke en automatisk feeling på hvor hjem er i forhold til ute. Derfor er også alderen så usikker å kunne si nøyaktig på, nettopp fordi det avhenger av når den begynte sin utetrening og gjenkjensel på området. 

Håper dette hjalp litt!
Hilsen veterinær.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I bånd kan katten være ute, en katt uten bånd bør ikke være ute. Er alt for mange farer for en katt ute. Og de er en fare for fugler. 

Akkurat som en hund vil ikke en katt vite noe om det å være ute uten bånd når den blir født. Man må gi dyrene sine nok hjernetrim for at de skal trives. Dyr er ikke kun for kos, de krever mye aktiviteter og det gjelder ikke bare hunder. 

Kan ikke forstå mennesker som slipper katter løs, det er rev i skogen som dreper katter, det er biler i veien som en katt ikke ser faren av. 

Ja da, noen har flaks og utekatten blir gammel. Men det er nok mange flere katter hvert år som blir påkjørt av en bil eller drept av villdyr enn det finnes katter over 10 år.

Anonymkode: 637ca...3f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man ha katt hvis man skal ha den ute hele tiden?

Anonymkode: a1aba...54c

Hvor leser du at den skal være ute hele tiden? 

Anonymkode: c68af...100

Skrevet

Jeg pleier å si at de bør være rundt 1 år minst. Av flere grunner, blant annet har de forhåpentligvis nådd den størrelsen de kommer til å være resten av livet. Møter katten din på en "konkurrent" vil den ha en ørliten sjanse til å forsvare seg skulle det eskalere.

Kastrering bør gjøres så snart muligheten byr seg hvis dette ikke allerede er ordnet. Det er for alles beste, inklusiv Lucy.
Vaskinering mot kattepest er tommel opp i tillegg.

Årstid.. vel, på vårparten skal territorier reetableres. I tillegg er enkelte dyr litt fisefine på det i starten når det kommer til vær, vind og kulde. Så en gradvis tilgang til ute på høstparten når været begynner å bli jævlig er ikke den verste ideen. Ved det tidspunktet er også andre katter mer interessert i å være inne og mindre interessert i å forsvare hvilken enn gate den kaller sin. Også er det godt mulig Lucy er enig med resten av kattenabolaget at det er litt uinteressant å være ute.

Kattegård er heller ikke å kimse av, om den så bare er midlertidig. Kan eventuelt også brukes til en myk overgang til sommerlig uteliv.

Er det noe særlig til katter i området dere bor? Rev?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte å være ute alene da hun var 6 mnd, men med åpent vindu så hun kunne komme inn når hun ville. Jeg var også ute å så til henne ofte. Hvert femte min i starten, og sjeldnere etter hvert som hun ble eldre. Det hendte hun vandret litt unna huset på oppdagelsesferd, men hun kom alltid løpende med en gang jeg ropte. 

Hun var nok ordentlig alene ute da hun var ca 10mnd, og nå når hun er ett år vet jeg at hun klarer seg strålende på egenhånd.

Anonymkode: ebf5a...dc6

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

I bånd kan katten være ute, en katt uten bånd bør ikke være ute. Er alt for mange farer for en katt ute. Og de er en fare for fugler. 

Akkurat som en hund vil ikke en katt vite noe om det å være ute uten bånd når den blir født. Man må gi dyrene sine nok hjernetrim for at de skal trives. Dyr er ikke kun for kos, de krever mye aktiviteter og det gjelder ikke bare hunder. 

Kan ikke forstå mennesker som slipper katter løs, det er rev i skogen som dreper katter, det er biler i veien som en katt ikke ser faren av. 

Ja da, noen har flaks og utekatten blir gammel. Men det er nok mange flere katter hvert år som blir påkjørt av en bil eller drept av villdyr enn det finnes katter over 10 år.

Anonymkode: 637ca...3f9

Amen. Det er fordi altfor mange driter i kattene sine. Om en dør en grufull død?.Bare å skaffe seg en ny

Kom ikke å si at ikke ALTFOR mange katter blir behandlet som søppel !

Det er 100000 hjemløse katter i Norge!

De hører ikke til i norsk natur og det ofte kunnskapsløse latsabber som skaffer seg katter.   Stimuler katten inne  bruk TID på den. Ytterst få steder er det trygt for katter å være ute. Meget få.

Jeg bor i et villastrøk, med tilsynelatende ressurssterke folk...men hver bidige dag et det  nye katter som "Er borte", funnet død osv.  

Katter hat jækli lav status hos altfor mange og jeg er rasende. 

Anonymkode: b5dd2...77e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Katter utvikler ikke stedsans før de er et år. Og skal ikke ut før de er kastrert!

Anonymkode: bc708...20d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi venta til vi hadde sterilisert hu, og hu var ca 1 år. Når det ikke var så kaldt ute lengre, så fikk hu lov å komme ut

Anonymkode: bff4e...a1a

Skrevet
På 21.5.2020 den 8.53, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet ditt med å holde den inne? At du må være med den i nærheten er jo ikke så rart, hvorfor ha katt hvis du ikke gidder å være i nærheten av den? Vi hadde også en pus som veldig gjerne ville være ute hele tiden, men ventet til hun var 15mnd for å ikke slippe hennes ut alene midt på vinteren. Kattunger under 1 år kan feks følge etter andre personer, de kan bli skremt osv. 

Har jeg sagt det er et problem å ha den inne? Har jeg sagt jeg ikke gidder å være i nærheten? 
Har jeg sagt når jeg skal slippe henne ut?

Generelt sett er jeg kritisk til kildene bare. Det må da være lov å reflektere eller? Finnes sikkert forskning som sier at det ikke er bra å vente med å slippe dem ut til de er 15 mnd også? Stakkars pus! Er det ment at de skal være inne så lenge? 

Jeg er ikke negativ til å vente Bare så det er sagt.. Du må lære deg å lese ordentlig. Du skulle bare visst hvor «hønemor» jeg er☺️ 

Skrevet

Vi holder på å venne de to yngste til å gå ut litt nå om dagen. De rundet et år i april, de hadde de første minuttene med snusing i mars, men de syntes verden var alt for skummel i starten.
Det har gått litt greiere i det siste etter at det kom noen dager med varmt vær og jeg kunne la døra stå åpen eller jeg kunne sitte ute i lengre perioder og se etter dem.
Nå åpner jeg døra og lar den stå på gløtt noen timer når det er varmt nok, og de svipper ut og inn hele tiden.
Fortsatt er verden alt for skummel til å gå langt unna og de kommer og sjekker at døra er åpen med jevne mellomrom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/20/2020 at 10:34 AM, AnonymBruker said:

Katter utvikler ikke retningssans før de er rundt 8 mnd. Spiller ikke noen rolle om gatene er trygge og det er få hus osv. når katta vandrer av sted og ikke husker veien hjem. Jeg har ventet ett år med mine for å være helt sikker.

Anonymkode: 9d6cb...a1c

Lest at det er mellom 10 og 12 mnd de utvikler retningssansen.

Før den tid holdt jeg min i bånd hvertfall. 

Anonymkode: f63f3...a19

Skrevet

Siden retningssans ikke er noe man kan skru av eller på er det ikke slik at den dukker opp magisk på ett eller annet tidspunkt.  Retningssansen utvikles over tid og med tilvenning.  (Prøv å hold katten din inne i ett og et halvt år etter at den er født, slipp den ut en kilometer hjemmefra og se etter om den kommer tilbake.)

Katter kan være ute under oppsyn fra de er fire fem måneder gamle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...