Gå til innhold

Prøve på en sistemann

Amatariel

Anbefalte innlegg

CD4

Fra i dag av har jeg startet opp temping igjen. Jeg har vært mye frem og tilbake på om jeg skulle det eller ikke, men har nå landet på å forsøke. Husker jo så godt hva jeg følte ved tidligere prøverunder - at jeg angret på at jeg ikke startet tidligere med temping. Men, det skal sies at før så slet jeg skikkelig med å kartlegge EL via tester. Klarte det såvidt sammen med temping. Men hittil denne runden i prøvingen så har jeg jo klart å få positive EL-tester.

Men jeg velger å tempe igjen fordi jeg syns jo det er fint å kunne gjøre noe, gjerne hver dag, i denne prøvetiden. Og det er jo gøy og spennende. Har brukt utallige timer i fortiden på å tolke tempecharter og "surfe" inne på FertilityFriend. Dette har hjulpet meg i en tung prøvetid. Og gudene vet hvor lang tid det skal ta nå... godt mulig jeg har flere tunge måneder foran meg. Og hvis FF faktisk klarer å sette EL på meg, så blir det jo en bonus og veldig interessant å se om det samsvarer med EL-testene.

Men jeg kjenner at jeg er rusten, og trenger litt tid på å komme inn i det igjen. Jeg husker temping som veeldig enkelt og noe jeg omtrent gjorde i søvne. Det er en 100% vanesak. Så det må jeg inn i igjen. Så første temp i dag ble litt "feil". Feil tidspunkt. Jeg sover egentlig godt om nettene, våkner sjeldent. Men jeg tenkte så hardt på denne tempingen at den tok over underbevisstheten min. Og det er bare fordi det er i oppstarten igjen. Men ja, først våknet jeg av at mannen hostet i gangen og da fant jeg straks frem termometeret og stakk det inn. Så på klokken etterpå og den var 00.30! Mannen hadde slettes ikke stått opp - men ikke lagt seg ennå :lol: Jeg sov videre og våknet brått og tenkte at var det morgen, og tempet igjen. Men så etterpå at klokken var 04.00. Så ja, ble den tempen som ble stående for da hadde jeg iallefall hatt 3 timers sammenhengende søvn. Og sånn her skal det jo -ikke- være, med mange oppvåkninger og mye fokus. Så regner med det avtar når jeg blir vant til tempingen igjen.

Jeg har forresten lagt link til charten i signaturen min under her. Så om noen som er spesielt interessert har lyst til å se charten når jeg snakker om den fremover, så er det bare å klikke på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, jeg kjenner meg så igjen 😂 Men du kommer vel inn i en god rytme ganske raskt vil jeg tro☺️ Spennende med temping hvertfall, særlig i dpo synes jeg!😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvorfor du ønsker å begynne med tempingen igjen, er jo fint å føle at man gjør noe for å ha oversikt over periodene😁 Men ja, blir vel bedre når du kommer inn i rytmen og ikke våkner flere ganger om natten for å tempe. Kan nok hende jeg følger etter deg på tempe-trenden om ikke lenge 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD5

Ferdig med mensen. Det er alltid godt. Virkelig legge bak seg påminnelsen om at det ikke gikk. En liten del av meg var redd jeg skulle få en langvarig og rar mensen, ettersom jeg har lest at mange har opplevd den første mensen etter en abort til å være spesiell på den måten. Men heldigvis har jeg ikke opplevd det. En veldig normal mensen for meg med fire dager. Nå ser jeg virkelig bare fremover.

I dag har jeg ellers vært på lab'en hos legen for å sette den siste dosen på HPV-vaksine. Veldig greit å bli ferdigvaksinert og føle seg tryggere på det området. Jeg har slitt med celleforandringer før, og er konisert to ganger. 
Litt rart bare å ta den i dag og ikke være gravid, for jeg var såå sikker på at jeg kom til å være det. Tok dose 1 i mars og dose 2 i mai. Visste da at dose 3 skulle tas i slutten av slutten av september, og tenkte da at daaa er jeg gravid. Forhørte meg mye rundt om det å være gravid og ta doser av vaksinen, og fant ut at det gikk fint an i vaksinasjonsprogrammet. Fornøyd med det. Jaja, lite visste man. Men fander så nært jeg var...

