AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #1 Skrevet 11. mai 2020 Jeg står i en vanskelig situasjon. Jeg ble feilbehandlet som har gitt meg varig skade. Jeg har store smerter og tror jeg aldri kan jobbe fulltid igjen. Når jeg tar opp dette med fastlegen sier hen at dette skal ikke diskuteres før det har gått minimum syv års tid. Advokaten anbefaler meg å ikke jobbe for hvis det blir snakk om uførhet vil det at jeg prøver å jobbe skade saken min - ala "hvis du trodde at du ikke skulle klare å jobbe, hvorfor gjorde du det da - da har du det vel ikke så vondt?". Jeg føler at jeg har ingen å snakke med. Kan vel ikke drøfte dette med NAV? Går på AAP men har stillingen min på vent ut året. Har lyst til å prøve meg i jobben min, tror jeg kanskje klarer 50-60% stilling, men vet ikke før jeg prøver. Bør jeg bytte fastlege? Hen vet at det er store varige skader, tre operasjoner igjen, men avbryter meg når jeg forteller hvor urolig jeg er om fremtiden jobbmessig. Er deprimert av hele situasjonen, men det ser hen ikke. Hvem kan jeg snakke med? Anonymkode: e3e13...41b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #2 Skrevet 11. mai 2020 Ingen som kan fortelle hvordan de ble erklært uføre? Er det fastlegen som vurderer? Anonymkode: e3e13...41b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #3 Skrevet 11. mai 2020 Glemte å nevne at jeg ikke har vært i stand til å jobbe i to år. Må man ha fattet et vedtak innen fire år i NAV? Ts. Anonymkode: e3e13...41b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2020 #4 Skrevet 11. mai 2020 Du må nesten snakke med NAV om det der, fortell de hvordan du tenker og hvilke muligheter de har. De skal i utgangspunktet hjelpe deg å bli avklart i løpet av 3 år (4 år om du er under de gamle reglene) om du skal tilbake i arbeid eller om du kvalifiserer for å søke ufør. Så kommer det an på sykdom/skade hva som er hensiktsmessig for deg å prøve. Enten mer utredning/behandling eller arbeidsutprøving. Beste er om du ber NaV innkallle deg og legen din til ett møte med NAV, kan jo høres ut som han ikke er helt oppdatert. Det må ikke gå 7 år før du evt kan søke ufør. Anonymkode: ceef4...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #5 Skrevet 12. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må nesten snakke med NAV om det der, fortell de hvordan du tenker og hvilke muligheter de har. De skal i utgangspunktet hjelpe deg å bli avklart i løpet av 3 år (4 år om du er under de gamle reglene) om du skal tilbake i arbeid eller om du kvalifiserer for å søke ufør. Så kommer det an på sykdom/skade hva som er hensiktsmessig for deg å prøve. Enten mer utredning/behandling eller arbeidsutprøving. Beste er om du ber NaV innkallle deg og legen din til ett møte med NAV, kan jo høres ut som han ikke er helt oppdatert. Det må ikke gå 7 år før du evt kan søke ufør. Anonymkode: ceef4...0c6 Takk for svar. Jeg synes det er så leit at legen nekter å snakke om det, føles som at han mener at jeg skal utnytte systemet og daffe hjemme. Tenker uansett å jobbe - men sykehus og fysioterapeuter sier at dette er store varige skader - og derfor bør jeg jobbe redusert. Og det som gjør alt vanskelig er at man skal regne ut hva jeg taper i inntekt resten av livet da jeg ikke kan jobbe fulltid. Men legen nekter å snakke om det. Ts. Anonymkode: e3e13...41b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #6 Skrevet 12. mai 2020 Vil uansett byttet fastlege, så du får ei ny vurdering. Anonymkode: 2fdca...6c5 1
Purple_Pixiedust Skrevet 12. mai 2020 #7 Skrevet 12. mai 2020 For å finne ut hvor høy uføregrad du trenger så må du jo prøve deg i jobb. Først starte på feks 30%. Går det bra så øk til 40% og så evt 50%. Skal du ha rett på uføretrygd må du være minst 50% arbeidsufør. Der advokaten din sier er tullete. Nav vil kreve at du forsøker å teste ut hvor mye du kan jobbe. Det er bare i veldig sjeldne tilfeller man får trygd uten arbeidsutprøving. Dette er noe du må ta med Nav og det er ikke slik at de tenker at hvis du ønsker å prøve deg litt fram så kan du jo åpenbart jobbe og derfor få avslag på ufør.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #8 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, Purple_Pixiedust skrev: For å finne ut hvor høy uføregrad du trenger så må du jo prøve deg i jobb. Først starte på feks 30%. Går det bra så øk til 40% og så evt 50%. Skal du ha rett på uføretrygd må du være minst 50% arbeidsufør. Der advokaten din sier er tullete. Nav vil kreve at du forsøker å teste ut hvor mye du kan jobbe. Det er bare i veldig sjeldne tilfeller man får trygd uten arbeidsutprøving. Dette er noe du må ta med Nav og det er ikke slik at de tenker at hvis du ønsker å prøve deg litt fram så kan du jo åpenbart jobbe og derfor få avslag på ufør. Det spørs jo også hvor mye en vil jobbe, kontra kan. Anonymkode: f205d...247
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #9 Skrevet 12. mai 2020 NAV trenger en arbeidsevnevurdering for å gå videre med ufør for eksempel. Da må du prøve deg i jobb, for å kunne vurdere hvor mye du klarer å jobbe. Unntaket er hvis det er åpenbart at du overhodet ikke kan jobbe med noe som helst. Det er ikke fastlegen som vurderer denne graden, det gjøres i dialog med nav, og på bakgrunn av dokumenter/uttalelse fra blant andre fastlegen. For min del prøvde jeg meg i en 80%, så en 40% og landet på en 20% stilling over et års tid med utprøving - arbeidsevnevurderingen konkluderte med 20% arbeidsfør. Hele veien var det samarbeid med NAV. Anonymkode: 12c62...c7d
Purple_Pixiedust Skrevet 12. mai 2020 #10 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs jo også hvor mye en vil jobbe, kontra kan. Anonymkode: f205d...247 Ja selvsagt, men i forhold til Nav så går det på hvor mye man kan uten at det går på helsa løs framfor hva man vil. Endret 12. mai 2020 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2020 #11 Skrevet 12. mai 2020 Ingen vet hvordan ting er om 7 år. Det er her og nå det er snakk om. Hvis du ikke får hjelp av legen din så kanskje du skal bytte. Har det vært snakk om utprøving? Siden du har AAP så kanskje du skal prøve og se hva du klarer og går det ikke så må en jo se på saken din på nytt. Kan du ikke få noen til og hjelpe deg gjennom dette? Anonymkode: d3fde...d0d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå