Gå til innhold

Spørsmål om kroppssammensetning.


mammahjarte

Anbefalte innlegg

Heisann.

Eg har blitt bælfeit etter å ha bært fram barn, og spist for masse (energioverskott) over tid. Eg kjøpte meg ei smartvekt fordi den gamle vekta var fullstendig ustabil og dårlig. Smartvekta sa at eg er

90,8 kilo (166cm)
Fettmasse: 38,9 kilo
Beinmasse: 2,6 kilo
Bmi: 33
Muskelmasse: 49,3 kilo
Vannvekt: 37,5 kilo

Er det veldig dårlig? Frå eit vitenskaplig og ikkje svært lada perspektiv korleis står det til med kroppssammensetning? Kva er resultatet for deg? Har eg ikkje veldig mykje musklar av den totale kroppsvekta? Og nesten 40 kilo av meg er fett? Djeeeeeses djeeeeeeses.

Viste det sto dårlig til, men ikkje så gale. Blir ikkje så veldig klok av å google, så kvinneguiden veit alt ❤️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten 50 kg muskler har ikke jeg !!!!!

Anonymkode: 7f734...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket om vekta var helt god. Blir det ikke 128 kilo tilsammen?

Anonymkode: fafea...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan absolutt ikke stole på sammensetninga som oppgis av en slik smartvekt.
I følge oppstillingen din hvor du har 37 kg vannvekt, 49 kg muskler og 37 kg fett burde du veie godt over 120 kg for å få det regnestykket til å gå opp. 

Når det er sagt så har du klart for mye fettmasse hvis du er 166 og veier 90 kilo. 

Anonymkode: c5cf4...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du har 40 kg fett på kroppen med den vekten er nok ikke langt unna korrekt. Jeg er selv 166 cm, 59 kg og har fettprosent på 20%. Dvs 12 kg fett. Fettprosenten kan nøyaktigst måles på treningssenter med fettkaliper, eller med Inbody/Tanita maskin, eller med Dexa. Jeg har målt med alle disse da jeg var med i et forskningsprosjekt. 

Anonymkode: c5cf4...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke stolt 100% på en slik vekt. Det kan godt være en indikasjon, men ikke eksakte tall. Jeg ville heller målt midjemål ettersom det i hovedsak er magefettet som er det farlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville sjekket om vekta var helt god. Blir det ikke 128 kilo tilsammen?

Anonymkode: fafea...0d2

Ja det høyrest litt løye ut. Men det blir 90 kilo om man ikkje teller med vannvekta.
Kan legge til at eg alltid har vore litt svær, men også veldig aktiv. Er lite syk, super immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men av og til er det vanskelig å skjønne hva folk egentlig lurer på, eller, jeg håper at de lurer på noe annet enn de sier de lurer på - uansett, 90 kilo på 166 cm er for mye. Normal vekt for deg er mellom 51 og 69 kilo.

Anonymkode: fafea...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik vekt er jo ikke helt nøyaktig, men gir et snslsg. Det er vann i både muskler og fett så det skal ikke bli 90 kg.

38 % fett er høyt, normalt for kvinner er 15-30. men du har bra muskelmasse da.

Pass på at du ikke mister muskler når du går ned i vekt.

Anonymkode: c9c12...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men av og til er det vanskelig å skjønne hva folk egentlig lurer på, eller, jeg håper at de lurer på noe annet enn de sier de lurer på - uansett, 90 kilo på 166 cm er for mye. Normal vekt for deg er mellom 51 og 69 kilo.

Anonymkode: fafea...0d2

Er mest det at eg ikkje har brukt smartvekt før og lurte på kva andre synest om tala. Men det ser no ut som vekta virker da. Eg har tenkt å gå ned i vekt ved å bruka lavkalorimetoden over tid. Ingen rask kur, men om 12 månader har eg lyst til å ha fått gode resultater.

12 minutter siden, AnonymBruker said:

En slik vekt er jo ikke helt nøyaktig, men gir et snslsg. Det er vann i både muskler og fett så det skal ikke bli 90 kg.

38 % fett er høyt, normalt for kvinner er 15-30. men du har bra muskelmasse da.

Pass på at du ikke mister muskler når du går ned i vekt.

Anonymkode: c9c12...64e

Trur du at det er lurt å bruka proteinpulver? Takk for analyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 75,9 kilo og vekta mi sier bmi på 26,9, fettprosent på 32,5%, 33,5% er muskler og 46,5% er vann. 

 

Aner ikke om det stemmer 🤷🏼‍♀️ alt jeg vet er at jeg har svært lite muskelmasse akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj. Jeg er 163cm og veier 55kg. Men har ikke så mye muskelmasse.

Anonymkode: c0f41...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillefrøkengrei
20 minutter siden, mammahjarte skrev:

Trur du at det er lurt å bruka proteinpulver? Takk for analyse.

Proteinpulver er et tilskudd til vanlig mat. Du bør alltid forsøke å dekke næringsbehovet ditt gjennom mat først, og med mindre du trener ekstremt mye styrke og sliter med å få i deg nok proteiner gjennom vanlig mat er det ikke noe poeng med proteinpulver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
1 time siden, mammahjarte skrev:

Heisann.

Eg har blitt bælfeit etter å ha bært fram barn, og spist for masse (energioverskott) over tid. Eg kjøpte meg ei smartvekt fordi den gamle vekta var fullstendig ustabil og dårlig. Smartvekta sa at eg er

90,8 kilo (166cm)
Fettmasse: 38,9 kilo
Beinmasse: 2,6 kilo
Bmi: 33
Muskelmasse: 49,3 kilo
Vannvekt: 37,5 kilo

Er det veldig dårlig? Frå eit vitenskaplig og ikkje svært lada perspektiv korleis står det til med kroppssammensetning? Kva er resultatet for deg? Har eg ikkje veldig mykje musklar av den totale kroppsvekta? Og nesten 40 kilo av meg er fett? Djeeeeeses djeeeeeeses.

Viste det sto dårlig til, men ikkje så gale. Blir ikkje så veldig klok av å google, så kvinneguiden veit alt ❤️

 

 

Som flere sier, blir jo mer enn vekta du der der. ;) Så noe regner den feil.

gj.snitt musklelmasse, kvinner, ulik alder: https://spurt.no/hva-er-normal-muskelmasse-for-kvinner/

(18-35 år: 31-33%)

 

Fettprosent: 21-36% for kvinner

https://iform.nu/ned-i-vekt/fettprosent-hva-er-passende

 

Vann: 45-60%: 

https://treningsinspirasjon.wordpress.com/2014/01/24/kroppssammensetningsmonitor/

 

Om du aldri har trent, så tipper jeg den muskelmassen hos deg er feil...

https://forskning.no/overvekt-samfunnsmedisin-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-mye-muskler-far-du-av-a-vaere-overvektig/495895

 

11 minutter siden, mammahjarte skrev:

Er mest det at eg ikkje har brukt smartvekt før og lurte på kva andre synest om tala. Men det ser no ut som vekta virker da. Eg har tenkt å gå ned i vekt ved å bruka lavkalorimetoden over tid. Ingen rask kur, men om 12 månader har eg lyst til å ha fått gode resultater.

Trur du at det er lurt å bruka proteinpulver? Takk for analyse.

Om du behøver proteinpulver kommer an på HVA du skal trene, hvor mye du trener og hva du spiser. De fleste får i seg proteiner gjennom vanlig kost.

På lavkarbo kommer du automatisk spise mer proteiner enn "husmanskost". Mer proteiner og fett på bekostning av karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ojojoj. Jeg er 163cm og veier 55kg. Men har ikke så mye muskelmasse.

Anonymkode: c0f41...50e

Det hadde jo vært veldig rart og spesielt om noen på 55 kg hadde 50 kilo med muskelmasse 😂

Anonymkode: 960ce...e1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tranedatter skrev:

Som flere sier, blir jo mer enn vekta du der der. ;) Så noe regner den feil.

gj.snitt musklelmasse, kvinner, ulik alder: https://spurt.no/hva-er-normal-muskelmasse-for-kvinner/

(18-35 år: 31-33%)

 

Fettprosent: 21-36% for kvinner

https://iform.nu/ned-i-vekt/fettprosent-hva-er-passende

 

Vann: 45-60%: 

https://treningsinspirasjon.wordpress.com/2014/01/24/kroppssammensetningsmonitor/

 

Om du aldri har trent, så tipper jeg den muskelmassen hos deg er feil...

https://forskning.no/overvekt-samfunnsmedisin-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-mye-muskler-far-du-av-a-vaere-overvektig/495895

 

Om du behøver proteinpulver kommer an på HVA du skal trene, hvor mye du trener og hva du spiser. De fleste får i seg proteiner gjennom vanlig kost.

På lavkarbo kommer du automatisk spise mer proteiner enn "husmanskost". Mer proteiner og fett på bekostning av karbohydrater.

Nei, for vannmassen er en del av både bein, muskler og fett. Sånn er det på profesjonelle vekter også. 

Anonymkode: 960ce...e1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tranedatter
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, for vannmassen er en del av både bein, muskler og fett. Sånn er det på profesjonelle vekter også. 

Anonymkode: 960ce...e1c

Blir jo ikke 90 kg uansett.... Eller så er jeg dårlig på matte! :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tranedatter skrev:

Blir jo ikke 90 kg uansett.... Eller så er jeg dårlig på matte! :ler: 

Tror ikke det kan regnes på direkte slik, men jeg har holdt på med styrkeidrett og veid meg mye på dyre, profesjonelle vekter tidligere og det er det samme der også 😊 om tallene stemmer på en billig hjemmevekt er jo noe annet, men jeg har ikke vært borti at jeg har sett noen direkte sammenheng med hva man veier kontra målingene på vekta. 

Anonymkode: 960ce...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tranedatter said:

Blir jo ikke 90 kg uansett.... Eller så er jeg dårlig på matte! :ler: 

Det er jo akkurat det det blir? Fett, bein og muskel tilsamme blir rett over 90 kg

Anonymkode: 1ca5c...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse vektene er notorisk unøyaktige. Men du er "bare" noen få kilo under fedmekategorien, og med en gang du kommer deg der så har du ikke lov til å kalle deg "bælfeit" lenger 😄 

Anonymkode: 64445...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...