Endret av Amatariel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en pangstart på syklusen, men en såpass blå mandag 😞Håper det står greit til med tennene til guttungen 🤞 

Skjønner godt at du føler du er på et sted i prøvingen hvor du ikke kan vente å se så lenge, støtter deg fullt i det! Håper tempingen går seg til, slik at du får brukbare resultater. For det er godt å kjenne på at man faktisk gjør noe. Fint at mensen er over, for da er du et steg nærmere eggløsning 😊

@bittelillebolla, spennende med prøvestart snart. Skjønner du vil ha hus på plass først, men må si meg enig med Amatariel om å kutte p-pillene så raskt som mulig og heller bruke kondom frem til prøvestart. Angrer på at ikke jeg gjorde det. 

Takk for tips om hvordan å fjerne sitat. Jeg har prøvd litt, men får det fremdeles ikke til. Det henger kanskje sammen med at jeg er på kg via telefonen. Noen ganger hjelper det å gå ut og inn av tråden, andre ganger ikke. Jaja 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeldig trist å høre at du allerede har opplevd å miste en venninne til livmorhalskreft❤️ Men veldig fint at du har fått tatt alle dosene av HPV vaksinen! Det er kjempefint å høre, og sikkert en god påminnelse for alle som leser her inne om å oppsøke lege for å få tatt vaksinen dersom man ikke har gjort det allerede😁

Nå begynner jo jakten på eggløsning igjen snart, har du hørt noe fra gynekologen ang videre/ny medikamentell behandling i tillegg til metformin?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kan ikke si det ofte nok til alle kvinner over 25 år - sjekk deg!

3 minutter siden, Noldi skrev:

ar du hørt noe fra gynekologen ang videre/ny medikamentell behandling i tillegg til metformin?

Nei, har faktisk ikke det. Enn så rask de faktisk pleier å være på e-post. Tydeligvis en travel uke for dem. Men jeg purrer nok på tidlig i neste uke dersom jeg ikke har hørt noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine råd @Amatariel og @Godis. 🥰 Jeg har faktisk tenkt tanken på p.pilleslutt selv, men vet ikke mannen er helt klar for det enda. Jeg har faktisk lest at sjansen for tvillinger øker de første gangene man har eggløsningen etter pilleslutt. 😂 

Det er heldigvis ikke lenge igjen til prøvetiden uansett. 🥰 Hvilket termometer bruker du @Amatariel? Det må vel tåle vann, slik at man kan vaske den mellom tempingene om man temper vaginalt? Vil mer enn gjerne følge tempetråden! Hadde vært midt i blinken for meg. Målet med temping er slik jeg har forstått det å finne ut når man hadde eggløsning ved å lese av der hvor temperaturen begynner å stige? Så den eneste måten å forutsi eggløsning før den skjer, er fortsatt med eggløsningstester ikke sant? 🤔 

Endret av bittelillebolla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg gjerne tempetråden her ja @bittelillebolla Jeg bruker babyplan sitt termometer, men de er utsolgt for dette pr. nå :( Er som et vanlig termometer som man putter inn i stumpen på barn. Kan vaskes ja, eller bruke renseserviett. Jeg har dildorens flau.gif.a53a692c1ba4f3e08cb18bb5f93707e3.gif
Du har iallefall forstått temping riktig. Den kartlegger om EL har vært (og når). Mens EL-tester det som forteller oss at den kommer.

Skjønner at mannen din blir litt stresset av å tenke på prøvestart, men mitt forslag er jo ikke å kaste prevensjonen :) Men er sååå lurt å kvitte seg med hormonene så tidlig som mulig. Da vi skulle prøve på barn nr.3 så kuttet jeg det ut et helt år før prøving. Tror ikke du vil angre! Derimot er det skummelt å slutte på p-piller og så rett ut i prøving. For jeg kan -love- deg at når dere først offisielt er prøvere så ønsker man så veldig sterkt å bli gravid... man blir helt tussete :lol: Hvis kroppen da krøller pga. p-pilleslutten så blir man veldig frustrert. Sjanse for tvillinger er nok akkurat like liten/stor uansett når man slutter på p-piller, tenker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 🥰 Da skal jeg følge tempetråden! Ser kjempe spennende ut. 

Jeg er kjempe klar for det, og synes det virkelig høres spennende ut å bli kjent med kroppen på nytt.👍🏻 Takk for fine råd og veiledning. Nå får jeg la være å spamme prøvedagboken din mer. 😊 Veldig spennende og moro å følge deg på reisen mot sistemann. ❤️ Jeg er helt sikker på at dere får det til. Har en god følelse på det. 

