AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #1 Del Skrevet 30. april 2020 Jeg syns dette er utrolig gøy og lurer egentlig på om noen har opplevd det samme. Jeg er en kvinne som har trent strukturert og regelmessig med tunge vekter i fire år nå. Programmene mine har stort sett hatt 2-5 sett per øvelse og 3-10 repetisjoner, sånn standard. Da senterne stengte gikk jeg til innkjøp av hantler opp til 27 kg, strikk, minibånd og okklusjonsbånd. Jeg har vært kreativ med trening og laget et program av det lille jeg har. Øktene mine har gått fra å vare 60 min til 30. Likevel, til tross for veldig lave vekter opplever jeg den største muskelveksten på to måneder, særlig i rumpe, armer og skuldre. Det er så utrolig gøy og må vel konkludere med at det var godt for kroppen med en helt ny treningsmetode. Er det flere som har opplevd lignende nå? Anonymkode: cd02d...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 30. april 2020 #2 Del Skrevet 30. april 2020 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns dette er utrolig gøy og lurer egentlig på om noen har opplevd det samme. Jeg er en kvinne som har trent strukturert og regelmessig med tunge vekter i fire år nå. Programmene mine har stort sett hatt 2-5 sett per øvelse og 3-10 repetisjoner, sånn standard. Da senterne stengte gikk jeg til innkjøp av hantler opp til 27 kg, strikk, minibånd og okklusjonsbånd. Jeg har vært kreativ med trening og laget et program av det lille jeg har. Øktene mine har gått fra å vare 60 min til 30. Likevel, til tross for veldig lave vekter opplever jeg den største muskelveksten på to måneder, særlig i rumpe, armer og skuldre. Det er så utrolig gøy og må vel konkludere med at det var godt for kroppen med en helt ny treningsmetode. Er det flere som har opplevd lignende nå? Anonymkode: cd02d...8c5 Så bra! Det kan jo hende å gå ned på vekten har økt muskelkontakten (mind-muscle connection). Evt. hvis du har tatt noe flere repetisjoner enn vanlig så vil vel det føre til større økning av muskelvolum, mens færre repetisjoner fører mest til økt styrke. Jeg lurer på om styrkeøkning best skjer ved 5-6 reps, mens volumøkning ved 10-15 (eller der omkring, husker ikke helt nøyaktig). Jeg selv gikk til innkjøp av hantler etter at studioene stengte. Bare opp til 20kg vel og merke. Men hvis jeg holder en 20kilos i hver hånd så kan du få til en ganske brukbar knebøy på det. I tillegg kjører jeg 20kgs manualer på brystpress som erstatning for benkpress, men det begynner å bli litt for lett, så vurderer å kjøpe flere manualer. Endret 30. april 2020 av Lesehøne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 30. april 2020 #3 Del Skrevet 30. april 2020 Jeg så noe forskning som tydet på at antall sett og vekt og slikt ikke har så mye å si, og at det er intensitet og totalt volum som er det viktigste. Også, som det nevnes, mind-muscle connection har også en effekt i følge samme forskere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #4 Del Skrevet 30. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns dette er utrolig gøy og lurer egentlig på om noen har opplevd det samme. Jeg er en kvinne som har trent strukturert og regelmessig med tunge vekter i fire år nå. Programmene mine har stort sett hatt 2-5 sett per øvelse og 3-10 repetisjoner, sånn standard. Da senterne stengte gikk jeg til innkjøp av hantler opp til 27 kg, strikk, minibånd og okklusjonsbånd. Jeg har vært kreativ med trening og laget et program av det lille jeg har. Øktene mine har gått fra å vare 60 min til 30. Likevel, til tross for veldig lave vekter opplever jeg den største muskelveksten på to måneder, særlig i rumpe, armer og skuldre. Det er så utrolig gøy og må vel konkludere med at det var godt for kroppen med en helt ny treningsmetode. Er det flere som har opplevd lignende nå? Anonymkode: cd02d...8c5 Kan du gi en sammenligning med hva slags vekter du trente med før? Knebøy? Markløft? Benkpress? Det er ikke sikkert styrke og volum har så mye sammenheng alltid. Har f.eks. hørt at bodybuildere ofte ikke er så sterke, i hvert fall ikke jfr styrkelkøftere og crossfitutøvere osv... Anonymkode: 3a1cf...c29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #5 Del Skrevet 30. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du gi en sammenligning med hva slags vekter du trente med før? Knebøy? Markløft? Benkpress? Det er ikke sikkert styrke og volum har så mye sammenheng alltid. Har f.eks. hørt at bodybuildere ofte ikke er så sterke, i hvert fall ikke jfr styrkelkøftere og crossfitutøvere osv... Anonymkode: 3a1cf...c29 Maksløftene mine var 132,5 kg i markløft, 80 kg knebøy (verste løftet mitt haha) 50 kg i benkpress. Jeg vet at muskelbygging ikke alene handler om hvor tungt man løfter, men at det er mange andre faktorer involvert. Jeg regner med at den raske muskeløkningen jeg har nå kommer av at jeg i flere år har trent ganske ensidig og kanskje "glemt" litt andre sider av muskelbygging som jeg nå gjør hvis det gir mening. Jeg vet ikke helt, men øktene mine er like vanskelig å gjennomføre nå som tidligere, men de er fortsatt helt forskjellige Anonymkode: cd02d...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #6 Del Skrevet 30. april 2020 Kan du please legge ut programmet ditt? Anonymkode: 71fc4...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 30. april 2020 #7 Del Skrevet 30. april 2020 Det er artig når man merker forskjell. Noen ganger kan jeg se direkte forskjell i speilet, andre ganger er det vektskålen som viser at jeg har gått opp en kilo eller to (muskelmasse). Det er vel de to hovedindikatorene på fremgang, i tillegg til at man kan løfte tyngre selvsagt, men det innebærer ikke nødvendigvis at man blir "større". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #8 Del Skrevet 30. april 2020 Det er forskjell på økt muskelvolum (hypertrofi) og muskelstyrke (gir ikke nødvendigvis større muskelvolum). Så kanskje du har trent mer mot hypertrofi nå Anonymkode: 20f6e...aa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 30. april 2020 #9 Del Skrevet 30. april 2020 2 timer siden, jabx skrev: Jeg så noe forskning som tydet på at antall sett og vekt og slikt ikke har så mye å si, og at det er intensitet og totalt volum som er det viktigste. Også, som det nevnes, mind-muscle connection har også en effekt i følge samme forskere. De aller fleste regner volum som antall sett nå, så det har veldig mye å si. Det er den største forskjellen på styrkeretta trening og hypertrofiretta trening. Styrke = færre sett pr uke, høyere intensitet Muskelvekst = flere sett pr uke, lavere intensitet Innenfor sistnevnte regnes egentlig alle sett fra 4-30 som likeverdige, så lenge intensiteten er tung nok. (0-4 reps unna utmattelse). Og ja, jeg tipper at grunnen til at TS plutselig har vokst kan komme av høyere volum og mer mind-muscle-connection. Mange på forumet her tror at så lenge man blir sterkere, så blir man større, men det stemmer ikke nødvendigvis. Så hvis treninga i utgangspunktet har vært preget av lavere volum fordi intensiteten er veldig høy, så kan det hende styrken har gått opp pga nevrale tilpasninger og teknikk, mens muskelveksten har vært noe begrensa. Og så plutselig endrer det seg når volumet går opp. Men det kan være andre grunner også, som f.eks. at man forbrenner mindre pga. sitting innendørs, og at man går opp i muskler og fett fordi kaloriregnskapet plutselig ser annerledes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #10 Del Skrevet 30. april 2020 132,5 kg i markløft er meget bra , i hvert fall hvis du er en hobbymosjonist ! 🙂 Anonymkode: 048bf...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #11 Del Skrevet 30. april 2020 2 timer siden, Pierre Gynt skrev: De aller fleste regner volum som antall sett nå, så det har veldig mye å si. Det er den største forskjellen på styrkeretta trening og hypertrofiretta trening. Styrke = færre sett pr uke, høyere intensitet Muskelvekst = flere sett pr uke, lavere intensitet Innenfor sistnevnte regnes egentlig alle sett fra 4-30 som likeverdige, så lenge intensiteten er tung nok. (0-4 reps unna utmattelse). Og ja, jeg tipper at grunnen til at TS plutselig har vokst kan komme av høyere volum og mer mind-muscle-connection. Mange på forumet her tror at så lenge man blir sterkere, så blir man større, men det stemmer ikke nødvendigvis. Så hvis treninga i utgangspunktet har vært preget av lavere volum fordi intensiteten er veldig høy, så kan det hende styrken har gått opp pga nevrale tilpasninger og teknikk, mens muskelveksten har vært noe begrensa. Og så plutselig endrer det seg når volumet går opp. Men det kan være andre grunner også, som f.eks. at man forbrenner mindre pga. sitting innendørs, og at man går opp i muskler og fett fordi kaloriregnskapet plutselig ser annerledes ut. Ja, det er akkurat det med mind-muscle tror jeg. Jeg har hatt et periodevis høyt volum, men sånn som med rumpa mi så har jeg slitt littegrann med mind-muscle. Jeg tar rumpe som eksempel nå fordi det er der jeg har sett mest fremgang. Nå som jeg trener hjemme er det mye enklere å fks trene rumpa, mange flere øvelser som virker naturlig der med lave vekter. Det siste programmet jeg fulgte hadde jeg 12 sett med hip thrust i uka med 5 og 10 reps per sett, pluss 6 sett abduction til utmattelse. Det var det jeg gjorde spesifikt, kun for rumpa. Eller var det jo rumenske markløft, utfall osv som i teorien skal hjlepe rumpa, men jeg kjente det ikke. Nå gjør jeg 36 totale sett i uke for rumpa med høy rep og fantastisk mind-muscle-connection noe som sier seg selv at blir bedre egentlig. Siden det er begrensa hva jegkan gjøre har jeg plutselig fått egen skulderdag og egen armdag også med litt innslag av rygg så øker volum betraktelig. Du nevner at kostholdet har endret seg, det stemmer nok ikke. Ja, kostholdet har endret seg, men det er justert ned pga mindre fysisk aktivitet. Jeg var i overskudd før stenging og er fortsatt i overskudd. Likevel økte jeg med ca 300 g i uka før og nå er det ca 100g. Anonymkode: cd02d...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 30. april 2020 #12 Del Skrevet 30. april 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er akkurat det med mind-muscle tror jeg. Jeg har hatt et periodevis høyt volum, men sånn som med rumpa mi så har jeg slitt littegrann med mind-muscle. Jeg tar rumpe som eksempel nå fordi det er der jeg har sett mest fremgang. Nå som jeg trener hjemme er det mye enklere å fks trene rumpa, mange flere øvelser som virker naturlig der med lave vekter. Det siste programmet jeg fulgte hadde jeg 12 sett med hip thrust i uka med 5 og 10 reps per sett, pluss 6 sett abduction til utmattelse. Det var det jeg gjorde spesifikt, kun for rumpa. Eller var det jo rumenske markløft, utfall osv som i teorien skal hjlepe rumpa, men jeg kjente det ikke. Nå gjør jeg 36 totale sett i uke for rumpa med høy rep og fantastisk mind-muscle-connection noe som sier seg selv at blir bedre egentlig. Siden det er begrensa hva jegkan gjøre har jeg plutselig fått egen skulderdag og egen armdag også med litt innslag av rygg så øker volum betraktelig. Du nevner at kostholdet har endret seg, det stemmer nok ikke. Ja, kostholdet har endret seg, men det er justert ned pga mindre fysisk aktivitet. Jeg var i overskudd før stenging og er fortsatt i overskudd. Likevel økte jeg med ca 300 g i uka før og nå er det ca 100g. Anonymkode: cd02d...8c5 Høres bra ut! Rumpe er jo en muskel som mange sliter med å aktivere maks, så det høres ut som at du har knekt koden, og da er det bare å fortsette. Høres ut som at du har kontroll. Erfaringene dine støtter om det jeg skriver i alle tråder der dette er et tema, nemlig at veien til muskler ikke nødvendigvis kun er baseøvelser med høy intensitet der målet er å løfte mest mulig vekt. Det er fint å supplere med andre øvelser for å få full aktivering, og for å kunne ha høyt nok volum uten å belaste rygg og ledd for mye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #13 Del Skrevet 30. april 2020 Bytte av program er grunnen. Kroppen var blitt vandt til programmet du hadde først. Anonymkode: b1497...f8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #14 Del Skrevet 30. april 2020 2 timer siden, Pierre Gynt skrev: Høres bra ut! Rumpe er jo en muskel som mange sliter med å aktivere maks, så det høres ut som at du har knekt koden, og da er det bare å fortsette. Høres ut som at du har kontroll. Erfaringene dine støtter om det jeg skriver i alle tråder der dette er et tema, nemlig at veien til muskler ikke nødvendigvis kun er baseøvelser med høy intensitet der målet er å løfte mest mulig vekt. Det er fint å supplere med andre øvelser for å få full aktivering, og for å kunne ha høyt nok volum uten å belaste rygg og ledd for mye. Helt sant! Ja, jeg har nå laget en plan for npr treningssenteret åpnet med sånn 50/50 av det jeg gjorde før og det jeg gjorde nå. Jeg vil btw si at du er en fantastisk bruker i dette forumet! Blir innimellom halvgal av all propagandaen som spres her, men dine synspunkt på diverse er jeg så og si alltid enig i. Dette innlegget var mest for å motivere de som jeg vet at er like avhengig av senteret som meg og er "erfarne" (vet ikke helt om jeg klassifiseres som det), Selv om man løfter mye betyr det ikke at musklene forsvinner hvis man må løfte lett så lenge man har intensitet og volum på plass Anonymkode: cd02d...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå