OPIgirl Skrevet 15. mai 2020 #61 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså. "Alt tyder på at svært få blir immune", og "Dette viser at slett ikke alle blir immune" er langt, LANGT fra det samme. Den første påstanden er direkte feil. Undersøkelser og mange fagpersoner sier at de fleste blir immune. Så finnes det noen unntak. Kanskje graden av smitte har noe å si. Kanskje symptomstyrke har noe å si. Mutasjoner som vi ennå ikke har oversikt over har og vil helt sikkert forsette å ha noe å si. Men status quo er at det er sannsynlig med immunitet for de aller fleste. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte tilsynelatende ønsker å gjøre dette viruset farligst og skumlest mulig. Hva er greia med det? Anonymkode: 2afc8...bb2 Fordi viruset ER både farlig å skummelt. Hva er greia med å bagatellisere det og å stikke hodet i sanden som en annen struts for virkeligheten? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #62 Skrevet 15. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: vil stige til over 1 før sommerferien, tro meg... Anonymkode: fedc8...5c9 Mulig, men følger Corona viruset influensa sykluser så kommer det ikke for fullt tilbake før høst/vinter Anonymkode: 1924e...a4b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #63 Skrevet 15. mai 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Man tester jo bare de med symptomer, som tar kontakt med testsenter i sin kommune. Det er kapasitet, men folk er ikke syke, eller tar ikke kontakt for å bli testet. Det er svært lite smitte i samfunnet akkurat nå. Anonymkode: b2034...57a Jeg ble testet hos fastlegen. Anonymkode: e120c...a12
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #64 Skrevet 15. mai 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Tall fra FHI gjengitt i VG. Totalt antall testet i går var under 1000 stk. Jeg synes bare det lukter ugler i mosen at tallene stuper etter at vi har løftet restriksjonene i samfunnet. Barnehagene har vært oppe lenge nå... Man skulle teste opp mot 100 000 i uka nå, men man tester altså under 1000 personer om dagen. Synes det virker som om man har valgt å dysse ned hele greia. Joda, innleggelse vil komme etterhvert (dersom jeg har rett). Kan hende viruset spres mer blant segment av befolkningen som tåler det godt. Synes bare ikke regnestykket går opp. - ts Anonymkode: fedc8...5c9 Du skjønner vel at korona kom til Norge senest november i fjor. Altså har den fått spre seg fritt uten noen form for testing i nesten et halvt år før vi begynte testingen for korona i mars i år. Så at vi nå ser at smitten er på vei ned er logisk. Det er ikke sikkert at korona viruset var så smittsomt allikevel. Det har bare hatt veldig god tid på å spre seg uten at noen har testet seg for det. Anonymkode: 00bd0...8bc
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #65 Skrevet 15. mai 2020 7 timer siden, OPIgirl skrev: R- tallet har steget fra 0,46 til 0,72. Det ante meg når de åpner opp for tidlig. Det er umulig å unngå. Man må åpne opp uansett. Med stengte grenser og 14 dagers lockdown hadde vi vært ferdig med det fort. Anonymkode: b9784...b0d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #66 Skrevet 15. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig, men følger Corona viruset influensa sykluser så kommer det ikke for fullt tilbake før høst/vinter Anonymkode: 1924e...a4b Her er en artig artikkel: https://www.vg.no/nyheter/i/8mMoWd/forsker-om-corona-mange-kan-vaere-immune Betalingsartikkel, men det lille man kan lese, sier sitt. Anonymkode: b9784...b0d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #67 Skrevet 15. mai 2020 4 timer siden, OPIgirl skrev: Fordi viruset ER både farlig å skummelt. Hva er greia med å bagatellisere det og å stikke hodet i sanden som en annen struts for virkeligheten? Viruset er stort sett farlig for eldre og syke. Du kan bli påkjørt av fyllekjørere, men du holder deg ikke inne av den grunn. De som ikke er i risikogruppene, og som likevel er redd for viruset er hysterikere man ikke kan ta seriøst. Anonymkode: eeae1...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #68 Skrevet 15. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viruset er stort sett farlig for eldre og syke. Du kan bli påkjørt av fyllekjørere, men du holder deg ikke inne av den grunn. De som ikke er i risikogruppene, og som likevel er redd for viruset er hysterikere man ikke kan ta seriøst. Anonymkode: eeae1...8ac Eller så er vi omsorgsfulle overfor de vi er glad i? Det er en utbredt misoppfatning at kun 80åringer dør av dette. Mange i 60 årene dør også av viruset. Jeg tror vi som er redde for å bli smittet både tenker på oss selv, og på våre kjære foreldre. Folk i 60årene er ikke gamle, men arbeidsføre mennesker. En annen ting jeg misliker er at alle som går med maske blir sett på som hysterikere. Ja, jeg ser innimellom unge mennesker med maske, men jeg kan da ikke vite om de er kreftsyke eller har annen alvorlig sykdom. Anonymkode: fedc8...5c9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #69 Skrevet 15. mai 2020 5 timer siden, OPIgirl skrev: Fordi viruset ER både farlig å skummelt. Hva er greia med å bagatellisere det og å stikke hodet i sanden som en annen struts for virkeligheten? Jeg stikker ikke hodet noe sted, jeg følger smittevernrådene, vasker hendene, holder meg unna bestemor og håper å unngå koronaviruset. Men dødsraten i Norge er sånn ca ingenting, dette er ikke ebola. Jeg er ung og rimelig frisk, og selv om det riktignok er noen unge og friske som blir veldig dårlige klarer jeg ikke bekymre meg så fryktelig mye om dette. Statistikken er på min side, de fleste under 80 kommer ikke til å stryke med av korona selv om de blir dårlige- og de aller fleste blir ikke dårligere enn ved en vanlig forkjølelse. Folk dør av vanlig influensa hvert år, statistisk sett er ikke dette voldsomt mye skumlere. Og å lese statistikk er ikke å bagatellisere. Den store faren ved korona er ikke og har aldri vært faren for enkeltpersoner (unntatt de som er over 80 år eller kronisk syke. De har grunn til å være redde, og vi må ha tiltak for å beskytte dem), men en mulig overbelastning av helsevesenet. Så lenge dette er under kontroll er det virkelig ingen mening i å være fryktelig redd. Anonymkode: 2afc8...bb2 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #70 Skrevet 15. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg stikker ikke hodet noe sted, jeg følger smittevernrådene, vasker hendene, holder meg unna bestemor og håper å unngå koronaviruset. Men dødsraten i Norge er sånn ca ingenting, dette er ikke ebola. Jeg er ung og rimelig frisk, og selv om det riktignok er noen unge og friske som blir veldig dårlige klarer jeg ikke bekymre meg så fryktelig mye om dette. Statistikken er på min side, de fleste under 80 kommer ikke til å stryke med av korona selv om de blir dårlige- og de aller fleste blir ikke dårligere enn ved en vanlig forkjølelse. Folk dør av vanlig influensa hvert år, statistisk sett er ikke dette voldsomt mye skumlere. Og å lese statistikk er ikke å bagatellisere. Den store faren ved korona er ikke og har aldri vært faren for enkeltpersoner (unntatt de som er over 80 år eller kronisk syke. De har grunn til å være redde, og vi må ha tiltak for å beskytte dem), men en mulig overbelastning av helsevesenet. Så lenge dette er under kontroll er det virkelig ingen mening i å være fryktelig redd. Anonymkode: 2afc8...bb2 Viruset er farlig for alle men dødeligheten akutt er høyest blant de eldre. De unge som smittes må leve et langt (?) liv med stive og ødelagte lunger, mens barna kan få livstruende Kawasakisyndrom. Anonymkode: c196c...75a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #71 Skrevet 15. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller så er vi omsorgsfulle overfor de vi er glad i? Det er en utbredt misoppfatning at kun 80åringer dør av dette. Mange i 60 årene dør også av viruset. Jeg tror vi som er redde for å bli smittet både tenker på oss selv, og på våre kjære foreldre. Folk i 60årene er ikke gamle, men arbeidsføre mennesker. En annen ting jeg misliker er at alle som går med maske blir sett på som hysterikere. Ja, jeg ser innimellom unge mennesker med maske, men jeg kan da ikke vite om de er kreftsyke eller har annen alvorlig sykdom. Anonymkode: fedc8...5c9 Svært liten andel av smittede under 60 dør. Det er derfor bl.a. gjennomsnittsalderen på de døde er 80 år, til tross for at det er langt flere smittede blant de yngre enn blant de eldre. Dersom du er redd for at noen du er glad i skal dø av covid-19, så bør du være konstant hysterisk ettersom det er langt mer sannsynlig at de skal dø av noe annet i nær fremtid. Anonymkode: eeae1...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #72 Skrevet 15. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viruset er farlig for alle men dødeligheten akutt er høyest blant de eldre. De unge som smittes må leve et langt (?) liv med stive og ødelagte lunger, mens barna kan få livstruende Kawasakisyndrom. Anonymkode: c196c...75a For de aller fleste gir viruset ingen symptomer. Hverken nå eller i fremtiden. For unge mennesker er dødeligheten så lav at den er ubetydelig. I Italia er det f.eks. ca. 70 døde døde under 40 år. Av nesten 30.000 døde.. Anonymkode: eeae1...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #73 Skrevet 15. mai 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viruset er farlig for alle men dødeligheten akutt er høyest blant de eldre. De unge som smittes må leve et langt (?) liv med stive og ødelagte lunger, mens barna kan få livstruende Kawasakisyndrom. Anonymkode: c196c...75a ... og for de aller fleste er korona fremdeles som en mild sommerforkjølelse. Misforstå meg rett, det er forferdelig for de som må leve med senskader. Men flertallet vet knapt at de har hatt viruset. Skal man leve livet etter worst case-scenarier blir alt forferdelig slitsomt (har du sjekket deg for bukspyttkjertelkreft i det siste? Hvis du ikke er over 80 har du større risiko for å stryke med av kreft enn av korona). Sånn er livet, farlige og ubehagelige ting kan skje. Men skal du dømme etter tall og statistikk er det kke korona du bør bekymre deg mest om. Anonymkode: 2afc8...bb2
Gjeste mann Skrevet 15. mai 2020 #74 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Viruset er farlig for alle men dødeligheten akutt er høyest blant de eldre. De unge som smittes må leve et langt (?) liv med stive og ødelagte lunger, mens barna kan få livstruende Kawasakisyndrom. Anonymkode: c196c...75a Når det gjelder Kawasakisyndrom så er dette overdrevet og noe vi antagelig ikke behøver å bekymre oss over. Jeg siterer lege Ole Elvebakk (fra hans FB side) Jeg stoler mer på han enn en anonym person på KG. Det begynner å bli mye snakk om Kawasaki syndrom nå. Over 60 tilfeller i New York sier de (byen tror jeg) https://www.dagbladet.no/…/barnesykdom-skremmer-ne…/72461001. Men hvor mange tilfeller kunne man forventet å se? I følge denne artikkelen har Nord-amerika en insidens på opp mot 20 per 100.000 barn under 5 år https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5856963/. Det er oppunder 1,2 mill barn under 5 år i New York https://worldpopulationreview.com/stat…/new-york-population/. Det vanlige ville vært rundt 240 tilfeller per år (noe avrundinger og usikkerheter her selvsagt). Hvis vi sier at disse tilfellene har oppstått i løpet av de siste to månedene (finner ikke over hvor langt tidsrom dette er telt), kan vi dele den årlige insidensen på 6, og får at 40 tilfeller kanskje ville vært normalt. 60 vs. 40 er selvfølgelig en økning, men det er ikke så dramatisk som man først kan få inntrykk av. Det er også viktig å få med seg at dette er en klinisk diagnose, som man regner med er underdiagnostisert i mange land. I og med at det plutselig er blitt sånn fokus på at dette er noe man må være obs på, så kan man regne med at man får flere diagnoser bare pga dette. Det kan i seg selv forklare en del av økning, om ikke nesten alt..? Kan også nevnes at man vet ikke årsaken til dette, men mulig det kan være en sjelden reaksjon til forskjellige virus og bakterier eller andre irritanter. Bare det faktum at det er flere som er syke bidrar sannsynligvis også til økningen.Min formening er at dette ikke er veldig dramatisk, og for de aller fleste barna som får dette så går det bra til slutt. Senk skuldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #75 Skrevet 15. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Viruset er stort sett farlig for eldre og syke. Du kan bli påkjørt av fyllekjørere, men du holder deg ikke inne av den grunn. De som ikke er i risikogruppene, og som likevel er redd for viruset er hysterikere man ikke kan ta seriøst. Anonymkode: eeae1...8ac De som kun bryr seg om seg selv og driter i andre er egoister man ikke kan ta seriøst. Anonymkode: 985b2...e43
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #76 Skrevet 15. mai 2020 17 minutter siden, Gjeste mann said: Det begynner å bli mye snakk om Kawasaki syndrom nå. Over 60 tilfeller i New York sier de DB-artikkelen er utdatert. Det er over 100 bekreftede tilfeller nå, mange flere mistenkte tilfeller, og mer enn halvparten tester positivt for Covid-19 eller antistoffer. Sammenhengen kan ikke bortforklares. Anonymkode: 985b2...e43 1
Gjeste mann Skrevet 15. mai 2020 #77 Skrevet 15. mai 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: DB-artikkelen er utdatert. Det er over 100 bekreftede tilfeller nå, mange flere mistenkte tilfeller, og mer enn halvparten tester positivt for Covid-19 eller antistoffer. Sammenhengen kan ikke bortforklares. Anonymkode: 985b2...e43 Lege Ole Elvebakk kommenterte dette for 2 dager siden. Jeg stoler mer på han enn en anonym person på KG. Hvis du synes hans konklusjoner er så feil så kan du jo kontakte han for å fortelle at han vurderer det feil. Endret 15. mai 2020 av Gjeste mann
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #78 Skrevet 15. mai 2020 Just now, Gjeste mann said: Lege Ole Elvebakk kommenterte dette for 2 dager siden. Jeg stoler mer på han enn en anonym person på KG. Hvis du syneshans konklusjoner er så feil så kan du jo kontakte han for å fortelle at han vurderer det feil. Jeg skjønner at du lever etter mottoet "never check a good story". Hvis du skulle ønske å lære deg hvordan du sjekker informasjon selv så kan du i dette tilfellet søke etter Kawasaki covid-19 new york og filtrere på siste 24 timer. Da ville du funnet ut at tallet har steget drastisk denne uka. På den andre siden passer ikke det så godt med det du ønsker å tro, så du vil kanskje heller la være. Anonymkode: 985b2...e43 1
Gjeste mann Skrevet 16. mai 2020 #79 Skrevet 16. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at du lever etter mottoet "never check a good story". Hvis du skulle ønske å lære deg hvordan du sjekker informasjon selv så kan du i dette tilfellet søke etter Kawasaki covid-19 new york og filtrere på siste 24 timer. Da ville du funnet ut at tallet har steget drastisk denne uka. På den andre siden passer ikke det så godt med det du ønsker å tro, så du vil kanskje heller la være. Anonymkode: 985b2...e43 Ditto
Gjeste mann Skrevet 16. mai 2020 #80 Skrevet 16. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at du lever etter mottoet "never check a good story". Hvis du skulle ønske å lære deg hvordan du sjekker informasjon selv så kan du i dette tilfellet søke etter Kawasaki covid-19 new york og filtrere på siste 24 timer. Da ville du funnet ut at tallet har steget drastisk denne uka. På den andre siden passer ikke det så godt med det du ønsker å tro, så du vil kanskje heller la være. Anonymkode: 985b2...e43 Har du legeutdannelse? Hvorfor skal jeg tro mer på deg enn en lege?
Fremhevede innlegg