Djungelvrål Skrevet 7. mai 2020 #41 Del Skrevet 7. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er flott, men ligner også på russisk folkedrakter. Våre "bunader" er beslektet. Anonymkode: 0efdf...ea8 Den er den styggeste bunaden i Norge. Hadde heller kledd med i en søppelsekk.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #42 Del Skrevet 7. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det fungerer ikke sånn at vi bare kan kjøpe den bunaden vi liker utseendet på. Vi har bunad som er fra det stedet vi er født og oppvokst/der våre foreldre /besteforeldre kommer fra. Jeg har romsdalsbunad siden jeg kommer derifra, og synes den er enkel i forhold til mange andre bunader, men det er der jeg er oppvokst og min familie kommer fra, så det er helt uaktuelt å skaffe meg sunnmørsbunad/hardangerbunad bare fordi jeg synes den er veldig flott. Bunad er like hellig som "Ja vi elsker" eller det norske flagg. Det kødder vi ikke med! Anonymkode: 0efdf...ea8 Jo det kan vi faktisk 😊 jeg har bunad fra stedet der slekten er fra men jeg ble ikke akkurat bedt om noe slags bevis på dette Anonymkode: 37e3d...690 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 7. mai 2020 #43 Del Skrevet 7. mai 2020 8 timer siden, Loff77 skrev: Tja han er jo en klovn så passer nok fint i klovnedrakt:) Åh, syns ikke en klovnedrakt ligner så mye på en bunad. Vet du ikke hvordan herrebunader ser ut? Bare å google. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #44 Del Skrevet 7. mai 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det kan vi faktisk 😊 jeg har bunad fra stedet der slekten er fra men jeg ble ikke akkurat bedt om noe slags bevis på dette Anonymkode: 37e3d...690 Vi kan det ja, men er det noe givende å bruke ørti tusen på en bunad du ikke føler noe identitet til? Anonymkode: 0efdf...ea8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #45 Del Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg må flire litt av bunadspolitiet (å da mener jeg også alle de som går rundt å surver på 17. Mai fordi noen feks bruker feil sjal til sin). Så utrolig besatte av et plagg, hvor de fleste draktene er fra 1940 årene og fremover. En ting er de urgamle fra 1800-tallet, men de er det relativt få av. Bunadene er mikset sammen av mønster og stoffer man har funnet ulike steder. Det er faktisk INGEN som har noe med hvorfor folk velger sin bunad fra et spesifikt sted. Ikke rart folk begynner å lyve om at de har gammel slekt fra «der» når man ser hvordan folk oppfører seg i møte med noen som har «feil» bunad. Anonymkode: 3a726...379 Flire av at folk kjemper for det som betyr mye for dem? Ja, det sier faktisk mye om DEG . Bunad er tradisjoner, tradisjoner er identitet og identitet trenger vi jo alle . Det er forska på dette ( uten at jeg har linken) med tradisjoner og det er en ting som betyr mest av alt for oss mennesker. Så flir i veg, men det som har blitt gjort i generasjoner betyr faktisk noe for mange. Anonymkode: 3c22a...5f6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #46 Del Skrevet 7. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flire av at folk kjemper for det som betyr mye for dem? Ja, det sier faktisk mye om DEG . Bunad er tradisjoner, tradisjoner er identitet og identitet trenger vi jo alle . Det er forska på dette ( uten at jeg har linken) med tradisjoner og det er en ting som betyr mest av alt for oss mennesker. Så flir i veg, men det som har blitt gjort i generasjoner betyr faktisk noe for mange. Anonymkode: 3c22a...5f6 Amen👋 Anonymkode: 0efdf...ea8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 7. mai 2020 #47 Del Skrevet 7. mai 2020 10 timer siden, amo skrev: Er ikke Hardangerbunad nasjonaldrakt? At politiet godtar at alle kan bruke den? Jepp, det er den. Forøvrig synes jeg det er flott med bunad og jeg synes det er viktigere at folk bruker en bunad med passende tilbehør enn at man kan strekke sine aner langt inn i stabburet der bunaden til tipp-oldemor ble sydd. Altså: Jeg er mer "politi" på tilbehøret enn på om man har "rett til" å bruke bunad X eller Y. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #48 Del Skrevet 7. mai 2020 Hardangebunaden er Norges nasjonaldrakt. Alle har "lov" til å bruke den, tenk det! Bunadspolitiet burde lese seg opp. Blir også kalt "nasjonalen". Anonymkode: 30687...925 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
