Gå til innhold

Hvordan få mest ut av skråningen?


Nitha

Anbefalte innlegg

Vi har hellende tomt og dermed to skråninger som vi må finne på noe smart med. Den ene heller ned mot veien, og vi skal ha hekk på toppen. Den andre er på øversiden av huset.

Har noen gode forslag til å få skråningene pene?

Jeg vil ikke ha bark eller krypfuru, men er åpen for alle andre forslag.

Er det noen ynglende stauder eller andre hardføre blomster som kan plantes og spre seg som den selv vil i skråninger?

Kreative forslag mottas med takknemlighet! :blomst_opp:

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skogsbæret

Jeg har en skråning i hagen min, og der har jeg planta masse steinbedplanter og andre lave stauder. Mange av disse sprer seg villig utover med årene. Jeg har lagt noen litt store steiner i skråningen også for å bryte litt med alle blomstene. Krypeiner har jeg også der, grønn og fin.

Jeg kjøper med noen nye steinbedplanter hver gang jeg er på gartneriet, og det ser virkelig fint ut der nå.

Takløk er også et godt alternativ (har det også jeg :Nikke: ).

Lykke til, og husk at det bare er fantasien som setter grenser... !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skråning i hagen min, og der har jeg planta masse steinbedplanter og andre lave stauder. Mange av disse sprer seg villig utover med årene. Jeg har lagt noen litt store steiner i skråningen også for å bryte litt med alle blomstene. Krypeiner har jeg også der, grønn og fin.

Jeg kjøper med noen nye steinbedplanter hver gang jeg er på gartneriet, og det ser virkelig fint ut der nå.

Takløk er også et godt alternativ (har det også jeg  :Nikke: ).

Lykke til, og husk at det bare er fantasien som setter grenser... !!!

Hva gjør du for at ugresset ikke skal ta overhånd?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsbæret

Jeg har på et godt lag med dekkbark. Det har virket veldig bra. Prøvde først med sånn duk under, men barken rant jo bare av. Så da la jeg heller på et tykt lag med bark. Og, voila...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på et godt lag med dekkbark. Det har virket veldig bra. Prøvde først med sånn duk under, men barken rant jo bare av. Så da la jeg heller på et tykt lag med bark. Og, voila...
Hvor lenge siden er det du gjorde dette? :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogsbæret

Det første laget la jeg der når jeg anla bedet. Så fyller jeg bare på med ny bark hvert år på forsommeren. ( Barken gjør det vanskelig for ugresset å trenge opp :klaske: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første laget la jeg der når jeg anla bedet. Så fyller jeg bare på med ny bark hvert år på forsommeren. ( Barken gjør det vanskelig for ugresset å trenge opp :klaske: )
Ja, jeg kjenner godt til det med dekkbark...men jeg klarer ikke å forstå at du ikke får ugress allikevel. Derfor trodde jeg kanskje at det var nyanlagt...men skjønner nå at det ikke er det. :)

Jeg synes ugress tyter opp overalt jeg da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lupin

Lupiner er kjempefine, og en hel skråning med lupiner er flott å se på! Tåler endel, sår seg selv, er fine og grønne "busker" når de ikke blomstrer. Og blomstene dufter krydret og nydelig (men planten er ikke spiselig).

Man trenger ikke vedlikeholdsbeskjæring (det er jo en staude eller toårig, og ingen busk med greiner). Et fantastisk syn i blomstringen er lupinene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lupiner er kjempefine, og en hel skråning med lupiner er flott å se på! Tåler endel, sår seg selv, er fine og grønne "busker" når de ikke blomstrer. Og blomstene dufter krydret og nydelig (men planten er ikke spiselig).

Man trenger ikke vedlikeholdsbeskjæring (det er jo en staude eller toårig, og ingen busk med greiner). Et fantastisk syn i blomstringen er lupinene også.

Jo, lupiner er veldig fine de, men de blomstrer i juni, og etterpå ser de ikke ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...