Gå til innhold

Noen med gode kunnskaper om DNA og genetikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og da mener jeg ikke synsing, men som har kunnskaper. 

Har fått svar på DNA-test om etnisitet. Hadde egentlig trodd at svaret skulle bli nesten 100% skandinavisk, da jeg kjenner godt til slektslinjene bakover, og det er skandinaviske mennesker  ut i fra kunnskap i vår familie i de 5-6 slektledda som DNA-testen kunne spore bakover til. 

Ble derfor overrasket når svaret kom og jeg er 32.5% engelsk og 6% irsk/skotsk, i tillegg til skandinavisk😄 Så her må jo noen av mine formødre ha hatt et britisk eventyr?😅

Syns det var ganske mye. Med en så stor prosentandel vil det si at det er nære slektsledd? Da jeg og mine foreldre er ganske lik på våre fedre (og mødre forsåvidt) så er jeg rimelig trygg på at det ikke er der flørten har hatt sitt utspring. Men er jo veldig nysgjerrig på om jeg kan finne ut noe mer på et vis? 

Ingen av mine formødre har vært i utlandet. Men med britisk turisme på Vestlandet og britiske fiskere som fisket i norske farvann i Nord, så er jo det muligheter for at noen gener kan ha blitt krysset. Har en teori ut i fra noe som står i en kirkebok. Men er det noen som har kunnskap om hva prosentstørrelsen på den britiske etnisiteten vil si? 

Anonymkode: 0bf13...2b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At slike tester er veldig veldig unøyaktige og langt fra stemmer så presist som det du går ut fra ;)

Anonymkode: e282c...e98

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan det være forfedre som har vært på eventyr på de britiske øyer. Resultat av en eller flere slike eventyr der borte kan ha endt opp i databasen, hvorpå du igjen har fått treff på disse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du kjenner til de 65 814 menneskene i de fem nærmeste leddene, men ikke lenger, kan det jo være at 1000 av disse hadde sterke tilknytninger til England og at disse engelske genene har forplantet seg videre nedover?

Anonymkode: 479b7...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unnskyld, jeg mener om du kjenner til de 126 menneskene i de seks nærmeste leddene, men ikke lenger, kan det være at noen av disse hadde sterke tilknytninger til England og at disse engelske genene har forplantet seg videre nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slike slektskapstester er bare bullshit. Ta en test hos et annet selskap og du vil få helt andre svar. Det finnes plenty av reportasjer om folk som har sendt inn prøver til 5 selskap og fått 5 ulike svar. 

Forøvrig ville jeg aldri gitt fra meg dnaet mitt slikt, har du lest hele avtalen du signerte? Jeg leste to av dem i fjor, og ble skremt av hva du skriver under på.. 

Anonymkode: bb66a...246

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 5.5.2020 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Har fått svar på DNA-test om etnisitet. Hadde egentlig trodd at svaret skulle bli nesten 100% skandinavisk, da jeg kjenner godt til slektslinjene bakover, og det er skandinaviske mennesker  ut i fra kunnskap i vår familie i de 5-6 slektledda som DNA-testen kunne spore bakover til. 

Ble derfor overrasket når svaret kom og jeg er 32.5% engelsk og 6% irsk/skotsk, i tillegg til skandinavisk😄 Så her må jo noen av mine formødre ha hatt et britisk eventyr?😅

Syns det var ganske mye. Med en så stor prosentandel vil det si at det er nære slektsledd? Da jeg og mine foreldre er ganske lik på våre fedre (og mødre forsåvidt) så er jeg rimelig trygg på at det ikke er der flørten har hatt sitt utspring. Men er jo veldig nysgjerrig på om jeg kan finne ut noe mer på et vis? 

Ingen av mine formødre har vært i utlandet. Men med britisk turisme på Vestlandet og britiske fiskere som fisket i norske farvann i Nord, så er jo det muligheter for at noen gener kan ha blitt krysset. Har en teori ut i fra noe som står i en kirkebok. Men er det noen som har kunnskap om hva prosentstørrelsen på den britiske etnisiteten vil si? 