youcancallmejune Skrevet 7. mai 2020 #49 Del Skrevet 7. mai 2020 Å joda, vi kan kjøpe akkurat den bunaden vi vil, men da må vi regne med at bunadspolitiet krever at vii viser at vi forklarer oss og viser fram stamtavlen .Det er litt kjipt hvis bunaden i fylket man hører til er stygg eller har farger og snitt som overhodet ikke kler en. Poenget med bunad er jo å føle seg fin, så da har jeg stor forståelse for at noen velger en annen. Man kan ofte rote fram en oldemor fra et sted med en bunad som faller mer i smak. Selv har jeg bestilt meg en(synes jeg) kjempelekker fantasidrakt, så kan de som vil ha bunadene i fred bare spragle rundt i dem og være kjipe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #50 Del Skrevet 7. mai 2020 24 minutter siden, youcancallmejune skrev: Å joda, vi kan kjøpe akkurat den bunaden vi vil, men da må vi regne med at bunadspolitiet krever at vii viser at vi forklarer oss og viser fram stamtavlen .Det er litt kjipt hvis bunaden i fylket man hører til er stygg eller har farger og snitt som overhodet ikke kler en. Poenget med bunad er jo å føle seg fin, så da har jeg stor forståelse for at noen velger en annen. Man kan ofte rote fram en oldemor fra et sted med en bunad som faller mer i smak. Selv har jeg bestilt meg en(synes jeg) kjempelekker fantasidrakt, så kan de som vil ha bunadene i fred bare spragle rundt i dem og være kjipe. Hvis tradisjonen og identiteten til bunaden fra din slekt/hjemsted er sterk nok, er ikke tanken om at bunaden ikke passer kroppen eller er fin nok, ikke et tema engang. Anonymkode: 0efdf...ea8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
youcancallmejune Skrevet 7. mai 2020 #51 Del Skrevet 7. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis tradisjonen og identiteten til bunaden fra din slekt/hjemsted er sterk nok, er ikke tanken om at bunaden ikke passer kroppen eller er fin nok, ikke et tema engang. Anonymkode: 0efdf...ea8 Jeg skjønner. Det kan forklare min totalt fraværende interesse for bunader. Jeg har ikke den tilknytningen eller stedsbundne identiteten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #52 Del Skrevet 7. mai 2020 37 minutter siden, youcancallmejune said: Selv har jeg bestilt meg en(synes jeg) kjempelekker fantasidrakt, så kan de som vil ha bunadene i fred bare spragle rundt i dem og være kjipe. Hvordan "spragler" man rundt? Anonymkode: d1b3e...23d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #53 Del Skrevet 7. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Stemmer det? Han sa han valgte hardangerbunad fordi broren hans var Lothepus og Vendela syntes den var fin Ts Anonymkode: 0efdf...ea8 Har du noe med det? I det heletatt? Skal du ha slektstreet hans? Anonymkode: e9caf...74a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #54 Del Skrevet 7. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flire av at folk kjemper for det som betyr mye for dem? Ja, det sier faktisk mye om DEG . Bunad er tradisjoner, tradisjoner er identitet og identitet trenger vi jo alle . Det er forska på dette ( uten at jeg har linken) med tradisjoner og det er en ting som betyr mest av alt for oss mennesker. Så flir i veg, men det som har blitt gjort i generasjoner betyr faktisk noe for mange. Anonymkode: 3c22a...5f6 Deg om det Anonymkode: 3a726...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. mai 2020 #55 Del Skrevet 7. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har du ikke peiling. Helt fra gammelt av har man hatt bunad fra det området man komme fra eller hvor man har aner. Det er jo det som er så kjekt når man går rundt 17 mai og ser alle de forskjellige draktene, også finner man ut hvor folk kommer fra eller har aner Anonymkode: 0efdf...ea8 Faktisk ikke. Bunader er egentlig noe ganske nytt, stammer fra første del av 1900-tallet. Noen steder, som Hardanger, brukte folkedrakter før dette, men det var ingen regler for hvordan disse skulle se ut, så alle var forskjellige. Da folkedrakter ble populært i forbindelse med Norges selvstendighet i 1905, var bruk av folkedrakter egentlig sett på som gammeldags og på vei ut de fleste steder, men så arbeidet flere, blant andre Hulda Garborg, for at folkedrakter skulle bli festplagg. I begynnelsen var det imidlertid ingen regler for at man måtte ha familie fra et sted for å kunne bruke folkedrakten derfra. Hardangerbunaden, som er nevnt her, ble faktisk sett på som en "nasjonalbunad" som alle kunne bruke. Disse bunadspoliti-reglene er av langt nyere dato. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartfugl Skrevet 7. mai 2020 #56 Del Skrevet 7. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det fungerer ikke sånn at vi bare kan kjøpe den bunaden vi liker utseendet på. Vi har bunad som er fra det stedet vi er født og oppvokst/der våre foreldre /besteforeldre kommer fra. Jeg har romsdalsbunad siden jeg kommer derifra, og synes den er enkel i forhold til mange andre bunader, men det er der jeg er oppvokst og min familie kommer fra, så det er helt uaktuelt å skaffe meg sunnmørsbunad/hardangerbunad bare fordi jeg synes den er veldig flott. Bunad er like hellig som "Ja vi elsker" eller det norske flagg. Det kødder vi ikke med! Anonymkode: 0efdf...ea8 Vel, du skal ha for å være noe av det norskeste jeg kan tenke meg: en person som ønsker å legge seg borti totalt uviktige ting andre gjør. Forstår riktignok at dette er viktig for deg, men du fåt faktisk ikke gjort noe med det så lenge ingen kan stoppe noen som ønsker å kjøpe seg en bunad. Selv ville jeg foretrukket en bunad fra mitt hjemsted, men hva andre gjør, legger jeg meg ikke borti. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #57 Del Skrevet 7. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis tradisjonen og identiteten til bunaden fra din slekt/hjemsted er sterk nok, er ikke tanken om at bunaden ikke passer kroppen eller er fin nok, ikke et tema engang. Anonymkode: 0efdf...ea8 Tull. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke bunaden fra der jeg har vokst opp og som er mitt hjem. Fordi den er grusomt stygg! Da bruker jeg LETT en annen bunad. Du bestemmer faktisk ikke hva folk skal føle om bunad fra sitt eget sted Anonymkode: 3a726...379 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. mai 2020 #58 Del Skrevet 7. mai 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hardangebunaden er Norges nasjonaldrakt. Alle har "lov" til å bruke den, tenk det! Bunadspolitiet burde lese seg opp. Blir også kalt "nasjonalen". Anonymkode: 30687...925 Dette er riktig. Bunadspolitiet har dessverre ofte lite historiekunnskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #59 Del Skrevet 7. mai 2020 Det er jo litt spesielt at alle ungjentene i Oslo har en beltestakk. Litt ødeleggende dersom bunad skal bli et moteplagg. Da forsvinner jo mangfoldet. Anonymkode: 2dce2...6ca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #60 Del Skrevet 7. mai 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Lov og lov fru Blom, det er jo ingen som nekter de, men jeg synes at innvandrere/utlendinger kan bruke sin festdrakt på samme måte som vi bruker vår bunad. De aller fleste land/kultur har jo sine særegne folkedrakter/nasjonalplagg, og jeg synes det er flott om de bruker det på våre festdager. Naboen min er 2 generasjons innvandrer fra Pakistan, og hun pynter seg i pakistansk festdrakt på 17 mai. Hun sier at det er fjernt for henne å ta på seg en bunad, selv om hun føler seg både norsk og pakistansk. Ts Anonymkode: 0efdf...ea8 Samtidig får de kjempekjeft om de skulle finne på å ha sitt eget flagg i hånda også. Det har vært et tema hvert år på denne tiden på kvinneguiden. Selv om jeg personlig aldri har sett noen med andre lands flagg på 17. mai. Men det er jamen ikke lett å være innvandrer og vite hva som er politisk korrekt hvis man skal gå i sin egen nasjonaldrakt og vifte med det norske flagget. Anonymkode: 55bd1...93a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå