Lucypus Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Min Lucy på 6 mnd er stadig ute, men i bånd, med 5 meter line.. Det begynner å bli kjedelig for henne, hun setter seg stadig fast, og jeg må jo være i nærheten hele tiden. Dyrlegen sa vi burde vente til høsten, men da får hun jo ikke utforsket den fine sommeren. Vi bor trygt og er nabo til skogen, bare et hus mellom. Trygg gate.. Når slapp dere ut deres pus, og hvilken årstid var det da?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Skrevet 20. mai 2020 Vi brukte bånd og gikk på tur fra da hun var 4 mnd. Så slapp vi henne ut uten bånd da hun var 6 mnd, (august) men bare sammen med oss. Alene fikk hun gå når det var dårlig vær fra september, så når hun ville fra oktober av 😅 Anonymkode: c64c8...28d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #3 Skrevet 20. mai 2020 Katter utvikler ikke retningssans før de er rundt 8 mnd. Spiller ikke noen rolle om gatene er trygge og det er få hus osv. når katta vandrer av sted og ikke husker veien hjem. Jeg har ventet ett år med mine for å være helt sikker. Anonymkode: 9d6cb...a1c 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Når hun var 10 mnd. Vi bor ganske skjermet til uten mye trafikk. Gikk ute i bånd frem til da. Vi sørget for å leke mye med henne slik at hun ikke skulle kjede seg inne. Anonymkode: c68af...100
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 De bør ikke gå alene ute før de er 10 mnd. Som noen skrev over her så begynner de å utvikle stedssans først ved 8 mnd. Før det er de alt for vimsete til å være ute alene. Plutselig har de fulgt etter en sommerfugl eller løpt redd av gårde pga noe som skremte dem, og finner ikke veien hjem igjen. Vi har selv katt på 6 mnd som bare får være med oss i bånd, selv om hun maser noe sinnsykt inne og helst vil være ute hele tiden. Hvis du likevel velger å slippe henne ut, så kjøp i hvert fall et GPS-halsbånd til henne, så vet du hvor du skal lete hvis hun ikke dukker opp igjen. Anonymkode: 116d3...994 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 Min var ikke ute alene før hun var ca 10 måneder.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 Mine var ca 1 år. Anonymkode: f55da...437 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 Selv om katten kjeder seg så er det faktisk ikke katten som bestemmer. Det er deg som eier som har et ansvar for å holde katten trygg. Da får du heller bruke mer tid på lek med pus. Kattunger er vimsete og dumme, i tillegg veldig utsatt for å bli skadet, enten av andre katter eller ved å rote seg borti steder de ikke burde være. Vent til pus er minst 8-9 mnd med å slippe den løs Anonymkode: c68af...100 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 Begge var rundt...10 måneder tror jeg? Før det så gikk jeg med dem i bånd for å gjøre de litt «street smarte». Vi bor ved siden av en trafikkert hovedvei, så det var ganske viktig. Anonymkode: 98433...b70
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 Katten utvikler ikke retningssans før de er mellom 6-7 mnd, så hadde ventet en måned til. Hun må også ha bodd hos dere i minst 3 uker så hun vet hvor hjemme er. Anonymkode: 1c9ed...2a4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Katten utvikler ikke retningssans før de er mellom 6-7 mnd, så hadde ventet en måned til. Hun må også ha bodd hos dere i minst 3 uker så hun vet hvor hjemme er. Anonymkode: 1c9ed...2a4 Retningssansen utvikles senere enn det Anonymkode: c68af...100 6
