Gå til innhold

Livsfarlig feit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 24 år gammel jente som dessverre sliter med vekten. Jeg er 170 cm høy, og for ikke lenge siden bikket jeg 3-sifret på baderomsvekta... Nå veier jeg plutselig 110 kilo! Jeg har regnet ut bmi´en min som tilsier at jeg har store sjanser for å få livsstilssykdommer, og jeg har ikke lyst å spise meg ihjel.

 

Det som er prekært er at jeg må passe inn i bunaden min om bare noen få uker... Men langsiktig ønsker jeg å gå ned i vekt fordi jeg er redd og bekymret for helsen min... 

 

Er det noen som har forslag til en kortsiktig og en langsiktig endring av diett?

Anonymkode: e61ed...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lenge siden du bikket tresifret og nå veier du plutselig 110 kilo? Unnskyld, men hvorfor har du ikke tatt grep før? 
 

Hvor mye må du ned for at bunaden skal passe? 

Anonymkode: 30b65...135

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først få oversikt over hva du faktisk spiser - skriv opp alt og du må ta det derfra. 

Ikke hopp over noe, skriv opp all snop og mat og du vil se hvor mye inntaket er på.

Anonymkode: 27093...627

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bikket 3-sifret for noen måneder siden, og da var det på en måte plutselig ikke så langt til neste 10-tall...

 

Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg trøster meg med mat, og spiser når jeg kjeder meg. Det føles nærmest som en umulig oppgave å skulle slanke seg.

 

Må ned 8 kg for at bunaden skal passe.

 

- Trådstarter

Anonymkode: e61ed...88a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøstespising er veldig vanlig. Sliter med det selv i perioder. Men det finnes håp! Kutt ned på karbohydrater for å oppnå stabilt blodsukker (man blir også mindre fysen). Spis få måltider som metter godt, og ikke vær redd for fettet (les; styr unna lettprodukter). Gjerne legg inn periodisk faste, der du lar det gå 16 timer mellom siste og første måltid. Dette gjør at kroppen får mer tid på å forbrenne fettlageret, slik at man oppnår optimal fettforbrenning. 😊

Anonymkode: 7f64a...7d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bikket 3-sifret for noen måneder siden, og da var det på en måte plutselig ikke så langt til neste 10-tall...

 

Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg trøster meg med mat, og spiser når jeg kjeder meg. Det føles nærmest som en umulig oppgave å skulle slanke seg.

 

Må ned 8 kg for at bunaden skal passe.

 

- Trådstarter

Anonymkode: e61ed...88a

Du er ikke den eneste som har gått opp noen kilo den siste tiden! Kortsiktig så ville jeg vært utrolig streng med meg selv og spist lite/små porsjoner, kuttet helt ut alt av brus og småspising/snacks og godteri. Jeg raser ned i vekt hvis jeg kutter ut maten, men fyker jo selvfølgelig opp igjen da det ikke nytter å gå over tid uten å spise noe særlig 😄 Så langsiktig slanking er jeg dårlig på, men det er jo helt klart hva du putter i deg du må ta tak i.

Anonymkode: 64510...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gjerne legg inn periodisk faste, der du lar det gå 16 timer mellom siste og første måltid. Dette gjør at kroppen får mer tid på å forbrenne fettlageret, slik at man oppnår optimal fettforbrenning. 😊

Kan flere bekrefte dette, ev. gi noen kilde? Det er jo helt ypperlig i så fall, det må jo bety at det at jeg kutter ut frokosten og ikke spiser før utpå formiddagen er helt greit. Har alltid trodd det motsatte, men aldri klart å endre på det sånn at det har holdt over tid.

Anonymkode: 64510...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan flere bekrefte dette, ev. gi noen kilde? Det er jo helt ypperlig i så fall, det må jo bety at det at jeg kutter ut frokosten og ikke spiser før utpå formiddagen er helt greit. Har alltid trodd det motsatte, men aldri klart å endre på det sånn at det har holdt over tid.

Anonymkode: 64510...d17

Ja jeg kan bekrefte at periodisk faste er veldig effektivt. Her er en link om forskning og faste https://forskning.no/aldring-mat-og-helse/kunnskapsoppsummering-a-faste-kan-vaere-bra-for-helsa/1260940

Anonymkode: 3a9a5...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan flere bekrefte dette, ev. gi noen kilde? Det er jo helt ypperlig i så fall, det må jo bety at det at jeg kutter ut frokosten og ikke spiser før utpå formiddagen er helt greit. Har alltid trodd det motsatte, men aldri klart å endre på det sånn at det har holdt over tid.

Anonymkode: 64510...d17

Funker veldig bra for meg, enklest å kutte ut mat tidlig på dagen for min del :

https://iform.nu/ned-i-vekt/slankekur/periodisk-faste-spis-alt-pa-atte-timer

Anonymkode: 27093...627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bikket 3-sifret for noen måneder siden, og da var det på en måte plutselig ikke så langt til neste 10-tall...

 

Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg trøster meg med mat, og spiser når jeg kjeder meg. Det føles nærmest som en umulig oppgave å skulle slanke seg.

 

Må ned 8 kg for at bunaden skal passe.

 

- Trådstarter

Anonymkode: e61ed...88a

For å legge på seg ett kilo må du være 7000 kalorier i overskudd. Det blir for ditt vedkommende 70 000 ekstra kalorier fra 100 til 110 kilo. På lang sikt må du slutte å lage unnskyldninger for deg selv. 
 

Kutt karbohydrater for å tape vannvekt.

Anonymkode: 30b65...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at tabletter og medisiner er løsningen på alt og det er selvfølgelig livsstilsendringer som må til. Men kjenner flere som har hatt nytte av medikamentet Mysimba. Det vil kunne hjelpe på søtsug og sultfølelse. Er endel bivirkninger, men dette blir ofte bedre etter noen uker og man kan bruke lavere dose. Må ha resept av lege. Bare et tips til noe som kan gi en støtte.

Anonymkode: de4d4...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Spis deg fri/Bright line eating😉 Ingen quick fix, men om du kjenner deg igjen så er det super effektivt, og handler mest av alt om å jobbe med seg selv og vaner. 

Anonymkode: 62b93...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 1 er å loggføre alt du spiser. Bruk en app som lifesum eller lignende. Viktig å ta alt. Ikke juge for seg selv eller appen. Når man da selv ser hvor mye man spiser er det enklere å IKKE ta den ekstra biten ditt eller datt. Og den lager jo da kaloriregnskap for deg, så du vet hvor mye du går over.

Ellers har jeg gått ned veldig mye selv, etter vektoppgang jeg ikke så da medisiner ga meg økt sult og vips 35kg mer. Har nå gått ned 30 av de. (og byttet medisiner) Det ved å faktisk loggføre og tenke en ekstra gang om jeg trenger ditt, eller trenger datt. Også lagt meg på mye mindre kalorier enn jeg trengt. Og vips kgene renner av. Uutholdlig de første 4 dagene, men så går det seg til

Anonymkode: 3f503...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BTW, drikk mye vann, hver gang du vil spise, drikk to glass vann. Man spiser mindre da.

Anonymkode: 3f503...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bikket 3-sifret for noen måneder siden, og da var det på en måte plutselig ikke så langt til neste 10-tall...

 

Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg trøster meg med mat, og spiser når jeg kjeder meg. Det føles nærmest som en umulig oppgave å skulle slanke seg.

 

Må ned 8 kg for at bunaden skal passe.

 

- Trådstarter

Anonymkode: e61ed...88a

Å gå ned 8 kg til 17.mai høres ikke realistisk ut. De som går ned raskt, går raskt opp igjen. Jeg anbefaler å gjøre som jeg gjorde da jeg slanket meg. Jeg kjøpte et aktivitetsarmbånd som heter Fitbit Charge. Det registerer hvor mange kalorier man forbrenner, også når man sover. Jeg satte som mål å bli forbrenne 2200 kalorier daglig, eller i hvertfall minst 15 000 iuka. Jeg talte ikke kalorier, da hadde jeg vel fått anoreksi eller noe. Tror ikke det er sunt å bli så fiksert på det, men heller prøve spise sunt.

Jeg forstår trøstespisingen. Du kan begynne med å kutte kalorier der du kan. Ta det pent. Du klarer å kutte noe, om du tar det med ro og ikke tenker fy-mat. Kan du finne noe som gjør at du føler deg bedre, noe annet enn mat? Og om du tyr til mat, finnes det da alternativer som ikke inneholder bare fett og sukker? Jeg har sjokoladetrang, så jeg spiser YT proteinpudding eller proteinbar med lite sukker om jeg vil ha noe i ukedagene. Lørdagene spiser jeg sjokolade. Proteiner og fiber metter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, takk for så mange fine svar, det varmer hjertet mitt. ❤️ Så godt at det er flere som forstår meg, syns dette er vanskelig å snakke med folk om i det virkelige liv.

Anonymkode: e61ed...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Trådstarter (innlegget over)

Anonymkode: e61ed...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste ei bok som du kanskje kan ha nytte av, men jeg husker ikke hva den het. Jeg kom fram til at den ville passet til de som hadde mer problemer enn meg. Det var skrevet av en terapaut som hadde kurs for kvinner som hadde den spiseforstyrrelsen at de overspiste. Brukte mat til å føle seg bedre, og følte skam etterpå. Boka handlet om at man ikke skal telle kalorier, ikke føle skam, ikke føle seg mindreverdig. At det er det psykiske som må ordnes opp i, at det ikke hjelper å slanke seg hvis man ikke har det bra psykisk. Da vil man bare legge på seg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme mål som deg, 170 og 110. Jeg startet prosessen forrige mandag. Logger all mat inn på lifesum og ligger på 1500 kalorier daglig. Selve matinntaket går fint, er ikke sulten og dekker søtsug med sukkerfri saft.

Men jeg har foreløpig ikke sett minus på vekta, og DET er demotiverende! Har bestilt ny vekt, i håp om at det er noe galt med den gamle 😂

Anonymkode: 6fdbc...ef7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MyMichelle skrev:

Husker jeg leste ei bok som du kanskje kan ha nytte av, men jeg husker ikke hva den het. Jeg kom fram til at den ville passet til de som hadde mer problemer enn meg. Det var skrevet av en terapaut som hadde kurs for kvinner som hadde den spiseforstyrrelsen at de overspiste. Brukte mat til å føle seg bedre, og følte skam etterpå. Boka handlet om at man ikke skal telle kalorier, ikke føle skam, ikke føle seg mindreverdig. At det er det psykiske som må ordnes opp i, at det ikke hjelper å slanke seg hvis man ikke har det bra psykisk. Da vil man bare legge på seg igjen.

Stemmer ikke alltid. Men ja man bør finne ut grunnen til hvorfor man overspiser. Men det å kjede seg kan faktisk være mer enn nok for handlingen, akkurat som noen vipper med foten, eller noen rister på en kulepenn. Er en vanesak, og da må man bryte en vane. Det er faktisk det som er vanskelig.

Anonymkode: 3f503...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...