Gå til innhold

Selveier eller andel??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lyst på større plass..

Hei!

Min samboer og jeg har lyst på litt større plass, gjerne rekkehus / tomannsbolig på nedre Romerike. Det er vel delte meninger om hva som er best; selveier eller andel, men er det noen som har spesielt gode / dårlige erfaringer med èn av delene?

F. eks ved selveier.. hva pleier å ligge i fellesutgiftene? Noen som har opplevd at "nei, nå skal vi bytte alle takrennene / nå skal alle male fasadene / nå skal vi bytte tak/takstein" el. l. Sånne ting dekkes jo gjerne av husleia når det er andel..

Hva er de største fordelene og ulempene med de to ulike løsningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange rekkehus og tomannsboliger i Skedsmo og Rælingen fx er i borettslag. Det blir jo en form for andel.

Selv synes jeg det er kjempegreit, ryddige forhold, fellesutgifter som omfatter alt, dugnader på maling etc. Veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lyst på større plass..

Ja, det er det jeg syns jeg har sett.. En del vil jo si at det er "bedre å betale til seg selv", men man slipper jo en del mas i forhold til kommunale avgifter, hvis ting må oppgraderes / blir ødelagt og sånn i borettslag, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zim-zum

Ved kjøp av selveier får du 1.prioritetslån, dvs. lavere rente enn ved kjøp av andelsbolig. Denne utgiften bør du også vurdere før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av selveier får du 1.prioritetslån' date=' dvs. lavere rente enn ved kjøp av andelsbolig. Denne utgiften bør du også vurdere før du bestemmer deg.[/quote']

Det får du da på andelsleiligheter også - med mindre det er en skyhøy fellesgjeld (sånn at din andel av den er på 800.000 f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...