Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

28 og 44 år? Kan det fungere i lengden... Det fungerer jo fint nå. Men hva med hverdagen og framtiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Perpus12 skrev:

28 og 44 år? Kan det fungere i lengden... Det fungerer jo fint nå. Men hva med hverdagen og framtiden...

Fra den eldste går av med pensjon til den yngste gjør det går det antakelig 20-25 år. Altså ingen pensjonisttilværelse sammen. 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, Perpus12 skrev:

Kjenner flere som det er 16 år i mellom og det fungerer i hvert fall veldig fint for dem. Har gjort det i mange år. 

Hva tenker du kan bli de største problemene? 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, Brunello skrev:

Fra den eldste går av med pensjon til den yngste gjør det går det antakelig 20-25 år. Altså ingen pensjonisttilværelse sammen. 

Eller så kan den eldste kanskje jobbe til den er 67 år og den yngste førtidspensjonere seg. Så kan det gå 7-8 år. 

Viktig å se løsninger også, ikke bare utfordringer.. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Brunello said:

Hvordan får du 16 år aldersforskjell til å bli 25 år forskjell i pensjonsalder?

Anonymkode: 1c5cc...8f2

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Eller så kan den eldste kanskje jobbe til den er 67 år og den yngste førtidspensjonere seg. Så kan det gå 7-8 år. 

Viktig å se løsninger også, ikke bare utfordringer.. 

Glem det. Når yngste blir pensjonist er 75 år aldersgrense og 70 år førtidspensjon.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du 16 år aldersforskjell til å bli 25 år forskjell i pensjonsalder?

Anonymkode: 1c5cc...8f2

Fordi aldersgrensen er nødt til å endres. Da 67-årsgrensen kom, var gjennomsnittlig levealder for menn 72 år. Om 30 år er den antakelig opp mot 95. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Perpus12 skrev:

Ikke noe problem så lenge mannen er eldst, da kan kan få barn og leve livets glade dager. (Heldiggrisen...)

Anonymkode: 2a43e...58b

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem så lenge mannen er eldst, da kan kan få barn og leve livets glade dager. (Heldiggrisen...)

Nå er det mange menn som ikke vil ha flere barn da som ønsker ei som er litt eldre så er ikke det noe tema... så for meg funker det begge veier...hallo vi er i 2020...

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Brunello skrev:

Fordi aldersgrensen er nødt til å endres. Da 67-årsgrensen kom, var gjennomsnittlig levealder for menn 72 år. Om 30 år er den antakelig opp mot 95. 

Det er helt korrekt, dagens 50 åringer vil få en forventet levealder til 90 år. Men det er jo bare statistikk. Hun som er yngst kan få helseproblemer og dø lenger før, han kan få det og det samme. Så har du forholdet rundt samliv som viser at det er ikke mange som klarer å leve så lenge sammen uansett. Så rådet er at passer man sammen, elsker hverandre så ta sjansen og lev i nuet og de dagene man får. Slik sett betyr ikke stor alderforskjell noe som helst.

Skrevet
1 minutt siden, Antiviruset skrev:

Det er helt korrekt, dagens 50 åringer vil få en forventet levealder til 90 år. Men det er jo bare statistikk. Hun som er yngst kan få helseproblemer og dø lenger før, han kan få det og det samme. Så har du forholdet rundt samliv som viser at det er ikke mange som klarer å leve så lenge sammen uansett. Så rådet er at passer man sammen, elsker hverandre så ta sjansen og lev i nuet og de dagene man får. Slik sett betyr ikke stor alderforskjell noe som helst.

Man må planlegge ut fra hva som er sannsynlig, ikke at alt kan gå til helvete. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Brunello skrev:

Man må planlegge ut fra hva som er sannsynlig, ikke at alt kan gå til helvete. 

Helt greit det, men planlegge 30 år frem i tid i et forhold er risikosport uansett, med null garanti for noe som helst. Så om man treffer noen man klaffer godt sammen med, og så skippe det fordi det ikke passer så langt frem i tid? Joda om man vil gjøre det er jo det et valg.Jeg foretrekker en på samme sted i livet, men har aldri lukket helt for hverken yngre eller eldre partnere slik sett. Det at man klaffer sammen med felles interesser og verdier er det som er absolutt viktigst. Ellers havarerer et forhold etter 5 år uansett.

