Gå til innhold

Hvor mye kjøtt spiser du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser kjøtt når jeg vil, og det er stort sett til hvert eneste måltid. Men mitt kjøttinntak har gått betraktelig ned de siste par årene, og jeg er i ferd med, litt ubevisst, men veldig positivt og passende, å endre livsstil og kosthold. Jeg har alltid sagt at jeg aldri kommer til å bli veganer, og det står jeg for så vidt for fortsatt, men om jeg skulle bli det så er det ikke sånn at jeg kommer til å stritte i mot. Skjer det så skjer det, det lever jeg helt fint med. Men jeg orker ikke å bevisst skulle endre livsstil til å bli veganer sånn "over natten".

Men jeg har forandret veldig hvordan jeg ser på kjøtt og dyreprodukter, kontra tidligere, så jeg blir ikke overrasket om jeg blir tilnærmet veganer en gang i fremtiden. Men da må det komme naturlig, og ikke tvinges frem slik at det går utover livskvaliteten, og det er det det gjør for meg om jeg skal tvinge det frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WhisperingWind

Spiser ca. 150 gr skinke om dagen. Noen dager spiser jeg kyllingfilet eller kanskje en biff en lørdag i blandt. Ellers spiser jeg lite kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kun kjøtt når jeg får det servert. Har ikke tatt noe etisk standpunkt om å leve plantebasert, men jeg er rett og slett mest glad i kjøttfrie alternativer. Falafel gir meg feks vann i munnen, mens et blodig kjøttstykke er mest frastøtende for meg. 

Anonymkode: bba3e...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest B_K_W

Jeg spiser kjøtt hver dag. Somregel kyllingfilet til lunsj og et eller annet kjøtt til middag. Ofte viltkjøtt eller kylling. Kjøper veldig mye økologisk eller fra lokale produsenter med god dyrevelferd. Spiser fisk ca 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men ikke så mye da det er dyrt for student. Eneste jeg får i meg av kjøtt er gjennom kjøttpålegg av og til i måneden. Har dessverre påvist jernmangel opp gjennom årene, prøver å kompensere med leverpostei.

Anonymkode: 76102...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt mer og mer å gå over til vegetarmat (mer konsekvent siste 3 årene). Ikke pga. overbevisning av noen slag, men fordi jeg ikke er særlig glad i kjøtt.

Får jeg servert kjøtt kan jeg spise det, men velger oftest bare tilbehøret. Det har vært sånn siden jeg var barn.

Men fisk spiser jeg litt av, alt fra 1- 3 ganger pr. uke, helst torsk. Så spiser jeg pinnekjøtt i jula. Ellers byttes det meste ut.

Anonymkode: 79b57...4d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 300 - 700 g per dag, pluss 3 egg. Nydelig 😋

Anonymkode: 3311f...a1c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2020 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Mellom en halv og en kilo kjøtt om dagen, inkludert litt innmat. Og så lager jeg beinkraft som jeg drikker. Bare fra gressbeitende norske dyr. Jeg spiser beitefôret kjøtt for min egen helse, for dyrevelferd og for miljøet. Kjøtt inneholder alle næringsstoffer mennesket trenger.

Anonymkode: 8854f...abd

Du spiser mer kjøtt på en dag enn jeg gjør på ett år...  Kanskje jeg burde spise like mye kjøtt som deg når jeg ønsker å bygge muskler og redusere fettprosenten kjapt! ???

Anonymkode: 01cf2...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 40 gram om dagen. Prøver ikke å begrense inntaket, men er veldig bevisst på forholdene dyrene lider under, så planen er å gå over til å spise kjøtt fra jakt eller bønder jeg vet behandler dyrene bra.

Anonymkode: da199...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Det er jo veldig delte meninger om kjøttinntak og helse/miljø. Hvor mye kjøtt spiser du i løpet av en dag? Inkludert alt av rent kjøtt og pålegg? Selv spiser jeg en kyllingfilet på i overkant av 200g hver dag, i tillegg til en porsjon til av enten kylling, torsk eller laks på 125 g. Og føler jeg ikke burde spise så mye.. 

Anonymkode: d14e5...356

Tenker ikke over hvor mye kjøtt jeg spiser. Tenker mer over hvor kjøttet kommer fra og hva slags kjøtt jeg spiser. Kan spise kjøtt som pålegg til frokost og lunsj og kjøtt til middag en dag og kjøttfri den andre dagen. Ikke noe jeg tenker over bevisst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kjøtt hver dag. Frokost/lunch er det ofte omelett med kalkunpålegg, salat med kjøttkilde, ofte kyllingfilet eller rester etter tacomiddag, makrell i tomat, roastbiff, kalkun, fenalår etc som pålegg. Alltid kjøtt til middag, ofte kylling/kyllingfilet, fisk ca 1 gang i uken. Spiser kun 2 ganger om dagen, så det blir ca 200-300 gram kjøtt per dag.