Lucypus Skrevet 20. mai 2020 Forfatter #12 Skrevet 20. mai 2020 Før slapp man gjerne kattene mye tidligere enn nå. Hvem sier at de ikke får retningssans før da og da? Forskere? De har sikkert forskjellig mening de også. Derfor jeg spurte når dere slapp deres katt.. Jeg tenkte like før hun blir 8 mnd kanskje.. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 18 minutter siden, Lucypus skrev: Før slapp man gjerne kattene mye tidligere enn nå. Hvem sier at de ikke får retningssans før da og da? Forskere? De har sikkert forskjellig mening de også. Derfor jeg spurte når dere slapp deres katt.. Jeg tenkte like før hun blir 8 mnd kanskje.. Å før hadde man ikke den kunnskapen som man har nå. Anonymkode: c68af...100 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 5 timer siden, Lucypus skrev: Min Lucy på 6 mnd er stadig ute, men i bånd, med 5 meter line.. Det begynner å bli kjedelig for henne, hun setter seg stadig fast, og jeg må jo være i nærheten hele tiden. Dyrlegen sa vi burde vente til høsten, men da får hun jo ikke utforsket den fine sommeren. Vi bor trygt og er nabo til skogen, bare et hus mellom. Trygg gate.. Når slapp dere ut deres pus, og hvilken årstid var det da? En pus på 6 mnd, har mest sannsynlig ikke fult utviklet stedsans enda. Ville ventet til nærmere 8 mnd, tidligest. Katter utvikler stedssans alt mellom 8-12 mnd. Det er strengt tatt for kattens beste at de ikke slippes ut for tidlig, for de forsvinner, da de ikke finner veien hjem igjen. Anonymkode: 0de8a...95f 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 Vi prøvde å gå i bånd ute med katten fra han var ca 10-11mnd,men han var veldig usikker ute i starten. Nå er han vel 13-14 mnd og syntes det er greit å utforske mer ute på egenhånd. Må se an katten, men ikke slipp ut for tidlig. Vi fikk katten fra en dyrevernsorganisasjon og de anbefalte å vente med å slippe ut til 10-12 mnd. Vi har også en stor veranda, der vi har satt ut store potter med trygge planter, sådd kattegress og der det er god utsikt over nabolaget, som jeg har satt nett over, så der har katten fått vært ute siden han var 4-5 mnd. Så han har jo en slags luftegård uansett. Anonymkode: 6dcef...093 1
Nerine_ Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 30 minutter siden, Lucypus skrev: Før slapp man gjerne kattene mye tidligere enn nå. Hvem sier at de ikke får retningssans før da og da? Forskere? De har sikkert forskjellig mening de også. Derfor jeg spurte når dere slapp deres katt.. Jeg tenkte like før hun blir 8 mnd kanskje.. Før kjørte alle rundt uten bilbelte også. Nå både vet og kan vi bedre enn det. Mine var 10-12mnd før de fikk gå ute alene. 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 Altfor sent. Hun var ute i hagen med oss i fjor sommer før hun ble kjønnsmoden. (Er nå sterilisert)Etter det har hun vært inne. Begynte å skulle sleppe henne ut i april (14 mnd) men nå er hun livredd for å gå ut... Forrige katten min som døde av sykdom da han var 12 ,slapp vi ut da han var 6 mnd. Gikk veldig bra. Var aldri borte mer enn noen timer fra hjemmet. Før i tiden da jeg bodde hjemme og "vi ikke viste bedre" slapp vi kattene våre ut da de var veldig små. Aldri opplevde vi at det skjedde noe med dem utendørs . Anonymkode: a87c9...464
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 6 mnd her. Samme med andre kattene alle i slekta og familien min har hatt oppigjennom årene. Aldri har noen gått seg bort eller skadet seg. Kjenner heller ingen mennesker som har stengt kattene sine inne i et helt år, og ingen av deres katter har heller gjort seg noe. Så tror nok de anbefalingene er litt over styr. Eller så har bare alle jeg kjenner vært veldig heldige;) men hva vet jeg. Blir sikkert halshugget av kattepolitiet her inne nå uansett:p Anonymkode: d1c1e...fca 2
Lucypus Skrevet 20. mai 2020 Forfatter #20 Skrevet 20. mai 2020 Man har lett for å si forskningen sier at.. men hvem er de?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå