Gå til innhold

"Du skremmer mannfolk, du er for sterk!"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne får jeg høre i varianter fra både venner og menn jeg har datet. At jeg visst skal være for sterk (ikke fysisk), for uavhengig, og dermed "skremmer" menna, eller framstår uattraktiv. 

Jeg er en dame i slutten av 30-åra, har to hjemmeboende barn, og har ikke familie. Siden det ble slutt med barnefaren for noen år siden har jeg dermed klart meg selv; skifter dekk på bil og sykler, flislegger bad, monterer skap og hyller, beiser terrassen pluss alt det andre mer "damete" (?) som å bake brød, vaske klær, stryke gardiner osv. Poenget er at alt må gjøres, og jeg har lært meg å gjøre slikt selv siden jeg ikke har så god råd at jeg kan kjøpe slike tjenester. 

Alt jeg ønsker er å finne en mann som ikke ser på dette som "konkurranse", dessverre er det slik jeg har følt det med eksmannen min og de jeg har involvert meg noe med siden; de kritiserer det jeg har tenkt å gjøre ("flislegging er veldig vanskelig å få til bra, tenk på det når du skal selge her"), eller stiller kontrollspørsmål til det jeg har gjort ("har du husket å etterstramme mutterne når du har kjørt litt?"), i stedet for å si noe hyggelig/rosende, eller tilby seg å hjelpe.

Får jeg disse menna til å føle at de ikke er mann nok? Hvordan kan jeg "balansere" det bedre? 

Anonymkode: c2805...8b8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du ha en mann som ser på det at du skifter dekk som konkurranse? En mann som føler seg truet av sånt er da ikke noe å ha. 

Anonymkode: 6e269...950

• Liker 23
Skrevet

Finn en mann som liker deg som du er. Folk sier så mye teit. Jeg er kvinne og mest handy i vårt forhold. Har aldri vært et tema at jeg er for lite kvinnelig eller mannen for lite mann. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke på den der kommentaren. Joda, det er sikkert menn i 2020 som ikke takler selvstendige damer, men de representerer ikke majoriteten. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

" de kritiserer det jeg har tenkt å gjøre ("flislegging er veldig vanskelig å få til bra, tenk på det når du skal selge her"), eller stiller kontrollspørsmål til det jeg har gjort ("har du husket å etterstramme mutterne når du har kjørt litt?"), i stedet for å si noe hyggelig/rosende, eller tilby seg å hjelpe.

Dette er slik menn snakker til hverandre, jeg har aldri fått skryt fra en kompiss for å ha byttet dekk, bare  kommentaer om jeg har brukt korrekt moment på boltene eller om jeg dobbelsjekka om hjulmutterene har korrekt kon.

I går monterte jeg en paviljong på terrassen vår, sendte en snap ut til mange og eneste svar jeg fikk fra andre menn var "har du husket å skru den fast? ellers forsvinner den ved første vindpust"

Gratulerer du er herved en av gutta :)

Anonymkode: 7557c...a48

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Sliter med å tro på det jeg og. Det høres mer ut som en trøstereplikk du får når du spør hvorfor du blir avvist.

Anonymkode: 4ce77...881

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne får jeg høre i varianter fra både venner og menn jeg har datet. At jeg visst skal være for sterk (ikke fysisk), for uavhengig, og dermed "skremmer" menna, eller framstår uattraktiv. 

Jeg er en dame i slutten av 30-åra, har to hjemmeboende barn, og har ikke familie. Siden det ble slutt med barnefaren for noen år siden har jeg dermed klart meg selv; skifter dekk på bil og sykler, flislegger bad, monterer skap og hyller, beiser terrassen pluss alt det andre mer "damete" (?) som å bake brød, vaske klær, stryke gardiner osv. Poenget er at alt må gjøres, og jeg har lært meg å gjøre slikt selv siden jeg ikke har så god råd at jeg kan kjøpe slike tjenester. 

Alt jeg ønsker er å finne en mann som ikke ser på dette som "konkurranse", dessverre er det slik jeg har følt det med eksmannen min og de jeg har involvert meg noe med siden; de kritiserer det jeg har tenkt å gjøre ("flislegging er veldig vanskelig å få til bra, tenk på det når du skal selge her"), eller stiller kontrollspørsmål til det jeg har gjort ("har du husket å etterstramme mutterne når du har kjørt litt?"), i stedet for å si noe hyggelig/rosende, eller tilby seg å hjelpe.

Får jeg disse menna til å føle at de ikke er mann nok? Hvordan kan jeg "balansere" det bedre? 

Dette gjør jo damer hele tida også; «kjøpte du med den paprikaen»? «Husket du å støvsuge under sofaen»? Osv. Men det betyr neppe at damer føler seg truet av en mann som handler inn og rengjør hus.  

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Det er da vel så mange som setter pris på at du kan mye i livet. Hadde du f.eks vært interessert i gård er kunnskap og vilje gull verdt. Ser at flere havner med menn som er lite praktisk anlagte, og hvor positivt er det ikke da å kunne gjøre litt (og lære han) slik at ikke alle penger går ut? En partner å sparre og samarbeide godt med i oppgaver er jo også flott. 

Anonymkode: e0317...030

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er slik menn snakker til hverandre, jeg har aldri fått skryt fra en kompiss for å ha byttet dekk, bare  kommentaer om jeg har brukt korrekt moment på boltene eller om jeg dobbelsjekka om hjulmutterene har korrekt kon.

I går monterte jeg en paviljong på terrassen vår, sendte en snap ut til mange og eneste svar jeg fikk fra andre menn var "har du husket å skru den fast? ellers forsvinner den ved første vindpust"

Anonymkode: 7557c...a48

Veldig sant det der.

Det er kvinner som er opptatt av ros og komplimenter. Menn gjør ikke slikt med hverandre, du vil aldri høre kompiser si "så fin du er i dag!" eller "så flink du var nå!" til hverandre. Menn gir kun komplimenter til kvinner, og det fordi de har lært seg at menn ønsker/forventer/krever dem.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

*at kvinner forventer

Skrevet

Er bare bra at du er sterk Og selvstendig. Fortsett med det. Skikkelig girl power

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du ha en mann som ser på det at du skifter dekk som konkurranse? En mann som føler seg truet av sånt er da ikke noe å ha. 

Anonymkode: 6e269...950

Nei, det er jo nettopp det jeg ikke vil. Jeg vil gjerne kunne gjøre sånt uten å føle at nå har jeg trampa på ballene hans, eller at han kan tilby seg å gjøre sånt for meg (når forholdet er etablert, jeg ønsker ikke en mann *for* å få hjelp til disse tingene)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cinnamondiva skrev:

Er bare bra at du er sterk Og selvstendig. Fortsett med det. Skikkelig girl power

Takk! 😘

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cinnamondiva skrev:

Her kommer det en kommentar fra en ekte jente. Hører aldri noen si skikkelig man power om noe menn gjør.

Anonymkode: db7eb...96d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer det en kommentar fra en ekte jente. Hører aldri noen si skikkelig man power om noe menn gjør.

Ekskona mi fikk også høre at hun var så sterk av sine venninner da hun forlot mann og barn. Hadde det vært motsatt, hadde jeg vel sviktet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha 😄 

Men prøver jo ikke å "være en av gutta". Jeg er bare meg, som vil bli verdsatt og behandlet som meg, og ikke som en av gutta eller en kompis 🙄

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo nettopp det jeg ikke vil. Jeg vil gjerne kunne gjøre sånt uten å føle at nå har jeg trampa på ballene hans, eller at han kan tilby seg å gjøre sånt for meg (når forholdet er etablert, jeg ønsker ikke en mann *for* å få hjelp til disse tingene)

De aller fleste kvinner kan gjøre sånt uten at menn føler de blir «trampet på ballene». 

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Du høres helt fantastisk ut spør du meg. Nesten for godt til å være sant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Raven.Writingdesk skrev:

De aller fleste kvinner kan gjøre sånt uten at menn føler de blir «trampet på ballene». 

Vet ikke om denne kommentaren bidro konstruktivt, jeg. Hva mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Da må vi kvinner begynne å rose menn når de støvsuger og tar ut av oppvaskmaskinen. Det gidder jeg ikke.

Anonymkode: 4b205...5d0

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...