Gå til innhold

Vannbåren varme. Noen med erfaringer?


Annie

Anbefalte innlegg

Vi skal legge vannbåren varme i første etasje nå når vi bygger på huset. Hvordan virker det på bad, når det f.eks er 20 kuldegrader ute? (Vi skal ha egen termostat til badet)

Kjøkkenet? Hvordan funker det med varmen under kjøkkeninnredningen?

Gleder meg til å få varme i gulvene, men er samtidig spent på om det blir som å ha varmekabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk.Elisabeth

Vi flyttet inn i hus i fjor, og har vannbåren varme i alle gulv. Det fungerer ypperlig, og jeg tror ikke at jeg noen gang kan flytte derifra!!! Gled deg!

Vi har ventiler på et teknisk rom som vi kan regulere, for de forskjellige rommene. På badet har vi skrudd på ganske mye, men som f.eks på soverommet har vi det på lavt.

Det fungerer slik at man stiller inn på at det f.eks skal være 18 grader på stua, så regulerer det seg etter hvordan været er ute. Eneste ulempen er at det tar litt lenger tid før det stabiliserer seg, enn hva det gjør om du regulerer varmekabler.

Med vannbåren varme kan du ha tepper på gulvene forresten, noe du ikke kan ha om det er varmekabler.

Gled deg til du flytter inn, det er rene himmelriket om man er vant til kaldt hus!!! :P

( en annen ulempe er forresten at du omtrent fryser ihjel når du er på besøk hos andre!!! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke dette selv, men kjenner en som er i bransjen veldig godt. Han har bare positivt å si om det. Vannbåren varme fungerer ypperlig, er verdt investeringen, og er noe sannsynligvis flere og flere kommer til å bruke i fremtiden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vannbåren varme i huset. Er gift med en ekspert på området, så her var det overhodet ingen diskusjon! Kun det beste var godt nok! :wink:

En av fordelene er også at varmen oppleves mye mer behagelig enn ved tradisjonelle elektriske varmekabler. Var nettopp på besøk hos noen med nytt hus som hadde varmekabler overalt, og følte nesten at jeg ble "kokt" gjennom beina! Det var en ganske ubehagelig varme inni huset. Den følelsen får du ikke med vannbåren varme, det er en helt annen opplevelse av komfort!

Jada - du kan absolutt glede deg!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på å bygge hus, har nettopp kommet i gang. Har allerede hatt ekstrautgifter pga sprenging, og det ser ut til at vannbåren varme blir en kostbar investering.

213000 + boring (40000-60000).

Hvordan er det med strømutgifter, blir de virkelig mye lavere?

Mannen min vil absolutt ha vannbåren varme, da vi får et hus på omtrent 300 kvadrat, men jeg ser jo bare ekstrainvesteringen på i underkant av 300 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal fyre opp den vannbårne varmen med strøm. Men det som er genialt er at man kan koble til andre varmekilder etterhvert. Borrer dere etter grunnvann da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på å bygge hus, har nettopp kommet i gang. Har allerede hatt ekstrautgifter pga sprenging, og det ser ut til at vannbåren varme blir en kostbar investering.

213000 + boring (40000-60000).  

Hvordan er det med strømutgifter, blir de virkelig mye lavere?

Mannen min vil absolutt ha vannbåren varme, da vi får et hus på omtrent 300 kvadrat, men jeg ser jo bare ekstrainvesteringen på i underkant av 300 000.

Forstår jeg deg rett at kostnaden ved å legge vannbåren varme hos dere vil beløpe seg til 300.000,- inkl. boring ned til vann? I så fall er det ikke verdt investeringen.

Vi driver også og bygger hus på drøyt 300 m2...og har lagt opp system for vannbåren varme....det gjør vi fordi vi knapt betaler for systemet og gjør jobben selv.

Vannbåren varme er vel dette tiårets hype...på samme måte som varmegjennvinning var for noen år siden.

:o kr. 300.000,- er jo flåeri....hjelpe meg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også veldig fornøyd.

Eneste jeg angrer på er at vi ikke la varmekabler i tillegg på badet. Da slipper du å måtte kjøre hele systemet nå om sommeren bare for å få lunk på baderomsgulvet.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok neppe betale seg tilbake over tid å investere i et anlegg for vannbåren varme. Her handler det om å være villig til å betale for komfort. Og vannbåren varme er uten tvil framtiden. Det er også sunnere å ha rent vann sirkulerende under beina enn elektriske kabler.

Vi fikk anlegget til innkjøpspris og mannen min har lagt det selv i alle 3 etasjer. Dermed har det kostet oss en brøkdel i forhold til om vi skulle betalt full pris og fått arbeidet gjort av rørlegger.

Vi har energiborehull i hagen. Dette er selvsagt ikke en forutsetning for vannbåren varme, men en måte å varme opp vannet på. Energiborehullet bidrar selvfølgelig til å holde energiutgiftene våre nede og denne investeringen vil tjene seg inn over noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energiborehull, er det det samme som jeg skriver om?

Vi må visst bore 2 hull, hvert 65 m dypt!

Nitha, hva kostet deres system da?

Har fulgt med på dagboken din, og også på hjemmesiden. Veldig mye god info der, og artig å se hvordan huset ble etterhvert!

Det ble jo kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det husker jeg ikke, dessverre. Det står sikkert i dagboka :-)

Jeg har ennå ikke fått lagt ut den nye siden, men jeg skal få gjort det en dag i sommerferien - trur eg...

Vi vil vurdere å borre etter jordvarme etter hvert vi også. Fram til nå har vi faktisk brukt mindre på vårt system enn på et tilsvarende hos en elingeniør, som følger med på slikt, så det er vi fornøyd med. Det drar jo litt ekstra i oppstarten.

Som noen var inne på her skal en nok kanskje se an litt hvem som har beregnet sparepotensialet på vannbårent system - men at det er behagelig, det er det ingen tvil om.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...