Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har i en alder av 24 år fått vite at jeg har cøliaki. Jeg lurer på om normale, friske mennesker kan bli dårlig av å spise glutenfri mat? Samboer har nå den siste uken hatt mye diare etter at vi begynte å spise glutenfrie melblandinger osv og jeg lurer på om det er grunnet glutenfri?

I tillegg må jeg si at jeg syns det er fryktelig flaut. På jobb på onsdag så en kollega at jeg hadde med en pakke glutenfrie knekkebrød og begynte å si at det er bare tull med cøliaki, at det er noe man innbiller seg osv. Har opplevd flere ganger før jeg visste at jeg har cøliaki folk si slike ting. Er det vanlige holdninger å ha? Merker jeg blir stressa av å skulle dra på middager og selskap og slikt i fremtiden i tilfelle jeg vil bli baksnakket osv.

Anonymkode: 5f25b...bd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den personen har åpenbart misforstått. Så lenge du sier at du har påvist cøliaki respekterer de fleste det. Det mange ser seg lei av er den nymotens greia om at "ingen" kan spise gluten lenger fordi de har fått for seg at det ikke er bra. 

Samboeren din er nok dårlig i magen fordi det er uvant kost for han. Det går seg nok til snart. 

Anonymkode: 6bc89...014

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den personen har åpenbart misforstått. Så lenge du sier at du har påvist cøliaki respekterer de fleste det. Det mange ser seg lei av er den nymotens greia om at "ingen" kan spise gluten lenger fordi de har fått for seg at det ikke er bra. 

Samboeren din er nok dårlig i magen fordi det er uvant kost for han. Det går seg nok til snart. 

Men jeg syns dette er så rart! De glutenfrie alternativene er verken sunnere eller bedre, bare mye dyrere. At folk skal ønske å spise glutenfritt selv om de tåler gluten forstår jeg virkelig ikke. Savner Ritz og glutenpizza jeg😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke samboeren din ble dårlig i magen av at det ikke var gluten i det han spiste - det er jo mange matvarer det ikke er gluten i - men av noe som er i disse spesialproduktene.

Jeg tror din kollega kanskje prøvde å uttrykke frustrasjon over at mange innbiller seg at de ikke tåler gluten, ikke over folk som virkelig har cøliaki. 

Anonymkode: 1c69a...798

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg syns dette er så rart! De glutenfrie alternativene er verken sunnere eller bedre, bare mye dyrere. At folk skal ønske å spise glutenfritt selv om de tåler gluten forstår jeg virkelig ikke. Savner Ritz og glutenpizza jeg😂

Ja, det er ganske merkelig, men det er som sagt en motegreie og mange folk tror de ikke tåler det. Det går dessverre utover dere som faktisk har cøliaki. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Jeg har i en alder av 24 år fått vite at jeg har cøliaki. Jeg lurer på om normale, friske mennesker kan bli dårlig av å spise glutenfri mat? Samboer har nå den siste uken hatt mye diare etter at vi begynte å spise glutenfrie melblandinger osv og jeg lurer på om det er grunnet glutenfri?

Mer sannsynlig at det er en endring i kosthold eller at han har spist dårlig mat et sted som ikke har noe med det han har spist hjemme å gjøre. Om dere spiser mye glutenfritt korn kan det sikkert være hardt for magen. Husk å spise mye grønnsaker, nøtter, frø, frukt osv. Ikke bare glutenfrie ferdigprodukter. 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

I tillegg må jeg si at jeg syns det er fryktelig flaut. På jobb på onsdag så en kollega at jeg hadde med en pakke glutenfrie knekkebrød og begynte å si at det er bare tull med cøliaki, at det er noe man innbiller seg osv. Har opplevd flere ganger før jeg visste at jeg har cøliaki folk si slike ting. Er det vanlige holdninger å ha? Merker jeg blir stressa av å skulle dra på middager og selskap og slikt i fremtiden i tilfelle jeg vil bli baksnakket osv.

"Si det til legen min som satte diagnosen og sa jeg ville bli alvorlig syk om jeg spiste gluten"

Anonymkode: 049dc...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Din samboer må jo ikke spise glutenfritt selv om du gjør det. Problemet med reelle sykdommer som cøliaki er at det er blitt mote i dag å være "allergisk" for diverse ting, og gluten er dessverre en av de tingene folk later som de ikke tåler uten at det er reelt. Det gjør det mye vanskeligere for folk som faktisk ikke tåler produktet å bli trodd. Folk som kollegaen din må bare settes på plass, jeg hadde sagt noe sånn som at "cøliaki er faktisk en sykdom der tarmslimhinnen blir ødelagt av gluten, det var ikke så himla kult å måtte ta prøve av tarmen med slange gjennom kjeften og ned i tarmsystemet, men hvis du tror jeg gjør det for morro skyld så kan jeg gjerne sette det i kontakt med spesialisten som satte diagnosen."

Anonymkode: 74448...154

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mye stivelse i glutenfrie melblandinger, så det kan være at magen hans reagerer på det. Jeg fikk cøliaki som 25-åring, så jeg vet akkurat hva du står oppi. Det er rundt fire år siden jeg fikk diagnosen, og nå er det den nye normalen. 

Slik jeg gjør det, så spiser jeg glutenfritt og lager glutenfrie middager til alle, med unntak av pasta (da koker jeg egen pasta til meg selv). Mann og barn spiser ferdig oppskjært butikkbrød (vil ikke ha glutenholdig mel i hus, baker kun glutenfritt). Tenker at samboeren din ikke trenger å spise mer glutenfritt enn nødvendig. 

Når det gjelder den personen du støtte på, så har jeg ikke støtt på så mange av dem. Og det er bare å forklare at tarmen ødelegger seg selv hvis du får i deg gluten, sleng på at det kan føre til kreft, du er blitt diagnostisert av spesialist, og at en liten smule er nok til å gjøre deg dausjuk. Man må bare smøre på for å få de til å forstå at du ikke frivillig har lagt om til glutenfri kost. Min erfaring er at de fleste tar sykdommen på alvor og tilrettelegger ved besøk/selskap. Men vær alltid tidlig ute med å fortelle at du trenger glutenfri mat, og tilby deg gjerne å komme med råd/hjelpe til.

Bare send meg en PM om du trenger noen å prate med :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cøliaki og av og til kan det være like greit at all mat man lager er glutenfri, så hele storfamilien har spist glutenfri middag mange ganger uten at jeg har hørt at noen har blitt dårlig av det.

Har aldri opplevd at noen har ment at cøliaki er tull. De fleste sier heller ting som "stakkars deg" og det er jeg egentlig litt lei av, fordi jeg har hatt cøliaki i veldig mange år og opplever ikke det som problematisk selv. Tvert i mot synes jeg det er herlig å ha en god unnskyldning for både meg selv og for andre at jeg ikke kan spise de fleste kaker blant annet. Det er fint når det er veldig ofte kake på jobb, så trenger jeg ikke føle meg fristet, for jeg blir faktisk ikke fristet når jeg vet det inneholder gluten.

Anonymkode: 3ad62...5a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 14 som fikk påvist cøliaki for 4 år siden.

Som de andre skriver så er det nok en endring i kosthold, og det at maten inneholder mye stivelse og lite fiber som gjør at han reagerer. 

Vi som familie har lagt om noen spisevaner etter hun fikk påvist, men vi andre spiser ikke glutenfritt. Brødmat har vi to ulike steder på kjøkkenet (to soner) slik at det ikke er risiko for smitte. Hun har også en egen smørpakke så det ikke kommer smuler med gluten i smøret. 

Til middag velger vi stort sett glutenfritt alternativ. Om vi spiser spaghetti koker vi gjerne en glutenfri pasta og en med gluten, fordi vi andre ikke er så glad i smaken. Men lager vi lasagne f.eks bruker vi bare glutenfritt. Er litt avhengig av hva vi lager og hva vi gidder. 

Vi baker bare glutenfritt, for å slippe å vaske ned kjøkkenet etter bruk av hvetemel. Nybakte glutenfrie boller kan være veldig godt, bare man får øvd seg litt på å bake. 

Du venner deg til smaken etterhvert. I starten syntes datteren min at glutenfritt brød var dårlig, men nå liker hun det og savner egentlig ikke vanlig brød.

