Gå til innhold

Sprøtt/smuldrete lær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et bokmerke i lær som har en del affeksjonsverdi, merker at det begynner å bli sprøtt/smuldrete på baksiden. Kan jeg behandle det med noe? 

Anonymkode: a7b6c...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Smør det inn med lærfett. Jeg bruker samme lærfett til belter, vesker o.l. som jeg bruker på utstyret til hestene. Det funker kjempefint. Tar en liten mengde på en tørr svamp og jobber det godt inn i læret. Når jeg er fornøyd, lar jeg det trekke inn en kort stund før jeg tørker over det overflødige fettet med en tørr klut. Å tørke over med klut polerer det litt også, på en måte.

Noen ganger holder det med én runde, andre ganger trenger man flere. Det finner du fort ut. Men det er håp for læret, altså. Fant en gammel, sliten sal som hadde ligget bortgjemt på høyloftet i flere år, og etter to runder med salsåpe og syv med lærfett var læret fint og mykt (dog noe slitt, men det er en annen sak). Skopuss (både blank og farget), f.eks. Kiwi, synes jeg ikke pleier læret, så det hjelper nok ikke stort. Er det tørt så trenger det pleie.

Anonymkode: c604b...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Oc4 over skriver, -må få noe fett inn i læret.

Fra: https://friluftsnett.net/verdt-a-vite/impregnering-av-laersko-med-voks-og-fett/

Fjellstøvler eller skisko i lær krever jevnlig pleie for å holde i mange år. Det er utallige produkter å velge mellom for impregnering av lærstøvler –  det kan virke som en jungel å finne fram i. Sider på nettet gir alle ulike svar og selgeren i butikken sier noe annet igjen. Det er likevel noen punkter de fleste er enige i:

...

Impregnering med voks eller fett?

...

Mange muligheter, -men lær trenger vedlikehold...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...