Gå til innhold

Kan ikke voksne folk bare droppe å feire bursdagene sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigerinnen min inviterer alltid til store selskaper, med både vår familie og hennes meget utvidede familie. Vi stiller alltid opp, selv om det er litt slitsomt. Men når vi inviterer til bursdagsselskap for barna våre, da snor hun seg unna, har alltid en unnskyldning og kan aldri komme. DET syns jeg er uhøflig. Når vi stiller opp for henne, så kan vel hun stille opp for barna hun er tante til en gang i året. 

Anonymkode: 5754f...ae1

Barna stiller man opp for ja, det er jeg helt enig i.

Anonymkode: 5bb63...dd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mener du at alt av feiringer bør avskaffes da? 

Anonymkode: 5754f...ae1

Hadde det vært fullstendig opp til meg her i verden, hadde man kuttet ut slikt for voksne ja.

Anonymkode: 5bb63...dd3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper gjerne familiebursdager, men bursdagsfester med venner blir noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat i vanlige bursdager er det gave og transport, ved større anledninger, som bryllup, må man gjerne ha antrekk og en dyrere gave, kanskje også utgifter til barnepass eller at flere i husstanden må ha antrekk. 

Anonymkode: 5bb63...dd3

Og disse bryllupene er så ofte at det regelrett knuser økonomien din? Du må ha ny kjole hver eneste gang? 

Og hvor langt unna folk bor du egentlig dersom transport koster så mye?'

Kan du ikke si det som det er - du hater å omgås mennesker i større forsamlinger. Det er helt i orden det. Jeg synes også du skal starte med å være litt mer lojal mot deg selv. Ikke kjør pliktløp du ikke vil (årlige bursdager f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært fullstendig opp til meg her i verden, hadde man kuttet ut slikt for voksne ja.

Anonymkode: 5bb63...dd3

Skjønner. For mange andre så er slike feiringer til stor glede da. Det er anledninger for å møtes og ha det hyggelig sammen. 
Men Jeg skjønner at ikke alle liker slikt da, og det skal man respektere. Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 5754f...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigerinnen min inviterer alltid til store selskaper, med både vår familie og hennes meget utvidede familie. Vi stiller alltid opp, selv om det er litt slitsomt. Men når vi inviterer til bursdagsselskap for barna våre, da snor hun seg unna, har alltid en unnskyldning og kan aldri komme. DET syns jeg er uhøflig. Når vi stiller opp for henne, så kan vel hun stille opp for barna hun er tante til en gang i året. 

Anonymkode: 5754f...ae1

Da er det på tide at dere gir avbud på hennes tilstelninger siden hun åpenbart gjør det av plikt, og ikke føler at det er noe som skal gjengjeldes. Herlighet folkens, stå opp for dere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke utgifter blir du påført ved å bli invitert i et bursdagsselskap, bortsett fra gave? 

Anonymkode: 5754f...ae1

Ikke meg du spør,  men jeg er enig med ts. Vi er mange i familien, og alle blir invitert.  Det er også forventet at "gjestene" tar med seg en kake(!!), pluss gave selvfølgelig! Vi bor i tillegg en to timers kjøretur unna,  så for en helt vanlig bursdag,  som det er mange av i vår familie, kommer summen fort opp 500-600 kroner! Takker derfor ofte nei,  og møter kanskje opp i 4-5 i året.  Når jeg selv inviterer,  ber jeg ALDRI gjestene ta med kake.  

Endret av tirben
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært fullstendig opp til meg her i verden, hadde man kuttet ut slikt for voksne ja.

Anonymkode: 5bb63...dd3

Jeg er ikke vant med bursdagsfeiringer for voksne i min familie, og markerer ikke min egen bursdag. Likevel har jeg da ikke noe i mot at andre voksne feirer bursdager, det må da virkelig bli opp til hver enkelt...  Jeg har et par venninner som pleier å "holde åpent hus" på sine bursdager, helt uformelt. Passer det så stikker jeg innom og tar en kaffe/ kakebit, passer det ikke så dropper jeg det :)  Så vidt jeg vet kjenner jeg ingen voksne mennesker som forventer noe mer enn en bursdagshilsen. 

Anonymkode: a29af...574

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at folk er forskjellig,  det er vel rimelig åpenbart, siden jeg ikke liker bursdager og utgifter,  mens andre gjør det. 

 

Jeg synes det er en uting at folk lager til ting for seg selv som påfører andre utgifter. 

Anonymkode: 5bb63...dd3

Her det utelukkende du som er sær. Det er helt ok å være sær. Det er lov å være anderledes. Men kanskje greit å akseptere at det er deg, og ikke plages over noe andre ser på som en koselig ting?

Du er ikke pålagt å komme, du er ikke pålagt å kjøpe gave. Og du er absolutt ikke pålagt å like noe som du føler blir tredd ned over hodet ditt. Men ta deg sammen og slutt å forvent at alle andre skal slutte med noe pga din særhet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bursdag i slutten av mai og gleder meg skikkelig til å feire 🎉

Anonymkode: 89360...e3d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Da er det på tide at dere gir avbud på hennes tilstelninger siden hun åpenbart gjør det av plikt, og ikke føler at det er noe som skal gjengjeldes. Herlighet folkens, stå opp for dere selv.

Mener du at hun arrangerer selskaper av plikt? Eller at hun inviterer oss av plikt? Stemmer uansett ikke, hun elsker selskaper, men bare de hun arrangerer selv. Elsker å være vertinne. Andres selskaper bryr hun seg tydeligvis ikke så mye om da. 
Vi deltar i hennes elskaper fordi vi føler det er uhøflig å ikke komme, ikke bare av hensyn til henne, men av hensyn til barna deres (mine, dine og våre) og svigerforeldrene mine, som blir lei seg hvis ikke alle kommer. Svoger og barna kommer i selskap til våre barn, det er bare hun som ikke kommer. Ev så kommer hun kjapt innom på slutten. 

Anonymkode: 5754f...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bursdag i slutten av mai og gleder meg skikkelig til å feire 🎉

Anonymkode: 89360...e3d

Så koselig! 🥳

Anonymkode: 5754f...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at hun arrangerer selskaper av plikt? Eller at hun inviterer oss av plikt? Stemmer uansett ikke, hun elsker selskaper, men bare de hun arrangerer selv. Elsker å være vertinne. Andres selskaper bryr hun seg tydeligvis ikke så mye om da. 
Vi deltar i hennes elskaper fordi vi føler det er uhøflig å ikke komme, ikke bare av hensyn til henne, men av hensyn til barna deres (mine, dine og våre) og svigerforeldrene mine, som blir lei seg hvis ikke alle kommer. Svoger og barna kommer i selskap til våre barn, det er bare hun som ikke kommer. Ev så kommer hun kjapt innom på slutten. 

Anonymkode: 5754f...ae1

Hvis hun ikke gidder å komme i andres tilstelninger men forventer at dere kommer i hennes så kan jeg ikke anta at hun liker deres selskap. Da er det kun for å vise seg frem, samt at hun inviterer dere av plikt (det ville skapt snakk dersom hun ikke inviterte dere).

Jeg har det hyggelig sammen med mine slektninger i diverse sammenhenger - hvis jeg ikke har lyst å invitere eller gå så lar jeg være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Hvis hun ikke gidder å komme i andres tilstelninger men forventer at dere kommer i hennes så kan jeg ikke anta at hun liker deres selskap. Da er det kun for å vise seg frem, samt at hun inviterer dere av plikt (det ville skapt snakk dersom hun ikke inviterte dere).

Jeg har det hyggelig sammen med mine slektninger i diverse sammenhenger - hvis jeg ikke har lyst å invitere eller gå så lar jeg være. 

Ok, du tar feil om endel ting, men det stemmer nok at hun liker å skinne sterkest selv😊 Poenget var at jeg syns det bør være en viss gjensidighet i slike ting. 

Anonymkode: 5754f...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert morsom på fest😆
Det er altfor mange hverdager og bruker enhver anledning til å feire💃.

Anonymkode: 45d4a...257

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sluttet å feire bursdagene mine for mange år siden, da jeg synes det er tullete og dyrt at voksne folk holder på med dette og særlig når det er voksne folk som selv har fått barn. (Runde bursdager er helt ok å feire.) Jeg er faktisk også lite interessert i å bruke penger på gaver til voksne folk, for ikke å snakke om hvor kjedelig det er med familieselskaper, særlig til svigersøsken, hvor det selvsagt kommer mange familiemedlemmer fra dennes familie. Kan ikke folk bare slutte?? 

Anonymkode: 5bb63...dd3

Kan du ikke bare fortelle de rundt deg at du ikke har noen interesse av å bli invitert i slike sosiale tilstelninger med de? Jeg tipper de tar hintet da.

Anonymkode: cb0b2...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leser i HI at det er penger og gaver dette handler om.. at du må kjøpe gave til en bursdag eller et bryllup. 
da får du heller takke nei til invitasjonen da. 
la folk få feire både bursdager og festdager og glede seg over det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet å feire bursdagene mine for mange år siden, da jeg synes det er tullete og dyrt at voksne folk holder på med dette og særlig når det er voksne folk som selv har fått barn. (Runde bursdager er helt ok å feire.) Jeg er faktisk også lite interessert i å bruke penger på gaver til voksne folk, for ikke å snakke om hvor kjedelig det er med familieselskaper, særlig til svigersøsken, hvor det selvsagt kommer mange familiemedlemmer fra dennes familie. Kan ikke folk bare slutte?? 

 

Jeg er også av dem som ikke forstår hvorfor man skal gifte seg og ha store selskaper, så pålegger gjestene en masse utgifter..

Anonymkode: 5bb63...dd3

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke feiret min dag siden jeg var barn og er absolutt der at jeg synes bursdager er for barn. Å få oppgaver for å arrangere Surprise (!) party for elleville Arne 42 år er bare irriterende. 

Men kan være til dels enig med den litt lengre over som sier at man må benytte slike anledninger til å samle familie. Man vet vel ikke hvor lenge man har hverandre. Men kanskje det heller burde vært mer uformelle samlinger i blant for å ivareta dem man er glad i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i hvert fall akkurat NÅ, i koronatider hvor man skal unngå for mange sammen samtidig at det er veldig unødvendig med slike bursdagsfeiringer. Jeg syns vel egentlig det ellers også, men det at man på død og liv skal arrangere store selskap så fort det er "lov" syns jeg er litt egoistisk. Ikke engang barn har kunnet feire noe bursdag den siste tiden. Jeg prioriterer ikke å komme i voksenbursdager nå i hvert fall. 

Anonymkode: 1e2d1...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...