Gå til innhold

Nybegynner styrketrening, hvordan komme i gang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i begynnelsen av 30-årene og har aldri trent styrke. Jeg ønsker å begynne med styrketrening, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg blir støl av å gå opp en trapp, der er nivået😅 

Jeg er helt nybegynner på feltet, og det er en jungel av informasjon og programmer. 

Har dere tips til et bra nybegynnerprogram? Er hjemmetrening ok? Et fullkroppsprogram 2 ganger i uken er realistisk for meg. 

Har også vurdert personlig trener, tror dere det er nødvendig?

Anonymkode: 0d4df...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Personlig trener er nok ikke nødvendig men kan absolutt være en god ide for å få en innføring i teknikk om du er helt fersk. En personlig trener han også hjelpe deg med å sette opp et program rettet mot deg. Det er mye bedre enn om du skal sette det sammen selv, med tanke på at du sier du  er helt fersk. Om du ikke vil benytte PT og skal strene på treningssenter kan jeg anbefale deg å se på youtubevideoer for å lære teknikk på øvelser. 
Hvis du skal trene på et treningssenter, og starte på egenhånd, tenker jeg at det er en god ide og starte med baseløft og andre øvelser hvor du bruker hele eller store deler av kroppen i hver øvelse. Knebøy, markløft, benkpress, militærpress osv. 

Hjemmetrening er selvfølgelig også helt ok om det er det du ønsker, det finnes mange gode egenvektsøvelser du kan gjøre.

Anonymkode: 66a66...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke treningssenter så relevant om dagen grunnet korona? Eller hva ser du for deg?

Første steg er å tenke over målet ditt med styrketrening? Det kan være så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fem år siden var jeg der du er! Når har jeg holdt på siden, og det har blitt min største hobby og interesse. Gjør det enkelt i begynnelsen, og se hvor det tar deg. 

Jeg brukte dette programmet da jeg startet: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Sentrene åpner ikke før 15. juni, og det vil nok ta en stund før de er skikkelig oppe og går. Men det er bare å kaste seg i det, tenker jeg. Bruk god tid på å øve inn posisjoner og teknikk i baseøvelsene. Når du begynner med disse bevegelsene så ser du fort om mobiliteten er på plass. Hvis den er dårlig, foreslår jeg at du jobber målrettet med dette. Det å være komfortabel i bevegelsene du skal utføre er viktig før du legger på vekt. Selv om det er kjedelig. 

Jeg hadde ikke giddet å bruke PT. Det er så ymse hva de egentlig kan, og dyre er de også. Velger du dette, så ville jeg sjekket nøye hvilken utdanning og erfaring treneren har. En pt som har bestått et tre måneders kurs er etter min mening ikke verdt å betale 1000kr timen for. 

Jeg har kjørt selvstudium, samt prøve og feile. Youtube er din beste venn! Sjekk ut kontoen til Juggernaut training systems. De har alt du noensinne trenger å vite om styrketrening. Alt fra teknikk til programmering til kosthold: https://www.youtube.com/user/CWSmith52

Dette funka for meg. Lykke til! 🙂 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler deg i hvert fall 1 time med PT for å få inn riktig teknikk.

Er så trist når jeg ser samme person på gruppetimene på SATS ha feil teknikk, og de har innarbeidet den vanen i 10 år. Bare 1 time med PT kunne ha endret det, ja.

Anonymkode: 7660b...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemmetrening er helt supert. Har hatt masse utbytte av det selv, og begynner nå etter mange år uten trening, å komme i form igjen. Jeg er også over 30, det går fint an.

Jeg vil anbefale deg en helt super treningsyoutuber Peter Carvell. Han var selv veldig overvektig i midten av 20 årene, så han vet hvor tung den veien er. Derfor er han opptatt av å lage noe for alle. Så ikke bli skremt om du finner en av de ekstreme øktene hans først.

Han lagde etter hvert karriere av vektnedgangen sin, og har holdt seg i form i over 10 år. Han har også laget masse programmer på hjemmesiden. De kan kjøpes, men du kan også bruke masse gratis av det han har lagt ut. Selv har jeg gått ned mange kg, og blitt kvitt masse helseplager. Han er flink til å forklare, og overøser deg ikke Med at for mye informasjon på en gang. Hans metode går på enkelt og effektivt. Noe som faktisk virker, og ikke bare ser avansert ut. Han gir også forslag til alternativ, hvis det er noe du ikke klarer.

Anonymkode: f5fa6...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...