Gå til innhold

Vektoppgang antidepressiva

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet på venlafaxin for ca ett år siden, etter å ha blitt overtalt av lege til å starte. Jeg var bekymret for vektoppgang, da jeg har slitt med spiseforstyrrelse/overspising i mange år. Hadde gått ned 50 kilo, og allerede begynt å legge på meg pga motgang i livet. 

Men pga situasjonen ble det til at jeg begynte, og har nå lagt på meg 20 kilo siden oppstart.  Til tross for medisinering har jeg fortsatt mye angst, og depresjonen ble nokså så heavy i vinter også. Jeg føler meg aldri uthvilt, og alt er tungt. Nå hjelper ikke akkurat overvekten på angsten heller.. 

Noen som har erfaring? Legen ønsker ikke at jeg slutter, så jeg vurderer å be om å prøve noe annet. Jeg skal starte i behandling for overspising, og legen mener jeg trenger den som støtte. Noen som har slitt med overvekt, som ikke har lagt på seg av antidepressiva her?

Anonymkode: aa49d...0cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med overvekt, og brukt antidepressiva, men antidepressiva er ikke skylden til overvekten, det er det overspisingen som er.

Anonymkode: 4930c...d48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overvekt av antidepressiva er svært normalt. Jeg gikk opp selv 12 kg på 2 måneder på antidepressiva, og da hoppet jeg av, i kombinasjon av at underlivet ble fullstendig avslått! 

Man legger ikke på seg direkte pga antidepressiva, men det er jo fordi antidepressiva øker matlysten noe inni hampen. Hos meg var jeg nærmest ukontrollerbar i sammenheng med mat. Føles som cravings, sug og sult etter mat. Uansett hva, bare noe. Når mat var tilgjengelig var jeg ustoppelig, ble aldri mett, og 1 time etter måltid var jeg like sulten igjen. 

Å kalle det overspising er for enkelt, egentlig. Det er jo ikke deg det er noe feil med, men det er jo en bivirkning av medisinen. Denne cravingen, suget og sulten ga seg så snart jeg sluttet på medisinen igjen. 

Anonymkode: 1f634...a23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på en annen type, Cipralex, men jeg har også lagt på meg ganske mye etter at jeg begynte på medisinen i November. Tenker å dra til legen og høre om alternativer. Er det noen som har erfaring med antideprisiva som ikke gir denne bivirkningen?

Anonymkode: f9254...411

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overvekt av antidepressiva er svært normalt. Jeg gikk opp selv 12 kg på 2 måneder på antidepressiva, og da hoppet jeg av, i kombinasjon av at underlivet ble fullstendig avslått! 

Man legger ikke på seg direkte pga antidepressiva, men det er jo fordi antidepressiva øker matlysten noe inni hampen. Hos meg var jeg nærmest ukontrollerbar i sammenheng med mat. Føles som cravings, sug og sult etter mat. Uansett hva, bare noe. Når mat var tilgjengelig var jeg ustoppelig, ble aldri mett, og 1 time etter måltid var jeg like sulten igjen. 

Å kalle det overspising er for enkelt, egentlig. Det er jo ikke deg det er noe feil med, men det er jo en bivirkning av medisinen. Denne cravingen, suget og sulten ga seg så snart jeg sluttet på medisinen igjen. 

Jeg sier ikke at det er noe feil med den som overspiser. 

Jeg synes det er for enkelt å si at man går opp i vekt av antidepressiva.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ikke opp, men merket at det var mange bivirkninger, også økt sultfølelse. Kuttet ut godteri helt for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 42e4d...d35

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke for enkelt.  Man blir mer sulten av en rekke medikamenter.  Er man sulten, spiser man.  Det er ikke sånn at man bare går rundt er og småfysen, man får ulvehunger. Sto på Remeron i noen uker for kronisk hodepine, kunne spise 6 skiver og fremdeles føle meg sulten. Spiser vanligvis tre. Tenkte på mat konstant. La på meg 4 kg på bare to-tre uker. Kuttet ut, hadde jeg fortsatt hadde jeg vært overvektig nå. Garantert. 

Anonymkode: d1a79...a0d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke for enkelt.  Man blir mer sulten av en rekke medikamenter.  Er man sulten, spiser man.  Det er ikke sånn at man bare går rundt er og småfysen, man får ulvehunger. Sto på Remeron i noen uker for kronisk hodepine, kunne spise 6 skiver og fremdeles føle meg sulten. Spiser vanligvis tre. Tenkte på mat konstant. La på meg 4 kg på bare to-tre uker. Kuttet ut, hadde jeg fortsatt hadde jeg vært overvektig nå. Garantert. 

Men du og ABa23 forklarer jo vektøkningen med økt matinntak. Det gjør de færreste.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja nettopp. Medikamentbehandling som skaper "ulvehunger" (jeg likte det ordet :)) er ikke noe som kan behandles gjennom overspisningsprogrammer. Fordi det er ikke overspising, det er bivirkninger som ikke går over tross en slik behandling!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du og ABa23 forklarer jo vektøkningen med økt matinntak. Det gjør de færreste.

Ja, litt vanskelig å legge på seg uten å innta flere kalorier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja nettopp. Medikamentbehandling som skaper "ulvehunger" (jeg likte det ordet :)) er ikke noe som kan behandles gjennom overspisningsprogrammer. Fordi det er ikke overspising, det er bivirkninger som ikke går over tross en slik behandling!

Jeg får en vond smak i munnen her nå. Blir det oppfattet som at jeg mener at økt appetitt forårsaket av antidepressiva kan/skal "behandles" med "overspisningsprogrammer"?

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det føltes sprøtt når jeg spiste en enda større porsjon spagetti til kveldsmat enn jeg hadde spist til middag og fremdeles ikke følte meg tilfredstilt.  Man må være et jernmenneske for å kunne stå imot.  Jeg er en som stadig periodefaster og har lite problemer med det, er nok litt av hemmeligheten min til å holde en bmi på 21. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, litt vanskelig å legge på seg uten å innta flere kalorier. 

Da har du forsprang på de fleste. (Bare ta en titt på forumene her.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får en vond smak i munnen her nå. Blir det oppfattet som at jeg mener at økt appetitt forårsaket av antidepressiva kan/skal "behandles" med "overspisningsprogrammer"?

Er det ikke det TS skriver? At hen skal starte med overspisningsbehandling pga økt vektoppgang som følge av antidepressiva? Jeg oppfattet det som om at du indirekte støttet dette forslaget ja, fordi vektøkningen dreier seg jo om overspising. Sistnevnte er jeg forsåvidt enig i, men totalt uenig i at dette er noe som kan behandles gjennom overspisningsbehandlinger, fordi overspisingen skjer som følge av et uutholdelig matsug som bivirkning av nettopp antidepressiva. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er overspisingsbehandling??

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er overspisingsbehandling??

Sykelig overspising

Overspising er en tilstand som karakteriseres ved hyppige episoder med inntak av store mengder mat. Ved aktiv behandling av overspising er psykoterapi i form av kognitiv atferdsterapi den foretrukne behandlingen.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/overspising/

Altså. Kognitiv atferdsterapi.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet på venlafaxin for ca ett år siden, etter å ha blitt overtalt av lege til å starte. Jeg var bekymret for vektoppgang, da jeg har slitt med spiseforstyrrelse/overspising i mange år. Hadde gått ned 50 kilo, og allerede begynt å legge på meg pga motgang i livet. 

Men pga situasjonen ble det til at jeg begynte, og har nå lagt på meg 20 kilo siden oppstart.  Til tross for medisinering har jeg fortsatt mye angst, og depresjonen ble nokså så heavy i vinter også. Jeg føler meg aldri uthvilt, og alt er tungt. Nå hjelper ikke akkurat overvekten på angsten heller.. 

Noen som har erfaring? Legen ønsker ikke at jeg slutter, så jeg vurderer å be om å prøve noe annet. Jeg skal starte i behandling for overspising, og legen mener jeg trenger den som støtte. Noen som har slitt med overvekt, som ikke har lagt på seg av antidepressiva her?

Anonymkode: aa49d...0cc

Hei, jeg har slitt med bulimi og gått på 2 forskjellige antidepressivaer, som jeg ikke la på meg av. Den første var wellbutrin, men den anbefaler jeg virkelig ikke pga store søvnproblemer og intense mareritt de første ukene. Den andre var fontex, og den synes jeg funket bedre, den tok faktisk bort sulten litt da den hjalp litt med hormoner i forhold til pms. Ssri'ene fontex og zoloft er de som blir mest brukt på personer som har overvektsproblematikk. 

Anonymkode: 305ba...150

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har slitt med bulimi og gått på 2 forskjellige antidepressivaer, som jeg ikke la på meg av. Den første var wellbutrin, men den anbefaler jeg virkelig ikke pga store søvnproblemer og intense mareritt de første ukene. Den andre var fontex, og den synes jeg funket bedre, den tok faktisk bort sulten litt da den hjalp litt med hormoner i forhold til pms. Ssri'ene fontex og zoloft er de som blir mest brukt på personer som har overvektsproblematikk. 

Jeg ble anbefalt Fontex når jeg hoppet av mine pga vektoppgang, men jeg takket nei. 

Hvordan reagerte du angående sexlyst med denne? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble anbefalt Fontex når jeg hoppet av mine pga vektoppgang, men jeg takket nei. 

Hvordan reagerte du angående sexlyst med denne? 

Sexlysten gikk også ned, jeg opplevde det som positivt jeg da, siden jeg ofte føler at sånne ting er en distraksjon 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...