Gå til innhold

Katt på laang biltur?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Vi skal flytte et sted langt unna hvor mannen min skal studere. Vi tenker etterhvert på å skaffe oss to katter. Det vil være 10 timers biltur hjem når det blant annet er jul og noen andre ferier. Vi kommer nok ikke til å reise så ofte hjem, da jeg har fått meg jobb på plassen vi skal bo på i de 2 åra vi bor der. Noen som har noen erfaringer om å reise med katt? I værste fall så venter vi med katt om vi ser at det ikke er mulig med transport såklart, men savner å ha en firebent venn i hverdagen. 

Ønsker kun seriøse svar :)

Anonymkode: 814dc...d51

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine hater bil. Blir super stressa av det, sitter å peser i buret.

MEN jeg var ikke flink til å gjøre bil normalt for dem. Bare se på Jesperpus og Kasper. De reiser rundt, i bil, på tog. Uten problem. Men du må lære opp katten når de enda er unge, ut på tur, hele tiden. Lær dem til at bil ikke er farlig. Lær dem at buret ikke er farlig. La dem bli så vandt til det at de sovner uten problem.

Det er fult mulig for alle katter, men man må gjøre en innsats med dem, som jeg ikke har gjort, og må gjennom en kamp hver gang jeg skal til vetrinæren 😬

Anonymkode: b97ce...7bd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine hater bil. Blir super stressa av det, sitter å peser i buret.

MEN jeg var ikke flink til å gjøre bil normalt for dem. Bare se på Jesperpus og Kasper. De reiser rundt, i bil, på tog. Uten problem. Men du må lære opp katten når de enda er unge, ut på tur, hele tiden. Lær dem til at bil ikke er farlig. Lær dem at buret ikke er farlig. La dem bli så vandt til det at de sovner uten problem.

Det er fult mulig for alle katter, men man må gjøre en innsats med dem, som jeg ikke har gjort, og må gjennom en kamp hver gang jeg skal til vetrinæren 😬

Anonymkode: b97ce...7bd

Takk for svar! Ja absolutt, går jo an å ta de med i bil om man kun skal ned på butikken, fylle diesel eller andre små ting så de blir vant til det :)! 

Skrevet

Vi pleide å ta med katten på 8-timers bilturer et par ganger i året. Hun var ikke superfornøyd og var sliten da vi kom fram, men det gikk helt fint. Vi pleide å gi henne noen lufteturer og en lengre pause underveis. Vi lærte henne å akseptere sele og å kjøre bil fra hun var bitteliten 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, venn den til det fra den er kattunge, så går det sikkert bra. Jeg har vært på biltur med en katt som mjauet konstant på hele turen (fire timer) og det var ikke hyggelig for noen.

Anonymkode: ed434...ce9

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du venner pus til å kjøre bil mens den er liten går det sikkert bra. For at buret skal være ålreit bør det stå fremme hele tiden, så blir det en koseplass. Med så lang biltur kan det være lurt å venne pus til sele, så kan pus luftes i den underveis og når dere er på besøk. Bare spør hvis du lurer på noe mer i forhold til dette. Du kan også sjekke ut FB-gruppa «turkatter»

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, alle sammen! 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 katter. 2 av dem synes biltur er helt greit. Sistemann blir skikkelig bilsyk. Det går greit så lenge hun ikke er i bur, men da må vi være to når vi skal noe. Har kjøpt sikkerhetssele til katt, men ikke prøvd den enda.

Da vi hentet henne ble hun skikkelig dårlig og både kastet opp, bæsjet og tisset i buret sitt.

Anonymkode: e647d...48a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge katten min får ligge på fanget og ikke må være i buret går det greit. Han peser likevel men var med på campingferie i fjor med mye kjøring, gikk helt fint når han ble vant.

Anonymkode: 850c8...ad6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil de gjøre fra seg når man har pauser og går tur i bånd? Siden de må komme seg på do før 10 timer er gått

AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke gjort. De fleste katter misliker lange kjøreturer, og sitte i bur i bilen og mange timer. Mange katter blir kjemperedde! Og hva hvis den kommer seg løs? Da forsvinner den, da den blir redd og løper av gårde, og ikke kjenner til luktene i nabolaget. Siden dere bare skal være på dette nye stedet i et par år, hadde jeg uten tvil ventet med å få katt til dere har flyttet tilbake igjen.

Anonymkode: f1c05...3b4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil de gjøre fra seg når man har pauser og går tur i bånd? Siden de må komme seg på do før 10 timer er gått

Du må selvsagt lufte dem etter et par timer. Og de må ha lang nok pause til at de kan slappe av og gå på do og spise. Hvor lenge det er, er individuelt.

Vær obs på at noen (en del) katter blir bilsyke, selv om du har prøvd å venne dem til bilturer. 

Det går egentlig ikke an å mene noe særlig om dette generelt, fordi de er så forskjellige. Litt som menneske(barn...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- jeg syns rett og slett det er dyreplageri å ta med katter på lange turer. Jeg har hatt mange katte gjennom livet, og vet hvordan de fleste reagerer😔

Anonymkode: f1c05...3b4

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Katter klarer som regel 10+ timer uten å måtte gå på do så det går nok fint

Anonymkode: 286e3...461

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kattene våre går på do i bånd, vi merker på dem når de må på do. Vi har også bilsele til de, sånn at de kan skifte litt på hvor de ligger under lengre turer, men den største grunnen er at han eldste av og til kan bli litt bilsyk (tror vi, han mjauer i hvertfall😅)

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min ville verken spise, drikke eller tisse under luftingene. Men det gikk fint det siden hun tok igjen med renter da vi var framme 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte hundebur og hadde kattene i da vi skulle kjøre 8 timer. Satt inn en liten do og den brukte de i tur og orden. 
Tørrfor stod fremme og de tok seg noen biter. Vann ble de tilbudt i pausen. 

Anonymkode: a4b87...d4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/5/2020 at 1:33 AM, AnonymBruker said:

Katter klarer som regel 10+ timer uten å måtte gå på do så det går nok fint

Anonymkode: 286e3...461

Man vet aldri når katten gikk på do sist. Om det allerede er 4 timer siden den var på do når dere begynner å kjøre, så er det tortur. 

TS: Det er mer styr enn det er verdt. Vent. Bruk heller penger på å ta noen ferieturer til utlandet og vent med katt i 3 år

Anonymkode: cb69d...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke anbefale det med mindre du liker å høre på konstant mjauing. 

Anonymkode: 66c6d...25b

AnonymBruker
Skrevet

Mine legger seg ned i burene og sover. Når de vil ha en dopause så mjauer de. Da er det stopp, tissepause, og litt i magen. De går i bånd når det er pause. Så legger de seg igjen til å sove. Når vi nærmer oss målet for reisen, så er det litt liv igjen. Da vet de at vi snart er framme.

Anonymkode: f73cd...ce8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...