Anonymkode: 7f11f...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2020 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Kjøtt er mindre skadelig for naturen og systemet enn plantemat. Selvsagt bør det helst være kortreist. Spiser kjøtt så ofte som mulig. Trenger ikke vitaminsupplement når man spiser kjøtt. Det er kun veganere som trenger ekstra supplement og til og med da blir de syk etter 6-18mnd.

Anonymkode: 6250d...fbe

😂😂😂

Anonymkode: f1acd...5b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.5.2020 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Dere som spiser så lite kjøtt, hva spiser dere ellers? Hvordan ser måltidene deres ut?

Anonymkode: d14e5...356

Spiser mye grønnsaker,linser,bønner,belgfrukter, gryn og korn,tofu osv osv

Anonymkode: f1acd...5b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2020 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Dere som spiser så lite kjøtt, hva spiser dere ellers? Hvordan ser måltidene deres ut?

Anonymkode: d14e5...356

 

Frokost: Yoghurt med bær og frø, eller; Eggemuffins med havre og grønnsaker, eller; smootihe med frø og egg

Lunsj: Omelett med sopp og restegrønnsaker, eller; to knekkebrød med guacemole eller hummus, eller brokkolisalat med valnøtter og rødløk. 

Middag: hjemmelagde supper i alle varianter, eller; hamburger med søtpotet og Halloumi ost, eller; curryretter med blomkål/søtpotet/linser, eller; squashpasta med sopp, eller; chili sin carne, eller; pai i alle varianter, eller; pizza med aromasopp og blåmuggost, eller; falafler med tahinisaus og salat i pita, eller; lasagne med ricottaost og spinat, eller; salater i alle varianter. 

Bare få av mange eksempler. Har også mange retter med fisk og kjøtt, så går sjelden en dag uten at jeg spiser en av disse tingene til et måltid. Men ser samtidig ikke hvorfor så mange synes det er vanskelig å spise mindre kjøtt når det er så uendelig mange gode råvarer å velge blant. 

 

Anonymkode: 2edcc...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på hovedspørsmålet så var denne uka ganske typisk for meg; 

Frokost; yoghurt med bær og frø, hver dag. 0 kjøtt totalt

Lunsj; pizzarester med kylling, omelett med sopp (2 dager), knekkebrød med tunfisksalat, rester av grønnsakscurry, salat med chevre, 17 mai brunsj. 3 kjøtt totalt inkl fisk

Middag; aspargessuppe med egg, quiche med kylling, curry med linser og blomkål, limemarinert laks med pak choy, pulled beef taco, lasagne med ricotta og spinat, fiskesuppe. 4 kjøtt totalt inkl fisk, 100g rødt kjøtt, 100g hvitt kjøtt, 300g fisk

Anonymkode: 2edcc...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1-2 kg kjøtt hver dag

Anonymkode: acd48...1de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøtt daglig, som regel til middag og til frokost eller lunsj også. Jeg føler meg mer vel av å spise kjøttmåltider, blant annet på migrene. Det høres kanskje litt rart ut, men hva man spiser kan bety ganske mye for hodepinen, og siden jeg sliter med daglige anfall gjør jeg det jeg kan for å unngå det. I tillegg er jeg jo veldig glad i kjøtt og koser meg virkelig med de fleste kjøttyper. 

Anonymkode: b71b9...a0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser stort sett kjøtt i form av skinke eller kyllingpålegg på nistepakka. Ellers spiser jeg mindre kjøtt enn før. Det er ikke noe bevisst valg egentlig, men jeg har oppdaget veldig mange gode vegetarretter som jeg lager igjen og igjen, fordi jeg synes det er så godt og enkelt å lage. Rødt kjøtt spiser jeg sjelden, kanskje 1 gang i måneden eller så. Fører ikke noe regnskap over det. 

Anonymkode: 55e5d...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2020 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Det er jo veldig delte meninger om kjøttinntak og helse/miljø. 

Anonymkode: d14e5...356

Delte meninger? Det er vel ingen som mener at å spise kjøtt er bra for miljøet? 
Det er derimot mange som ikke bryr seg så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...