Endret av bittelillebolla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare koselig med besøk i dagboken :) Du blir nok kjent med det selv etterhvert - men som prøver går tiden saaakte. Så litt skravling i ventetiden er gull verdt! Håper du gir lyd fra deg (kanskje starte egen dagbok?) når du blir prøver :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en berg og dalbane å lese seg gjennom denne tråden. Leit at det ikke gikk veien, men heier virkelig på deg ❤️ Jeg forstår godt at det er en lettelse å være i dpo-land igjen i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger igjen et lite spor her Amatariel! Ønsker deg masse masse lykke til med prøving og krysser alt som krysses kan for at en liten spire sitter denne prøveperioden🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD8

I dag måtte jeg sende ny e-post til gynekologen da det er 1 uke siden jeg sendte e-post for å høre om det var mulig med en dialog/oppfølging for å få medisiner som kan fremme tidligere eggløsning. Jeg fikk da følgende svar:

Vi har sendt ut brev med litt info ang prosessen rundt utredning og rekvisisjon for blodprøver som du må ta.
Du vil motta dette pr post, det er litt sen postgang for tiden men det skal snart være hos deg.

Ble veldig usikker på hva de mener her. Om de har skjønt hva det var jeg ville. Så jeg måtte jo spørre da, men ikke fått svar på dèt ennå. Jeg er redd for at de har misforstått henvisningen fra legen min. Hun sendte nemlig en henvisning med malen til "habituell abort", selv om hun var klar over at det er feil - det kommenterte hun til meg. Men hun sa det ikke var noen annen mal som passet. Så om gynekologen tror dette så føler jeg at jeg er på feil vel. Er IKKE interessert i utredning for habituell abort. For det første har jeg vært igjennom det før, og blodprøvene så helt fine ut da. Vi har fått beskjed før om at de abortene vi har hatt er uflaks. Så det er ikke noe 'galt' der. For det andre nå så er det en stabil eggløsning jeg ønsker meg... og det jeg vil gå videre med. Men kan jo hende at det er jeg som har misforstått, og at de blodprøvene hun snakker om er nettopp for dette... og at jeg bare er litt storforlangende som ønsker medisin nuh! Men samtidig så nevnte gynekologen for meg i mai da jeg var der, at hvis jeg ikke var gravid innen et halvt år på metformin så skulle vi vurdere andre medisiner.

Ellers - nå har jeg tempet i fem dager, og må si jeg syns den er overraskende jevn! Husker sist jeg var temper, da spratt tempen opp og ned hele tiden. Kan være et håp om at hormonene mine ikke er helt løpsk denne gangen? Var så jevn her nå syns jeg at jeg måtte ta noen stikkprøver på dagtid for å sjekke at termometeret fungerer 😅 og det gjorde da da. Så har ikke hengt seg opp på en viss temp ;) Men hvor mye jeg kan stole på den fremover vil vise seg... Jeg kjenner at jeg ikke helt har dette inne ennå. Har lest et sted at en ny vane tar ca. 30 dager å innarbeide seg. Så i disse fem dagene har jeg sovet litt dårlig (tenker ubevisst på temping), våkner for tidlig osv. Og i neste uke skal vi være på reise og ha ferie i en hel uke. Så jeg får noen utfordringer. Men men, skal forsøke så godt jeg kan.

Blir veldig glad for besøk og kommentarer her i dagboken min @babycodex og @Smiley90 😘 Tusen takk!

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amatariel skrev:

CD8

I dag måtte jeg sende ny e-post til gynekologen da det er 1 uke siden jeg sendte e-post for å høre om det var mulig med en dialog/oppfølging for å få medisiner som kan fremme tidligere eggløsning. Jeg fikk da følgende svar:

Vi har sendt ut brev med litt info ang prosessen rundt utredning og rekvisisjon for blodprøver som du må ta.
Du vil motta dette pr post, det er litt sen postgang for tiden men det skal snart være hos deg.

Ble veldig usikker på hva de mener her. Om de har skjønt hva det var jeg ville. Så jeg måtte jo spørre da, men ikke fått svar på dèt ennå. Jeg er redd for at de har misforstått henvisningen fra legen min. Hun sendte nemlig en henvisning med malen til "habituell abort", selv om hun var klar over at det er feil - det kommenterte hun til meg. Men hun sa det ikke var noen annen mal som passet. Så om gynekologen tror dette så føler jeg at jeg er på feil vel. Er IKKE interessert i utredning for habituell abort. For det første har jeg vært igjennom det før, og blodprøvene så helt fine ut da. Vi har fått beskjed før om at de abortene vi har hatt er uflaks. Så det er ikke noe 'galt' der. For det andre nå så er det en stabil eggløsning jeg ønsker meg... og det jeg vil gå videre med. Men kan jo hende at det er jeg som har misforstått, og at de blodprøvene hun snakker om er nettopp for dette... og at jeg bare er litt storforlangende som ønsker medisin nuh! Men samtidig så nevnte gynekologen for meg i mai da jeg var der, at hvis jeg ikke var gravid innen et halvt år på metformin så skulle vi vurdere andre medisiner.

