Gå til innhold

Hur göra?


Bjarne.

Anbefalte innlegg

Jag bor i ett område med många lägenheter,hyreshus,eller kanske blockhus på norska??

Det finns väldigt mycket studenter här,och tills för ett år sedan kunde man slänga möbler i soprummet.

Men nej! Det gick i icke sa hyresvärden..

Så dem bytte lås och menade på att folk får hyra bil och köra till soptippen..

DET BLIR väldigt dyrt för en student att slänga nåt.

Så i ren protest ställer folk ut skräp på gatorna nattetid.

:hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho:

och jag då som börjar jobba tidigt kan få se en hörnsoffa på gatan eller en säng eller tv. You name it..

Nu till problemet! Jeg ska slänga ut min säng (köpt ny) och nu undrar jag? Ska jag köra den till tippen eller ska jag vara solidarisk mot studenterna och ställa ut den på trottoaren i natt som alla andra gör så att hyresvärden tröttnar och ger oss tillbaka nyckeln??Tips mottages tacksamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest søppel-gjest

her hoss meg på tøyen, må vi kjøre til søppelplassen selv med møbler, men vi har dugnad en gang i blandt, og da setter de ut en contanier vi alle kan bruke.

du burde i bunn og grunn kjøre til søppelplassen med senga di.. dere har ikke "krav" på å kaste store gjenstander. (stakkers vaktmester som må kaste alle møblene deres helt alene!)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desuten er det gratis å levere inn privat søppel bare det ikke er mere en så og så mange kilo, sjekk ut grønnmo.

et annet tips er å gi den bort på finn.no det koster ikke noe å legge ut annonser for ting du vil gi bort der, og er du heldig så kommer det noen og henter problemet ditt...

ellers er jeg litt fanden i volds så jeg liker tanken på å plasere senga utenfor....heheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,jag ska köra till tippen,men jag skall skriva ett brev till chefen för hyreshusen här,dem har 22500 lägenheter i gbg och dem förstår nog inte riktigt att det går till så här.

Vaktmästarna har nog inte förklarat för ledningen vad som försigår.Dem drog ju in soprumsnyckeln för att spara pengar men som folk gör nu blir det ju mycket dyrare.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst är det frestande att bara ställa ut sängen på gatan - tänk på att det räknas som nedskräpning och att du inte bara riskerar böter (liten risk för det) utan även hindrar ambulanser, brandbilar, färdtjänst, taxi, rullstolar mm.

Jag skulle köra bort sängen själv, eller försöka sälja den riktigt billigt via Blocket.se - kanske till och med skänka bort den mot att de hämtar sängen.

Så ringer du till bostadsbolaget och frågar hur de tänkt med grovsoprummet. Kanske kan hyresgästföreningen säga nåt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligtvis! Att jag inte tänkte på det med en gång,ett solklart ärende för hyresgästföreningen.

Jag ringer till dem istället.

Säkert mer än hälften av alla hushållen här saknar bil så det är ju egentligen inte svårt att föreställa sig hur det kan se ut.

Fast annars är det lugnt och för övrigt jättebra att bo här.Bra värme i husen på vintern ,där ligger Bostadsbolaget i topp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betyr "hyresgästforening"?

Ellers er min erfaring at det er enkelt å gi bort gamle møbler mot avhenting. Har selv gjort det flere ganger. Sender en mail til lista på jobb eller setter inn en annonse på universitetet sin annonseside for studenter. Noen blir glade, man resirkulerer i stede for å kaste, og problemet er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "hyresgästforening"?

Ellers er min erfaring at det er enkelt å gi bort gamle møbler mot avhenting. Har selv gjort det flere ganger. Sender en mail til lista på jobb eller setter inn en annonse på universitetet sin annonseside for studenter. Noen blir glade, man resirkulerer i stede for å kaste, og problemet er løst.

Hej!

Jo hyresgästföreningen fungerar ungefär som facket gör på en arbetsplats.

Om hyresvärden och hyrestagaren hamnar i konflikt med varandra kan hyresgästen få hjälp gratis med till exempel advokat.Enda kravet är att man är medlem,kostar ungefär50-70kr i månaden.

Hyrestgästföreningan är också med och förhandlar om och ser till att hålla ner hyrorna.

Ge bort eller sälja gamla möbler är nog inga problem om det är något att ha,många som köper nya möbler får det nog gratis hemkört av affären dem handlat i sen vill dem nog snabbt bli av med de gamla.Jag gissar också att kvaliteten på möbler var bättre förr,Som till exempel en billig skinnsoffa idag med supertunnt läder

som spricker upp efter några år.Eller när katten har vässat sina klor några gånger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...