Gå til innhold

Hvorfor skal Petter Pilgaard ha hardangerbunad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun tar ikke feil. Hardangerbunaden ble sett på som et nasjonalt SYMBOL. Det betyr overhodet ikke at alle har "rett" til å bruke den.

Anonymkode: 46e6d...08a

Nasjonalt symbol og nasjonaldrakt for hele landet. Så TS tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Samtidig får de kjempekjeft om de skulle finne på å ha sitt eget flagg i hånda også. Det har vært et tema hvert år på denne tiden på kvinneguiden. Selv om jeg personlig aldri har sett noen med andre lands flagg på 17. mai. Men det er jamen ikke lett å være innvandrer og vite hva som er politisk korrekt hvis man skal gå i sin egen nasjonaldrakt og vifte med det norske flagget.

Anonymkode: 55bd1...93a

En bunad kan sammenlignes med et etternavn(viser slektskap), mens et flagg er symbolet for nasjonen. Folk beholder sine navn selv om de skifter statsborgerskap, så hvorfor skal de ikke kunne bruke festdrakter fra sitt land og flagget i det land de har statsborgerskap? Se f.eks. på USA der det bor folk fra hele verden, men med ett felles flagg. På nasjonaldsagen den 4. juli er det "stars and stripes" for alle penga.

Jeg har sett andre lands flagg på 17. mai, og spurt om hvorfor. "Fordi jeg er(nasjonalitet) og ikke norsk". Da lurer jeg på hvorfor de egentlig er med på 17. mai som er den norske nasjonaldagen, deres svar. "Jeg gjør som jeg vil." Men det handler jo om tradisjoner knyttet til et land og en kultur og de synes jeg man må respektere, for ellers er det ikke tradisjon lenger.

Det er ikke så forbasket vanskelig å sette seg inn i hva lokale tradisjoner handler om, enten det er i Norge eller andre steder. Og angående folkedrakter: I Skottland må man dokumentere klantilhørighet med fødselsattest for å i det hele tatt få lov til å kjøpe en kilt eller plagg i klanens tøy, i Japan er formell kimono merket med klanens eget symbol - det finnes også et symbol som kan brukes av de som ikke tilhører bestemte klaner. De har kimono som kun brukes av unge kvinner, kimono som kun brukes av gifte osv. og de er svært nøye med å overholde disse reglene.

Anonymkode: fe78f...45b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det "berømte" bunadspolitiet kan ta seg ferie nå.  Bunad er et kjempedyrt plagg, og det skulle bare mangle at man ikke fikk velge det man synes er penest.  De fleste vil nok fortsette å velge bunaden til det distriktet de tilhører, men det er ingen grunn til å skjelle ut de som velger annerledes. Hvem vil vel bruke 30-50 000 på et plagg de ikke liker utseendet/fasongen på.

I Bergen har vi det som på folkemunne kalles Bergensbunaden.  Det er en nokså ny bunad fra 1970 tallet.  Den er visstnok ikke engang godkjent som bunad (av bunadspolitiet), men de fleste Bergensjenter velger den likevel. Jeg tilhører generasjonen før vi fikk Bergensbunad og jeg fikk derfor Hardangerbunad (samme fylke).  Har aldri hatt slekt i eller fra Hardanger, men føler meg som en dronning når jeg er iført min vakre Hardangebunad. Har brukt den en del i utlandet sammen med min datter som har Bergensbunad, og det er ingen tvil om hvilken bunad utlendingene er mest begeistret for 😊

Det er jo forresten litt merkelig at hele Oslo Vest har tilhørighet i Telemark.  Kan jo være at det er den bunaden som gir mest status fordi den er muligens den aller dyreste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jo det er den, men det er fordi den en gang ble kåret som Norges fineste bunad, på samme måte som vi har en nasjonalfugl eller nasjonal hunderase...

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kan skaffe seg en bunad fra det fylket eller kommunen de er vokst opp, selv om det kanskje ikke har vært tradisjon med bunad i familien? 

Anonymkode: 0efdf...ea8

Nei, Hardangerbunaden anses som en alle kan bruke på samme måte som rondestakk. Bill.mrk bunadspolitiet

Anonymkode: a1bfd...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bunad fra det området jeg kommer fra greit nok, og den passe godt, men har ingen grunn til å bruke den akkurat nå

En i slekta mi var faktisk med å sy/tegne/samle herrebunaden for et område i Norge ut i fra gamle mønster, de hadde ingen bunad på over 60år for menn. 

Det eneste jeg synes er at folk skal velge etter tilhørighet, om den tilhørigheten har blitt til eller er der fra gammelt av, det er ikke så viktig, men det er liksom enten slekt, eller der du har bodd mesteparten av livet ditt og gjerne ført din slekt videre som betyr tilhørighet tenker jeg. 

Selv om jeg har tilhørighet med slekters gang med min bunad, så kjenner jeg veldig lite til stedet i dag. Har jo slektninger der Og kjenner min vei rundt noen steder og i sentrum, har slekt der, har forfedre gravlagt der. Men jeg vet jo egentlig særdeles lite om stedet slik det er i dag må jeg innrømme. Bunaden er fin, enkel og ren, og den dagen jeg føler for det å skulle feire Norge igjen, så tar jeg den på. 

Trives veldig godt med at folk bruker folkedraktene sine fra forskjellige land, men synes og det er helt greit om 2.generasjons innvandrere og adopterte osv. bruker bunad, så lenge de føler seg norske og vel med det selv. Bare koselig det.

Anonymkode: 20325...1f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de som kommer fra området som har denne bunaden, helst vil kjøpe en annen.

Bunad.jpg

Anonymkode: 16f0e...34f

:hoho: for et påklistret, men dog tappert glis på hun dama! :hoho: 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at de som kommer fra området som har denne bunaden, helst vil kjøpe en annen.

Bunad.jpg

Hjelpes 😨

Anonymkode: 3a726...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Praktisk når du er gravid eller overvektig.. 

Anonymkode: 0efdf...ea8

Du vil jo se enda større ut. Den bunaden henger jo bare rett ned og vil gjøre deg tjukkere enn det du egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad kan sammenlignes med et etternavn(viser slektskap), mens et flagg er symbolet for nasjonen. Folk beholder sine navn selv om de skifter statsborgerskap, så hvorfor skal de ikke kunne bruke festdrakter fra sitt land og flagget i det land de har statsborgerskap? Se f.eks. på USA der det bor folk fra hele verden, men med ett felles flagg. På nasjonaldsagen den 4. juli er det "stars and stripes" for alle penga.

Jeg har sett andre lands flagg på 17. mai, og spurt om hvorfor. "Fordi jeg er(nasjonalitet) og ikke norsk". Da lurer jeg på hvorfor de egentlig er med på 17. mai som er den norske nasjonaldagen, deres svar. "Jeg gjør som jeg vil." Men det handler jo om tradisjoner knyttet til et land og en kultur og de synes jeg man må respektere, for ellers er det ikke tradisjon lenger.

Det er ikke så forbasket vanskelig å sette seg inn i hva lokale tradisjoner handler om, enten det er i Norge eller andre steder. Og angående folkedrakter: I Skottland må man dokumentere klantilhørighet med fødselsattest for å i det hele tatt få lov til å kjøpe en kilt eller plagg i klanens tøy, i Japan er formell kimono merket med klanens eget symbol - det finnes også et symbol som kan brukes av de som ikke tilhører bestemte klaner. De har kimono som kun brukes av unge kvinner, kimono som kun brukes av gifte osv. og de er svært nøye med å overholde disse reglene.

Anonymkode: fe78f...45b

Hva er nasjonaldrakten til usa? Indianerantrekk, eller kamuflasjeantrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangerbunden er vel den som alle kan bruke?

Anonymkode: 941aa...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jukkapalme skrev:

:hoho: for et påklistret, men dog tappert glis på hun dama! :hoho: 

Det er en modig kvinne det der :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn her kanskje?

1508493724565.jpg?chk=D6E28C

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi Hardanger er penest og best

Anonymkode: 23986...f8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke bunad fra et sted man ikke er fra, er like ille som å bruke olabukse uten å hete Ola.

Anonymkode: a1659...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Må vel bli dette det da

Patriotic-Costumes.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

eller denne kanskje

national-costume-miss-usa-2013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2020 den 11.21, Anonymus Notarius skrev:

Faktisk ikke. Bunader er egentlig noe ganske nytt, stammer fra første del av 1900-tallet. Noen steder, som Hardanger, brukte folkedrakter før dette, men det var ingen regler for hvordan disse skulle se ut, så alle var forskjellige. Da folkedrakter ble populært i forbindelse med Norges selvstendighet i 1905, var bruk av folkedrakter egentlig sett på som gammeldags og på vei ut de fleste steder, men så arbeidet flere, blant andre Hulda Garborg, for at folkedrakter skulle bli festplagg. I begynnelsen var det imidlertid ingen regler for at man måtte ha familie fra et sted for å kunne bruke folkedrakten derfra. Hardangerbunaden, som er nevnt her, ble faktisk sett på som en "nasjonalbunad" som alle kunne bruke. Disse bunadspoliti-reglene er av langt nyere dato.

Nja, du bommer en hel del. Sakset fra Wikipedia; 

"Norsk institutt for bunad og folkedrakt har utarbeidet en inndeling av bunadtyper i fem kategorier. Dette er ikke ment å være et fullstendig klassifiseringssystem, men kan være en god hjelp til å forstå sammenhenger mellom tidligere folkedrakter og dagens bunader. Oversikten sier først og fremst noe om i hvor stor grad bunader i den ene eller andre kategorien bygger på en drakttradisjon. Kategoriene er mer detaljert beskrevet på Bunad- og folkedraktrådets nettsider. I korte trekk kan de settes opp slik:

1. Bunader som representerer siste ledd i en folkedraktutvikling
  2. Bunader som har bakgrunn i en folkedrakt som var gått ut av bruk, men ikke var glemt.
  3. Bunader som er systematisk rekonstruert på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg.
  4. Bunader som er laget på grunnlag av et tilfeldig og mangelfullt gammelt draktmateriale.
  5. Drakter som helt eller delvis er fritt komponert, eller har mønstre fra andre ting enn klær."

Telemark og Hardanger/vestlandet er områder der drakttradisjonene aldri har vært utav bruk. Jeg har bilder av familie fra lenger nord i Hordaland som bruker folkedrakt ganske lik den fra Hardanger på slutten av 1800-tallet. Den store forskjellen er at det er mye mindre sølv, de var fattige og hadde ikke råd til like mye strass som i dag. 

Anonymkode: 6e40e...c4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Nja, du bommer en hel del. Sakset fra Wikipedia; 

"Norsk institutt for bunad og folkedrakt har utarbeidet en inndeling av bunadtyper i fem kategorier. Dette er ikke ment å være et fullstendig klassifiseringssystem, men kan være en god hjelp til å forstå sammenhenger mellom tidligere folkedrakter og dagens bunader. Oversikten sier først og fremst noe om i hvor stor grad bunader i den ene eller andre kategorien bygger på en drakttradisjon. Kategoriene er mer detaljert beskrevet på Bunad- og folkedraktrådets nettsider. I korte trekk kan de settes opp slik:

1. Bunader som representerer siste ledd i en folkedraktutvikling
  2. Bunader som har bakgrunn i en folkedrakt som var gått ut av bruk, men ikke var glemt.
  3. Bunader som er systematisk rekonstruert på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg.
  4. Bunader som er laget på grunnlag av et tilfeldig og mangelfullt gammelt draktmateriale.
  5. Drakter som helt eller delvis er fritt komponert, eller har mønstre fra andre ting enn klær."

Telemark og Hardanger/vestlandet er områder der drakttradisjonene aldri har vært utav bruk. Jeg har bilder av familie fra lenger nord i Hordaland som bruker folkedrakt ganske lik den fra Hardanger på slutten av 1800-tallet. Den store forskjellen er at det er mye mindre sølv, de var fattige og hadde ikke råd til like mye strass som i dag. 

Anonymkode: 6e40e...c4a

Ser ikke helt konfliktene mellom det jeg skrev og det du kommer med? Noen steder har en folkedrakttradisjon, som f.eks Hardanger, men det er ikke det samme som at det tidligere var regler for hvem som fikk lov til å gå i disse. Da bunader ble "in" i forbindelse med nasjonsbyggingen på begynnelsen av 1900-tallet, var Hardangerbunaden ansett som nasjonaldrakt som alle nordmenn kunne gå i. Nettopp fordi de fleste steder hadde ingen drakttradisjon, eller denne var glemt for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da hèlt åpenbart? Når kjæresten spanderer, velger han selvsagt den dyreste av de alle..

Anonymkode: b05b1...809

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...