Ellers - nå har jeg tempet i fem dager, og må si jeg syns den er overraskende jevn! Husker sist jeg var temper, da spratt tempen opp og ned hele tiden. Kan være et håp om at hormonene mine ikke er helt løpsk denne gangen? Var så jevn her nå syns jeg at jeg måtte ta noen stikkprøver på dagtid for å sjekke at termometeret fungerer 😅 og det gjorde da da. Så har ikke hengt seg opp på en viss temp ;) Men hvor mye jeg kan stole på den fremover vil vise seg... Jeg kjenner at jeg ikke helt har dette inne ennå. Har lest et sted at en ny vane tar ca. 30 dager å innarbeide seg. Så i disse fem dagene har jeg sovet litt dårlig (tenker ubevisst på temping), våkner for tidlig osv. Og i neste uke skal vi være på reise og ha ferie i en hel uke. Så jeg får noen utfordringer. Men men, skal forsøke så godt jeg kan.

Blir veldig glad for besøk og kommentarer her i dagboken min @babycodex og @Smiley90 😘 Tusen takk!

Så kjedelig at du blir så usikker på om du har blitt misforstått ang medisiner! Utrolig irriterende å ikke vite hva de mener, så håper du får svar snart ang det! ☺️

Fint med jevn temperatur også da😁 Temping er så spennende! Får håpe du kommet inn i en god rutine med tempingen snart da, og at det ikke fortsetter med dårlig søvn🙈 Er ikke så lett å få det til akkurat som man vil det der😅 Men håper du slipper å tempe så lenge da😁🤞🏼🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg en ny melding fra gynekologen, og det var ikke annet enn en timebestilling. Og ikke før 3.11! Så, antar det ikke blir noe medisiner denne syklusen da. Jeg var egentlig veldig forberedt på det, og det føles ikke så ille heller. For jeg har en sterk følelse på at jeg skal få tidlig/normal EL denne syklusen... Sikkert kjempedumt å tro for da blir ventetiden eeeekstra lang. Men jeg har den der følelsen på at eggstokkene mine jobber annenhver syklus og med en sen og en med tidlig EL...

Er så klar for tidlig EL nå da, og at jeg blir gravid. Og da er livet bra igjen. Men om det verste skjer og jeg får så sen EL som appen mener og jeg ikke blir gravid, så vil jeg jo få mensen akkurat i månedskiftet oktober/november. Så da blir det godt at jeg har en gynekologtime på trappen da. Men konklusjonen nå blir at denne pp'en må jeg klare meg selv.... Kryyyysser fingrene for EL i neste uke!!!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så greit å få avklart hva de mente. Og da kan du slå deg til ro med å klare deg selv denne syklusen, så får vi bare håpe at det er det som skal til 🥰 Men å ha en dato å forholde seg til hvis det ikke går denne syklusen er jo også godt å vite. Håper det ikke trengs da 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3/11 ja😶 det høres jo ut som om det er flere måneder til, men så kommer jeg på at det er november allerede om litt over en måned😅 herreguuuud, året går så fort samtidig som det går sååååå sakte når man prøver.. Jeg er veldig spent på hva de sier, og eventuelt hvilke medisiner de setter deg på! Så kan vi sammenligne når begge har blitt satt på medisiner😁

Blir spennende å se om du har rett på teorien din om eggløsningstidspunkt også! Det er jo ikke umulig at det er som du sier, annenhver eggstokk og dermed litt forskjellig eggløsningstidspunk, så der gleder jeg meg til oppdatering😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Noldi skrev:

3/11 ja😶 det høres jo ut som om det er flere måneder til, men så kommer jeg på at det er november allerede om litt over en måned😅 herreguuuud, året går så fort samtidig som det går sååååå sakte når man prøver.

Ja ikke sant! Jeg fikk helt sjokk da jeg så datoen i e-posten. Djeeeez tenkte jeg først, det er jo hundre år til. Men innså raskt at det faktisk er helt i starten av syklusen etter denne jeg er i nå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel legen min mente at det ikke var nødvendig for meg å ta HPV-vaksinen fordi jeg er gift og i et monogamt forhold, så derfor vil jeg ikke smittes av HPV. Slo meg til ro med det. Men burde jeg kanskje ta den likevel? Skal ta min første celleprøve 6 oktober. Veldig fornuftig av deg å sjekke deg og ta den. Takk for at du skriver om det. Det motiverte meg til å ta celleprøve ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...