Det er litt sårt å høre folk snakke ned de som ikke tåler gluten. Innimellom hører jeg også slikt, men stort sett har folk respekt for cøliakien. Venner har vært flinke til å tilrettelegge, og det finnes masse glutenfritt på markedet. Vær litt på tilbudssiden og si du kan ta med, men forklar også hvordan de Evt kan lage glutenfritt alternativ til deg. 
Ellers er det mange ferdige alternativer, og på restauranter er det stort sett ikke noe problem.

ferie går også greit, om man er litt fleksibel. Vi tenker at cøliakien ikke skal bremse hvor hun vil dra på ferie. Vi tar med litt rundstykker og mel på ferie, så klarer man seg fint. Italia er et drømmeland for de som har cøliaki- det er enda bedre enn Norge. Spania er også bra. 

Anonymkode: eaa2a...b15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Til middag velger vi stort sett glutenfritt alternativ. Om vi spiser spaghetti koker vi gjerne en glutenfri pasta og en med gluten, fordi vi andre ikke er så glad i smaken. Men lager vi lasagne f.eks bruker vi bare glutenfritt. Er litt avhengig av hva vi lager og hva vi gidder. 

Anonymkode: eaa2a...b15

Av og til virker det som om folk tror at de som spsier glutenfritt liker smaken av det bedre enn dem selv gjør. Selv om dattera di ikke kan spise gluten, så betyr ikke det at hun liker smaken av den pastaen heller... Syntes det er kjipt at hun får mat som smaker dårligere og dere tenker at "hun liker det sikkert" fordi hun ikke har annet alternativ.... Om dere ikke liker det, så liker sannsynligvis ike hun det heller. Hun har de samme smaksløkene som dere, selv om hun ikke kan spise det samme. 

Det er akkurat som når folk tror at veganere elsker smaken av salat med ingenting annet til. Ingen liker kun isberg, agurk, tomat og mais uten noe annet, selv om de ikke spiser kjøtt. 

Skrevet

Jeg fikk påvist cøliaki for 10 år siden, i en alder av noen-og-tredve, og har dessverre møtt på den type kommentar som du har fått fra din kollega. Dersom han kommer med noe slikt igjen, ville jeg svart noe sånn som at "åja.. Cøliaki er noe mann finner på selv? Jøss!! Da skjønner jeg at dette har du kunnskap om.. "  Da får man hintet om at mannen oppfører seg tåpelig, uten å bruke energi på å ramse opp symptomer og sykdomsteori. 

Det er ikke flaut å ha cøliaki! Lykke til med et liv med frisk tarm 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av og til virker det som om folk tror at de som spsier glutenfritt liker smaken av det bedre enn dem selv gjør. Selv om dattera di ikke kan spise gluten, så betyr ikke det at hun liker smaken av den pastaen heller... Syntes det er kjipt at hun får mat som smaker dårligere og dere tenker at "hun liker det sikkert" fordi hun ikke har annet alternativ.... Om dere ikke liker det, så liker sannsynligvis ike hun det heller. Hun har de samme smaksløkene som dere, selv om hun ikke kan spise det samme. 

Det er akkurat som når folk tror at veganere elsker smaken av salat med ingenting annet til. Ingen liker kun isberg, agurk, tomat og mais uten noe annet, selv om de ikke spiser kjøtt. 

Er det bare jeg som synes glutenfri pasta smaker helt vanlig pasta? 

Det eneste jeg kjenner forskjell på, er kjøpebrød der noen har ekstremt spesiell smak. Jeg baker brød selv og bruker da møllerens fiberbrød melblanding. Ser noen her har en formening om at glutenfritt betyr lite fiber og mye stivelse. Dette brødet inneholder 6,3 gram kostfiber pr 100 gram. Møllerens glutenholdige solsikkebrødblanding inneholder 5,7 gram kostfiber pr 100 gram. Jeg forstår derfor ikke helt denne tankegangen, for helt ærlig er nok kosten min mye mer fiberrik enn folk flest. 

Anonymkode: 3ad62...5a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det bare jeg som synes glutenfri pasta smaker helt vanlig pasta? 

Det er veldig mange ulike typer pasta uten gluten, så det kommer nok helt an på hvilken man kjøper. Når ab konsekvenst kjøper en type som ingen i familien liker, så syntes jeg synd på datteren som må spise det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...