Gå til innhold

Hvordan er baby 10 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om far ikke hadde vært tilstede hadde ts hatt mer permisjon, ergo er han verken død eller stukket av.

Man skal ikke skrive mer siden det blir tolket som avsporing. Beklager det.

Anonymkode: cc4a9...47b

Mannen min var på sjøen 6-8 uker om gangen.. Naturlig nok ble baby mer avhengig av meg.

Hva som er TS sin grunn aner jeg ikke. Men så har vi ikke noe med det heller, bare la det gå. 

Anonymkode: 4396d...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Ja jeg angrer ikke på at jeg relativt tidlig «angret» meg og søkte ulønnet, jeg begriper ikke at nattevåk, all ammingen og mammadalt-faktene plutselig skal gå over i løpet av de neste 4 ukene (min opprinnelige permisjon) 😂 Håper det er bedre ved 10 mnd, og at jeg kan begynne da 🙈

Så flott. Kutt ut avsporingen din nå, svarene mine hjelper ikke meg på noen som helst måte. 

Anonymkode: 3974e...eda

Avsporing? Du får tips om mme, slik at barnet ditt ikke er avhengig av mammas pupp til en hver tid den dagen du skal i jobb og barnet skal i barnehage/være sammen med noen andre. 

Anonymkode: 26b77...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avsporing? Du får tips om mme, slik at barnet ditt ikke er avhengig av mammas pupp til en hver tid den dagen du skal i jobb og barnet skal i barnehage/være sammen med noen andre. 

Anonymkode: 26b77...22a

Mme løser ingenting. Det gjør bare matingen (særlig nettene) mer stress for meg som må stå opp og blande pulver, flasker osv. Mm er det beste for både mor og barn, og vi trives godt med amming. Jeg har heller ikke bedt om tips en eneste plass, jeg har bedt om ERFARINGER om hvordan livet med en 10 mnd gammel baby er!! Ikke ett eneste sted har jeg bedt om hverken tips eller råd rundt min livssituasjon.

Anonymkode: 3974e...eda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 1 år nå, og jeg skal tilbake i jobb i september. Barnet sover dårlig, jeg hadde aldri i livet klart å begynne i arbeid igjen nå. 
Men, babyer på 10 mnd spiser jo faste måltider og kan spise mye av der samme som deg. De er sosiale, kan interagere i lek, tåler bedre fremmede osv. Mange begynner angivelig å sove bedre... ingen av mine har gjort det, men det er en annen sak 🙈

Anonymkode: facf2...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme som deg da min første var rundt 6 måneder. Jeg begynte på jobb da han var 8 måneder og lurte veldig på hvordan det skulle gå i forkant. Han var skikkelig mammagutt og jeg følte at jeg ammet hele døgnet. Men det skjedde MYE de siste månedene av permisjonen min og overgang til pappaperm gikk over all forventning. Han elsket fast føde og var nesten ikke interessert i brystet lenger ved 8 måneder, så da ammet vi bare om morgenen før jobb, på ettermiddagen etter jobb, før leggetid og én gang om natten. Far ga en flaske med pumpemelk eller mme rundt lunsjtider. Ved 8 måneder sov han også veldig godt om natten. Det gjorde han derimot IKKE ved 10 måneder. Huff, det var en søvnmessig slitsom periode. Men sånt er vanskelig å forutsi. Søvn har gått veldig i perioder for oss og er fremdeles trøblete 2 år etter. På den alderen spiste han i hvert fall godt med grøt, brød og middag og var trygg, sosial og aktiv. Jeg ammet da 3-4 ganger i døgnet. Han startet i barnehage ved 11 måneder og det gikk også over all forventning. 

Anonymkode: 6c399...d97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mme løser ingenting. Det gjør bare matingen (særlig nettene) mer stress for meg som må stå opp og blande pulver, flasker osv. Mm er det beste for både mor og barn, og vi trives godt med amming. Jeg har heller ikke bedt om tips en eneste plass, jeg har bedt om ERFARINGER om hvordan livet med en 10 mnd gammel baby er!! Ikke ett eneste sted har jeg bedt om hverken tips eller råd rundt min livssituasjon.

Anonymkode: 3974e...eda

I alle dager.....

Anonymkode: e4a56...4f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ga ihvertfall mme så baby ikke ble så ekstremt knyttet og avhengig av meg. Var veldig greit og praktisk at vi kunne dele likt på det. Da var det heller ikke noe problem da jeg skulle tilbake på jobb 🙂

Anonymkode: cc4a9...47b

De fleste synes heldigvis ikke det er noe problem at babyen blir knyttet til mammaen sin. Som regel går det greit å begynne på jobb igjen likevel. 

Anonymkode: 6c399...d97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste synes heldigvis ikke det er noe problem at babyen blir knyttet til mammaen sin. Som regel går det greit å begynne på jobb igjen likevel. 

Anonymkode: 6c399...d97

Men er det ikke fint at baby kan bli like knyttet til far? Og jo, det er mange mødre som sliter med at baby er altfor avhengig av de og så blir det ekstra tungt for alle når mor må ut døren.

Anonymkode: cc4a9...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mme løser ingenting. Det gjør bare matingen (særlig nettene) mer stress for meg som må stå opp og blande pulver, flasker osv. Mm er det beste for både mor og barn, og vi trives godt med amming. Jeg har heller ikke bedt om tips en eneste plass, jeg har bedt om ERFARINGER om hvordan livet med en 10 mnd gammel baby er!! Ikke ett eneste sted har jeg bedt om hverken tips eller råd rundt min livssituasjon.

Anonymkode: 3974e...eda

Det betyr ikke at du trenger å bite hodet av alle som kommer med tips og råd om hva de har gjort for å gjøre denne overgangen lettere for seg og baby. 

Anonymkode: 26b77...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke fint at baby kan bli like knyttet til far? Og jo, det er mange mødre som sliter med at baby er altfor avhengig av de og så blir det ekstra tungt for alle når mor må ut døren.

Anonymkode: cc4a9...47b

Jo, men ikke hvis det går på bekostning av tilknytningen til mor. TS har jo heller ingen far i bildet, så hvorfor du anbefaler henne å kutte ut den mest naturlige og effektive måten å knytte mor og barn sammen på er litt uforståelig. Det er ikke sånn at jo mindre knyttet et barn er til mammaen sin jo fortere blir det trygt på alle andre voksne. 

Anonymkode: 6c399...d97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke fint at baby kan bli like knyttet til far? Og jo, det er mange mødre som sliter med at baby er altfor avhengig av de og så blir det ekstra tungt for alle når mor må ut døren.

Anonymkode: cc4a9...47b

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke at du trenger å bite hodet av alle som kommer med tips og råd om hva de har gjort for å gjøre denne overgangen lettere for seg og baby. 

Anonymkode: 26b77...22a

Men TS har sagt gang på gang at hun ikke ønsker å diskutere farens rolle i dette! Hvorfor kan ikke vi vite og det har vi heller ingenting med. Greit å foreslå, men TS sier hun ikke er interessert. Da sier man ok og forlater tråden fremfor å fortsette å kommentere. Da er det jo ikke rart hun blir provosert. Ingen her kjenner til hvordan situasjonen er med far, og hun ønsker ikke diskutere det... respekter det.

Anonymkode: 4a62c...ea4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er baby 8 mnd nå, jeg har vært i jobb i 1 mnd. Jeg husker da det begynte og nærme seg oppstart av jobb at jeg grudde meg. Baby var veldig glad i pupp, våknet minst hver time på natt og spiste dårlig på dag. Men plutselig en dag snudde alt, pupp ble ikke noe han ville ha så mye av, det ble en kamp på dagtid. Han ville heller ha fast føde. Her har han alltid tatt flaske så far kan gi det. Nå spiser han faste måltider. Frokost - brødskive, lunsj - mye forskjellig, middag - det vi har og kvelds - grøt. Og innimellom amming eller frukt. Han vil i all hovedsak ha litt pupp på kvelden og tidlig morgen :) Men vår har aldri hatt en periode med seperasjonsangst og er ikke hverken mamma- eller pappadalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke at du trenger å bite hodet av alle som kommer med tips og råd om hva de har gjort for å gjøre denne overgangen lettere for seg og baby. 

Anonymkode: 26b77...22a

Jeg har ikke bedt om tips og råd, og har skrevet flere ganger at jeg ikke er interessert - da blir jeg en smule irritert når dere nekter å gi dere. Hold fred nå. Ikke bland inn hverken far eller mme, svar heller på mengde fast føde og kvalitet på nattesøvn som jeg faktisk spurte om. 

16 minutter siden, 19anonym96 skrev:

Her er baby 8 mnd nå, jeg har vært i jobb i 1 mnd. Jeg husker da det begynte og nærme seg oppstart av jobb at jeg grudde meg. Baby var veldig glad i pupp, våknet minst hver time på natt og spiste dårlig på dag. Men plutselig en dag snudde alt, pupp ble ikke noe han ville ha så mye av, det ble en kamp på dagtid. Han ville heller ha fast føde. Her har han alltid tatt flaske så far kan gi det. Nå spiser han faste måltider. Frokost - brødskive, lunsj - mye forskjellig, middag - det vi har og kvelds - grøt. Og innimellom amming eller frukt. Han vil i all hovedsak ha litt pupp på kvelden og tidlig morgen :) Men vår har aldri hatt en periode med seperasjonsangst og er ikke hverken mamma- eller pappadalt.

