AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Del Skrevet 10. mai 2020 Hva slags villdyr er egentlig 100% opprinnelig norske? Jeg har hørt at ulv egentlig ikke kommer fra Norge. Finnes det flere villdyr her som ikke er opprinnelig norske? Og hvilke villdyr er det? Anonymkode: 5503c...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 10. mai 2020 #2 Del Skrevet 10. mai 2020 Ulv hadde vi her i Norge før menneskene utryddet dem, så ulv hører hjemme her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #3 Del Skrevet 10. mai 2020 Ville dyr vandrer, og ikke er de så gode på politisk vedtatte grenser, så de definerer seg neppe som "norske" uansett Når det gjelder ulv viser forskning at den har vandret hit naturlig. Mink som lever vilt i Norge stammer fra rømte pelsdyr. Fasan ble innført fra Asia for jaktens del. Bisamrotte er tatt med fra Russland til nord-Sverige og -Finland og har spredd seg til Finnmark. Kongekrabbe er velkjent. Anonymkode: f2f27...e27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #4 Del Skrevet 10. mai 2020 9 timer siden, Tvist skrev: Ulv hadde vi her i Norge før menneskene utryddet dem, så ulv hører hjemme her. Ok. Har hørt at de ble fraktet hit av svensker på 70-tallet. Og at før det, var det farligste rovdyret i Norge bjørnen. Anonymkode: 5503c...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #5 Del Skrevet 13. mai 2020 Det var vel lite ville dyr her i istida, men hva mener du med opprinnelig? Ulven er viktig i norrønn mytologi, og ulv er mye omtalt fra vikingetiden, så jeg tror ikke 70-tallet er så relevant. Anonymkode: afaf5...9ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2020 #6 Del Skrevet 13. mai 2020 På 10.5.2020 den 14.24, Tvist skrev: Ulv hadde vi her i Norge før menneskene utryddet dem, så ulv hører hjemme her. Meg bekjent er ikke ulven utryddet, men lever fortsatt i Norge. Anonymkode: d7978...cf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 14. mai 2020 #7 Del Skrevet 14. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Meg bekjent er ikke ulven utryddet, men lever fortsatt i Norge. Anonymkode: d7978...cf9 Ja, men den var utryddet fra ca 1960 til slutten av 1970 tallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #8 Del Skrevet 16. mai 2020 På 13.5.2020 den 15.15, AnonymBruker skrev: Det var vel lite ville dyr her i istida, men hva mener du med opprinnelig? Ulven er viktig i norrønn mytologi, og ulv er mye omtalt fra vikingetiden, så jeg tror ikke 70-tallet er så relevant. Anonymkode: afaf5...9ee Jeg mener villdyr som har eksistert i Norge fra så langt bakover i tid som det er mulig å finne ut av det, og hvilke villdyr som har blitt fraktet hit senere. Ok, jeg var usikker på om ulv var i Norge før 1970 tallet. Har hørt det, men da var det feil ☺️ Anonymkode: 5503c...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2020 #9 Del Skrevet 25. mai 2020 På 14.5.2020 den 1.57, AnonymBruker skrev: Meg bekjent er ikke ulven utryddet, men lever fortsatt i Norge. Anonymkode: d7978...cf9 Ulven er nok reetablert i Sverige og Norge med menneskelig hjelp Anonymkode: 3bfcb...3bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå