AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #21 Skrevet 8. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 00a9e...c9d Problemet er jo hvorfor jeg plages av disse tankene.. Har aldri opplevd sånne tanker med noen andre Anonymkode: 00a9e...c9d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #22 Skrevet 8. mai 2020 Man kan fortrenge mye .. og kroppen husker noenganger mere enn hjernen... sier ikke at du har rett la oss ikke håpe det. Du MÅ skaffe en psykolog. Det kan hjelpe deg mye, det kan og hjelpe å snakke med søsknene dine (Om du har)- eller moren din, generelt om barndommen etc - mye kan jo komme frem.. syns ikke du skal plage deg selv med disse tankene men finne noen å snakke med. Det her er jo ikke lett, helt grusomt å gå med slike tanker. Lykke til❤️ Anonymkode: 9c1d1...a32 3
mellomtomater67 Skrevet 8. mai 2020 #23 Skrevet 8. mai 2020 du har ikke nødvendig shizofreni? vrangforestillinger? anbefaler deg å dra til legen for å sjekke. man kan jo få vrangforestillinger ved psykiske lidelser. ( har erfaring med det)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #24 Skrevet 8. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg er litt eldre en deg. Kanskje du bør gå til psykolog? Anonymkode: a6006...5a8 Jeg sliter med å sette ord på ting, og jeg har aldri likt å snakke om ting. Jeg hadde en tøff oppvekst med en mamma som var alkoholiker, dette var tøft og jeg slet en del med det når jeg levde oppi det, men jeg klarte aldri å prate ordentlig om det med søstra mi engang.. Så det å prate med en psykolog vet jeg ikke om jeg klarer. Det er ikke sånn at jeg går og sliter med dette hver dag, jeg har det bra, men det er når jeg er med pappa disse følelsene kommer Anonymkode: 00a9e...c9d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #25 Skrevet 8. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kan fortrenge mye .. og kroppen husker noenganger mere enn hjernen... sier ikke at du har rett la oss ikke håpe det. Du MÅ skaffe en psykolog. Det kan hjelpe deg mye, det kan og hjelpe å snakke med søsknene dine (Om du har)- eller moren din, generelt om barndommen etc - mye kan jo komme frem.. syns ikke du skal plage deg selv med disse tankene men finne noen å snakke med. Det her er jo ikke lett, helt grusomt å gå med slike tanker. Lykke til❤️ Anonymkode: 9c1d1...a32 Jeg har hørt om det motsatte også - bekjente som har gått til psykolog og fått forsterket en følelse av å ha blitt utsatt for overgrep til tross for at vedkommende egentlig tror noe slikt ikke har skjedd. At det var nettopp bare en følelse som psykologen gjorde mer uhåndterlig og ødeleggende. Anonymkode: ac07d...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #27 Skrevet 8. mai 2020 4 minutter siden, mellomtomater67 skrev: du har ikke nødvendig shizofreni? vrangforestillinger? anbefaler deg å dra til legen for å sjekke. man kan jo få vrangforestillinger ved psykiske lidelser. ( har erfaring med det) Jeg sliter ikke med psykiske lidelser. Jeg har det bra Anonymkode: 00a9e...c9d
Silva Pluvialis Skrevet 8. mai 2020 #28 Skrevet 8. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter ikke med psykiske lidelser. Jeg har det bra Anonymkode: 00a9e...c9d Har du hatt psykiske problemer og plager i oppveksten? Angst, vansker knyttet til kropp, utagering, sinne, tilpasningsvansker eller tilknytningsvansker?
Silva Pluvialis Skrevet 8. mai 2020 #29 Skrevet 8. mai 2020 Du kan ta kontakt med SMSO (senter mot seksuelle overgrep) om du har det der du bor. De kan jo ikke gi noe klart svar på hva som eventuelt har skjedd siden de ikke har vært tilstede, men de har gode kunnskaper om overgrep og senskader av overgrep. De kan hjelpe deg å nøste opp i ting.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #30 Skrevet 8. mai 2020 Akkurat nå, Gorilla skrev: Har du hatt psykiske problemer og plager i oppveksten? Angst, vansker knyttet til kropp, utagering, sinne, tilpasningsvansker eller tilknytningsvansker? Ja, jeg har jo det.. Mamma var alkoholiker i mange år så slet jo en del med det.. I mine yngre dager slet jeg litt med spiseforstyrrelser, ikke alvorlig grad, men jeg hadde perioder hvor jeg følte meg tykk (selvom jeg ikke var det) og spiste lite, kastet opp, trente masse. Har hatt et par kjærester som ikke har behandlet meg bra. Jeg har alltid hatt temperament, kan jo være fordi jeg har hatt det tøft og gått med mye inni meg Anonymkode: 00a9e...c9d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #31 Skrevet 8. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har jo det.. Mamma var alkoholiker i mange år så slet jo en del med det.. I mine yngre dager slet jeg litt med spiseforstyrrelser, ikke alvorlig grad, men jeg hadde perioder hvor jeg følte meg tykk (selvom jeg ikke var det) og spiste lite, kastet opp, trente masse. Har hatt et par kjærester som ikke har behandlet meg bra. Jeg har alltid hatt temperament, kan jo være fordi jeg har hatt det tøft og gått med mye inni meg. Men jeg har det jo bra i dag Anonymkode: 00a9e...c9d Anonymkode: 00a9e...c9d
Silva Pluvialis Skrevet 8. mai 2020 #32 Skrevet 8. mai 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.5.2020 den 22.31): Ja, jeg har jo det.. Mamma var alkoholiker i mange år så slet jo en del med det.. I mine yngre dager slet jeg litt med spiseforstyrrelser, ikke alvorlig grad, men jeg hadde perioder hvor jeg følte meg tykk (selvom jeg ikke var det) og spiste lite, kastet opp, trente masse. Har hatt et par kjærester som ikke har behandlet meg bra. Jeg har alltid hatt temperament, kan jo være fordi jeg har hatt det tøft og gått med mye inni meg Anonymkode: 00a9e...c9d Trist at du har opplevd å leve i rus. Forstår godt det har preget deg Hvor lenge har du hatt denne mistanken? Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
isw Skrevet 8. mai 2020 #33 Skrevet 8. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo hvorfor jeg plages av disse tankene.. Har aldri opplevd sånne tanker med noen andre Anonymkode: 00a9e...c9d Kjære deg. Du opplever disse tankene fordi de er tvangstanker. Tvangstanker er vonde tanker om det verste du kan tenke deg. Det skyldes en helt vanlig angstlidelse og kan behandles. Tvangstanker gir ofte «falske traumer» og kan ha temaer som død, overgrep eller f.eks om du har skadet noen du er glad i. Med tankene følger tvil om dette kan ha skjedd, og ofte trang til å «gå tilbake» i hukommelsen og sjekke. Det finnes god hjelp. Den starter hos fastlegen. I mellomtiden anbefaler jeg at du øver deg på å bare se på tankene som tanker, meningsløse tanker, og ikke sjekke, og i alle fall ikke spørre noen. God bedring 😊 si fra hvis du trenger mer råd eller bistand 3
Silva Pluvialis Skrevet 8. mai 2020 #34 Skrevet 8. mai 2020 16 minutter siden, isw skrev: Kjære deg. Du opplever disse tankene fordi de er tvangstanker. Tvangstanker er vonde tanker om det verste du kan tenke deg. Det skyldes en helt vanlig angstlidelse og kan behandles. Tvangstanker gir ofte «falske traumer» og kan ha temaer som død, overgrep eller f.eks om du har skadet noen du er glad i. Med tankene følger tvil om dette kan ha skjedd, og ofte trang til å «gå tilbake» i hukommelsen og sjekke. Det finnes god hjelp. Den starter hos fastlegen. I mellomtiden anbefaler jeg at du øver deg på å bare se på tankene som tanker, meningsløse tanker, og ikke sjekke, og i alle fall ikke spørre noen. God bedring 😊 si fra hvis du trenger mer råd eller bistand Hvordan vet du at TS har tvangstanker og at hun ikke har blitt utsatt for overgrep? Man skal være forsiktig med å avfeie det, for det er jo ingen av oss som vet hva som har skjedd med henne. 3
isw Skrevet 8. mai 2020 #35 Skrevet 8. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, Gorilla skrev: Hvordan vet du at TS har tvangstanker og at hun ikke har blitt utsatt for overgrep? Man skal være forsiktig med å avfeie det, for det er jo ingen av oss som vet hva som har skjedd med henne. Jeg synes du på den andre siden skal være forsiktig med å antyde at det faktisk kan ha skjedd. Det kan feilaktig lede trådstarter inn i en alvorlig depresjon og ødelagt familie. Jeg vet at dette er tvangstanker fordi det stemmer 100% med diagnosen. Overgrep fungerer ikke sånn som dette. Uønskede tanker, tvil og stadig sjekking er med sikkerhet diagnostisk for tvangslidelse. Ved reelle hendelser har man ikke den samme tvilen og behovet for å sjekke. Overgrep fra familiemedlemmer er man ytterst ytterst sjelden i tvil om med mindre det foreligger alvorlig dissosiasjon. Det er ingenting her som antyder at det er tilfellet. Endret 8. mai 2020 av isw 3
Silva Pluvialis Skrevet 8. mai 2020 #36 Skrevet 8. mai 2020 8 minutter siden, isw skrev: Jeg synes du på den andre siden skal være forsiktig med å antyde at det faktisk kan ha skjedd. Det kan feilaktig lede trådstarter inn i en alvorlig depresjon og ødelagt familie. Jeg vet at dette er tvangstanker fordi det stemmer 100% med diagnosen. Overgrep fungerer ikke sånn som dette. Uønskede tanker, tvil og stadig sjekking er med sikkerhet diagnostisk for tvangslidelse. Ved reelle hendelser har man ikke den samme tvilen og behovet for å sjekke. Overgrep fra familiemedlemmer er man ytterst ytterst sjelden i tvil om med mindre det foreligger alvorlig dissosiasjon. Det er ingenting her som antyder at det er tilfellet. Jeg antyder ingenting, men holder meg åpen for at begge deler kan være en mulighet. Det er også veldig vondt å åpne seg opp om noe så sårt og så ikke bli trodd. 1
Silva Pluvialis Skrevet 8. mai 2020 #37 Skrevet 8. mai 2020 13 minutter siden, isw skrev: Jeg synes du på den andre siden skal være forsiktig med å antyde at det faktisk kan ha skjedd. Det kan feilaktig lede trådstarter inn i en alvorlig depresjon og ødelagt familie. Jeg vet at dette er tvangstanker fordi det stemmer 100% med diagnosen. Overgrep fungerer ikke sånn som dette. Uønskede tanker, tvil og stadig sjekking er med sikkerhet diagnostisk for tvangslidelse. Ved reelle hendelser har man ikke den samme tvilen og behovet for å sjekke. Overgrep fra familiemedlemmer er man ytterst ytterst sjelden i tvil om med mindre det foreligger alvorlig dissosiasjon. Det er ingenting her som antyder at det er tilfellet. Der er også ganske vanlig at barn fortrenger overgrep, jo. Særlig de aller minste barna vil lettere fortrenge det. For at man skal kunne skape et eksplisitt minne så må man kunne sette det inn i en sammenheng, og et overgrep vil ikke være noe et lite barn klarer å sette ord på eller forstå hva er. Det blir da lagret som et implisitt minne. Man husker ikke, men har bare symptomer fordi kroppen husker. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #38 Skrevet 8. mai 2020 Slik jeg forstår deg så er den største plagen at du har disse tankene som du ikke er sikre på hvor kommer fra. Du er usikker på om tankene kommer av noe som har skjedd eller om det er en tanke uten rot i virkeligheten som har fått feste seg. Visst faren din har gjort noe med deg mens du var veldig liten, så tyder jo det på at han ikke er helt i vater og mest sannsynlig skulle ha litt flere avvikende tendenser. Og visst han har avvikende tendenser så skulle sikkert flere kunne merket seg det, og du kan jo tenke på om dette stemmer med det objektive inntrykket du måtte ha av faren din. Dette er jo litt som pest og kolera, visst han ikke har gjort noe så er det forferdelig å tenke på at man har disse tankene. Visst han har gjort noe så er det enda verre. Og det vanskeligste er det at du kanskje aldri skulle få svar. Sånn i utgangspunktet ville det kanskje være best å la tvilen komme personen til gode og glemme det for din del frem til at du fikk noen indikasjoner som tyder på noe annet. Kanskje du må få profesjonell hjelp for å få det til, men som mange sier så kan det eskalere problemet, og kanskje det blir en selvoppfylt profeti som du uansett kanskje aldri vil få svaret på. Ser at dette ikke kan være så lett for deg. Anonymkode: 4e12f...112
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #39 Skrevet 8. mai 2020 Jeg husker veldig godt at vi lærte om insest på skolen, og vi så en film om det. Det var en far som ville klå på datteren sin og som ville at hun skulle klå på han. Og jeg husker jeg tenkte "Hæ, er det en ting jeg må bekymre meg for at pappa skal gjøre?" Så etter det så har jeg kanskje hatt det litt i hodet at det er en mulighet for at sånt kan skje, men det har det jo ikke gjort da... Så jeg veit ikke om det kan ha vert noe sånt for min del. Synes forøvrig det burde være mer gjennomtenkt hvordan man lærer barn om insest. Anonymkode: e7515...60e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #40 Skrevet 8. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og jeg husker jeg tenkte "Hæ, er det en ting jeg må bekymre meg for at pappa skal gjøre?" Så etter det så har jeg kanskje hatt det litt i hodet at det er en mulighet for at sånt kan skje, men det har det jo ikke gjort da... Så jeg veit ikke om det kan ha vert noe sånt for din del. Anonymkode: e7515...60e Anonymkode: e7515...60e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå