Gå til innhold

Livsfarlig feit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat samme mål som deg, 170 og 110. Jeg startet prosessen forrige mandag. Logger all mat inn på lifesum og ligger på 1500 kalorier daglig. Selve matinntaket går fint, er ikke sulten og dekker søtsug med sukkerfri saft.

Men jeg har foreløpig ikke sett minus på vekta, og DET er demotiverende! Har bestilt ny vekt, i håp om at det er noe galt med den gamle 😂

Anonymkode: 6fdbc...ef7

Om du er 25 år har du en hvileforbrenning på 1877 kalorier (altså om du er fullstendig sengeliggende) så 1500 kalorier er fullstendig sultekur for deg. Om du beveger deg litt jevnt i løpet av dagen skal du fortsatt rase ned i vekt med et inntak på 2000 kalorier daglig. 

Anonymkode: 913d4...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er 25 år har du en hvileforbrenning på 1877 kalorier (altså om du er fullstendig sengeliggende) så 1500 kalorier er fullstendig sultekur for deg. Om du beveger deg litt jevnt i løpet av dagen skal du fortsatt rase ned i vekt med et inntak på 2000 kalorier daglig. 

Anonymkode: 913d4...d0d

Jeg er eldre, i trettiårene.

men nei, jeg raser absolutt ikke - har ikke skjedd noe (med mindre vekta faktisk er ødelagt) Målte livvidde for første gang i dag, tror jeg heller leter etter resultater der.

og jeg loggfører absolutt alt, hvert gram, OG går ca 10000 skritt rask gange hver kveld. 

Anonymkode: 6fdbc...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har akkurat samme mål som deg, 170 og 110. Jeg startet prosessen forrige mandag. Logger all mat inn på lifesum og ligger på 1500 kalorier daglig. Selve matinntaket går fint, er ikke sulten og dekker søtsug med sukkerfri saft.

Men jeg har foreløpig ikke sett minus på vekta, og DET er demotiverende! Har bestilt ny vekt, i håp om at det er noe galt med den gamle 😂

Anonymkode: 6fdbc...ef7

1500 er for lite for deg. Du risikerer å slanke vekk muskler og ødelegge forbrenningen. Har sett på slankeprogrammer at noen ikke går ned i vekt fordi de spiser så lite at kroppen går på sparebluss. Det var en måte å beskytte oss mennesker fra å sulte ihjel i tider når en ikke kunne finne så mye å spise. Nå for tiden er vi skapt likedan. Å spise ofte og sunt er da løsningen. Da "skjønner" kroppen at det ikke er krise. Og styrketrening gjør at man beholder muskler. Jo mindre muskelmasse, desto lavere forbrenning.

Dessuten, når man veier veldig mye, og går fort ned i vekt, kan man få en god del overskuddshud. Den trekker seg ikke like fort sammen. For noen er det så ille at de må opereres, selv om de er unge.

Anonymkode: f92dc...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med overskuddshud kjenner jeg også til. Jeg vet om en som hadde så høy BMI at hun fikk slankeoperasjon da hun var tidlig i 20-årene. Et par år senere måtte hun ha full mageplastikk, ikke sånn mini der arret blir skjult under trusa, men arret ble en omvendt T. Jeg hadde en kollega i 30-årene som var redd folk skulle tro hun var overvektig, når hun egentlig bare hadde overskuddshud. Så hun følte hun måtte forklare for alle. Jeg tror ikke noen brydde seg, men det er synd det var så stort problem for henne. Ventetiden på operasjon er visstnok 2-3 år, eller var. Ellers må man betale selv, men noen velger å få det gjort i Tyrkia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1500 er for lite for deg. Du risikerer å slanke vekk muskler og ødelegge forbrenningen. Har sett på slankeprogrammer at noen ikke går ned i vekt fordi de spiser så lite at kroppen går på sparebluss. Det var en måte å beskytte oss mennesker fra å sulte ihjel i tider når en ikke kunne finne så mye å spise. Nå for tiden er vi skapt likedan. Å spise ofte og sunt er da løsningen. Da "skjønner" kroppen at det ikke er krise. Og styrketrening gjør at man beholder muskler. Jo mindre muskelmasse, desto lavere forbrenning.

Dessuten, når man veier veldig mye, og går fort ned i vekt, kan man få en god del overskuddshud. Den trekker seg ikke like fort sammen. For noen er det så ille at de må opereres, selv om de er unge.

Anonymkode: f92dc...56d

Jeg har regnet ut kaloribehov via Kevin Hall sin weight loss calculator. 

Holder meg her en stund til, funker det fortsatt ikke går jeg til legen min. Om han sier jeg å spise mer så skal jeg lytte 👍

Anonymkode: 6fdbc...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har regnet ut kaloribehov via Kevin Hall sin weight loss calculator. 

Holder meg her en stund til, funker det fortsatt ikke går jeg til legen min. Om han sier jeg å spise mer så skal jeg lytte 👍

Anonymkode: 6fdbc...ef7

Lykke til! 🙂 Jeg skal også litt ned i vekt. Er 45 år, og når jeg går ca 15 000 skritt daglig forbrenner jeg over 2100 kalorier pr døgn. Går ned ca. 300 gram i uka. 

Anonymkode: f92dc...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! 🙂 Jeg skal også litt ned i vekt. Er 45 år, og når jeg går ca 15 000 skritt daglig forbrenner jeg over 2100 kalorier pr døgn. Går ned ca. 300 gram i uka. 

Anonymkode: f92dc...56d

Nei, nå tar jeg feil. Ser at det er litt over 2 kg i måneden, og da blir det mer enn 300 i uka. Er visst dårlig på matte 😂

Uansett, lykke til alle som prøver slanke seg! 

Anonymkode: f92dc...56d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste her er å gå få en fullstendig oversikt over kostholdet ditt, og gjøre grep hvor problemområdene er. Til syvende og sist så overspiser du. Ingen får en så høy BMI uten å overspise. Men du må finne ut hvordan du overspiser. 

Jeg og venninnen min er begge overvektige, og har gått inn for en livstilsendring i 2020. Vi har et ulikt utgangspunkt. Mitt problem er at jeg er en småspiser. Jeg spiser ikke enorme porsjoner, men har gått og gresset dagen lang, og småspist på sjokolade, fordi sult er så ubehagelig for meg. Jeg har lykkes med et periodisk spisemønster hvor jeg har lært meg å takle sult som noe som ikke er farlig. Venninnen min har derimot hatt færre måltider, men må ha store porsjoner for å bli mett. For henne så har porsjonskontroll og kaloritelling vært viktigere. 

Få en oversikt, TS, og lykke til 👍

Anonymkode: 84c46...d2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan flere bekrefte dette, ev. gi noen kilde? Det er jo helt ypperlig i så fall, det må jo bety at det at jeg kutter ut frokosten og ikke spiser før utpå formiddagen er helt greit. Har alltid trodd det motsatte, men aldri klart å endre på det sånn at det har holdt over tid.

Anonymkode: 64510...d17

Jeg kan også skrive under på at periodisk faste fungerer, og er mye bedre enn å telle kalorier. Det finnes uendelig mange måter å faste på, 16:8, 5:2 (der du spiser vanlig fem dager i uka og veldig lite to dager, ikke nødvendigvis etter hverandre), ett eller to måltider daglig, osv. Det kan ta tid å finne hvilken rutine som passer best for deg, men alt hjelper. Det som også hjelper mange er å gå over til lavkarbo. Da kan du droppe kaloritellingen og spise deg god og mett på protein og fett. Det holder deg mett lenge, og det som mest av alt gjør om du legger på deg av det du spiser er insulinnivået, som blir mye bedre regulert av å spise enten mindre eller sjeldnere karbohydrater (eller begge deler). Trening hjelper også. Gjør som i gamle dager og spis godteri bare i helgene.

Når man begynner på et slikt opplegg kan man oppleve at det funker kjempefint f.eks en ukes tid, og så bare MÅ man ha sjokolade, og gir etter. Det er helt ok. Innsatsen du har gjort fram til det har ikke vært bortkastet. Men kanskje må du spise litt mer, jobbe fastingen inn mer gradvis, eller gjøre andre små endringer som du kan vedlikeholde over tid. Sult er ikke så farlig som folk tror, det går som regel fort over, og med lavkarbo trenger du egentlig ikke være sulten i det hele tatt.

www.dietdoctor.com er en ypperlig side hvis du vil ha lettfattelig og pålitelig info (fra leger!) om hvordan lavkarbo og periodisk faste fungerer. De har også massevis av oppskrifter på GOD mat.

Jeg ser at en del sverger til kaloritelling, men jeg synes det er utrolig mye stress og ødelegger all matglede og kan bli en rask vei til spiseforstyrrelse, for man kan bli helt besatt av å ha kontroll på hvert minste gram man spiser. Med lavkarbo og periodisk faste synes jeg det går mer av seg selv.

Anonymkode: 1b273...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bikket 3-sifret for noen måneder siden, og da var det på en måte plutselig ikke så langt til neste 10-tall...

 

Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg trøster meg med mat, og spiser når jeg kjeder meg. Det føles nærmest som en umulig oppgave å skulle slanke seg.

 

Må ned 8 kg for at bunaden skal passe.

 

- Trådstarter

Anonymkode: e61ed...88a

Du mener du skal klare å gå ned 8 kilo på 9 dager? 

 

Beklager, men jeg tror du må anse den bunaden som tapt for i år. Det er null sjanse for at det kommer til å gå 😥

 

Ellers er det jo helt supert at du tar tak. Jeg vet at veldig mange har suksess ved å melde seg inn i vektklubben. Google det ❤️ Gå en times tur 4 dager i uka eller hver dag om du orker. Loggfør alt du spiser. Jeg har hatt enorme resultater kun ved å gå litt tur og veie alt jeg spiser. Gått ned over 23 kilo nå, veide 100 kilo da jeg startet. I feel you! Men du må virkelig legge inn en innsats. 

 

Meld deg inn i vektnedgang-tråden her pp forumet og vei deg hver fredag 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye lavere enn deg, og for 1 år siden viste vekten nesten 100 kg. Da bestemte jeg meg for å ta grep.

1. Jeg laster ned lifesum og logget alt jeg spiste. I hovedsak var det nok å bytte ut cola med Pepsi Max, kutte ut potetgull, sjokolade osv. Rett og slett kutte ut godteri. Jeg unnet meg likevel noe godt av og til, men da i små mengder. 

2. Jeg begynte å gå trimtur hver dag. I begynnelsen gikk jeg turer på 40 min -1 time daglig. I tillegg hadde jeg litt styrketrening hjemme i stua. Når man er så tung og utrent, er det nok å trene med egen kroppsvekt i begynnelsen. 

3. Hvis jeg kjedet meg og fikk lyst til å småspist, så gjorde jeg noe annet. En ekstra tur, litt husarbeid etc.. 

Dette var nok til at jeg gikk ned 22 kg innen 6 mnd. Søtsug og behov for småspising forsvant ganske raskt. 

4. Etter å ha gått ned over 20 kg., begynte jeg å gi mer på trimturen. Litt jogging av og til, pluss at jeg gikk masse på ski. Passet på å bli svett og andpusten hver gang. 

Nå har jeg gått ned rundt 32 kg, og jeg er nær normalvekt. Rent fysisk er jeg nå i ganske god form. Kondisen er rimelig bra, jeg er rimelig sterk i armer og bein. Jeg kjenner at jeg har magemuskler også 😂 

Vet du hva? Det værste er at det ikke har vært vanskelig å gjøre disse endringene. Jeg spiser fortsatt samme mat som jeg gjorde da jeg veide nesten 100 kg. Det er bare mengden som er redusert. Når jeg går fra bordet nå, så er det slik at jeg fortsatt kunne spist mer. Jeg spiser meg passe mett i stedet for stappmett. Jeg spiser fortsatt snacks, men tenker over mengden og antall kalorier i det jeg spiser. 

 

Anonymkode: 1d07a...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...