Gå til innhold

Hvordan er baby 10 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fødte i november, skulle egentlig tilbake til jobb nå i juni (baby er da 7 mnd) men jeg så for en tid tilbake at det ikke var aktuelt. Skal nå ha ulønnet + ferie frem til september. Hvordan er deres babyer som er 10 mnd? Lurer på mengde fast føde, soving (nattesøvn?) og dere som ammer: hvor ofte? Vil gjerne vite alt om hvordan deres dager er, for å prøve å se for meg om det er på tide med jobb igjen da 😄 Nå er lille 6 mnd, og ammer fortsatt ekstremt mye døgnet rundt, er skeptisk til fremmede og veldig avhengig av meg. Tror separasjonsangst er i anmarsj. Så, jeg tar ikke sjansen på at alt dette skal ordne seg på en ussel måned! Blir det bedre om 4 mnd? 🙈 

-førstegangsmamma

Anonymkode: 3974e...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er ikke far mer i bildet?

Anonymkode: cc4a9...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke far mer i bildet?

Anonymkode: cc4a9...47b

Det er ikke svar på ett eneste ett av spørsmålene mine, og har således absolutt ingenting med HI å gjøre. Hold deg til tema, eller ikke svar.

Anonymkode: 3974e...eda

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ved 10 mnd:

Begynte å sove natten gjennom med maks én oppvåkning ca da (18.30-6.30) og ble enklere å legge. Ammet to ganger i døgnet (morgen og kveld). Spiste gode porsjoner fast føde til frokost, lunsj, middag og kvelds. Tok sine første skritt. Ikke like skeptisk til fremmede som ved 7-8 mnd. Myyye mer selvunderholdt enn ved 7-8 mnd. Lekte mye alene og trivdes godt med det. Åpen barnehage var mye kjekkere og han begynte å elske å være der. Lyste opp rundt andre barn. Godtok barnevakt. Likevel mammadalt (og er det fortsatt, 1 år nå 🥰).

Begynte i jobb rett før han fylte 10 mnd og det gikk veldig bra! Nå storkoser han seg med pappaen selv om han fortsatt er veldig mammadalt 😅

Anonymkode: 4a62c...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke svar på ett eneste ett av spørsmålene mine, og har således absolutt ingenting med HI å gjøre. Hold deg til tema, eller ikke svar.

Anonymkode: 3974e...eda

Beklager da, det hadde bare gjort alt så mye lettere om far var tilstedeværende.

Anonymkode: cc4a9...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min ved 10 mnd:

Begynte å sove natten gjennom med maks én oppvåkning ca da (18.30-6.30) og ble enklere å legge. Ammet to ganger i døgnet (morgen og kveld). Spiste gode porsjoner fast føde til frokost, lunsj, middag og kvelds. Tok sine første skritt. Ikke like skeptisk til fremmede som ved 7-8 mnd. Myyye mer selvunderholdt enn ved 7-8 mnd. Lekte mye alene og trivdes godt med det. Åpen barnehage var mye kjekkere og han begynte å elske å være der. Lyste opp rundt andre barn. Godtok barnevakt. Likevel mammadalt (og er det fortsatt, 1 år nå 🥰).

Begynte i jobb rett før han fylte 10 mnd og det gikk veldig bra! Nå storkoser han seg med pappaen selv om han fortsatt er veldig mammadalt 😅

Anonymkode: 4a62c...ea4

Tusen takk for svar! Det høres mye bedre ut enn hvordan vi har det nå 🙈😍 Så mørkt på jobb med all ammingen og nattevåket, og med separasjonsangst i anmarsj (tror jeg, nylig blitt helt hysterisk i møte med ukjente) - hadde det bare ikke funket 🤔 Håper det er bedre ved 10 mnd, selv om alle er ulike. Vi får bare se det an 😄

Anonymkode: 3974e...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager da, det hadde bare gjort alt så mye lettere om far var tilstedeværende.

Anonymkode: cc4a9...47b

Åja, det var jeg ikke klar over 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ Jeg skrev ingenting om far i HI, og han er ikke en del av problemstillingen, ei heller løsningen. Svar heller på spørsmålene, dersom du har erfaringer. 

Anonymkode: 3974e...eda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åja, det var jeg ikke klar over 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ Jeg skrev ingenting om far i HI, og han er ikke en del av problemstillingen, ei heller løsningen. Svar heller på spørsmålene, dersom du har erfaringer. 

Anonymkode: 3974e...eda

Har erfaring med at far tar mye ansvar 🙂

Anonymkode: cc4a9...47b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har erfaring med at far tar mye ansvar 🙂

Anonymkode: cc4a9...47b

Så fint for deg. Setter pris på om du slutter å avspore tråden min nå.

Anonymkode: 3974e...eda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke far mer i bildet?

Anonymkode: cc4a9...47b

er han heldig, så er han nå bare et bidragsnummer.

Anonymkode: 3c25e...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det høres mye bedre ut enn hvordan vi har det nå 🙈😍 Så mørkt på jobb med all ammingen og nattevåket, og med separasjonsangst i anmarsj (tror jeg, nylig blitt helt hysterisk i møte med ukjente) - hadde det bare ikke funket 🤔 Håper det er bedre ved 10 mnd, selv om alle er ulike. Vi får bare se det an 😄

Anonymkode: 3974e...eda

Skal love deg, jeg tenkte det samme da min var 6-7 mnd. Lurte på hvordan i all verden jeg skulle overlevd å dra tilbake på jobb når permisjonen opprinnelig var over 😅 nettene var et mareritt, ammet ofte og han skrek hos alle andre enn meg og pappaen selv om vi ofte var på besøk hos folk og brukte åpen barnehage, babysang osv flittig. Men det gikk helt plutselig over! Og det ble bare lettere og lettere for vår del :) som du sier er jo alle babyer forskjellig, men mange går jo gjennom de samme fasene, som separasjonsangst osv. Og som med alt annet går der jo som oftest over 😊

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg forlenget permisjonen med ferie+ulønnet. Var så verdt det! 😊

Anonymkode: 4a62c...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint for deg. Setter pris på om du slutter å avspore tråden min nå.

Anonymkode: 3974e...eda

Vi ga ihvertfall mme så baby ikke ble så ekstremt knyttet og avhengig av meg. Var veldig greit og praktisk at vi kunne dele likt på det. Da var det heller ikke noe problem da jeg skulle tilbake på jobb 🙂

Anonymkode: cc4a9...47b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke far mer i bildet?

Anonymkode: cc4a9...47b

Slike svar er grunnen til at jeg aldri orker å starte tråder på gravid/familie-forumene på KG. Hver eneste gang noen stiller et spørsmål, så popper det inn brukere som skal kverrulere på premissene bak selve spørsmålet fremfor å svare på det det spørres etter, hva er poenget?

Og nei, siden du tar det opp: min erfaring er at noen babyer blir veldig avhengig av mamma hvis man fullammer og far er på jobb. Vår baby tok ikke flaske og hadde lenge maks 2,5 timer våkentid etter at far kom hjem fra jobb i hverdagene. Har ingenting med fars innsats eller vår samarbeidsevne å gjøre, det bare var sånn. Det hadde sikkert gått seg til hvis situasjonen var slik at jeg f.eks. MÅTTE begynne å jobbe ved 5 mnd, men det ville vært en utrolig slitsom omveltning for alle i familien.

TS: for å svare på det du spør om, så er min baby 9 måneder nå, og jeg synes det har skjedd masse siden 6 måneder. Flere faste måltider, begynt å ta flaske med både vann og mm. Jeg starter å jobbe nå snart og tror det kommer til å gå kjempefint. Siden ungen har blitt mer forutsigbar på å spise og drikke uten meg så har vi heldigvis fått øvd mye på at jeg er borte og at far og baby er alene og det har gått over all forventning mtp. utgangspunktet vårt ved 6 måneder.

Anonymkode: 0d1f2...ec9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal love deg, jeg tenkte det samme da min var 6-7 mnd. Lurte på hvordan i all verden jeg skulle overlevd å dra tilbake på jobb når permisjonen opprinnelig var over 😅 nettene var et mareritt, ammet ofte og han skrek hos alle andre enn meg og pappaen selv om vi ofte var på besøk hos folk og brukte åpen barnehage, babysang osv flittig. Men det gikk helt plutselig over! Og det ble bare lettere og lettere for vår del :) som du sier er jo alle babyer forskjellig, men mange går jo gjennom de samme fasene, som separasjonsangst osv. Og som med alt annet går der jo som oftest over 😊

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg forlenget permisjonen med ferie+ulønnet. Var så verdt det! 😊

Anonymkode: 4a62c...ea4

Takk for svar! Ja jeg angrer ikke på at jeg relativt tidlig «angret» meg og søkte ulønnet, jeg begriper ikke at nattevåk, all ammingen og mammadalt-faktene plutselig skal gå over i løpet av de neste 4 ukene (min opprinnelige permisjon) 😂 Håper det er bedre ved 10 mnd, og at jeg kan begynne da 🙈

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ga ihvertfall mme så baby ikke ble så ekstremt knyttet og avhengig av meg. Var veldig greit og praktisk at vi kunne dele likt på det. Da var det heller ikke noe problem da jeg skulle tilbake på jobb 🙂

Anonymkode: cc4a9...47b

Så flott. Kutt ut avsporingen din nå, svarene mine hjelper ikke meg på noen som helst måte. 

Anonymkode: 3974e...eda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så flott. Kutt ut avsporingen din nå, svarene mine hjelper ikke meg på noen som helst måte. 

Det er jo ikke meningen å spore av. Det er tips til hva dere kan gjøre 🙂

Anonymkode: cc4a9...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slike svar er grunnen til at jeg aldri orker å starte tråder på gravid/familie-forumene på KG. Hver eneste gang noen stiller et spørsmål, så popper det inn brukere som skal kverrulere på premissene bak selve spørsmålet fremfor å svare på det det spørres etter, hva er poenget?

Og nei, siden du tar det opp: min erfaring er at noen babyer blir veldig avhengig av mamma hvis man fullammer og far er på jobb. Vår baby tok ikke flaske og hadde lenge maks 2,5 timer våkentid etter at far kom hjem fra jobb i hverdagene. Har ingenting med fars innsats eller vår samarbeidsevne å gjøre, det bare var sånn. Det hadde sikkert gått seg til hvis situasjonen var slik at jeg f.eks. MÅTTE begynne å jobbe ved 5 mnd, men det ville vært en utrolig slitsom omveltning for alle i familien.

TS: for å svare på det du spør om, så er min baby 9 måneder nå, og jeg synes det har skjedd masse siden 6 måneder. Flere faste måltider, begynt å ta flaske med både vann og mm. Jeg starter å jobbe nå snart og tror det kommer til å gå kjempefint. Siden ungen har blitt mer forutsigbar på å spise og drikke uten meg så har vi heldigvis fått øvd mye på at jeg er borte og at far og baby er alene og det har gått over all forventning mtp. utgangspunktet vårt ved 6 måneder.

Anonymkode: 0d1f2...ec9

Huff ja, jeg begriper ikke enkeltes behov for å moralisere og kverulere på absolutt alt 😖 

tusen takk for svar! Ja jeg har forstått at det skjer mye utviklingsmessig på disse neste månedene :) Får satse på at det går seg til 😄

Anonymkode: 3974e...eda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke meningen å spore av. Det er tips til hva dere kan gjøre 🙂

Anonymkode: cc4a9...47b

Det er en avsporing. Jeg skrev i hi at jeg ammet, å begynne med mme etter 6 mnd er en løsning på hva, mener du? Og jeg har sagt at far skal holdes utenfor, hvorfor aner du ikke. Kanskje vi ikke er sammen? Kanskje han er død? Kanskje han har en jobb som holder han borte i ukesvis av gangen? Kanskje han bare ikke bryr seg? Kanskje han er syk?  Du aner ikke. Du avsporer jo tråden når du ikke svarer på et eneste ett av spørsmålene, ei heller holder deg til temaet som er: «hvordan oppfører en 10 mnd gammel baby seg» men heller begynner å mase om far og om mme. Kutt ut nå. 

Anonymkode: 3974e...eda

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke personlig erfaring enda, men er på vei med førstemann i sommer. Søstra mi derimot hadde en veldig avhengi unge fram til mnd 9, men plutselig switcha det helt om. Hu gikk liksom fra å fullamme, og opp til flere ganger om natten, TOTALT avhengi av mor, til å plutselig ikke ville ha pupp, og ville bare ha fast føde. Så ja.. jeg trur i bunn å grunn alt kan skje på 4 mnd, men 1mnd er kanskje litt knapp tid. Er ihvertfall greit å være føre var 😅

Å når det kommer til deg som spør etter hvor far er. Jeg beklager, men det er ikke alle som har far fullstendig inn i bildet. Snakker av egen erfaring hvor min far stakk av. Kjenner jeg ble ganske bra irritert. Svar på det TS spør om eller la vær å svar.

Anonymkode: 061eb...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke personlig erfaring enda, men er på vei med førstemann i sommer. Søstra mi derimot hadde en veldig avhengi unge fram til mnd 9, men plutselig switcha det helt om. Hu gikk liksom fra å fullamme, og opp til flere ganger om natten, TOTALT avhengi av mor, til å plutselig ikke ville ha pupp, og ville bare ha fast føde. Så ja.. jeg trur i bunn å grunn alt kan skje på 4 mnd, men 1mnd er kanskje litt knapp tid. Er ihvertfall greit å være føre var 😅

Å når det kommer til deg som spør etter hvor far er. Jeg beklager, men det er ikke alle som har far fullstendig inn i bildet. Snakker av egen erfaring hvor min far stakk av. Kjenner jeg ble ganske bra irritert. Svar på det TS spør om eller la vær å svar.

Anonymkode: 061eb...ca1

Om far ikke hadde vært tilstede hadde ts hatt mer permisjon, ergo er han verken død eller stukket av.

Man skal ikke skrive mer siden det blir tolket som avsporing. Beklager det.

Anonymkode: cc4a9...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, sitter med akkurat samme tanken. Dette er nr 3, men jeg husker jo ikke fra gang til gang 🙈 Nå sitter vi i alle fall her med baby på 7 mnd, som aaaldri hadde vært klar for å være uten meg en hel arbeidsdag, som det gentlig skulle vært for tre uker siden, da permisjonen min var over. Vi tok heldigvis ulønnet fordi jeg ville kose meg med siste litt ekstra. Og jeg tror mange sitter med samme tankene, noe som tydelig er et tegn på at de nye permisjonsreglene er bullshit. Husker forøvrig at jeg begynte i jobb når andremann var 9-10 mnd og det gikk strålende :) så mye utvikling på de mnd, selv om jeg ikke husker detaljert 🙈 For de fleste har jeg inntrykk av at det går fint å begynne på jobb og la far trå til i den alderen :) (noe som igjen, tyder på at de bør endre permisjonsreglene. Og ja, jeg er meget irritert på at de endret reglene 😅

Anonymkode: 5da95...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...