AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #21 Skrevet 9. mai 2020 Gikk opp 30-35 kg, cipralex. Men jeg er glad i mat fra før, glad i snacks brus. Men i form av trøstespising og stresshåndtering Cipralex/antidepressiva gjør jo at man blir litt likegyldig. Så en dårlig kombo Anonymkode: 686a0...f6e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #22 Skrevet 9. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke det TS skriver? At hen skal starte med overspisningsbehandling pga økt vektoppgang som følge av antidepressiva? Jeg oppfattet det som om at du indirekte støttet dette forslaget ja, fordi vektøkningen dreier seg jo om overspising. Sistnevnte er jeg forsåvidt enig i, men totalt uenig i at dette er noe som kan behandles gjennom overspisningsbehandlinger, fordi overspisingen skjer som følge av et uutholdelig matsug som bivirkning av nettopp antidepressiva. Anonymkode: 1f634...a23 Ah, da skjønner jeg. Nei, jeg støtter ikke psykologisk "behandling" av en fysiologisk bivirkning! Jeg oppfattet det som at TS sin opprinnelige plan var å starte (psykologisk) behandling for overspising, men jeg koblet ikke problemstillingen (som jeg tror den er): at medisinen TS får som "støtte" i "overspisingsbehandlingen" fysiologisk øker trangen til, vel, å overspise. Anonymkode: 4930c...d48
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #23 Skrevet 9. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, da skjønner jeg. Nei, jeg støtter ikke psykologisk "behandling" av en fysiologisk bivirkning! Jeg oppfattet det som at TS sin opprinnelige plan var å starte (psykologisk) behandling for overspising, men jeg koblet ikke problemstillingen (som jeg tror den er): at medisinen TS får som "støtte" i "overspisingsbehandlingen" fysiologisk øker trangen til, vel, å overspise. Anonymkode: 4930c...d48 Mulig det er jeg som misforstår. Ble usikker nå, og jeg gidder ikke finne ut av det,. Jeg har tatt utgangspunkt i behandling pga vektøkning etter antidepressiva. TS får selv selektere hva som er relevant av det vi skriver... Anonymkode: 1f634...a23
Rant Skrevet 9. mai 2020 #24 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har slitt med overvekt, og brukt antidepressiva, men antidepressiva er ikke skylden til overvekten, det er det overspisingen som er. Anonymkode: 4930c...d48 Men for noen kan overspising være et resultat av antidepressiva, fordi man gir mer blaffen.
Hadley Skrevet 9. mai 2020 #25 Skrevet 9. mai 2020 Wellbutrin har ikke vektoppgang som bivirkning. Heller ikke seksuelle bivirkninger, da det ikke er en SSRI antidepressiv. https://en.wikipedia.org/wiki/Bupropion
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #26 Skrevet 9. mai 2020 Wow så mange svar, har ikke hatt tid til å inn å lese. Men mulig jeg formulerte meg for dårlig, jeg har slitt med overspising/trøstespising for å dempe følelser i mange år. Vekta har gått opp og ned som følge av dette. For rundt 13-14 år siden ble jeg satt på cipramil, sammen med behandling. Ikke i hovedsak pga spiseforstyrrelse den gangen, men fikk uspesifisert spiseforstyrrelse som diagnose. Det var mye uro i livet mitt, og jeg trøstespiste - og la på meg 50 kilo på 3-4 år. Jeg sluttet på antidepressiva på høyeste vekt, la om livsstilen, og gikk ned 50 kilo på 3 år. Siden den gang har jeg trent minimum 3 ganger i uken, opptil 6 ganger (spinning, pulsstep, styrke og løping) men møtte store utfordringer, som førte til ny «runde» med tap av kontroll på matinntak. Så ble det ny runde behandling, hvor jeg ble overtalt til å prøve venlafaxin selv om jeg var sterkt i mot dette pga vekta. Hadde allerede begynt å gå opp i vekt, men siste året har jeg gått opp 20 kilo (nesten 30 tilsammen). Så behandlingen har ingenting med antidepressiva å gjøre, men jeg føler ikke medisinen hjelper meg. Så klart har jeg gått opp i vekt pga for høyt kaloriinntak.. jeg har uker jeg spiser 3-4000 kcal om dag, flere dager, mens andre uker kanskje bare en dag. Men det er et konstant overskudd, og det er ikke bare å ta seg sammen. Jeg kjemper hver eneste dag for å holde det innafor 2-2500, men når angsten tar overhånd og hode kortslutter, spiser jeg feil og altfor mye. Men takk for svar alle sammen, dette hjelper meg når jeg skal til legen om en drøy uke Anonymkode: aa49d...0cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå