Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2002 #1 Del Skrevet 13. september 2002 Min sønn på 6 år har spart flere ganger slik at han kan kjøpe seg større ting. Forrige gang kjøpte han en fjernstyrt motorbåt til ca 600 kroner. Nå ønsker han seg Game Boy, og det koster penger. Totalt blir det ca 1300 kr. Han har spart 800 kr på sparebøssen. Opprinnelig tenkte jeg at han skulle få Game Boy av meg og pappa'n hans, men det var FØR jeg fikk vite at et spill koster ca 549,-. Spillmaskinen koster 699,- . (Og han kan jo ikke spille uten spill!) Er det urimelig at han bruker sparepengene sine, burde vi nektet ham spillet og krevet at han skal vente til jul, eller synes dere dette er greit for en 6 åring? Han får jo lære at han må spare penger og at dette tar tid slik vi gjør det nå, men er det andre slutninger som kan være feil for en 6 åring ved denne fremgangsmåten? Må tilføye at det ikke er ofte at han får slike "leker". Han har også en annen sparekonto som han først får tilgang til når han blir voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2002 #2 Del Skrevet 13. september 2002 hei, hadde samme opplegg med min datter. Hun sparte og sparte og var kjempeflink. Så når bursdagen kom så fikk hun gameboy av meg, og ett spill av broren sin. Hun ønsket seg penger til bursdagen for å kunne få nok til gameboyen, så jeg sa at de pengene kunne hun kjøpe spill for. Jeg fikk også kjøpt noen gamle spill til 50 kr stykket som hun fikk fra bikkja. Jeg synes dere skal belønne han for at han er flink til å spare men kjøp enten ett brukt spill eller evt et nytt et i tillegg så kan han bruke det med en gang!! GRATULERER MED DAGEN Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isla Skrevet 13. september 2002 #3 Del Skrevet 13. september 2002 Jeg synes det er flott at de lærer seg å spare penger til dyre ting som de ønsker seg. Du slipper jo mye mas om at han bare må ha... Så om han kjøper maskinen kan jo du gi spill i presang. Han lærer jo seg at penger ikke vokser på trær, at man må spare når man vil ha noe som koster en del penger og han lærer å ikke sløse alt bort på snop og småting. Dette synes jeg er viktige egenskaper. Bedre enn borskjemte "drittunger" som får alt de peker på og som i voksen alder fremdeles ikke vet hvordan å prioritere pengebruken. Kan gi et eksempel: Svigerinnen min er samboer med en som er enebarn og fikk alt opp i hendene. Bodde gratis hjemme når han hadde en inntekt på over 200 000 (før han flyttet sammen med svigerinnen min). Han klarer fremdeles ikke styre noen økonomi. De har felles en inntekt på over 500 000. Han skrøt over at han jobbet over 500 timer overtid i fjor - i Nordsjøen; og det betyr jo en del penger ekstra... Men alikevel måtte han "låne" penger av foreldrene sine i desember i fjor. De har tre biler - fordi han ikke gidde selge den de ikke bruker. De har ett barn sammen, eier leiligheten de bor i. Så utgiftene de har er til lån og "det vanlige". Men alikevel har de nesten aldri penger. Fordi han ikke vet hvor grensen går. Han ser aldri at han må begrense kjøpene sine. Dette tror jeg er fordi han var enebarn og fikk alt han ville ha, og han bodde hjemme til han var 23 uten å betale noenting da han hadde inntekt på over 200 000. Ingenting er spart... Vær glad din sønn vet hvordan å spare. Og når de er så små må de nesten ha små konkrete mål slik at de får se at det er verdt bryet med sparingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2002 #4 Del Skrevet 13. september 2002 Tusen takk for svarene! Nå kan jeg med god samvittighet ta med gutten til elkjøp i ettermiddag og kjøpe det etterlengtede spillet! Det hører vel med til historien at han har telt ned dagene den siste måneden til i dag!! Håper han har lært litt til nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 13. september 2002 #5 Del Skrevet 13. september 2002 Barn har godt av å lære seg å spare penger! Her i huset pleier vi å lage avtaler dersom det er noe dattera ønsker seg veldig; noen ganger avtaler vi at hun skal spare halvparten selv også betaler jeg resten, andre ganger må hun spare hele beløpet selv. Det viktigste er vel at de lærer at penger ikke vokser på trær og at det tar tid å spare :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå