Gå til innhold

Jobber du for kroppen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Roci skrev:

Har du tid til andre hobbyer/interesser/sosialt liv når du trener såpass mye? 

Absolutt! Jeg er mor til to barn som begge driver på med idrett. Jeg pleier å trene mens de trener og ellers bruker jeg tiden med mann og barn :) Jeg fikk det til å høre veldig overfladisk ut i startinnlegget mitt, men jeg holder jo på med det mest fordi det er en hobby og jeg elsker alt overskuddet jeg får av det. Likevel, så er det ikke slik at jeg kan spise hva jeg vil til en hver tid og aldri bevege meg. Da hadde kroppen raknet helt, både fysisk og psykisk.

Anonymkode: e9750...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser sjokolade hver kveld. Men har sixpack🤷🏻‍♀️ Jeg har ikke trent til den heller, den bare er der 😆 går tur kanskje 2 ganger i mnd 🤐 

Men ser godt trent ut😄

Anonymkode: b0dea...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men du er heldig. Min kropp er på ingen måte noe mesterverk, men det betyr ikke at jeg ikke jobber like hardt som deg. Jeg trener også styrke flere ganger i uka og går alltid 10 000 skritt om dagen, som regel mer. Jeg lever på streng diett med 1500 kalorier hvor all mat lages fra bunnen av av helt rene råvarer og unner meg aldri noe ekstra. I tillegg svømmer jeg to ganger i uka, bruker et par timer om dagen på lymfedrenasje, en time i pulsator, et par timer på svært smertefull massasje for å bryte ned og holde fibrose i fettvevet mitt unna, går i tykke, flere kilo tunge kompresjonsstrømpebukser, kompresjonsstrømper, kompresjonsermer og kompresjonstrøye hver eneste dag uansett om det er 30 grader ute og attpåtil må jeg sove i det. I tillegg går alt jeg kan avse av penger til å spare til nødvendige operasjoner for å holde fettvevet mitt i sjakk. 

Likevel har du en fin kropp og jeg en som veier det dobbelte av deg og som ikke et menneske i verden ville ment jeg var heldig med. Så det er faktisk sånn at det er du som er den heldige, for du har en kropp som fungerer normalt og som du kan velge hvor mye jobb og innsats du vil legge i og få et resultat deretter. Det er ingen som tror du vant kroppen din og utseendet ditt i lotto, men du ser ut på en måte som mange bare kan drømme om, uansett om de legger ned like mye (eller mer) innsats i utseende og kropp som det du gjør. Ja, du jobber hardt, men likevel er du er heldig også. 

Anonymkode: 824b5...bdf

Jeg mente aldri å si at verken du eller noen andre ikke jobber like hardt som meg. Jeg var nok litt provosert da jeg skrev tittelen fra en småfrekk kommentar jeg fikk den dagen. Jeg beklager hvis du eller andre tok det slik. Det høre ut som at du gjør kjempemye for helsen din og det er kjempebra :) Poenget mitt var mest at fordi jeg alltid har "sett bra ut", er det ikke slik at det har kommet enkelt for meg og at det jeg har bygd opp gjennom mange år vil vedvare hvis jeg driter i det. Vi har ulike gener alle sammen, men å få høre støtt og stadig at jeg bare er heldig er faktisk ganske kjipt. Får også kommentarer over om hvor mye jeg spiser og at jeg er heldig for det også, for de kunne ALDRI spist så mye. Jeg spiser på ingen måte spesielt mye, jeg trenger 1700 for å opprettholde (er ikke så høy). Men det var ikke meningen å få andre til å bli såret eller noe, så det beklager jeg.

Anonymkode: e9750...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Har PCOS, og er dessverre ingenting/lite å gjøre med det. Legger fortere på meg enn «folk flest» og må jobbe hardere for å være normalvektig enn det f.eks TS antagelig må. Rett og slett fordi insulinet og hormonbalansen ikke er venner. I tillegg er jeg så heldig genetisk at jeg grenser til kortvokst. Skikkelig bonus. Så jeg bør spise ca 1350 kcal om dagen for å vedlikeholde en normalvekt, som selvfølgelig må være lavkarbo - hvis ikke legger jeg på meg nesten uansett. Å trene gir meg kun en sunnere kropp. Blir gjerne mer sulten av å trene, så de kcal går så godt opp i opp. 

Tenker nøye over alt jeg spiser, og loggfører for å ikke få for mye. Likevel ligger jeg på grensen til overvekt.. og blir klart provosert over at TS tilsynelatende tror at de som er overvektige ikke legger ned like mye innsats som hun selv gjør. 
 

selvfølgelig er du heldig, TS. samtidig gjør du en innsats for å holde kroppen din. Sistnevnte er du ikke alene om, overvektig eller ei 😉 

Anonymkode: fff41...00d

Hvor har jeg skrevet et ord om at de som er ovevektig ikke legger inn innsats for å holde på kroppen sin? Om man legger inn innsats for en sunn kropp kan da virkelig ikke speiles i kroppens vekt? Det er jo hele poenget! Jeg er drittlei av å høre at jeg er så heldig, akkurat som du sikkert er drittlei av at folk tenker at du ikke bryr deg eller hva du nå enn tenker. Jeg har selv en samboer som ble overvektig da han gikk gjennom noe svært traumatisk for noen år siden. Jeg har ALDRI tenkt at han er lat eller noe lignende pga det og han gjorde meg fortsatt like kåt.

Anonymkode: e9750...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror så mange at trening tar så lang tid? Jeg trener 45-60 minutter fem til 6 dager i uken. Dette er ikke mye tid og stort sett er denne treningen unnagjort før jobb på morgenen. I helger kan det bli midt på dagen/ettermiddagen.

Anonymkode: 8409c...bc0

Grunnen til at jeg spør, er at jeg selv opplevde at treningen tok mye tid da jeg selv trente styrke 4 ganger i uka. Selv om treningsøkten i seg selv bare tok en times tid inkl oppvarmingen, så gikk det gjerne ytterligere en times tid til å skifte til treningsklær, komme seg til og fra trening og dusje og tørke håret etter trening. Etter å ha fått i meg litt mat, var jeg som regel for trøtt til å gjøre noe mer enn å få unna husarbeidet før jeg tok kveld 🙂

 

Endret av Roci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, dette er sofasliterens store mysterium. Fakta er at i det min søster typisk nok setter seg ned i sofaen og slapper av, går det fort 30-60 minutter. Hun legger knapt merke til at tiden er passert for jeg er tilbake etter å ha løp 5-10 kilometer. Trening tar ikke mye tid, egentlig. kutt ut TV en time om dagen så er du der.. 

Anonymkode: f9637...ff7

Hvorfor antar du automatisk at jeg er en sofasliter? Se svaret mitt over, så ser du hvorfor jeg spør. Jeg syntes nemlig at det ble lite tid til andre ting den tiden jeg trente styrke 4-5 dager i uka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Roci skrev:

Hvorfor antar du automatisk at jeg er en sofasliter? Se svaret mitt over, så ser du hvorfor jeg spør. Jeg syntes nemlig at det ble lite tid til andre ting den tiden jeg trente styrke 4-5 dager i uka.

 

Ja ser det. Sorry. Jeg antok det fordi de fleste som sier det, er sånne som aldri har trent og skjønner ikke hvordan man finner tid men sitter gjerne foran TVen et par timer på kvelden.

Anonymkode: f9637...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har pcos og lavt stoffskifte, så min kropp stritter imot å være slank:fnise: Jeg opprettholder vekta ved å ikke innta kalorier 18 timer av døgnet, ikke snop i ukedagene,  en times gåtur hver dag+ jogge 3-4 ganger i uka. Ønsker meg sårt bedre forbrenning, men får jobbe med det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wilmus skrev:

ja, jeg har pcos og lavt stoffskifte, så min kropp stritter imot å være slank:fnise: Jeg opprettholder vekta ved å ikke innta kalorier 18 timer av døgnet, ikke snop i ukedagene,  en times gåtur hver dag+ jogge 3-4 ganger i uka. Ønsker meg sårt bedre forbrenning, men får jobbe med det jeg har.

Det var jo egentlig det jeg var ute etter, men startinnlegget mitt ble tullete formulert. Det du gjør er utrolig bra og krever viljestyrke! Stå på ❤️ 

Anonymkode: e9750...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Folk tror at mennesker som lar kroppsvekten variere 2-3 kilo i løpet av året og er normalt godt trent gjør dette uten innsats. Men det handler jo om å ta helse på alvor. Helsa er det absolutt viktigste du har, så å til enhver tid opprettholde idealvekten er viktigere enn å beholde jobben (du kan jo alltids finne en ny jobb. En ny kropp får du aldri).

Jeg lever også med 3 kroniske lidelser og er møkk lei av folk som sier at noen er «heldige» som kan beholde jobb og livskvalitet med sykdom. Nei, det handler faktisk ikke om flaks. Det handler om beinhard selvdisiplin 24/7. Jeg også hadde vært ufør og sengeliggende dersom jeg ikke til enhver tid og på enhver happening etc hadde en konkret plan for hvordan gjennomføring ikke forringer min helse. 

Anonymkode: 56d3c...b44

Altså dette var jo enda mer provoserende. Jo du er også heldig som klarer dette! Det er ikke sånn at alle som er uføre kunne unngått det om de bare hadde beinhard selvdisiplin. Det er rett og slett stygt å si, og ikke sant i det hele tatt!

Men til trådens tema. Jeg er heldig i den forstand at jeg ikke har strekkmerker eller løs hud etter to svangerskap. Jeg er heldig som har små pupper og lange lemmer. Men vekten holder jeg lav ved et ganske strengt kosthold. Trener nesten aldri, men går en del tur. Men er jo stram fordi jeg veier lite. Det virker som folk tror jeg trener mye, men det handler bare om kosthold (begrenser kaloriene, men spiser masse karbohydrater så ikke noe lavkarbo eller annen diett). Men nå syns jeg det er penest å ikke ha så mye muskler, liker å ha slanke lemmer og flat mage. Har ikke lyst på stor sprettrumpe osv. Så hadde jeg ønsket dette, måtte jeg jo trent mer.

Anonymkode: cce1e...4ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo egentlig det jeg var ute etter, men startinnlegget mitt ble tullete formulert. Det du gjør er utrolig bra og krever viljestyrke! Stå på ❤️ 

Anonymkode: e9750...31f

Takk for det! Syns ikke det var noe galt i det du skrev jeg, her inne er det alltid noen som blir fornærma uansett hva man skriver:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med å forbedre den litt etter litt, men er ingen fanatiker. Men har sitti veldig mye stille i noen år så det er ikke så mye som skal til heller. Forøvrig er jeg normalvektig og alt det der, men ikke trent, og har også følt meg litt "skeiv" og stiv, men dette har jeg bedra meg mye i korona-tiden fordi jeg har passa på å gjøre litt hver dag. 

Anonymkode: 1f29a...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Roci skrev:

Grunnen til at jeg spør, er at jeg selv opplevde at treningen tok mye tid da jeg selv trente styrke 4 ganger i uka. Selv om treningsøkten i seg selv bare tok en times tid inkl oppvarmingen, så gikk det gjerne ytterligere en times tid til å skifte til treningsklær, komme seg til og fra trening og dusje og tørke håret etter trening. Etter å ha fått i meg litt mat, var jeg som regel for trøtt til å gjøre noe mer enn å få unna husarbeidet før jeg tok kveld 🙂

 

Jeg sa opp treningssenter av den grunn. Det tok så mye tid, og var så mye logistikk. Nå planlegger jeg treningsuka. Ca tre morgener i uka hopper jeg rett i treningstøyet, drikker en smoothie, og jogger en tur. Noen dager har jeg treningstøy med meg i bilen, skifter på jobb, og jogger hjem. Styrke trenes med manualer og strikker hjemme, også det gjerne rett før jeg skal ta en dusj uansett. 

Anonymkode: 79b44...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber en del for kroppen min. I starten av 20årene var jeg 70 kilo, som er over ti kilo over komfortabel vekt, og bestemte meg for at det skulle det bli slutt på. Begynte å trene fast 30 minutter 4 ganger i uken, mer hverdagsaktivitet (feks utelek med barna), og viktigst av alt et kosthold som ikke gir meg for mange kalorier. Har veid 57-59 kilo i 15 år nå (unntatt ved graviditet). 

Anonymkode: f1f1a...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Roci skrev:

Grunnen til at jeg spør, er at jeg selv opplevde at treningen tok mye tid da jeg selv trente styrke 4 ganger i uka. Selv om treningsøkten i seg selv bare tok en times tid inkl oppvarmingen, så gikk det gjerne ytterligere en times tid til å skifte til treningsklær, komme seg til og fra trening og dusje og tørke håret etter trening. Etter å ha fått i meg litt mat, var jeg som regel for trøtt til å gjøre noe mer enn å få unna husarbeidet før jeg tok kveld 🙂

 

Kan anbefale «hairwash intervals» (takk ingeridubai). Hvis du likevel må vaske håret, ta deg en kjapp, hard løpetur ut døren hjemme. Jeg er ferdig trent og dusjet på 45 min

Anonymkode: f1f1a...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Nja,  jeg spiser sunt og variert, er hverdagsaktiv og trener kjernemuskulaturen hjemme. Men føler ikke det er så mye jobb sånn sett. Jeg liker å gå turer og jeg liker sunn mat som gjør meg godt. Jeg trener kjernemuskulaturen fordi det er bra for en som nærmer seg 40, ikke for å se topptrent ut. Men jeg har bra muskelmasse og lav fettprosent så jeg har en ganske markert mage naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Interessant spørsmål. Jeg har veid 55 kg +/- 2 -3 kg i over 20 år. Jeg spiser det jeg vil, mest "sunt" vil jeg tro, men spiser sjokolade noen ganger i uken om jeg har lyst på det. Overspiser nesten aldri fordi jeg blir kvalm og uggen av det, så det er aldri noe offer å stoppe etter et par biter. Føler ikke jeg forsaker noe, eller at jeg må jobbe med kostholdet.

Trening krever mer innsats. Har mye hverdagsmorsjon, men det å komme seg på treningssenter krever mye motivasjon. Og nå når alt er stengt, så styrketreningen sklidd ut. Er ute på gå/joggeturer hver dag, da. 

Anonymkode: 6d79d...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å gå ned i vekt, og må jobbe for det hver eneste dag. Min default er å spise feil mat, eller for mye mat. Det er vaner som er blitt så inngrodde hos meg som har vært overvektig i mange år. Det krever enormt mye av meg å begrense meg. 

Samboer er en av de som ikke jobber for det i det hele tatt, og har vært tynn og slank hele livet. Forskjellen er at vi blir tilfredsstilt av helt ulike mengder mat. Det er derfor jeg er overvektig. 

Genetisk er jeg garantert helt lik slanke mennesker. Slanke mennesker har ikke en magisk forbrenning som jeg ikke har. Men om de føler at de må jobbe litt for å holde seg slanke, så er det ingenting sammenlignet med en overvektig som kjemper en stadig kamp mot overspising. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg jobber for den. Sliter ikke, siden jeg liker å trene, men jeg hadde jo spist helt annerledes og mye mer snop hvis jeg ikke brydde meg. Så valgene jeg tar gir meg en slank og trent kropp. Har ofte hørt at jeg er heldig. Bryr meg ikke, de får tro hva de vil! 

Anonymkode: 61212...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kledde meg litt slaskete i dag fant jeg ut, så jeg måtte stappe t-skorta i buksa, og fant ut med noen blikk i speilet, at love hendelsene mine er borte. 🤗 Jeg har jo ikke jobba ekstremt hardt for det men har kommet smått om sen i bedre form. Gøy å se at det funker!

Anonymkode: 1f29a...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...