Gå til innhold

19 nye smittetilfeller idag...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at det er slik, men hensikten kunne vært å spre smitte i befolkningen slik at smitten går raskere og det oppnås flokkimmunitet.

Anonymkode: 9a8bf...ea0

Og derfor stengte de ned halve landet 12 mars???

Anonymkode: 5af45...8be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo heller ikke noe minus å være en bortimot smittefritt land heller. Når man nå snakker om åpne grenser og turisme har man en rekke økonomiske insentiver for å holde tallene lave. 

Jeg er ikke noen konspirasjonsfanatiker, men stusser når ting ikke gir mening. 

Andre årsaker kan være at viruset har mutert til en mindre aggressiv variant. Da kan mange smittes uten å bry seg nevneverdig over det. 

- ts 

Anonymkode: fedc8...5c9

Hva med den aller enkleste forklaringen: At det rett og slett ikke er så mye smitte lenger?
Hva er galt med den??

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor stengte de ned halve landet 12 mars???

Kanskje de ombestemte seg pga økonomien.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med den aller enkleste forklaringen: At det rett og slett ikke er så mye smitte lenger?
Hva er galt med den??

Smitten forsvinner ikke av seg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten de omtaler Sverige på tyder i beste fall på en viss grad av ambivalens i forhold til smittebegrensning.

- ts 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Av seg selv", nei, vi har jo hatt diverse tiltak ganske lenge nå da. 
Troller du eller er dette virkelig noe du går rundt og tenker?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker hva da? At smitten ikke forsvinner av seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere land har forresten hatt strengere tiltak enn Norge og smitten har ikke forsvunnet av seg selv der heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker hva da? At smitten ikke forsvinner av seg selv?

At du ser på det som så suspekt at Norge har lave smittetall.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere land har forresten hatt strengere tiltak enn Norge og smitten har ikke forsvunnet av seg selv der heller.

Hvis du skal være så pirkete, så nei, den har ikke forsvunnet i noen land.
Men det er heller ingen som påstår den har forsvunnet i Norge. Vi har få smittede. Det er det også andre land som har.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At du ser på det som så suspekt at Norge har lave smittetall.

Det er ikke noe jeg tenker, nei. Jeg svarte på spørsmålet om hva hensikten med å skjule tallene kunne vært.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo heller ikke noe minus å være en bortimot smittefritt land heller. Når man nå snakker om åpne grenser og turisme har man en rekke økonomiske insentiver for å holde tallene lave. 

Jeg er ikke noen konspirasjonsfanatiker, men stusser når ting ikke gir mening. 

Andre årsaker kan være at viruset har mutert til en mindre aggressiv variant. Da kan mange smittes uten å bry seg nevneverdig over det. 

- ts 

Du kunne lurt meg.... Ingen kilde, en løsrevet setning om "Hvor dumme tror myndighetene vi er??".....

Anonymkode: 972fc...2d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når R-tallet ligger godt under 1, så vil det bli færre og færre syke. Det stemmer godt med antallet som ber om å bli testet, de tester jo kun de som har symptomer. Få med symptomer=få som testes=antatt færre syke=R-tallet går ned=vi har kontroll over situasjonen.

Fortsett å hold avstand, god håndhygiene og hold deg hjemme ved luftveissymptomer, så får vi raskere tilbake det «normale» livet. 

Anonymkode: a12b2...94d

• Liker 2
Skrevet

Det er jo bare positivt med at færre og færre blir smittet, men her skal man gjøre alt til noe negativt. Norge gjorde gode tiltak veldig tidlig, nordmenn har vært flinke til å følge tiltakene, de klarte å bremse smitten, veldig veldig bra.  Mindre folk ber om å bli testet noe som tyder på at det er lite luftveisinfeksjoner i samfunnet vårt og lite corona. Klarer ikke annet enn å se positive ting ved det. 

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tall fra FHI gjengitt i VG. Totalt antall testet i går var under 1000 stk. 

Jeg synes bare det lukter ugler i mosen at tallene stuper etter at vi har løftet restriksjonene i samfunnet. Barnehagene har vært oppe lenge nå...

Man skulle teste opp mot 100 000 i uka nå, men man tester altså under 1000 personer om dagen. Synes det virker som om man har valgt å dysse ned hele greia. 

Joda, innleggelse vil komme etterhvert (dersom jeg har rett). Kan hende viruset spres mer blant segment av befolkningen som tåler det godt. 

Synes bare ikke regnestykket går opp.

- ts 

De kan teste 100 000 per uke, men de tester jo kun de som har symptomer på luftveisinfeksjoner. Det er ikke nødvendig å teste de som ikke har symptomer på moe som helst. 

Og forresten så er det veldig få prosent av de som tester seg som får positivt utslag om dagen. Det er flest negative prøver.

Alt dette er jo kjempefint og tyder på at det er lite smitte i samfunnet nå, og at smitten er dalene for øyeblikket. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe jeg tenker, nei. Jeg svarte på spørsmålet om hva hensikten med å skjule tallene kunne vært.

Det var vel et annet svar. Evt et annet spørsmål.
Men bra for deg, hvis du oke går rundt og grubler over manglende smitte.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Lillyann skrev:

Det er jo bare positivt med at færre og færre blir smittet, men her skal man gjøre alt til noe negativt. Norge gjorde gode tiltak veldig tidlig, nordmenn har vært flinke til å følge tiltakene, de klarte å bremse smitten, veldig veldig bra.  Mindre folk ber om å bli testet noe som tyder på at det er lite luftveisinfeksjoner i samfunnet vårt og lite corona. Klarer ikke annet enn å se positive ting ved det. 

Akkurat nå blir stadig færre smittet, men det vesentlige er at ennå smittes stadig nye, og mange dør - også i Norge. Alt tyder på at svært få blir immune etter gjennomgått infeksjon, i tillegg endrer viruset seg stadig på samme måte som influensa. Vi må regne med at forekomsten varierer noe, men gjennomsnittlig levealder vil trolig falle ett eller flere tiår pga smitten. Isolasjonstiltakene må straks gjøres permanente, muligens også strengere, og det må innføres et allment forbud mot å være innenfor en radius på 2 meter eller mer fra alle mennesker, i alle situasjoner.

Anonymkode: c196c...75a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, den forsvinner ved at folk blir friske uten å smitte noen andre i mellomtiden. Når folk flest er inne nesten hele tiden og ikke bruker kollektivtrafikk eller sitter i åpent landskap i 7-8 timer om dagen så er faren for å smitte andre mye lavere enn til vanlig.

Anonymkode: 985b2...e43

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå blir stadig færre smittet, men det vesentlige er at ennå smittes stadig nye, og mange dør - også i Norge. Alt tyder på at svært få blir immune etter gjennomgått infeksjon, i tillegg endrer viruset seg stadig på samme måte som influensa. Vi må regne med at forekomsten varierer noe, men gjennomsnittlig levealder vil trolig falle ett eller flere tiår pga smitten. Isolasjonstiltakene må straks gjøres permanente, muligens også strengere, og det må innføres et allment forbud mot å være innenfor en radius på 2 meter eller mer fra alle mennesker, i alle situasjoner.

Anonymkode: c196c...75a

"Mange" dør ikke. Det har dødd 239 mennesker av viruset siden begynnelsen av mars. Altså på to måneder. De fleste av dem var svært gamle eller hadde alvorlige underliggende sykdommer, så en andel av disse hadde nok dødd i løpet av disse månedene også uten viruset. 

Anonymkode: 81ca7...721

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo færre smitte. R er godt under 1 og da er det naturlig at færre smittes. I kombinasjon med at mange av de som allerede er smittet er i innad i familier og disse holdes isolert så begrenser det seg enda mer. Tallene synker jo i andre land også. Nei viruset kommer ikke til å forsvinne, men den kan mutere og kan kanskje allerede ha gjort det og bli svakere, i tillegg til alle tiltak vi har satt i gang mtp hygiene, færre store grupper etc.

Jeg er med i en studie. Ble tilbudt å være med da jeg ble testet pga mistanke om smitte i mars. Jeg får regelmessig mail om spørreundersøkelser. Denne uken fikk vi mail om at vi som er med i studien kan dra og teste oss, at vi blir prioritert men teste kun ved symptomer selvfølgelig. Men jeg er jo ikke syk, og da er det ikke noe vits i å teste. Vil tro det er mange som meg. Tilbudet om testing er der, men det er færre syke. Både influensa, forkjølelser og andre typer virusinfeksjoner har gått ned pga restriksjoner og bedre hygiene.

Anonymkode: 29d1a...b3e

• Opprett ny...