Gå til innhold

Surdeigsstarter som... skifter litt farge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å få til en surdeigsstarter av rugmel. Når jeg skal mate den, og blander sammen rugmel og vann, så ser den nyblandende massen helt grå i. Når jeg så blander inn én del av den "gamle" surdeigsstarteren, så ser jeg en tydelig fargeforskjell mellom den nye og gamle blandingen. Den "gamle" blandingen har til sammenligning en mer oransj eller peachy farge. Er dette noe som er normalt, eller er det noe som har gått skeis her? Har nå holdt på med denne starteren en liten stund, og når jeg skal mate den har den alltid endret farge littegrann. 

Den vokser ellers bra dobler seg), og lukter ikke forferdelig, men jeg vet heler ikke hvordan en starter er ment å lukte. 

Anonymkode: 13d06...316

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: 13d06...316

AnonymBruker
Skrevet

Rart at du ikke har fått noen svar enda, men skal svare deg om noen dager når jeg er ferdig med min surdeig! Er på dag 1 enda, ordnet på denne tiden i går, så er fortsatt litt for tidlig for å mate den. Min er ikke bobla ordentlig enda.

Anonymkode: 68dd9...a3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blandet sammen i dag, min ble ikke noe annerledes i farge? Har brukt rugmel.

Anonymkode: 68dd9...a3f

Skrevet

Jeg har opplevd det samme med alle mine (som du skjønner er jeg ikke så god på dette🙈), og har egentlig bare antatt at fargeendringen kommer av selve gjæringsprosessen og slik sett er et slags "sunnhetstegn" :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...