Skrevet
16 minutter siden, Antiviruset skrev:

Helt greit det, men planlegge 30 år frem i tid i et forhold er risikosport uansett, med null garanti for noe som helst. Så om man treffer noen man klaffer godt sammen med, og så skippe det fordi det ikke passer så langt frem i tid? Joda om man vil gjøre det er jo det et valg.Jeg foretrekker en på samme sted i livet, men har aldri lukket helt for hverken yngre eller eldre partnere slik sett. Det at man klaffer sammen med felles interesser og verdier er det som er absolutt viktigst. Ellers havarerer et forhold etter 5 år uansett.

Det som er klart, er at en må bli sammen med en på omtrent samme alder (og ikke være over 60), for at det skal være noe poeng å planlegge 30 år frem i tid. Ellers er jeg enig med deg i at man må finne en Med samme interesser og verdier. Etter min mening bør man i tillegg være på samme plass i livet. Noe av det viktigste i et parforhold er å oppleve livets største øyeblikk sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det bare dere to som vet.

Ikke hør på hva andre mener, i hvert fall.

Anonymkode: a4f09...20e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 12.5.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er 16 år eldre enn mannen min og vi har det helt fantastisk. Har hatt nesten bare yngre menn. Funker begge veier for min del.

Anonymkode: 21fff...d80

AnonymBruker
Skrevet

I følge statistikkene er oddsene mot dere. Men det hender det funker. Det viktigste er om dere to er på samme sted i livet og ønsker det samme (barn, familie, karriere). Og at yngste ikke er bekymret over at partneren kommer til å forfalle betraktelig fysisk de neste 10 årene.

Anonymkode: ad2f6...f81

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge statistikkene er oddsene mot dere. Men det hender det funker. Det viktigste er om dere to er på samme sted i livet og ønsker det samme (barn, familie, karriere). Og at yngste ikke er bekymret over at partneren kommer til å forfalle betraktelig fysisk de neste 10 årene.

Anonymkode: ad2f6...f81

Det var nytt for meg. Trodde forhold med aldersforskjell ikke havarerte oftere enn andre. Har du link til statistikken? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg unngikk generelt slike forhold før det ble seriøst, på grunn av to tilfeller i egen familie. 

I ene forholdet ble han pensjonist 10-15 år før det kunne bli aktuelt for henne. Du merket at det forandret hele dynamikken, og at forholdet ikke var godt. Og da hun først kom etter var han for gammel og sliten til å reise, og alt de opprinnelig hadde drømt om å bruke alderdommen på. 

I andre fikk han en type demenssykdom omtrent samtidig som han gikk av med pensjon. Ikke bare mistet hun kjæresten. Men hun hadde en ektemann og en forpliktelse der. Det tok 10 år i limbo, der hun ikke kunne starte livet med noen andre. 

Man har selvfølgelig ikke garantier for sykdom og død, eller brudd, eller noe annet. Men for meg var drømmer om hvordan jeg ser for meg pensjonstilværelsen - med reise, mat og noen spreke år igjen - avgjørende for at alder var et viktig kriterium. 

Anonymkode: e995c...195

Skrevet

For stor aldersforskjell om man ser for seg noe langvarig, som livet ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Mellom mine foreldre var det 14 års aldersforskjell. Nå er min far (som var eldst) død, så min mor har vært enke en del år. Det er vel det eneste jeg har observert som problem, siden menn vel har kortere levetid enn  kvinner uansett. Naboene har 15 års aldersforskjell. Ser ingen problemer der heller. Men det er nok kanskje personavhengig. For i begge tilfeller, er det nok den eldste som virker yngst, både i væremåte og tankegang. Så jeg opplevde aldri min far som mye eldre enn min mor, snarere tvert om. Han var alltid den unge pappaen som tok oss barna med på mye galskap og tull. Stadig nye påfunn, mens min mor var eldre i sinnet, og hoderystende stod og så på alle hans påfunn.

Anonymkode: 78a72...dd4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...