AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 Hei! Jeg og min Samboer kan få låne penger til hus i banken vår, men vi har verken egenkapital eller kausjonist. Vi er begge skilt, og har gått ut av hver vår skilsmisse med enten 0,- og den andre med minus . Vi har 5 barn (jeg har 3, han har 2) som ikke kan bo hos oss samtidig pga av at leiligheten vi leier kun har 3 soverom. Vi har siden vi ble samboere spart 50 tusen, og årsinntektene våre er greie. Min på 700 k og hans på 800 k. Dersom vi skal spare egenkapital til bolig med 5-6 soverom i vårt område, vil det ta oss ca 5-7 år før vi er der, noe som ikke er særlig gunstig mtp barna våre. Kommunen vår er tomme for midler til startlån men syntes våres sak hørtes ut til en grunn for å få hjelp! Frem til spørsmålet ; Har noen her søkt startlån til en annen kommune enn den kommunen dere skulle bosette dere i ? Dette er opp til hver enkel kommune, så vi håper så inderlig at det finnes en kommune der som har midler uten krav om at vi skal bosette seg i deres kommune. (grunnen for at vi ikke får foreldrene våre til å kausjonere e fordi de bor på sykehjem og er uføretrygdet) Anonymkode: 5f81a...e78
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 HAHAHAHAHAHAHAHA nei. Dere har ingen sjanse... Anonymkode: 41f25...789 4
Gjest Huder Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: HAHAHAHAHAHAHAHA nei. Dere har ingen sjanse... Anonymkode: 41f25...789 Fordi ? Jeg snakket med kommunen jeg bor i, idag. Ifølge han var dette mulig, da vi trenger en større bolig raskere en alle årene det vil ta å spare. Kritikerene fra husbanken som vi går under: Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig. Du får ikke lån i vanlig bank og kan ikke spare penger til egenkapital. Spørsmålet var om noen her hadde fått i annen kommune enn den de bodde i. Ikke om vi hadde sjanse til å få eller ikke. Vi kan spare penger til egenkapital, men dette vil ta så mange år, at ungene våre er nødt til å bo oppå hverandre i mellomtiden, noe som ikke er gunstig i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, Huder skrev: Fordi ? Jeg snakket med kommunen jeg bor i, idag. Ifølge han var dette mulig, da vi trenger en større bolig raskere en alle årene det vil ta å spare. Kritikerene fra husbanken som vi går under: Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig. Du får ikke lån i vanlig bank og kan ikke spare penger til egenkapital. Spørsmålet var om noen her hadde fått i annen kommune enn den de bodde i. Ikke om vi hadde sjanse til å få eller ikke. Vi kan spare penger til egenkapital, men dette vil ta så mange år, at ungene våre er nødt til å bo oppå hverandre i mellomtiden, noe som ikke er gunstig i det hele tatt. Dere har for mye penger. Andre trenger uansett bolig mer enn dere. Hva med å spare penger heller? Dere klarer å spare til egenkapital selv. Anonymkode: 41f25...789 2
Gjest Huder Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har for mye penger. Andre trenger uansett bolig mer enn dere. Hva med å spare penger heller? Dere klarer å spare til egenkapital selv. Anonymkode: 41f25...789 Med 5 barn, og faste utgifter har vi ikke for mye penger nei. Dersom vi lever etter SIFO sitt budsjett, og trekker fra alle utgifter har vi 15 tusen igjen i mnd. Det vil da ta 5-7 år å spare den kapitalen. Hvis vi sparer 15 tusen i mnd, noe som nesten er umulig. Barna er 16,14,11,8 og 5 år. så ungene er jo flyttet ut før vi har skrapt sammen disse pengene. uansett, du har tydeligvis ikke fått startlån av en kommune som ikke er hjemkommunen din!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 2 minutter siden, Huder skrev: Med 5 barn, og faste utgifter har vi ikke for mye penger nei. Dersom vi lever etter SIFO sitt budsjett, og trekker fra alle utgifter har vi 15 tusen igjen i mnd. Det vil da ta 5-7 år å spare den kapitalen. Hvis vi sparer 15 tusen i mnd, noe som nesten er umulig. Barna er 16,14,11,8 og 5 år. så ungene er jo flyttet ut før vi har skrapt sammen disse pengene. uansett, du har tydeligvis ikke fått startlån av en kommune som ikke er hjemkommunen din! Hvorfor ikke leie fram til muligheten er der som mange andre må? Startlån er mest for de som sliter økonomisk/har lite penger. Anonymkode: ff204...f72 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 Jeg trodde startlån var for lavtlønnede... Anonymkode: f4bcc...052 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 Får dere lån i vanlig bank, har dere da ikke mulighet til et startlån? Skjønte ikke dette.. Anonymkode: f1a2b...1b9
Gjest Huder Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Får dere lån i vanlig bank, har dere da ikke mulighet til et startlån? Skjønte ikke dette.. Anonymkode: f1a2b...1b9 Jo, selv om du får lån i banken med forbehold kausjon kan kommunen / Nav / Husbanken hjelpe med å garantere for 18% i kausjon som ikke er mulig å oppnå av noen i familien.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #10 Skrevet 5. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får dere lån i vanlig bank, har dere da ikke mulighet til et startlån? Skjønte ikke dette.. Anonymkode: f1a2b...1b9 Startlån er et lån som de med spesielt vanskeligstilt økonomi ved kan få uten egenkapital som man må ha ved vanlig lån. Det er ikke beregnet på folk med tilsammen 1,5 mill i inntekt som har mulighet til å spare. Om det så tar 10 år. Anonymkode: ff204...f72 4
Gjest Huder Skrevet 5. mai 2020 #11 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Startlån er et lån som de med spesielt vanskeligstilt økonomi ved kan få uten egenkapital som man må ha ved vanlig lån. Det er ikke beregnet på folk med tilsammen 1,5 mill i inntekt som har mulighet til å spare. Om det så tar 10 år. Anonymkode: ff204...f72 Har snakket med han som sitter på pengekassen i kommunen jeg bor i, og i følge han kan vi få hjelp med den summen vi trenger i kausjon. Jeg fortalte han livssituasjonen vår, etter skilsmissene, forbrukslån, antall unger, årsinntekter og ja, alt .. Han var positiv men som sakt var kassen i kommunen jeg bor i tom! Han mente derimot at flere kommuner hadde stort fokus på spesielt skilsmisse familier og familier med små barn skulle ha gode boforhold. uansett, jeg er forberedt på ett avslag så det skal jeg leve med, jeg er absålutt ikke i noe fattig grense eller har dårlig økonomi, men føler meg hjelpesløs over å ikke kunne ha mine og min samboers barn hjemme sammen en helg fordi vi mangler 3 soverom , og har veldig liten plass!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #12 Skrevet 5. mai 2020 Hvordan er det mulig å bare ha 15 000 igjen i mnd når man sitter med 1,5 millioner i årsinntekt? JEG har 410 000 i året, og har 10-12 000 igjen i mnd når alle regninger er betalt, men før maten er betalt. At dere med det mangedoble ikke har mer, finner jeg ufattelig. Hva er det egentlig dere bruker penger på? Har dere to biler, hytte, båt, og gud vet hva? Anonymkode: 92c46...ab7 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 Og er lite PS! Iflg Husbankens egne retningslinjer på deres nettsider, så gis husbanklån til "varig vanskeligstilte". Sitat. Med halvannen million i årslønn, er det helt umulig å kategorisere dere som "vanskeligstilte". Det er du vel enig i? Anonymkode: 92c46...ab7 5
Gjest Huder Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig å bare ha 15 000 igjen i mnd når man sitter med 1,5 millioner i årsinntekt? JEG har 410 000 i året, og har 10-12 000 igjen i mnd når alle regninger er betalt, men før maten er betalt. At dere med det mangedoble ikke har mer, finner jeg ufattelig. Hva er det egentlig dere bruker penger på? Har dere to biler, hytte, båt, og gud vet hva? Anonymkode: 92c46...ab7 Med 5 barn i forskjellige aldere bruker vi hvertfall 12 tusen i mnd bare i barnehage / SFO og barnebidrag til hans eg kone. 2 billån 1 forbrukslån etter å ha solgt med tap fra mitt forje ekteskap 1 studie lån Husleie, strøm, Internett, mobil, og ja ellers vanlige faste utgifter som forsikringer å slik som alle andre har. Vi hadde ikke 1,5 mil utbetalt, vi betaler skatt . Jeg tok årsinntekt før skatt!
Gjest Huder Skrevet 5. mai 2020 #15 Skrevet 5. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og er lite PS! Iflg Husbankens egne retningslinjer på deres nettsider, så gis husbanklån til "varig vanskeligstilte". Sitat. Med halvannen million i årslønn, er det helt umulig å kategorisere dere som "vanskeligstilte". Det er du vel enig i? Anonymkode: 92c46...ab7 nei, det er ikke bare for Vanskeligstilte folk. Det er også for barnefamilier som ikke komme seg inn på boligmarked på egenhand og trenger stabil bolig raskt.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #16 Skrevet 5. mai 2020 22 minutter siden, Huder skrev: nei, det er ikke bare for Vanskeligstilte folk. Det er også for barnefamilier som ikke komme seg inn på boligmarked på egenhand og trenger stabil bolig raskt. Skjønner absolutt at dere har behov for en større bolig med tanke på barna, men hvorfor kan dere ikke leie noe større da? Må dere kjøpe liksom? Anonymkode: 4e2c1...778 2
GulSitron Skrevet 5. mai 2020 #17 Skrevet 5. mai 2020 37 minutter siden, Huder skrev: Med 5 barn i forskjellige aldere bruker vi hvertfall 12 tusen i mnd bare i barnehage / SFO og barnebidrag til hans eg kone. 2 billån 1 forbrukslån etter å ha solgt med tap fra mitt forje ekteskap 1 studie lån Husleie, strøm, Internett, mobil, og ja ellers vanlige faste utgifter som forsikringer å slik som alle andre har. Vi hadde ikke 1,5 mil utbetalt, vi betaler skatt . Jeg tok årsinntekt før skatt! MÅ dere ha to biler da? Evt selg begge bilene og betal ned de lånene. 1
Gjest Huder Skrevet 5. mai 2020 #18 Skrevet 5. mai 2020 26 minutter siden, GulSitron skrev: MÅ dere ha to biler da? Evt selg begge bilene og betal ned de lånene. ja, vi er veldig avhengige av begge bilene. Vi bor ikke i by, det går buss 1 gang i timen, og det er over hode ikke mulig å ta buss til noen av våre jobber, heller ikke mulig å hente/levere barn med kollektiv trafikk. ingen tog, eller trikk her i området. Kun buss 1 gang i timen!
Gjest Huder Skrevet 5. mai 2020 #19 Skrevet 5. mai 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner absolutt at dere har behov for en større bolig med tanke på barna, men hvorfor kan dere ikke leie noe større da? Må dere kjøpe liksom? Anonymkode: 4e2c1...778 Dersom vi skal leie en større bolig, vil utgiftene øke med minst 7 tusen i: høyere husleie, høyere strøm utgifter. Med å øke antall soverom fra 3 til 5 øker leien med minst 5 tusen i mnd, dessuten eksisterer det ikke her heller. Da må vi flytte til byen, dvs; enda høyere leie 😅 boligene i vårt område er så «billige» at det er billigere å eie bolig enn å leie bolig. Her får vi 3 etasjers 250 kV med 6 soverom, 2 bad, stor garasje. Til 3,7 millioner. Betjene ett lån på den summen er samme pris vi betaler i leie idag. altså alt er tatt i betraktning, siste utvei er hjelp fra Husbank/Kommune . Vi har ikke spurt venner om kausjon naturligvis. Når foreldre bor på sykehjem tar kommunen 80% av trygden, derfor er ikke foreldre aktuell som kausjonist.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #20 Skrevet 5. mai 2020 3 timer siden, Huder skrev: ja, vi er veldig avhengige av begge bilene. Vi bor ikke i by, det går buss 1 gang i timen, og det er over hode ikke mulig å ta buss til noen av våre jobber, heller ikke mulig å hente/levere barn med kollektiv trafikk. ingen tog, eller trikk her i området. Kun buss 1 gang i timen! Må dere ha lån på bil da? Får helt ålreite eldre biler som til en pris hvor man ikke trenger lån. Alt handler om prioritering. Må si jeg reagerer på hvor lett det skal være å få hjelp. Det er mye leiemuligheter rundt omkring og det er ingen fare for å bli husløs. Anonymkode: ff204...f72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå