Gå til innhold

Pusse opp soverom?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei! Driver å skal puse opp soverommet mitt før ferien, så jeg lurer om det er noen som har gode råd. Altså saken er den at på veggene har jeg gammel tapet. Den er så gulnet og stygg. Kjipeste tapeten som en får tak i også, bare papir.

Eneste er at vi ikke er så flink til å tapetsere hvis vi skal henge ny strie på veggen. Dessuten er det et helvete å få av den gamel pga den er så tynn.

Finnes det noen triks en kan gjøre? Går det f.esk an å henge strie rett på den gamle tapeten? Hva med slike ferdigmalte tynne veggplater. Går det f.esk an å lime de på tapeten? saken er også den at en del av veggene er i betong. Trenger gode tips til å gjøre det "enkelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er absolutt ingen snekker, så det kan godt hende det finnes bedre råd der ute, men jeg vet det går an å kjøpe gipsplater som kan settes rett opp på veggen (skrus fast, sikkert), så slipper dere tapetfjerning, sparkling, og slipper å tenke på at en del av veggen er i betong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så slipper dere tapetfjerning, sparkling
:o :o :o Gipsplater måååååå sparkles de. :evil: :evil: :evil:

:ler:

Men er egentlig en grei oppgave på vegg da....men tak= :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke noen som har bra tips? Gipsplater må sparkles ja. Dessuten bør de skrus fast i veggen. da må en jo fore ut betongveggen med lekter (borre lektene fast) og så skru fast gipsen i treverket.

Har ikke hørt om noen som limer gipsen rett på muren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Hvis underlaget er jevnt så hadde jeg tapetsert rett oppå den gamle tapeten - hvis det er papp-tapet så kan du jo male rett oppå den også. Hvis du tapetserer så kan du velge en matchende maling til betongen og hvis du velger å male rett oppå tapetet så kan du jo kjøpe samme farge i murmaling og male betongen i samme farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noen som limer gipsen rett på muren.
Vi har limt gipsplater rett på mur...brukte flislim....men er det tapet utenpå murveggen så går ikke det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis underlaget er jevnt så hadde jeg tapetsert rett oppå den gamle tapeten - hvis det er papp-tapet så kan du jo male rett oppå den også...

Tapeten har revnet enkelte steder, altså det mangler små biter av den. Går det an å bruke maling som dekker over slike ting? Tapeten er også veldig tynn, så det er ikke så stor overgang. Har også vært et dart brett på ene veggen, så der er det små hull i tapeten. Altså små "nålestikk"...

Går det eventuelt an å lage et slags mønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har limt gipsplater rett på mur...brukte flislim....men er det tapet utenpå murveggen så går ikke det.

Lim med silikon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste litt på siden til et firma. Der fikk en kjøpt noe som heter strukturmaling. Vet ikke om noen har kjennskap til det? Er en maling som er tykk og dekker over ujevnheter. Hvis en maler med "strukturrulle", så får en fint mønster også.

Skal dette også overmales, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o Gipsplater måååååå sparkles de. :evil: :evil: :evil:

:oops: viser hvor mye jeg vet. Var så sikker på at jeg hadde sett noen plater som bare ble satt opp på veggen, så var de klare til tapetsering :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lenej ikke innlogget

Sparkel og akrylmasse er Guds gave til alle som pusser opp selv!!! Det er knapt noe man ikke kan fylle og glatte ut!!!!!Sparkle alt av ujevnheter, store hull/sprekker fylles med akrylmasse (glatt over med fuktig klur så blir det heeelt glatt!!) Bruk god tid på grunnarbeidet, vær nøye! Deretter er det bare å male i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Den muren...det er vel ikke pipa, vel?

Jeg ville ha tatt av det som var mulig at tapeten, og sparklet og satt opp strie til maling.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tapesereren

Hos farvehandler får du leid en kjekk maskin som fjerner tapet. Den "går på " damp.

Eller du kan køpe en flaske som du blander med vann(tapetfjernerveske) Du våter veggen og lar det virke. Ta stekespade eller annen skrape å ta det vekk.

det virker bare ille før du setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sparklet over "hullene" og prøvd å male direkte på tapeten. Vil tro dette blir enklest og billigst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...