Gå til innhold

Blandingsvalper for 25 000!

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De slettet, laget en ny og la på en ekstra rase så nå er det maltipoochi. Har visst fått nok "søknader" så skjønner ikke hvorfor de ikke bare fjerner den helt. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=177604425

Anonymkode: 0b724...daf

Er dette samme oppdretter? Det burde vært ulovlig å avle og selge hunder uten å være NKK-registrert. Stakkars dyr. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå som vi nærmer oss sommeren, dukker det alltid opp enda flere useriøse valpeselgere. Er bare å følge med på annonsene for hund gjennom året.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det dumme med blandingshunder er at det ikke er regulert, ingen stamtavle og man kan ikke sjekke opp om hunder i familien har hatt sykdommer osv.. 

Og som puddeleier syntes jeg det er rart alle som vil ha puddelens egenskaper ikke bare kjøper puddel! 

Anonymkode: ea058...b66

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Troyamin said:

Jeg kommer fremdeles til å kjøpe hund. Det er absolutt ingen hunder fra FOD e.l. som passer for min hundesport. I tillegg velger jeg å kjøpe fra seriøse oppdrettere som ønsker å avle rasetypiske hunder. Dermed vet jeg så og si hva jeg får, utifra hvilke linjer jeg velger. 

For andre som kun skal ha en turkompis eller familievenn, så kan en omplasseringshund være et godt alternativ.

Eh... Gå inn å se på FOD sidene du.

Mange som er ypperlige til hundesport!!

Og hva kan være bedre enn å gi et godt liv til hunder som har lidd /blitt behandlet som søppel?  Se saken fra avskummet i Finnskogen ,der Mattilsynet endelig klarte å få ut fingeren!

Jeg har hunder for HUNDENS skyld, ikke av ego grunner.

Anonymkode: ef2fc...b55

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva kan være bedre enn å gi et godt liv til hunder som har lidd /blitt behandlet som søppel?  Se saken fra avskummet i Finnskogen ,der Mattilsynet endelig klarte å få ut fingeren!

Nei, det finnes ingen på FOD som passer den sporten jeg driver på med og som jeg kommer til å holde på med framover. Og ja, så egoistisk er jeg. Og jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet for at jeg støtter seriøs avl på hund, i stedet for å skaffe meg en hund som ikke passer meg og min livsstil.

• Liker 7
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg måtte inn å se. Det var ingen hund der for min hundesport eller.
Husk at en del hundesporter har krav om renrase. Noen har åpnet for blandingshunder i lavere klasser.

Det er ikke mulig å ha hund for hundens skyld. Det er alltid en egoistisk grunn for dyrehold. Det beste vi kan gjøre er å bruke hunden til det dem er avlet for, sørge for at dem har det så bra vi klarer å få det til den stunda vi har dem. Men det er fremdeles egoistisk av oss.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Husk at en del hundesporter har krav om renrase. Noen har åpnet for blandingshunder i lavere klasser.

Det er ikke mulig å ha hund for hundens skyld. Det er alltid en egoistisk grunn for dyrehold. Det beste vi kan gjøre er å bruke hunden til det dem er avlet for, sørge for at dem har det så bra vi klarer å få det til den stunda vi har dem. Men det er fremdeles egoistisk av oss.

Nei. Du tenker helt anmeldes enn meg og mange andre. Jeg krever og forventer ingenting spesifikt,  og foretrekker selvsagt blandinger ( jo fler jo bedre) ettersom jeg ønsker sunne hunder. 

Sorry,  "diskusjonen " om dette faktaet har jeg tatt mange ganger før, så anbefaler å kontakte universitet i feks USA, Australia etc som forsker på temaet..

Har hund fordi jeg ønsker de alt godt,  og enorm kjærlighet går begge veier .

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Ja, du opptrer ego 

Skrevet
3 timer siden, Amaryllish skrev:

Grusomt. 

«Våre maltipoo er nå i Polen derfor våre valpene som kommer til verden skal blir leveringsklare når de skal være 14 uker gamle ( når alle valpene skal være 12 ukke får de vaksine mot rabies og pass da skal vi kjøre med dem tilbake til Norge )» Seems legit. 

Kjøper virkelig folk disse hundene?? 

Grammatikken er feil i hele annonsen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk får bli så fornærmet som de vil, jeg syns det er umoralsk å ikke adoptere en hund, så lenge det er mange som dumpes på div omplasseringssteder.

AnonymBruker
Skrevet

Annonsen TS henviser til et selvsagt kun tøv. På linje med de fleste andre oppdretter du finner i Norge. Aldri i verden hadde jeg støttet sykelig innalv og f skap som er et enormt problem i NORGE. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk får bli så fornærmet som de vil, jeg syns det er umoralsk å ikke adoptere en hund, så lenge det er mange som dumpes på div omplasseringssteder.

Så kan man spørre seg hvorfor så mange hunder ender opp på omplasseringssteder. Hadde ikke folk vært så lite kritisk til hvem de kjøper hun hos så hadde de useriøst fått solgt hundene. Det er jo fordi folk er dumme nok til å kjøpe de at problemet oppstår. Så lenge det er kjøpere vil disse useriøse fortsett å drive rovdrift på tispene sine. 

Anonymkode: 2a642...916

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du tenker helt anmeldes enn meg og mange andre. Jeg krever og forventer ingenting spesifikt,  og foretrekker selvsagt blandinger ( jo fler jo bedre) ettersom jeg ønsker sunne hunder.

Igjen, bare tull! Blander man syke hunder, får disse valper med sykdommer. Selvsagt kan avvik forekomme, men det er heller unntaket enn regelen. At folk enda har slik en tankegang, er skremmende!

En seriøs oppdretter luker ut syke individer og benytter aldri slike i sitt avlsprogram. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Troyamin said:

Igjen, bare tull! Blander man syke hunder, får disse valper med sykdommer. Selvsagt kan avvik forekomme, men det er heller unntaket enn regelen. At folk enda har slik en tankegang, er skremmende!

En seriøs oppdretter luker ut syke individer og benytter aldri slike i sitt avlsprogram. 

1. Søk om tidligere tråder.

2. Se til forskning og erfaring i land der blandinger er mye mer vanlig

3. Tror du en blanding betyr kun 2 raser?😆

4. Det er noe som heter DNA tester,  GENETISKE tester som er helt vanlig i andre land.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

4. Det er noe som heter DNA tester,  GENETISKE tester som er helt vanlig i andre land.

Det er ingen vits i å diskutere. Vi er uenige. Jeg synes likevel det er skremmende at det enda finnes folk som ikke forstår hva seriøs avl er og hvorfor vi trenger det. 

Ha en finfin kveld videre! :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Troyamin said:

Det er ingen vits i å diskutere. Vi er uenige. Jeg synes likevel det er skremmende at det enda finnes folk som ikke forstår hva seriøs avl er og hvorfor vi trenger det. 

Ha en finfin kveld videre! :)

Jeg vet hva jeg syns er skremmende men lar det bli med det 🙂.

Nå skal jeg kose meg videre med de 3  ,helt unike store eblandingshundene mine:).

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja lat som ikke renrasede oppdrettere ikke vil ha penger!

Blandingshunder er AKKURAT like mye verdt!

Men til alle som vurderer hund- adopter fra FOD el!

Det handler ikke om hvor mye en hund er verdt, men først og fremst helsa til hunden. Selvfølgelig kan renrasede og NKK registrerte hunder få sykdommer, meg avlen der er mye sunnere. Hundene som er NKK registrerte testes for mye mer i forhold til sykdom, enn det useriøse og blandingshunder gjør. Jeg har nylig hørt om en som hadde planer om 10 (😲) kull på tispa si, og en annen blandingshund som hadde kjempe mange helseproblemer som følge av dårlig avl. Jeg vet ikke om noen seriøse oppdrettere som lever av oppdrett, alle har noe på siden. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du da ikke heller opplyse oss andre med denne fine kunskapen fra andre land.

Kommer du med eksempler fra feks villhund flokker i India eller andre tilsvarende land, må du kunne begrunne hvordan du mener dette har relevans til situasjonen med designer avl her i Norge. Det er et par viktige forskjeller som jeg da synes må belyses og utdypes.

Vi DNA tester i Norge også. Dette er ikke ukjent Dette er fra NKK.

Følgende raser har krav til kjent DNA-status for registrering av avkom:

Chinese crested

• Kjent PLL-status (linseluksasjon) hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.09.2014)

Toy-, Dverg- og mellompuddel

• Kjent prcd-PRA-status hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m. 01.01.2019)

Engelsk bulldog

• Kjent HUU-status (hyperuricosuria) hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.07.2017)

Engelsk setter

• Kjent CL-status hos foreldredyr (fra 01.01.2007)
  • Kjent rcd4-PRA-status hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.04.2013)

Gordon setter

• Kjent CCA-status hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.01.2015)

Greyhound

• Kjent GHN-status hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.07.2014)

Irsk setter

• Kjent CLAD-status hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.04.2014)
  • Kjent rcd1-PRA-status hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.04.2014)
  • Kjent rcd4-PRA-status hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.04.2014)

Irsk rød og hvit setter

• Kjent CLAD-status hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.04.2014)
  • Kjent vWd-status (von Willebrands disease) hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.04.2014)

Spansk vannhund

• Kjent Prcd-PRAstatus hos foreldredyr (for parringer foretatt f.o.m. 01.01.2019)

Vorstehhund strihåret

• Kjent vWd-status (von Willebrands disease type II) hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m. 01.09.2014)

Følgende raser har krav til kjent DNA-profil for registrering av avkom:

Pomeranian

• Kjent DNA-profil hos foreldredyr (for paringer foretatt f.o.m 01.01.2017). Det anbefales at DNA-profil også for valpene i hvert kull.

Dette for å bekjempe visse genetiske sykdommer. Dette er rase hunder. Når du begynner å snakke om blandingshunder satt i system så regner jeg med at du kan framlegge at tilsvarende jobb blir gjort på de rasene og individene brukt i designer hund avl?
Enkelt forklart så arver avkom 50% fra hver av foreldrene. Det er ingen garanti for hvilken 50% som kommer med. Foreldrene arvet i sin tid også 50% av hver sine foreldre osv osv. Uten ei stamtavle å kunne sjekke kan man ikke vite om individer har muligheten for å gi friskt avkom. Blander du nå inn 2 forskjellige raser så dobler du muligheten for at avkom arver en genetisk sykdom fra en av rasene. Er blandingen da basert på 4 raser, så ser de fleste at her begynner man fort å miste oversikten. Jeg mener å huske at skal man kunne si at hunden er "frisk" må man vite 6-8 ledd tilbake i areverekkefølgen. Dette blir fort en masse bikkjer. Nå har dette vært med fokus på sykdom. Har ikke tatt med hva som skjer i disse hunda når dem blander forskjellige nedarva egenskaper og drifter. Her er det også mye trist og veldig mange triste hundeskjebner.

Det kan ikke forsvares å ukritisk forsvare designerhund avl.

Det eneste du oppnår ved en slik oppløfting av blandingshunder er at puppymills fremdeles har kunder. "Jeg leste på KG at blandingshunder var så mye sunnere enn rasehunder" sa fru Hansen til fru Jensen.

Endret av Min_hund_er_Grå
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Min_hund_er_Grå said:

Kan du da ikke heller opplyse oss andre med denne fine kunskapen fra andre land.

Kommer du med eksempler fra feks villhund flokker i India eller andre tilsvarende land, må du kunne begrunne hvordan du mener dette har relevans til situasjonen med designer avl her i Norge. Det er et par viktige forskjeller som jeg da synes må belyses og utdypes.

Vi DNA tester i Norge også. Dette er ikke ukjent Dette er fra NKK.

Dette for å bekjempe visse genetiske sykdommer. Dette er rase hunder. Når du begynner å snakke om blandingshunder satt i system så regner jeg med at du kan framlegge at tilsvarende jobb blir gjort på de rasene og individene brukt i designer hund avl?
Enkelt forklart så arver avkom 50% fra hver av foreldrene. Det er ingen garanti for hvilken 50% som kommer med. Foreldrene arvet i sin tid også 50% av hver sine foreldre osv osv. Uten ei stamtavle å kunne sjekke kan man ikke vite om individer har muligheten for å gi friskt avkom. Blander du nå inn 2 forskjellige raser så dobler du muligheten for at avkom arver en genetisk sykdom fra en av rasene. Er blandingen da basert på 4 raser, så ser de fleste at her begynner man fort å miste oversikten. Jeg mener å huske at skal man kunne si at hunden er "frisk" må man vite 6-8 ledd tilbake i areverekkefølgen. Dette blir fort en masse bikkjer. Nå har dette vært med fokus på sykdom. Har ikke tatt med hva som skjer i disse hunda når dem blander forskjellige nedarva egenskaper og drifter. Her er det også mye trist og veldig mange triste hundeskjebner.

Det kan ikke forsvares å ukritisk forsvare designerhund avl.

Det eneste du oppnår ved en slik oppløfting av blandingshunder er at puppymills fremdeles har kunder. "Jeg leste på KG at blandingshunder var så mye sunnere enn rasehunder" sa fru Hansen til fru Jensen.

Jeg er imot ALL avl av hunder. 

Og har henvist til undersøkelser av 90000(!) hunder få år tilbake der ...Ja hva tror du var utslaget?

Puppy mills! DET ER DER  RENRASEDE OFTEST Kommer fra! IKKE blandinger!!

Ps jeg har erfaring også utenfor Norge og vet inderlig godt kunnskapen veterinærer etc har om ren//blandingshunder.  

Sorry,  på generell basis er de sunnere!

Mine store hunder har over 6 raser i seg! De  kommer  med stor sannsynlighet å leve adskillig lenger enn renrasede i samme vektklasse. 

Norge har meget begrenset erfaring og kunnskap om blandinger så nær patetisk å mene mye om det 

Hva vi alle vet er at det er et STORT problem med renrasede oppdrettere som knuser rase på rase! Takket være folk som kjøper. 

Er så ferdig med molbo diskusjonen om ren/blandinger. Og ALDRI i verden vil jeg selv kjøpe en hund når dumpede hunder trenger nye hjem fullstendig uavhengig av rase. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Watch out for et paradigmeskifte uetiske sirumpa  NKK og andre støinger sier jeg.

Ferdig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...