Tusen takk for svar. Høres lovende ut :) 

Anonymkode: 3974e...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ble nettopp 10 mnd nå. Strålende blid på dagtid, spiser frokost, lunsj og middag pluss 1-2 mellommåltider. Ammer mer nå enn ved 6-8 mnd faktisk, da var hun ikke så gira, men om jeg ikke er hjemme synes hun det er helt topp med flaske eller kopp med vann eller mme. Sover to ganger om dagen på ca 1-1,5 timer hver gang, fra 8/9 og 13/14. Leker mye for seg selv, når jeg ikke er hjemme. Men har en del seperasjonsangst fra meg, så når jeg er hjemme vil hun gjerne bli båret og kost med og som sagt amme masse. Mye klaging på mor, mye gøy med far, haha. Har begynt å forstå at jeg drar når jeg vinker og sier hade, og det går stort sett helt fint. Litt gråt innimellom. Men hun elsker andre mennesker og andre barn nå, ved 6 mnd gråt hun også en del i møte med fremmede. Synd at åpen barnehage osv er stengt, men er også glad i å leke ute nå – huske, sandkasse, sklie osv. Går med litt støtte, og krabber veldig fort. 

Søvn på kveld/natt er en annen sak, er maks 3 timer i strekk. Mye gråt, har aldri grått om natta før nå. Hyler i det hun våkner. Tror det er tenner som gjør vondt. Vi er to, så bytter på å stå opp tidlig og ta oppvåkninger. Men kjenner at man begynner å bli sliten. Har jobbet siden 8 mnd nå (hjemmekontor) og det er ikke bare-bare. 

Anonymkode: 19395...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Min ble nettopp 10 mnd nå. Strålende blid på dagtid, spiser frokost, lunsj og middag pluss 1-2 mellommåltider. Ammer mer nå enn ved 6-8 mnd faktisk, da var hun ikke så gira, men om jeg ikke er hjemme synes hun det er helt topp med flaske eller kopp med vann eller mme. Sover to ganger om dagen på ca 1-1,5 timer hver gang, fra 8/9 og 13/14. Leker mye for seg selv, når jeg ikke er hjemme. Men har en del seperasjonsangst fra meg, så når jeg er hjemme vil hun gjerne bli båret og kost med og som sagt amme masse. Mye klaging på mor, mye gøy med far, haha. Har begynt å forstå at jeg drar når jeg vinker og sier hade, og det går stort sett helt fint. Litt gråt innimellom. Men hun elsker andre mennesker og andre barn nå, ved 6 mnd gråt hun også en del i møte med fremmede. Synd at åpen barnehage osv er stengt, men er også glad i å leke ute nå – huske, sandkasse, sklie osv. Går med litt støtte, og krabber veldig fort. 

Søvn på kveld/natt er en annen sak, er maks 3 timer i strekk. Mye gråt, har aldri grått om natta før nå. Hyler i det hun våkner. Tror det er tenner som gjør vondt. Vi er to, så bytter på å stå opp tidlig og ta oppvåkninger. Men kjenner at man begynner å bli sliten. Har jobbet siden 8 mnd nå (hjemmekontor) og det er ikke bare-bare. 

Anonymkode: 19395...05d

Ang mengde fast føde, så du spurte om det, her er typisk størrelse vår spiser. Men husk at de er veldig forskjellige. Vår er veldig gladd i mat, men enkelte dager spiser hun ikke det hun får satt frem pga tannfembrudd osv. Vi bare tilbyr, men mater/presser ikke. Stort sett spiser hun alt. (Babystyrt mattilvenning forresten)

Frokost kl 7/8:
eks 1) 1 egg, 1/2 skive brød og litt bær/frukt

eks 2) 1 bolle havregrøt, toppet med 1/2 banan, litt bær og noe fett (olje, smør u/salt)

Lunsj kl 12:
Eks 1) Omelett av ca 1 egg og grønnsaker (lager feks av 4 egg totalt til mor, far og barn), 1/2 skive brød eller et par hirsepinner. Noe bær/frukt.

Eks 2) Bananpannekaker med rørte bær (uten sukker) 

Middag ca 17-17:30:

Liten porsjon av det vi spiser, laget uten salt og honning så klart og delt opp etter barnets alder/preferanser.

Eks 1) 1 fiskekake, 1 liten potet med smør, et par skjeer raspet gulrot

Eks 2) 1 bolle med linsegryte, toppet med kokoskrem, koriander og litt pitabrød ved siden. 

Mellommåltider er feks litt frukt, en bananlapp som var igjen fra frokost, et par hirsepinner, en smoothiepose osv. 

Anonymkode: 19395...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...