Jeg tok en slik DNA test. Og vet veldig mange ledd bakover av slekten. Jeg fikk 36% skandinavisk. Det er min mor som er skandinavisk. Jeg har hennes slektslinje århundrer tilbake. Tydeligvis fikk jeg 74% arvemateriale av min far. Han har ingen skandinaviske gener i noe ledd. Og det er både synlig og merkbart at jeg har arvet mye fra han. 

Så for din del bil jeg si at her er det noe snusk i nære relasjoner. Det er mang en sjømann som har vært innom de vestlandske havner. 

Anonymkode: 852e2...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regnestykket ble feil ser jeg. Hahahahaha. 110%...  32+ 68 tror jeg det var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2020 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Med så stor prosent er jo en av foreldrene dine nesten 100% britisk/irske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok en slik DNA test. Og vet veldig mange ledd bakover av slekten. Jeg fikk 36% skandinavisk. Det er min mor som er skandinavisk. Jeg har hennes slektslinje århundrer tilbake. Tydeligvis fikk jeg 74% arvemateriale av min far. Han har ingen skandinaviske gener i noe ledd. Og det er både synlig og merkbart at jeg har arvet mye fra han. 

Så for din del bil jeg si at her er det noe snusk i nære relasjoner. Det er mang en sjømann som har vært innom de vestlandske havner. 

Du arver 50% prosent av begge foreldre. 

Anonymkode: 5ab41...910

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mangler helt helt grunnleggende kunnskap om arvelære (det at man får 50% fra hver forelder er pensum på barneskolen...). 

Det er ikke så viktig at du ikke kan det grunnleggende, men det skremmer meg at du kan si til en fremmed at hun har snusk i sine nære relasjoner.  Du må jo selv vite at du ikke kan noen ting?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man arver alltid 50% fra hver forelder, som igjen har arvet 50% fra sine foreldre. Man arver derfor 25% fra hver besteforelder. Hvis vi forutsetter at tallene TS har fått stemmer har sannsynligvis en besteforelder vært nesten helt britisk (hatt 2 britiske foreldre), og en eller flere besteforeldre har hatt litt britiske gener. Jeg ville ikke stolt så veldig mye på tallene. Det kan likevel skje på en ganske skjult måte. F.eks. kan to britiske familier ha flyttet til Norge, fått to barn (oldeforeldrene) som har funnet hverandre, og fått en av besteforeldrene til TS. Da vil de ikke ha regnet seg selv som britiske.

Anonymkode: f477d...1d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man arver alltid 50% fra hver forelder, som igjen har arvet 50% fra sine foreldre. Man arver derfor 25% fra hver besteforelder. Hvis vi forutsetter at tallene TS har fått stemmer har sannsynligvis en besteforelder vært nesten helt britisk (hatt 2 britiske foreldre), og en eller flere besteforeldre har hatt litt britiske gener. Jeg ville ikke stolt så veldig mye på tallene. Det kan likevel skje på en ganske skjult måte. F.eks. kan to britiske familier ha flyttet til Norge, fått to barn (oldeforeldrene) som har funnet hverandre, og fått en av besteforeldrene til TS. Da vil de ikke ha regnet seg selv som britiske.

Noen gener er også sterke, sønnen min har trekk fra nesa til tippolderfaren sin på sin fars side.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man arver 50% fra mor og 50% fra far. Men man arver nødvendigvis ikke 25% fra hver besteforelder. 

Den 50% du arver fra din far kan, teoretisk, kun være gener fra hans far. 

Sannsynligheten er størst for at du arver en god slump fra både farmor og farfar, men det er virkelig ikke slik at du garantert arver 25% fra hver. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av foreldrene dine har ukjent pappa. (altså, en av bestefedrene dine er ikke ekte far). Man arver 50% av mor og 50% av far. 

Anonymkode: c0e46...e03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du arver 50% prosent av begge foreldre. 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mangler helt helt grunnleggende kunnskap om arvelære (det at man får 50% fra hver forelder er pensum på barneskolen...). 

Det er ikke så viktig at du ikke kan det grunnleggende, men det skremmer meg at du kan si til en fremmed at hun har snusk i sine nære relasjoner.  Du må jo selv vite at du ikke kan noen ting?

Hvordan forklare svaret jeg fikk da? Og noen arver mer fra den ene enn den andre. Derfor noen ligner kun en forelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har selv tatt en DNA-test, pga mye eksotisk utseende i slekta og rykter om forfedre som var arbeidsinnvandrere fra sør-Øst-Europa. Ingen spor i kirkebøker, kun norske navn. 
Men DNA-testen bekreftet ryktene, jeg er ca 12 prosent østeuropeisk. En litt mindre prosentandel finsk og 2% afrikaner(!) Det siste kan være støy.

Rent matematisk skulle man da tro at en oldefar født rundt 1850 (vet hvilken gren dette kommer fra basert på utseende og geografi) var fra Øst-Europa, men så matematisk tror jeg ikke at det er. Men at faren hans igjen var østeuropeer er mulig. Må huske at det ikke alltid er den som er oppført i kirkeboken som er far. Men dette er nok vanskelig å finne ut, mye folk har skjult opp gjennom tidene. 
I ditt tilfelle høres det veldig ut som en besteforelder har sterk britisk tilknytning. Men må huske at skandinaver og briter er relativt like populasjoner genetisk sett. 

Anonymkode: b5b94...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har selv tatt en DNA-test, pga mye eksotisk utseende i slekta og rykter om forfedre som var arbeidsinnvandrere fra sør-Øst-Europa. Ingen spor i kirkebøker, kun norske navn. 
Men DNA-testen bekreftet ryktene, jeg er ca 12 prosent østeuropeisk. En litt mindre prosentandel finsk og 2% afrikaner(!) Det siste kan være støy.

Rent matematisk skulle man da tro at en oldefar født rundt 1850 (vet hvilken gren dette kommer fra basert på utseende og geografi) var fra Øst-Europa, men så matematisk tror jeg ikke at det er. Men at faren hans igjen var østeuropeer er mulig. Må huske at det ikke alltid er den som er oppført i kirkeboken som er far. Men dette er nok vanskelig å finne ut, mye folk har skjult opp gjennom tidene. 
I ditt tilfelle høres det veldig ut som en besteforelder har sterk britisk tilknytning. Men må huske at skandinaver og briter er relativt like populasjoner genetisk sett. 

Jeg har også spesielle trekk til å være norsk, men jeg er mellomblond og blåøyd naturlig.  Jeg fikk 4,6% finsk og resten skandinavisk.  Var sikker på det var noe øst-europeisk der iom, at min far påstår at hans far (min farfar) var tater. Men dengang ei. Brukte myheritage.com. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også spesielle trekk til å være norsk, men jeg er mellomblond og blåøyd naturlig.  Jeg fikk 4,6% finsk og resten skandinavisk.  Var sikker på det var noe øst-europeisk der iom, at min far påstår at hans far (min farfar) var tater. Men dengang ei. Brukte myheritage.com. 

Tater el romani er vel vanskelig å spotte på sånn test. De er resultat av bølger av rom/sigøynere som har vandret oppover i Europa. Første bølgen  kom på 1500-tallet. Romani-folket er dette folkeslaget, veldig utblandet med innfødt befolkning. 
Brukte MyHeritage jeg også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.5.2020 den 21.19, Apocalypte skrev:

Med så stor prosent er jo en av foreldrene dine nesten 100% britisk/irske. 

Eller at begge foreldrene va 15% britiske og at hun arvet alt av dette.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklare svaret jeg fikk da? Og noen arver mer fra den ene enn den andre. Derfor noen ligner kun en forelder. 

Man arver like mye fra begge, men noen ting kan være dominant slik at det gir utslag i den ene retningen. Du vil fremdeles være bærer av det andre slik at barn eller barnebarn eller... kan få hentet det frem igjen. Dermed vil det også være mulig at om noen oldeforeldre hadde britiske gener, vil de ha blitt ført videre helt ned til ts selv om ingen av dem har vært 100 % britiske. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...